Gå til innhold

Barn tørke seg selv etter dobesøk

Anbefalte innlegg

Vet at dette bør de greie før de begynner på skolen. Eldste greide det fint til da.

Minste har begynt i 1. klasse nå og hun når rett og slett ikke helt. Mulig hun har korte armer? Så hun får fortsatt hjelp. Må aldri bæsje på skolen/SFO uansett så det er uproblematisk sånn sett. 

Men mellomste i 3. får det heller ikke til. Og han er jo for stor til å tørkes egentlig. Han bæsjer heller ikke borte, så er jo bare vi som merker det. Problemet med ham er ADHD og litt trøbbel med mage samt at han sitter urolig på do. Avføring er sticky og blir smurt litt utover pga urolighet og vanskelig å få tørket vekk rett og slett pga konsistens. 

Han prøver selv, men da blir det mye bremsespor i trusa og muligens lukt. Han må da også kle helt av seg påstår han, og det er upraktisk. 

Flere med lignende erfaring? Skal vi bare la han styre det selv, og dusje oftere? Bytte truse oftere? Eller er det ok å hjelpe ham hjemme fortsatt? I krise tilfelle greier han jo tørke selv borte, med variabelt resultat. 

Noe vi kan gjøre for å hjelpe det å bli enklere å tørke? Bok når han er på do hjelper, da sitter han roligere, men avføring er jo fortsatt "seig". 

Anonymkode: cbc00...434

Fortsetter under...

Jeg har en i 2. Klasse. Han klarer å tørke seg selv. Greit nok! 

Hjemme så pleier vi å tørke litt etter han for å være sikker. Ellers vasker vi han ofte. 

Tenker det er greit nok hvis han klarer det på egenhånd borte, selv om det ikke blir perfekt. Så får han heller bli bedre på det etterhvert 

Anonymkode: 7a85f...9dd

Min gjorde det selv fra skolestart..ikke perfekt, men bra nok. Så lenge de tørker vekk mesteparten, så er det ikke krise med et bremsespor i trusa. Hadde mer fokus på håndvask etter dobesøk enn at tørking skulle være 100% perfekt. Nå i 2.klasse er det bra, hender jo at det er noe rester men ikke noe andre legger merke til. Dusjer og har god hygiene. 

Ikke noe verre at barna får lære dette tidlig (øve fra før skolestart) enn at voksne menn har bremsespor 😵💫

Anonymkode: d286e...edc

Fire barn, hvor alle har lært å tørke seg selv fra de var to år (alle sluttet med bleie innen de var to). Så har vi vist og selvfølgelig vasket over etterpå. Jeg lærer dem alle å vaske rompen etter bæsjing. Så fra fylte fire-fem år så har de vært helt selvstendige på do. Jeg synes det høres litt stort ut å tørke barn som går på skolen, men har de tilleggsutfordinger, så blir det litt annerledes. Tenker dog, at de med ADHD, også kan mestre dette fra rimelig tidlig alder. Jeg ville vist, lært, og ha litt konsentrasjon på dette. Dumt å gå rundt å lukte bæsj. Det kan fort andre barn fange opp.

Anonymkode: c7536...d3f

Har litt samme problem med 5. klassing med autisme. Han klarer det, men det tar laaang tid, for han takler over hodet ikke å bare få gjort det sånn noenlunde greit. Så han gjør det når han er borte (men holder seg hvis det ikke er overnatting), og hjemme når det er tid, men skal vi rekke noe så må han ha hjelp.

Jeg har for øvrig lært ham å ta litt vann på papiret hvis det sitter godt, det hjelper. Har vurdert å legge en pakke våtservietter på do, men er usikker på om han klarer å huske at de skal i søpla og ikke i do.

Anonymkode: 2f5c9...6c1

Alle fire, inkludert de to med ADHD, kunne dette selv før skolestart, men vi måtte jo øve mye og tildels lenge på det. Etter de ble rundt 4 år og fikk lange nok armer, måtte de alltid tørke selv først, så gikk vi over til slutt for å sjekke. Yngste, med ADHD, brukte veldig lang tid husker jeg, men det kom på plass før skolestart. Jeg tror rett og slett dere bare må øve videre, det er jo ikke så mye annet å gjøre. Det viktigste er at dere aldri tørker først, det må barnet gjøre selv.

Anonymkode: c1784...c42

Annonse

Jeg har en i 7. klasse som sliter med å få det til. Autist. Bytter truse hver kveld og morgen. Han klarer ikke få det til fordi han brekker seg av lukten fra avføring, ig må derfor vare rask for å ille kaste opp.

De to andre (en med ADHD) har klart det selv fra de var før skolealder. Men mange med ADHD, i likhet med autisme, trenger å gjøre ting på spesielle måter. Feks kle av seg alt for å gå på do. Tenker at dere fortsetter å hjelpe til om barnet synes det er greit. Og for å få det til å sitte stille, kan det kanskje få ha med noe å se på på do? Barn med ADHD klarer ofte å sitte mer i ro om de har noe å se på

Anonymkode: f6048...c13

On 10/17/2022 at 12:44 PM, Anonym bruker said:

Vet at dette bør de greie før de begynner på skolen. Eldste greide det fint til da.

Minste har begynt i 1. klasse nå og hun når rett og slett ikke helt. Mulig hun har korte armer? Så hun får fortsatt hjelp. Må aldri bæsje på skolen/SFO uansett så det er uproblematisk sånn sett. 

Men mellomste i 3. får det heller ikke til. Og han er jo for stor til å tørkes egentlig. Han bæsjer heller ikke borte, så er jo bare vi som merker det. Problemet med ham er ADHD og litt trøbbel med mage samt at han sitter urolig på do. Avføring er sticky og blir smurt litt utover pga urolighet og vanskelig å få tørket vekk rett og slett pga konsistens. 

Han prøver selv, men da blir det mye bremsespor i trusa og muligens lukt. Han må da også kle helt av seg påstår han, og det er upraktisk. 

Flere med lignende erfaring? Skal vi bare la han styre det selv, og dusje oftere? Bytte truse oftere? Eller er det ok å hjelpe ham hjemme fortsatt? I krise tilfelle greier han jo tørke selv borte, med variabelt resultat. 

Noe vi kan gjøre for å hjelpe det å bli enklere å tørke? Bok når han er på do hjelper, da sitter han roligere, men avføring er jo fortsatt "seig". 

Anonymkode: cbc00...434

Min har tørket seg selv siden han var 5 år og er ekstrem nøye, han er snart 10 nå

Anonymkode: abc7d...4d6

Anonym bruker skrev (På 17.10.2022 den 16.54):

Jeg har en i 7. klasse som sliter med å få det til. Autist. Bytter truse hver kveld og morgen. Han klarer ikke få det til fordi han brekker seg av lukten fra avføring, ig må derfor vare rask for å ille kaste opp.

De to andre (en med ADHD) har klart det selv fra de var før skolealder. Men mange med ADHD, i likhet med autisme, trenger å gjøre ting på spesielle måter. Feks kle av seg alt for å gå på do. Tenker at dere fortsetter å hjelpe til om barnet synes det er greit. Og for å få det til å sitte stille, kan det kanskje få ha med noe å se på på do? Barn med ADHD klarer ofte å sitte mer i ro om de har noe å se på

Anonymkode: f6048...c13

Dere kan søke om å få spyledo fra hjelpemiddelsentralen, eller kjøpe selv, eller montere bidetta/dusj på vanlig toalett. 
En 7. klassing med autisme og slike utfordringer burde jo få hjelpemidler som gjør at han kan ivareta egen hygiene, både hjemme og på skolen💛

Ellers synes jeg det høres rart ut at normaltfungerende skolebarn fortsatt ikke er selvstendige på do. Hvis man sluttet med bleie som toåring, og begynte samtidig å øve på å tørke selv (selvsagt med foreldre som kontrolltørker frem til de får det til) har de øvd daglig i rundt fire år når de begynner på skolen. Da bør det vel sitte for lenge siden?

Husker ikke akkurat når vi sluttet å kontrolltørke våre barn, men det var i hvert fall mens de hadde en god stund igjen i barnehage.

Anonymkode: f201a...868

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...