Gå til innhold

Tegn på at man blir psykisk mishandlet i forholdet sitt?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har vært i et forhold der de ble psykisk mishandlet? 

Jeg tenker at det er så veldig åpenbart når man blir det og at du merker at partneren er sånn med vilje. Men mannen min, får meg til å føle meg helt jævlig innimellom. Og jeg vet ikke om det er fordi jeg er psykisk dårlig eller om han gjør meg sånn. 

Det er også vanskelig å sette fingeren på hva han gjør som regel. For han kaller meg ikke stygge ting eller gjør noe åpenbart føler jeg. 

Anonymkode: 7f4e6...2b7

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Men du vet vel hvorfor han får deg til å føle deg jævli? 

Er han nedlatende, kommer med skjult kritikk, manipulerer han deg sånn at du forandrer deg selv om du ikke føler at du gjør noe galt? Er han overlegen deg på flere områder og demonstrerer det, fks tar initiativ til samtaler og diskusjoner hvor du ikke klarer å hevde dine synspukt og meninger fordi han kan mer og ordlegger seg bedre? Sammenlikner han deg ofte med andre sånn at du kommer dårlig ut? Kroppsspråk som at han unngår dine tilnærmelser veldig ofte eller gir deg blikk som ikke er okay? 

Det kan være mange måter å drive psykisk mishandling på, men om det er eksemplene ovenfor, så må det skje forholdsvis ofte og er gjentagende i ulike settinger. 

Endret av NotNaomi

Om en person får deg til å føle deg psykisk dårlig og usikker på deg selv og egen dømmekraft er det et ganske klart tegn.

Har du lest noe om Gaslighting og narsissisme?

Anonymkode: 8ab01...c44

Anonym bruker skrev (På 17.10.2022 den 20.46):

Er det noen som har vært i et forhold der de ble psykisk mishandlet? 

Jeg tenker at det er så veldig åpenbart når man blir det og at du merker at partneren er sånn med vilje. Men mannen min, får meg til å føle meg helt jævlig innimellom. Og jeg vet ikke om det er fordi jeg er psykisk dårlig eller om han gjør meg sånn. 

Det er også vanskelig å sette fingeren på hva han gjør som regel. For han kaller meg ikke stygge ting eller gjør noe åpenbart føler jeg. 

Anonymkode: 7f4e6...2b7

Hvis du ikke vet hva han gjør galt tror jeg ikke du kan kalle det mishandling.

Anonymkode: 6a576...8de

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvis du ikke vet hva han gjør galt tror jeg ikke du kan kalle det mishandling.

Feil. Man kan gå lenge i slike forhold uten åforstå hvorfor man er feks. mye sliten, lei seg,frustrert etc. Det kan handle om måten partneren sier ting, at man blir "hakket på" over tid, uforutsigbare reaksjoner, stadige skifter mellom elsk og hat (ustabilitet), man kan oversees, det kan hintes mye om at duer problemet/slitsom å bo med osv osv. Jeg gikk sånn noen år, tenkte "vi" måtte jobbe for forholdet, for barna. Får nå behandling for ptsd

Anonymkode: a3fc6...896

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Feil. Man kan gå lenge i slike forhold uten åforstå hvorfor man er feks. mye sliten, lei seg,frustrert etc. Det kan handle om måten partneren sier ting, at man blir "hakket på" over tid, uforutsigbare reaksjoner, stadige skifter mellom elsk og hat (ustabilitet), man kan oversees, det kan hintes mye om at duer problemet/slitsom å bo med osv osv. Jeg gikk sånn noen år, tenkte "vi" måtte jobbe for forholdet, for barna. Får nå behandling for ptsd

Anonymkode: a3fc6...896

Datteren min har levd i et slikt forhold. Kjæresten hennes vinglet veldig mellom elsk og hat, og datteren min skjønte til slutt overhodet ingenting. Hun gjorde det slutt, og han holder fortsatt på å mase om å bli sammen igjen. 

Anonymkode: 7bf23...745

Annonse

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Datteren min har levd i et slikt forhold. Kjæresten hennes vinglet veldig mellom elsk og hat, og datteren min skjønte til slutt overhodet ingenting. Hun gjorde det slutt, og han holder fortsatt på å mase om å bli sammen igjen. 

Anonymkode: 7bf23...745

Men er det mishandling og ikke "bare" et dårlig forhold?

Min bror ble psykisk mishandlet av konen sin.

For familie var det opplagt og grusomt å være vitne til, mens det for han ikke var like tydelig.

Den psykiske mishandlingen startet ikke «pang på», men litt etter litt.

Først måtte han kutte ut alle vennene sine fordi hun ikke likte de.

Han ble fortalt daglig at han var ubrukelig, fullstendig hjerneskadet.

Han ble tvunget til lege for å be om henvisning til psykolog fordi han hadde et løgnproblem. Dette skjedde etter at hun hadde spurt om han hadde kjøpt noe i løpet av en dag. Han hadde glemt at han hadde kjøpt en burger før jobb og sa nei. Hun hadde sjekket dette på bankoversikten hans, og dermed tatt han i løgn. Etter dette måtte han også ha fast ordning der han overføre lønnen sin til henne og hvis han var heldig skulle han få lommepenger. 

Noen ganger når de var på biltur og hun var sint kastet hun han ut av bilen midt i ingenmannsland, og han måtte gå i flere timer for å komme hjem.

Hun elsket å fortelle at HAN ikke hadde noen venner (enda hun hadde krevd dette), mens hun hadde mange. 

Hun hadde en far som hadde gått på sinnemestring. Hun truet han stadig at hvis han ikke gjorde som han ble fortalt så skulle hun få faren til å banke han.

Hvis han var alene på besøk hos familien måtte han fortelle alt han hadde sagt og hva vi i familien hadde fortalt når han kom hjem.

Når vi i familien under sånne besøk forsøkte å få han bort eller forsøke å få hjelp, var resultatet at han ikke fikk treffe oss. Enten ukesvis eller månedsvis.

Til slutt klarte ikke min bror mer og forsøkte å ta sitt eget liv.

Han klarte etter dette å bryte ut av forholdet, men brukte mange år før han var seg selv igjen.

Anonymkode: dfea7...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...