Gå til innhold

Barn som drikker og tørster mye😬

Anbefalte innlegg

Barnehagen har registrert at 2-åringen drikker og tisser mye. Vi har ikke lagt spesielt merke til det hjemme, men han er jo mest i barnehagen. De skifter 3-4 fulle tissebleier hver dag. Jeg tenker selvsagt diabetes med en gang, men vi har ikke sett andre symptomer. Har dere noen innspill? Kan det være tilfeldig? Finnes det andre ting det kan være? Han er periodevis litt blå på leppene/rundt munnen, men ikke nødvendigvis når han er kald. Jeg vet ikke om det heller kan ha noen sammenheng…

Anonymkode: a17e6...642

Fortsetter under...

Jeg ville fått han sjekket for sikkerhets skyld.

Ikke sikkert det er noe spes, men blå lepper og blå rundt munnen er jo typisk ved dårlig blodomløp og hjertefeil, mens mye tørste og tissing er typisk ved diabetes.

Det er såpass alvorlige ting at jeg ikke ville gått og tenkt at det "sikkert ikke er noe" uten å sjekke det.

Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite når barna er såpass små at de ikke enda selv får forklart seg skikkelig.

Anonymkode: d77de...ed9

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville fått han sjekket for sikkerhets skyld.

Ikke sikkert det er noe spes, men blå lepper og blå rundt munnen er jo typisk ved dårlig blodomløp og hjertefeil, mens mye tørste og tissing er typisk ved diabetes.

Det er såpass alvorlige ting at jeg ikke ville gått og tenkt at det "sikkert ikke er noe" uten å sjekke det.

Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite når barna er såpass små at de ikke enda selv får forklart seg skikkelig.

Anonymkode: d77de...ed9

Enig!

Bestill en legetime for barnet ditt, HI!

Anonymkode: 2f380...49b

Er oftest ikke andre symptomer på diabetes i starten enn tørste og tissing,  evt sammen med vektnedgang. Diabetes er en sykdom som må tas seriøst. Går veldig godt med rett behandling, men ubehandlet står det etterhvert om livet. Bestill legetime til barnet ditt så fort som mulig ❤

Hilsen en som måtte tvinge mannen til lege med disse symptomene og han ble lagt rett inn med skyhøyt blodsukker og diabetes 1.

Anonymkode: c3862...c41

Vi kontaktet lege av samme årsak, vår datter var ca 2 år. Vi reagerte både hjemme og i barnehagen. Hun tok ikke en slurk vann, men drakk 1-2 dl hvert 10.minutt. Det var umulig å ikke se hvor mye dem jenta drakk. 

Legen ble bekymret og tok prøver. 

Ingen ting galt. Hos oss var det en periode, uvane/vane for henne og det gikk over. 

Ta kontakt med legen, men forsøk å ikke ta krisen på forskudd 😘

Anonymkode: c4423...28c

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ja, det blir nok legetime. Men nå skulle barnehagen registrere hvor mye han drakk denne uka, så har vi noe mer konkret enn at han drikker «mye».

Det ville jeg ikke gjort! Hvis det er diabetes, kan det plutselig bli akutt og faktisk livstruende. 

Anonymkode: e1457...992

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ja, det blir nok legetime. Men nå skulle barnehagen registrere hvor mye han drakk denne uka, så har vi noe mer konkret enn at han drikker «mye».

Tror nok det er lurt med rask legetime, altså. Ikke en uke med registrering. Det er ofte ikke andre symptomer hos barn og når formen snur, da går det veldig raskt. 

Anonymkode: 9ac21...f7a

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det ville jeg ikke gjort! Hvis det er diabetes, kan det plutselig bli akutt og faktisk livstruende. 

Anonymkode: e1457...992

Dette! Ikke for å skremme dere, men diabetes kan ganske fort bli både akutt og livstruende. Det er en såpass stor påkjenning både for barn og foreldre at jeg ville nok fått den legetimen før helgen.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ved mistanke om diabetes tar legekontoret inn barnet på dagen. Ett enkelt stikk i fingeren bekrefter eller avkrefter diagnosen. Registrering av væskeinntak har lite for seg. 

Anonymkode: 7d5ca...aa0

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Et alvorlig tilfelle av føling kan bla føre til permanent synstap og kognitiv svekkelse. Ha dette i tankene om du fortsatt tenker å vente med lege til over helgen. 

Anonymkode: 57ad1...d54

Eller koma og død.

Anonymkode: 82b85...432

Annonse

Gå til legen. Helst i går. 

Når det er sagt er flasker tilgjengelig i barnehagen hele tiden. Mange av de minste barna bruker på en måte flasken sin litt som kos, og drikker og tisser derfor mye. Men hvis dette er nyoppstått så må dere sjekke nå. Ikke om en uke. Er det diabetes er han kanskje død innen en uke. Nabojenta døde brått. La seg på kvelden og var død morgenen etter. Uoppdaget diabetes...

Anonymkode: 12a6c...8f9

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Og du har ansvar for barn??

Anonymkode: 28808...f92

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Et alvorlig tilfelle av føling kan bla føre til permanent synstap og kognitiv svekkelse. Ha dette i tankene om du fortsatt tenker å vente med lege til over helgen. 

Nå får man ikke føling uten at en bruker insulin for å korrigere blodsukker og blodsukkeret blir for lavt. Når en får for høyt blodsukker, slik en har før diagnose settes og medisinering starter, vil en få syreforgiftning og derfor gå inn i koma. Om sykdommen da ikke behandles raskt vil det føre til død.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Får ikke føling uten å ha blitt satt på insulinbehandling. Da har man for lavt blodsukker.
Men kan få hyperglykemi, som medfører at mange som diagnostiseres med diabetes 1 må på akutten når de legges inn. Gå til legen i morgen. Og er det diabetes kommer det til å gå bra. Lykke til! 

Anonymkode: 0eafe...8fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...