Gå til innhold

Hvordan reagerer dere andre mødre i dette tilfellet?

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi

Sitter på toget nå, og det kom en mor med to barn på ca 2 og 4 år. Jeg satt og spiste kokosboller med esken ved siden av meg, og så sa 4-åringen : kokosboller er det beste jeg vet ( 😄 ) Så jeg vekslet blikk med moren og tolket det som at jeg kunne tilby barna, og 4-åringen tok en. Så begynte han å snakke med meg, fortalte hvor de skulle osv, så jeg kommenterte det han sa osv. Plutselig sier moren at : kanskje du ikke skal snakke så mye, for det er tidlig og andre er litt trøtte vet du. 

Jeg smilte bare, men syns det var veldig dumt at gutten ble stille. Det var jo hyggelig å høre på han, og han var jo kvikk og morsom unge. Jeg hadde lyst til å fortsette og snakke med han, men ville ikke gå mot moren. 

Så jeg lurer på om dere ville ha hysjet på ungen deres i sånne situasjoner? ( syns ikke at moren gjorde noe galt, men syns jo det var kjipt for gutten som gjerne ville prate, og som ble helt stille)

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke likt at min 4 åring fortalte en fremmed hvor vi skulle eller lignende info og jeg kunne sagt det samme som moren. Det er mange som vil sitte i fred på toget. Inkludert meg selv og hadde blitt takknemlig hvis moren hadde sagt dette til barnet sitt hvis jeg var i samme situasjon. 

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Jeg hadde ikke likt at min 4 åring fortalte en fremmed hvor vi skulle eller lignende info og jeg kunne sagt det samme som moren. Det er mange som vil sitte i fred på toget. Inkludert meg selv og hadde blitt takknemlig hvis moren hadde sagt dette til barnet sitt hvis jeg var i samme situasjon. 

Ok.. Det syns jeg høres litt vel mistenksomt ut men. Jeg ville jo sagt fra selv om jeg ikke orket å snakke. 

Ja, jeg kunne ha hysjet på barnet. Det er en del av oppdragelsen å gjøre dem oppmerksom på at andre mennesker kan ha andre behov. 

Hadde jeg vært deg, derimot, så hadde jeg sagt at det bare er hyggelig at han snakker så han trenger ikke være stille for min del. 

Anonymkode: 5da7f...6ba

Jeg tolker situasjonen som om moren ville ta hensyn til deg, fordi du kanskje ikke var så interessert å skravle med han. Dersom du synes det var ålreit kunne du bare ha svart at du synes det var hyggelig med selskap/ å prate eller lignende.

Den perfekte mor, påan igjen skrev (5 minutter siden):

Jeg tolker situasjonen som om moren ville ta hensyn til deg, fordi du kanskje ikke var så interessert å skravle med han. Dersom du synes det var ålreit kunne du bare ha svart at du synes det var hyggelig med selskap/ å prate eller lignende.

Dette tenkte jeg også. Det er ikke alltid så lett å vite når andre synes barna er plagsomme og når de synes det er hyggelig, for de fleste er høflige uansett. ;)

Anonymkode: dd0f0...856

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg kunne ha hysjet på barnet. Det er en del av oppdragelsen å gjøre dem oppmerksom på at andre mennesker kan ha andre behov. 

Hadde jeg vært deg, derimot, så hadde jeg sagt at det bare er hyggelig at han snakker så han trenger ikke være stille for min del. 

Ja, men var litt obs på at moren hadde gitt en beskjed..  Og hva hvis hun tenkte som henne som ga første svar her da? At hun ikke likte at barnet kom med opplysninger hun ikke ville fremmede skulle vite? Fremmed tanke for meg, men det skjer jo åpenbart da så...

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Ja, men var litt obs på at moren hadde gitt en beskjed..  Og hva hvis hun tenkte som henne som ga første svar her da? At hun ikke likte at barnet kom med opplysninger hun ikke ville fremmede skulle vite? Fremmed tanke for meg, men det skjer jo åpenbart da så...

Men det hadde vært hennes problem. Jeg hadde sagt hvordan jeg følte det, så fikk hun ta det videre med barnet. En fireåring klarer man ganske lett å avlede om de deler for mye. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (41 minutter siden):

Jeg er med på at det kan være deilig å sitte i fred osv, men hva er problemet med at barnet forteller hvor de skal? Den skjønte jeg ikke i min naivitet. 

Jeg tror moren ville Ts hensyn til deg, åpne opp for at du kanskje ville ha ro og fred. Hadde du sagt, det er så hyggelig å prate med deg, er jeg sikker på at samtalen hadde fortsatt. 

Jeg synes også at det er veldig hyggelig å prate med små barn. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er med på at det kan være deilig å sitte i fred osv, men hva er problemet med at barnet forteller hvor de skal? Den skjønte jeg ikke i min naivitet. 

Det er stor forskjell på om barnet forteller at de skal til Oslo feks eller om de skal bestemor som bor i skogsveien 2 på Røa. Poenget mitt var at jeg har lært barna mine at de ikke skal dele slikt med fremmede fra de var helt små. For min del så trenger ikke fremmede vite hvor vi skal og hvem vi skal besøke eller hvor de bor.

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Det er stor forskjell på om barnet forteller at de skal til Oslo feks eller om de skal bestemor som bor i skogsveien 2 på Røa. Poenget mitt var at jeg har lært barna mine at de ikke skal dele slikt med fremmede fra de var helt små. For min del så trenger ikke fremmede vite hvor vi skal og hvem vi skal besøke eller hvor de bor.

Men hva er du redd for?? Jeg vil jo skjønne det hvis du er truet av noen... eller har en gal eks du må gjemme deg for.

Jeg opplevde noe lignende i sommer, et ivrig barn på ferie som gjerne ville skravle og vise meg alt mulig. Etter en liten stund kom mor bort og sa (på en pen måte!) til barnet at jeg kanskje ville ha litt fred - da sa jeg at det går helt fint, vi kan gjerne skravle! Så begrenset jeg det selv etterhvert. Hadde det vært mitt barn ville jeg gjort nøyaktig det samme av hensyn til den andre voksne.

Anonymkode: c2522...66a

Annonse

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Men hva er du redd for?? Jeg vil jo skjønne det hvis du er truet av noen... eller har en gal eks du må gjemme deg for.

. Jeg ser bare ingen grunn til at fremmede skal fortelles slik informasjon. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):
NotNaomi skrev (10 minutter siden):

Ekspander  

Men stopper du barna dine fra å snakke med fremmede av den grunn? Jeg har et barn som lett kommer i kontakt med andre, og vi har jevnlig samtaler om hva man ikke bør dele. Det blir likevel ofte glemt når han slipper skravla løst, og det er jo egentlig ikke noe problem. Vi snakker bare om det i etterkant - igjen. 

Jeg tolker det på samme måte som de fleste andre i denne tråden: Moren tok hensyn til deg, og sørget samtidig for god oppdragelse. Jeg liker denne moren! Og du kunne fint svart at du gjerne snakker med ungen. Da kunne moren lent seg tilbake i trygg forvissning om at barnet ikke plaget deg. 

Anonymkode: 98207...5df

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):
NotNaomi skrev (7 minutter siden):

Ekspander  

Okay? Jeg blir nysgjerrig på hvordan du lærte barna dine dette. "Dere får ikke lov til å fortelle fremmede hvor noen i familien bor" "Dere får ikke lov til å fortelle fremmede hvor vi skal til helgen/ i ferien" osv. Og hvem er fremmede for barna? Naboene, ansatte i barnehage, ansatte i skolen? Venners foreldre?  For på et tidspunkt er alle fremmede før man blir kjent, og et barn har jo et helt annet perspektiv på dette. De er jo bestevenner med en de har kjent i 5 min. De kjenner naboen fordi de har snakket med dem én gang da de bar ut søpla eller gikk forbi. 

Jeg forventer ikke svar på dette altså, men vanskelig å ikke kommentere da jeg tenker at barn som får munnkurv blir mistenksomme selv. At de ikke skal bli med noen eller takke ja til ulike tilbud, det lærer vi jo alle ungene våre. Også at de ikke skal gå inn til noen. Men du går jo rimelig langt forbi det..

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men stopper du barna dine fra å snakke med fremmede av den grunn? Jeg har et barn som lett kommer i kontakt med andre, og vi har jevnlig samtaler om hva man ikke bør dele. Det blir likevel ofte glemt når han slipper skravla løst, og det er jo egentlig ikke noe problem. Vi snakker bare om det i etterkant - igjen. 

I dette tilfellet hadde jeg gjort som moren og stoppet barnet. Jeg hadde også minnet barnet etterpå om at vi ikke forteller slikt til fremmede. Jeg stopper med andre ord ikke barna fra å snakke med fremmede, men ville grepet inn hvis jeg satt der og hørte det.

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

I dette tilfellet hadde jeg gjort som moren og stoppet barnet. Jeg hadde også minnet barnet etterpå om at vi ikke forteller slikt til fremmede. Jeg stopper med andre ord ikke barna fra å snakke med fremmede, men ville grepet inn hvis jeg satt der og hørte det.

Ok, takk for forklaring. Jeg tenker at det hadde stoppet barnet mitt fra å ha mange positive interaksjoner med andre, men man ser forskjellig på hva som er ønskelig og ikke. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok, takk for forklaring. Jeg tenker at det hadde stoppet barnet mitt fra å ha mange positive interaksjoner med andre, men man ser forskjellig på hva som er ønskelig og ikke. 

Nå er mine store og når jeg ser tilbake så har de ikke tatt skade av å bli rettledet angående hvilken informasjon man skal gi fremmede og ikke. De har også lært at det er forskjell på en fremmed på et tog og en ny barnehageansatt. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (10 minutter siden):

Nå er mine store og når jeg ser tilbake så har de ikke tatt skade av å bli rettledet angående hvilken informasjon man skal gi fremmede og ikke. De har også lært at det er forskjell på en fremmed på et tog og en ny barnehageansatt. 

Det var litt av en forventning til en fireåring. Man kan veilede uten å legge bånd på naturlig kontakt mellom tilfeldige bekjentskap. 

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden):

Logikken min sier at det tross alt innebærer større risiko å snakke om private ting til en ny bhg-ansatt enn en vilt fremmed på tog. Hvis man først skal være redd for hva andre får vite mener jeg...

Endret av NotNaomi
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det var litt av en forventning til en fireåring. Man kan veilede uten å legge bånd på naturlig kontakt mellom tilfeldige bekjentskap. 

I min verden er det ikke å legge bånd på et barn hvis man velger å gripe inn når barnet forteller en vilt fremmed på toget at bestemor bor i Skogveien 2 på Røa. Mine har i dag et fint forhold til andre mennesker selv om de tidlig lærte at det ikke er all informasjon det er greit å gi til fremmede. Uansett; dette blir videre kun avsporing og jeg har fått frem poenget mitt😊

NotNaomi skrev (3 timer siden):

Sitter på toget nå, og det kom en mor med to barn på ca 2 og 4 år. Jeg satt og spiste kokosboller med esken ved siden av meg, og så sa 4-åringen : kokosboller er det beste jeg vet ( 😄 ) Så jeg vekslet blikk med moren og tolket det som at jeg kunne tilby barna, og 4-åringen tok en. Så begynte han å snakke med meg, fortalte hvor de skulle osv, så jeg kommenterte det han sa osv. Plutselig sier moren at : kanskje du ikke skal snakke så mye, for det er tidlig og andre er litt trøtte vet du. 

Jeg smilte bare, men syns det var veldig dumt at gutten ble stille. Det var jo hyggelig å høre på han, og han var jo kvikk og morsom unge. Jeg hadde lyst til å fortsette og snakke med han, men ville ikke gå mot moren. 

Så jeg lurer på om dere ville ha hysjet på ungen deres i sånne situasjoner? ( syns ikke at moren gjorde noe galt, men syns jo det var kjipt for gutten som gjerne ville prate, og som ble helt stille)

Stakkars barn tenker jeg. Dårlig gjort å ydmyke sønnen foran deg. 💙🥺

Anonymkode: e39b7...bd5

NotNaomi skrev (4 timer siden):

Ikke akkurat i den situasjonen siden du tydeligvis var åpen for kontakt, men jeg hadde avledet, begrenset og hysjet på barna hvis jeg følte at det ikke passet eller var nok.

Anonymkode: ad2f3...ed3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...