Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #26 Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Ber du da arbeidsgiver om utvidet søkerliste for å påse du ikke blir forbigått? Hvorfor/hvorfor ikke? Blir det oppfattet negativt eller går det mer eller mindre av seg selv? Jeg vurdere å gjøre det da jeg vet jeg har hatt riktig og etterspurt kompetanse til enkelte stillinger, men likevel ikke blitt innkalt til intervju. Vurderer nå å gjøre dette til standard, men redd det vil oppfattes negativt. Anonymkode: 175de...dbc Jeg tenker at du gjerne kan gjøre det. Samtidig må du huske på at ikke absolutt alt vil stå på en slik liste. De gangene jeg har innhentet søkerlisten har jeg oppdaget slikt som at en fjerdedel er interne søkere osv Anonymkode: f3b07...c10
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #27 Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Jeg er verken kranglevoren eller paranoid, men jeg kjenner virkelig det tærer på psyken å være jobbsøker igjen etter en tids sykdom. Ønsker så veldig å kjenne meg nyttig igjen. Det er vondt å føle seg uberettiget forbigått, når eneste de kan "ta" meg på er noen år borte fra arbeidslivet. Anonymkode: 175de...dbc Husker du å krysse av for «hull i cv’en»? Anonymkode: f3b07...c10
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #28 Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Jeg ville oppfattet det negativt om det var noe som helst annet ved deg som hintet om en kranglevoren og småparanoid søker. Anonymkode: 60d3e...6d4 Med en slik tankegang så får du tydelig frem hvem som er uproff og småparanoid Anonymkode: f3b07...c10
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #29 Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Med en slik tankegang så får du tydelig frem hvem som er uproff og småparanoid Anonymkode: f3b07...c10 Det må du gjerne mene. Men det er vi som må slite med de slitsomme og det er vi som velger. Heldigvis. Anonymkode: 60d3e...6d4
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #30 Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Skrev det i hermetegn i mangel av et bedre ord i forbifarten. "Utsette på" ville nok vært bedre ord. Ordlegger meg mer møysommelig i en søknad enn på en kvinneforum. Problemet er jo at jeg ikke engang når opp til intervju, tross svært mange gode tilbakemeldinger på søknader fra andre som har lest dem, gode skussmål fra tidligere kolleger etc. Ironisk nok kommer folk gjerne også til meg for hjelp til å skrive søknader - og får jobb. Har selv benyttet meg av folk med kunnskap innen tilsettingsprosesser for å få mer hjelp til søknadene. Det jeg har fått tilbakemelding på har jeg endret, uten å miste meg selv i søknadene. Skriver hver søknad til hver unike utlysning og ingenting er standardisert. Har en hel del kompetanse på mitt område. Desverre er jeg enda på AAP og har dette berømte hullet i CV, og det later til å være avgjørende for å nå opp. Skjønner det kan skremme, men hvordan overbevise når jeg ikke får kommet til ordet? Når jeg da i ettertid er opplyst om at jeg er forbigått føles det ekstra ille. Anonymkode: 175de...dbc Nå vet jeg ikke hva du søker, men det kan tenkes at du for en periode må senke egne krav, søke deltidsstillinger, noe som er utlyst som er et nivå under der du sluttet når du ble syk osv. Du ble kanskje også vurdere kompetansehevende kurs på deltid. Og pass på at du ikke skriver «arbeidssøker/ på aap» i feltet der du skal skrive inn din status per i dag Anonymkode: f3b07...c10
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #31 Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det må du gjerne mene. Men det er vi som må slite med de slitsomme og det er vi som velger. Heldigvis. Anonymkode: 60d3e...6d4 Du jobber åpenbart ikke med ansettelser, siden du tror det er slik. Både lovverk og kvalifikasjonsprinsipp begrenser arbeidsgivers frie valg, nettopp fordi man ønsker å unngå ansettelser basert på fordommer (som fu så pent illustrerer her). . Anonymkode: f3b07...c10
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #32 Skrevet 18. oktober 2022 NotNaomi skrev (14 timer siden): Du kan fint be om det, men hva vil du gjøre om du føler at du er urettmessig forbigått, det er spørsmålet. I utgangspunktet vil det nok som oftest være tilnærmet umulig å bevise at man er urettmessig forbigått, tatt i betraktning at det er flere faktorer med i en vurdering som ikke synes i en søkerliste. Anonymkode: f3b07...c10
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #33 Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Nei, jeg nevner heller ikke AAP, men man kan jo ikke unngå å se hullet. Jeg fokuserer på at jeg er student igjen og holder meg faglig oppdatert, men har i enkelte søknader skrevet jeg har vært hjemme med barn i noen år. Anonymkode: 175de...dbc Jeg hadde tatt med i søknaden at du har stått utenfor arbeidslivet grunnet sykdom, men at du nå er frisk og har et sterkt ønske om å jobbe igjen og bidra. Arbeidsgivere setter pris på ærlighet og åpenhet. Anonymkode: f3b07...c10
Gjest NotNaomi Skrevet 18. oktober 2022 #34 Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): I utgangspunktet vil det nok som oftest være tilnærmet umulig å bevise at man er urettmessig forbigått, tatt i betraktning at det er flere faktorer med i en vurdering som ikke synes i en søkerliste. Anonymkode: f3b07...c10 Jeg tenker heller ikke at det skjer ofte, men det er jo uansett en grunn til at listene er tilgjengelige for de som ber om dem.. Nå er det mange feilansettelser i Norge, så selv om akkurat det er på grunn av feil bedømmelse, så kan det jo også skje at noen faktisk blir urettmessig forbigått, og da er det jo greit at det må bli tatt opp og svares for.
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2022 #35 Skrevet 18. oktober 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du jobber åpenbart ikke med ansettelser, siden du tror det er slik. Både lovverk og kvalifikasjonsprinsipp begrenser arbeidsgivers frie valg, nettopp fordi man ønsker å unngå ansettelser basert på fordommer (som fu så pent illustrerer her). . Anonymkode: f3b07...c10 Jeg ler meg skakk. Vi ansetter ikke på fordommer. Vi ansetter de som først er vurdert som kvalifisert, deretter utfra listen de som er ønsket. Dvs de vi faktisk vil ha i miksen på vår arbeidsplass. "Ønsket" baserer seg på formelle kvalifikasjoner vi etterspør, inntrykk på intervju og prestasjon på prøveforelesning etc. Det vil alltid være noen som ikke når opp. Er det vanligvis deg? Ikke ta den bitterheten ut på meg. Anonymkode: 60d3e...6d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå