Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #51 Del Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja. Og så får du vaske dritten sin selv eller betale noen skikkelig for å gjøre det. Anonymkode: 553a3...c54 *din Anonymkode: 553a3...c54 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #52 Del Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Au pair-ordningen går under «kulturutveksling». Det er derfor den lønnes så ufattelig dårlig. Det er en katastrofe at denne ordningen ikke er avskaffet. Anonymkode: 553a3...c54 De velger det jo selv? Norske og svenske jenter reiser jo også avgårde for å være au pair i andre land, og de reiser da virkelig ikke for pengene og mulighetenes skyld. Det er meningen av de skal bli en del av familien og lære om kulturen de bor i. Hvis familien reiser på ferie, skal de også betale for at au pairen skal bli med. Og de skal betale inngangsbilletter og andre småting som au pairen er med på. Det er ikke en vaskehjelp. Slik HI gjør det er en skam, at au pairen er en lavtlønnet hushjelp som ikke er med på ferie og ikke passer barna engang. Så kalles hun lat fordi hun ikke tar alt husarbeidet. Anonymkode: a112c...c31 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #53 Del Skrevet 18. oktober 2022 Nå har ikke jeg lest hele tråden her, men jeg kjenner litt til regelverk rundt det å ha au-pair siden venninnen min har hatt det. Det er veldig klare regler på arbeidsoppgavene til en au-pair. Er kun barnepass som inngår, ikke husarbeid. Disse reglene har blitt betraktelig skjerpet siden mange au-pairer ble utnyttet som hushjelper. Anonymkode: 4bed7...edb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #54 Del Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): De lønnes jo ikke dårlig, men jeg skjønner at dere ønsker å frata utlendinger muligheten for å etablere seg i Norge. De fleste au pairer gifter seg jo, og så blir de norske statsborgere etterhvert. De fleste blir helsefagarbeidere, vi har jo mangel på det i Norge. Er det slik at dere ønsker at jeg sender au pairen hjem? Mot hennes vilje, eller hva tenker dere? Anonymkode: c3688...a40 Du mener ikke seriøst at du gjør Norge en tjeneste med å importere det laveste av det lave for å ta unna dritten din for luselønn? Anonymkode: 3a493...988 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #55 Del Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Au pairen har endel oppgaver og en av disse er å sette ut søppelet hver uke, men det er jo bare en liten del av det hun egentlig skal gjøre. Hun har fått en liste over lette oppgaver. Vi skulle på ferie og for å unngå å være med, brukte hun søppelet som argument, at hun jo måtte sette ut søppelspann, samt ta det inn igjen. Hun får betalt ca kr 8000 per måned og har gratis kost og losji. Arbeidsplan er mellom klokka 10 og 15 (da er vi innafor regelverket) 6 dager i uka. Ellers har hun helt fri. Nå har hun begynt å spørre om fri lørdagene. Har sagt ja hittil. Reagerte litt på at hun ikke ville være med oss på hytta og skyldte på søppelet som skulle inn og ut (Dette kunne naboen ha gjort), men vi sa ingenting. Tenkte og sa til henne at hun kunne bruke tiden her hjemme til å vaske og rydde. Vi var borte 5 dager. Jeg tok bilder av støv på barnerommene før vi drog (fjær på gulvet og annet). Hun skal støvsuge disse rommene 2 ganger i uka og har ikke gjort det som står på lista overhodet. Det samme skjedde i sommer, hun ga seg selv ferie når vi hadde ferie. Da trakk jeg henne i lønn (hun får feriepenger og disse beholdt hun selvsagt). Kom hjem til full oppvaskmaskin, eneste hun har gjort er å rydde i et kjølerom (jeg ba konkret om det). Har sykt lyst til å si henne opp, heller finne ei som ikke er så lat. Før vi ansatte henne, sjekket vi referanser. De andre familiene hun bodde hos tidligere kalte henne for lat, så vi har vært litt obs på dette. Nå er vi enig i konklusjonen og vi sitter og veier litt opp og ned på vektskålen her. Tips, eller råd? Anonymkode: c3688...a40 Jeg har hatt au pair selv i flere år. Jeg syns du lar henne jobbe litt mye. Våre au pairer hadde alltid fri om lørdagene og ellers når vi hadde ferie. Hvis de var med oss på ferie, hadde de også fri for det meste, men kanskje passet barna i et par-tre timer f.eks så vi fikk gått ut og spist alene en kveld, eller i skibakken, så vi fikk tatt noen turer uten å måtte ploge med et barn mellom knærne. Jeg er ikke enig i at at ordningen bør skrotes. Det er veldig koselig og veldig mye hjelp å ha en au pair i huset - det blir en ekstra voksen som kan hjelpe til så hjulene går rundt. Hos oss hjalp de til i morgenrushet, bretter og ryddet bort klesvask og enten hentet eller fulgte barna i barnehagen hver dag, pluss rydding i huset, og hvis de likevel var hjemme om kvelden etter at barna var lagt, kunne mannen og jeg gå en times treningstur sammen i stedet for at vi gikk annenhver gang fordi en måtte være hjemme og passe barn. Men det er klart det er irriterende hvis hun ikke gjør det dere var enige om at hun skulle gjøre. Kan du lage en liste som hun kan krysse av på, kanskje? Da tydeliggjør dere arbeidsoppgavene og fremdriften. Anonymkode: eb4af...1cb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NotNaomi Skrevet 18. oktober 2022 #56 Del Skrevet 18. oktober 2022 Jeg vet ikke om jeg tror på HI, for det er vel ingen som er så klikk at de fotograferer gulvene i huset for å dokumentere at støvet er blitt liggende. Jeg tror derimot mer på hun over som ville slippe å ploge i skibakken med barn mellom knærne... tross alt. Jeg vil heller skrive til dere som ikke syns au pair er en god idé. Nå var jeg ikke ansatt som akkurat det, men jeg jobbet for en familie i utlandet da jeg var 16, rett etter jeg var ferdig på skolen. De hadde hatt au pairer da, men de kjente foreldrene mine og ville at jeg skulle jobbe hos dem i 7 måneder. Jeg vet ikke om det er så stor forskjell på norske og utenlandske familier i så måte, men i mitt tilfelle, så lærte jeg utrolig mye på de 7 månedene! Faren var advokat, og en gang jeg tilbød meg å passe barna etter arbeidstid ( fra 07-15 ) så sa han at slikt måtte jeg ikke gjøre. Hvis det handlet om jobb, skulle jeg alltid forhandle, aldri tilby meg å jobbe gratis. Da ville jeg bli utnyttet. Moren var psykiater, og siden jeg allerede da var int i psykologi, hadde vi flere interessante samtaler. Begge tok meg på alvor, og begge inviterte meg med i samtaler rundt bordet. Jeg hadde ansvaret for de to barna deres, og de understreket at dét var jobben min, og ikke særlig annet. Det kunne være helt enkle ting som å rydde kjøkken eller forberede middager, men ungene var jobben min. De gikk ikke i barnehage da, så det var jo litt forskjell fra eksemplene her. Ellers viste de meg rundt, jeg ble også invitert til hans foreldre på middag flere ganger i helgene. De bodde i det største huset jeg noengang har vært inne i, og det var stue etter stue og et enormt kjøkken. Enormt mange rom og flotte biler. Sånne som hadde hatt penger i generasjoner, og de var jo snobbete på sitt vis. Lærte hvordan man skulle spise riktig fra ytterst til innerst ( dette syns jeg sier seg selv da men..) Når det gjaldt bestikk. Hvordan å holde glass med stett riktig osv. Men det beste var at de poengterte at selv om folk hadde masse penger, så sa det ingenting om verdien mennesker hadde. For en 16-åring så var det at voksne tok meg sånn på alvor og ville høre hva jeg tenkte, samt at de viste meg rundt og lærte bort på en utrolig fin måte, det beste med alt. De roste meg for jobben med barna, og satte meg inn i hvordan de oppdro dem. Jeg sa en gang at det var så fint å være hos dem, og da takket de og sa at det var hyggelig å høre fra både meg og au pairer de hadde hatt, at DE gjorde en god jobb som arbeidsgivere. Tvers igjennom respektfulle og inkluderende mennesker jeg som sagt lærte mye av! Jeg regner jo med at de ikke er de eneste som er på den måten, så det å jobbe som au pair er veldig fint på mange måter. Hos de rette menneskene vel og merke. Ikke de som fotograferer fjær på gulvet.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #57 Del Skrevet 18. oktober 2022 Jeg kan ikke forstå annet enn at denne tråden kun er trolling, det er altfor mye som tyder på det både i overskrift, hovedinnlegg og His videre svar. Men om jeg tar feil - Hi, hva gjør du for å inkludere au pairen? Snakker du og dere med henne på norsk? Du virker som om du ikke har noe peiling på hennes norskopplæring, slik du skriver det. Inkluderer dere henne i familien? Deler måltider og høytider med henne? Viser du interesse for hennes opprinnelige kultur og hjemland? Har du reflektert med henne over forskjellene? Har du gitt henne noen som helst grunn til å føle seg oppriktig inkludert og som et ønsket medlem av din familie - og hvordan har du sørget for å gjøre det? Hva har du gjort for å få henne til å trives hos dere, med familien, i lokalmiljøet, i Norge? Anonymkode: 517e5...75c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #58 Del Skrevet 18. oktober 2022 NotNaomi skrev (4 timer siden): Jeg vet ikke om jeg tror på HI, for det er vel ingen som er så klikk at de fotograferer gulvene i huset for å dokumentere at støvet er blitt liggende. Jeg tror derimot mer på hun over som ville slippe å ploge i skibakken med barn mellom knærne... tross alt. Jeg vil heller skrive til dere som ikke syns au pair er en god idé. Nå var jeg ikke ansatt som akkurat det, men jeg jobbet for en familie i utlandet da jeg var 16, rett etter jeg var ferdig på skolen. De hadde hatt au pairer da, men de kjente foreldrene mine og ville at jeg skulle jobbe hos dem i 7 måneder. Jeg vet ikke om det er så stor forskjell på norske og utenlandske familier i så måte, men i mitt tilfelle, så lærte jeg utrolig mye på de 7 månedene! Faren var advokat, og en gang jeg tilbød meg å passe barna etter arbeidstid ( fra 07-15 ) så sa han at slikt måtte jeg ikke gjøre. Hvis det handlet om jobb, skulle jeg alltid forhandle, aldri tilby meg å jobbe gratis. Da ville jeg bli utnyttet. Moren var psykiater, og siden jeg allerede da var int i psykologi, hadde vi flere interessante samtaler. Begge tok meg på alvor, og begge inviterte meg med i samtaler rundt bordet. Jeg hadde ansvaret for de to barna deres, og de understreket at dét var jobben min, og ikke særlig annet. Det kunne være helt enkle ting som å rydde kjøkken eller forberede middager, men ungene var jobben min. De gikk ikke i barnehage da, så det var jo litt forskjell fra eksemplene her. Ellers viste de meg rundt, jeg ble også invitert til hans foreldre på middag flere ganger i helgene. De bodde i det største huset jeg noengang har vært inne i, og det var stue etter stue og et enormt kjøkken. Enormt mange rom og flotte biler. Sånne som hadde hatt penger i generasjoner, og de var jo snobbete på sitt vis. Lærte hvordan man skulle spise riktig fra ytterst til innerst ( dette syns jeg sier seg selv da men..) Når det gjaldt bestikk. Hvordan å holde glass med stett riktig osv. Men det beste var at de poengterte at selv om folk hadde masse penger, så sa det ingenting om verdien mennesker hadde. For en 16-åring så var det at voksne tok meg sånn på alvor og ville høre hva jeg tenkte, samt at de viste meg rundt og lærte bort på en utrolig fin måte, det beste med alt. De roste meg for jobben med barna, og satte meg inn i hvordan de oppdro dem. Jeg sa en gang at det var så fint å være hos dem, og da takket de og sa at det var hyggelig å høre fra både meg og au pairer de hadde hatt, at DE gjorde en god jobb som arbeidsgivere. Tvers igjennom respektfulle og inkluderende mennesker jeg som sagt lærte mye av! Jeg regner jo med at de ikke er de eneste som er på den måten, så det å jobbe som au pair er veldig fint på mange måter. Hos de rette menneskene vel og merke. Ikke de som fotograferer fjær på gulvet.... Problemet er ikke tanken bak au pair, det er i utgangspunktet en fin løsning det, så lenge det faktisk er kultur i fokus, ikke husarbeid. Det var en rekke avsløringer for en del år siden som dessverre viste en mindre trivelig side av nordmenn, Bærum og Oslo vest da ganske overrepresentert på den statistikken. Moderne slaveri, kjekt med billig hushjelp. Det sier seg selv at kulturutveksling ikke er hensikten når en tar bilde av støvet på gulvet. Argumentet er å frata de muligheten til å etablere seg i Norge. Igjen, da har en liten forståelse for hva au pair er. Anonymkode: 0900b...44b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856862 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #59 Del Skrevet 18. oktober 2022 Oi, oi, her var det mange svar og jeg rekker ikke å svare alle. Merkelig nok, har en av dere en venninne som har hatt au pair. Alle au pairens oppgaver er sendt til politiet i kontrakt og kontrakten er godkjent. Jeg avviker ikke kontrakten, det er det au pairen som gjør. Hun har fri hver ettermiddag og kveld, så dere har enten ikke lest innleggene mine, eller dere skjønner ikke lovverket - ref hun som påstår at au pairer kun skal passe barn, noe som er feil. Ja, jeg vet nok mer om dems kultur enn au pairen vet om vår kultur, hun takker nei til alle aktiviteter, vil heller prate i tlf, noe hun gjør til langt på natt. De som ligger vegg i vegg med henne får ikke sove. Så er det sagt. Å ha kr 8000 i måneden i lommepenger er ikke lite, så lavtlønnede - det er de ikke. Og ja, hun har selv valgt å være au pair, jeg har ikke tvunget henne. Hun sier at hun har det bra her, så at dere antar noe annet er jo ikke annet enn vås (og trolling fra deres side). Ikke jeg som er trollet. HI Anonymkode: c3688...a40 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856913 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #60 Del Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Oi, oi, her var det mange svar og jeg rekker ikke å svare alle. Merkelig nok, har en av dere en venninne som har hatt au pair. Alle au pairens oppgaver er sendt til politiet i kontrakt og kontrakten er godkjent. Jeg avviker ikke kontrakten, det er det au pairen som gjør. Hun har fri hver ettermiddag og kveld, så dere har enten ikke lest innleggene mine, eller dere skjønner ikke lovverket - ref hun som påstår at au pairer kun skal passe barn, noe som er feil. Ja, jeg vet nok mer om dems kultur enn au pairen vet om vår kultur, hun takker nei til alle aktiviteter, vil heller prate i tlf, noe hun gjør til langt på natt. De som ligger vegg i vegg med henne får ikke sove. Så er det sagt. Å ha kr 8000 i måneden i lommepenger er ikke lite, så lavtlønnede - det er de ikke. Og ja, hun har selv valgt å være au pair, jeg har ikke tvunget henne. Hun sier at hun har det bra her, så at dere antar noe annet er jo ikke annet enn vås (og trolling fra deres side). Ikke jeg som er trollet. HI Anonymkode: c3688...a40 Ingenting av det du forklarer topper det st du tok BILDE av det møkkete gulvet!!! Anonymkode: 3cbf8...c0e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856916 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #61 Del Skrevet 18. oktober 2022 Jeg har hatt au-pair i mange år. Er alenemor og jobben min innebærer en god del reising. Au-pairen har ansvar for å få barna på skolen. Når barna er på skolen har hun fri. 2 dager er hun på kurs, som hun har valgt selv. Hun henter barna på skolen og lager mat til dem. Og så er hun med barna til jeg kommer hjem. Er jeg på reise er barna hennes ansvar til jeg kommer tilbake. Hun blir ekstra kompensert for det med ekstra lønn og fri. Lørdager og søndager har hun fri. I julen reiser hun hjem en tur og i februar/mars kommer foreldrene hennes hit på besøk. Hun er den 4.au-pairen jeg har hatt. De blir gjerne bare 1 år av gangen, men hun jeg har nå er på 2.året. Hun gjør lett husarbeid. Som: tømme oppvaskmaskinen, vaske barna sine klær når jeg er borte, støvsuge barnerommene og gangen, tørke av bord og benk etter hun har lagd mat, ol. Enkle hverdagsoppgaver og hun holder rent sitt rom og badet hun har. Hovedoppgaven hennes er å sørge for og ivareta barna Anonymkode: 57a01...d0b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #62 Del Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Men tenk på STATUSEN da 🤭 Anonymkode: 3cbf8...c0e Å ha en au pair til å ta vare på barna og å gjøre husarbeid må være det mest tacky lavstatus-opplegget som finnes. Anonymkode: 37d74...2de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #63 Del Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ingenting av det du forklarer topper det st du tok BILDE av det møkkete gulvet!!! Anonymkode: 3cbf8...c0e Det er visstnok innafor, rene tjenesten, av snillhet, for hun kan jo bli gift, etablere seg og bli helsearbeider her i Norge (åssen var det her igjen da, med kulturutveksling og kriterier som landet må være trygt å reise tilbake til, ikke ment som varig opphold og alt det der da… 🤔) Anonymkode: 0900b...44b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434897-oppgitt-over-lat-au-pair/page/3/#findComment-149856990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå