Gå til innhold

Vil dette vært rettferdig? Barn og bolig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Case. 4 søsken. De eldste er unge voksne og skal i gang med studier der begge vil jobbe litt ved siden av. Ene kun i hjembyen, andre vil kanskje ha 1-2 år i en annen by, men komme hjem i ferier. De to andre er fortsatt unge tenåringer og vil bli boende hjemme i flere år enda.

Foreldre selger stor enebolig med soverom til alle, pluss kontor og ekstra stuer og kjøper normalt stor enebolig der det ikke er nok rom til at de eldste kan ha hvert sine rom. I stedet kjøper de en leilighet de to eldste, som selv ønsker dette, kan bo i. Etter 5 år er begge de eldste klar for å finne egne boliger. På disse årene har ene, som har bodd der hele tiden, betalt inn 100 000 kr i avdrag, mens andre har betalt inn 65 000 kr i avdrag. Leiligheten ble kjøpt til 2 millioner og selges for 2,4 millioner. 

Er det da rettferdig, synes dere, at verdistigningen på 400 000 kr deles likt mellom søsknene, altså 100 000 kr hver, men de to som har betalt ned på lånet får tilsvarende sum i tillegg som det de har betalt i avdrag? Altså vil ene totalt få 200 000 kr, en 165 000 kr og de to andre 100 000 kr hver.

Anonymkode: 43952...a14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det betyr jo at den som har bodd der hele tiden gar fått gratis bolig hele perioden, den som har bodd der noe har i tillegg hatt boutgifter andre steder og de to gjenværende vil måtte betale sin egen husleie. Jeg tror det blir mer likt, hvis det er målet, om pengene deles likt på de 4 uten at noen får kompensert for avdrag. Da blir avdrsgene å regne som husleie, eventuelt kan summen deles bare på de to yngste.

De eldste vil fortsatt komme godt ut av det økonomisk i forhold til om de hadde måttet leie. Da forutsetter jeg at de er så gamle at det var naturlig å flytte hjemmefra og at de yngste betaler for seg hvis de blir boende hjemme når de er på samme alder.

Anonymkode: 0a43c...fc2

Skrevet

Nei, jeg synes heller ikke det blir rettferdig.

De to eldste har betalt husleie for å bo der, akkurat som de ville betalt husleie et annet sted.

De kan kanskje kompenseres noe for at de ikke hadde noe barndomshjem å komme hjem til i ferier, men ikke så mye og ikke med så stor forskjell fra de yngre søsknene.

Kanskje la de to yngste få 125.000 hver, og de to eldste dele det resterende.

Anonymkode: 2bb01...bfa

Skrevet

Tusen takk for innspill dere to! Jeg har mer tenkt at de to yngste jo strengt tatt kan bli boende hjemme helt gratis i flere år enn de eldste, men jeg ser jo poenget deres også. Det var uansett nyttige tanker dere kom med 😊 Og jeg må få presisere at de eldste ønsker dette, altså heller ha egen leilighet enn at vi blir boende slik vi bor nå.

HI

Skrevet

Strengt tatt er det mest rettferdig at dere foreldre beholder overskuddet, ettersom det er dere som har kjøpt. Det overskuddet kan selvsagt igjen brukes til å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Jeg synes likevel ikke at de eldste nødvendigvis har krav på noe mer, med mindre avtalen var at de skulle få igjen det de har betalt i husleie. Det er også generøst om de får igjen det de har betalt i leie. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Strengt tatt er det mest rettferdig at dere foreldre beholder overskuddet, ettersom det er dere som har kjøpt. Det overskuddet kan selvsagt igjen brukes til å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Jeg synes likevel ikke at de eldste nødvendigvis har krav på noe mer, med mindre avtalen var at de skulle få igjen det de har betalt i husleie. Det er også generøst om de får igjen det de har betalt i leie. 

Vi trenger ikke overskuddet da vi med en boligreduksjon vil bli gjeldsfrie på egen bolig og begge har høy inntekt, samt en del i fond. Da vil vi heller gi overskuddet til barna for å hjelpe dem inn på boligmarkedet. Men jeg ser poenget med å dele mer jevnt fordelt mellom dem. At i stedet for å få igjen de de selv har betalt i avdrag (husleie til oss), så får alle likt beløp når leiligheten selges.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Vi trenger ikke overskuddet da vi med en boligreduksjon vil bli gjeldsfrie på egen bolig og begge har høy inntekt, samt en del i fond. Da vil vi heller gi overskuddet til barna for å hjelpe dem inn på boligmarkedet. Men jeg ser poenget med å dele mer jevnt fordelt mellom dem. At i stedet for å få igjen de de selv har betalt i avdrag (husleie til oss), så får alle likt beløp når leiligheten selges.

HI

Om dere har god råd og ønsker gi barna uansett kan de vel slippe å betale på lånet når de bor der?

De betaler det det koster i forsikring, strøm, kommunale avgifter, Internett og slike ting, og dere betaler lånet

Så kan alle pengene ved salg deles på fire.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om dere har god råd og ønsker gi barna uansett kan de vel slippe å betale på lånet når de bor der?

De betaler det det koster i forsikring, strøm, kommunale avgifter, Internett og slike ting, og dere betaler lånet

Dette. 
og i tillegg bør dere gi de yngste samme mulighet til å få dekket bokostnader under studiene, så de både behandles likt mtp utbetaling og hjelp i studietilværelsen. 

Anonymkode: 09ae6...273

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dette. 
og i tillegg bør dere gi de yngste samme mulighet til å få dekket bokostnader under studiene, så de både behandles likt mtp utbetaling og hjelp i studietilværelsen. 

Ja, det er gode poeng. Vi får se litt på hvordan vi best løser det slik at det blir så likt som mulig. Det er jo 7 års aldersforskjell på eldste og yngste, så de vil jo være i ulike livsfaser også ved et salg.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det er gode poeng. Vi får se litt på hvordan vi best løser det slik at det blir så likt som mulig. Det er jo 7 års aldersforskjell på eldste og yngste, så de vil jo være i ulike livsfaser også ved et salg.

HI

Det kan dere løse ved å spare pengene for de yngste, og gi pengene til dem når de er ferdige å studere f.eks. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

HI

Det er jo mulig de yngste også vil ha glede av å bo billig i egen leilighet fremfor gratis hjemme under studier. Om dere har god råd, kan dere vurdere å holde salget av leiligheten utenom etableringshjelp i første omgang.

Spar en sum til hver av de eldste som de kan få ved etablering selv om det blir før leiligheten selges, og gi tilsvarende støtte til de yngre når de skal etablere seg. Om dere da må ta opp noe lån for å gi støtten, kan dere betale det ned med salget av leiligheten når alle barn er «ferdige» med den. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...