Gå til innhold

Gastric sleeve

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke gjort det privat, men offentlig. Det er det beste valget jeg har tatt! Jeg har ingen bivirkninger, tåler absolutt alt. Er nå normalvektig, to år siden operasjon. Sluttet å gå ned for 8-9 måneder siden. 

Anonymkode: 9f8a8...09a

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ikke gjort det privat, men offentlig. Det er det beste valget jeg har tatt! Jeg har ingen bivirkninger, tåler absolutt alt. Er nå normalvektig, to år siden operasjon. Sluttet å gå ned for 8-9 måneder siden. 

Anonymkode: 9f8a8...09a

Så fantastisk! Jeg tror ikke jeg vil få det dekket… så offentlig ville jo pengemessig vært det beste. Takk for at du deler din erfaring 😃

Anonymkode: 0bce1...79c

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Takk :) Fint å høre. Er det lenge siden? Og ble det gode resultater?

Anonymkode: 0bce1...79c

Det var i 2016 hvis jeg ikke husker feil. Gikk ned 10 kilo i 2020 med lavkarbo (etter å ha gått ned det jeg fikk gratis av operasjonen). Så gikk jeg opp igjen 17 kilo fra i fjor vår til nå, utelukkende pga dårlig valg i matveien og et liv som var elendig. Er tilbake på å få de av igjen nå. Så de første kiloene jobba jeg ikke for. Veide 118 da jeg tok operasjon. Slutta å gå ned etter jeg bikka 83 Gikk ned til 73 (som er for lite) på egenhånd etter noen år. Nå veier jeg 90 og må jobbe hardt. Men, så lenge man passer på og spiser det man skal så er alt fint :) Måtte fjerne galleblæra i fjor, vanlig bivirkning, men det var ikke noe stress. 
har på et tidspunkt veid 145 kilo så alt i alt er jeg fornøyd altså!

Anonymkode: a3f3c...4b4

Annonse

Jeg kjenner en som har gjort det privat. Det er kanskje 2-3 år siden nå. Jeg vet ikke alle detaljer om hvordan det har vært, men hun har gått ned mye i vekt, virker frisk og glad og har ikke hatt noen komplikasjoner såvidt jeg vet. 

Anonymkode: 24c19...037

Jeg kjenner faktisk fire stykker som har gjort det.

Ene er treneren til sønnen min, hun har rast ned i vekt. Er nå nærmest mager og sliter med helsen, men er ikke overvektig ihvertfall. Hun legger stadig ut poster på Facebook om å være usynlig syk osv, så hun sliter tydeligvis, men jeg vet ikke helt hva hun sliter med siden vi ikke er så nære. Det er ikke sikkert det er operasjonen som gjør at hun sliter. For et par år siden var hun sikkert 150 kg, nå kan hun neppe være mer enn 50-60 kg.

Andre er pappaen til venninnen til datteren min. Han har også blitt veldig mager. Sier selv han sliter med dumping, kaster opp flere ganger i uka og tåler ikke spise mye om gangen selv ikke nå flere år etter operasjonen. Han spiser flere bittesmå måltider om dagen. Siste han sa til meg om det var at han hadde prøvd å spise en snickers, men spydde etterpå, så det kunne han ikke tydeligvis. Han sier at om han fikk velge igjen ville han ikke tatt operasjonen.

De to siste er et par i nabolaget. De er gift og tok operasjonen begge to siden de begge var ganske overvektige. Sikkert 8-10 år siden nå. Hun gikk ned og har holdt seg nede, frisk og rask, typisk størrelse medium dame nå, normalvektig. Han gikk ned ca 50 kg, men gikk opp igjen ca 20. Han er lett overvektig nå, men ikke helseskadelig overvektig. Han sier selv at han ikke vil, orker eller klarer å leve så strikt som han må for å holde seg helt slank. Han er fornøyd med å være 30 kg mindre enn før han ble operert.

Anonymkode: d6cc4...f83

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke spise mindre på egenhånd? Og trene? 
Mange av oss slanke må jobbe for å holde oss der. Hver dag er en kamp om å ta gode valg!

Anonymkode: 94609...a6e

Å være sykelig overvektig er en spiseforstyrrelse, akkurat som anoreksi og bulimi. Det er veldig vanskelig å bli frisk uten hjelp.

Det er ikke snakk om 10 kg ekstra kos når slankeoperasjon er aktuelt altså.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å være sykelig overvektig er en spiseforstyrrelse, akkurat som anoreksi og bulimi. Det er veldig vanskelig å bli frisk uten hjelp.

Det er ikke snakk om 10 kg ekstra kos når slankeoperasjon er aktuelt altså.

Men om de ikke får hjelp mot spiseforstyrrelsen så vil avhengigheten enten føre over i en annen avhengighet eller blusse opp igjen! Derfor jeg mener det burde vært ulovlig. Blir man frisk så klarer man å gå ned i vekt! En slankeoperasjon er bare en quick fix som ikke løser annet enn kilo der og da

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mange av oss slanke må jobbe for å holde oss der. Hver dag er en kamp om å ta gode valg!

Forskning har de siste årene ettertrykkelig slått fast at denne gammeldagse måten å se på problemet ikke fungerer. Per i dag vet man at det kun er operasjon som gir størst sjanse for varig vektendring. Så du er rimelig uvitende i din kommentar.

Anonymkode: 35b58...a3d

Annonse

Kjenner en del som ble operert for en del år siden, og de er tilbake til sin gamle størrelse. 

Jeg har selv spiseforstyrrelse, og hatt det i veldig mange år, og skjønner at en sånn operasjon vil ikke gi varig hjelp. Jeg vil jo på sikt bare gå opp igjen. Jeg har prøvd og få hjelp til spiseforstyrrelsen min, men får det ikke. For de mener at siden jeg har hatt den så lenge, så er det liten sannsynlighet for å bli bra.

Synes at spesielt for de med spiseforstyrrelse, så burde de først om fremst få hjelp med spiseforstyrrelsen. Og de må gjerne få operasjon etterhvert og, men da med god oppfølging de første årene etterpå.

Anonymkode: fca69...cc3

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis du aldri har vært overvektig, så har du ikke snøring på hva du snakker om.

Anonymkode: 7b4e5...b4a

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men om de ikke får hjelp mot spiseforstyrrelsen så vil avhengigheten enten føre over i en annen avhengighet eller blusse opp igjen! Derfor jeg mener det burde vært ulovlig. Blir man frisk så klarer man å gå ned i vekt! En slankeoperasjon er bare en quick fix som ikke løser annet enn kilo der og da

Er du klar over hvor vanskelig det er å få hjelp med overvekt/fedme i systemet? Og at man isom regel kke får noe som helst hjelp får man har gjerne bikket bmi på 35, da er veien tilbake enormt lang.

Anonymkode: 7b4e5...b4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...