Gå til innhold

Blir gal av hodebunnen som klør

Anbefalte innlegg

Har noen tips som shampo som hjelper?

Hver gang jeg vasker håret, klør hodebunnen noe intenst, når jeg tørker håret med føner må jeg klø meg, når jeg grer meg i håret, klør jeg. Jeg blir snart gal!! :( Ellers så må jeg tvinge meg til å la være å klø, men det er jævlig vanskelig.

Jeg har prøvd Fungoral shampo, hjalp ingenting, nå har jeg brukt opp en hel flaske Sebamed shampo mot kløe, hjelper heller ikke. Og jeg også i tillegg fått håravfall, jegvet ikke om det har noe sammenheng med at jeg sliter med kløende hodebunn men jeg mister vanvittig med hår også. :(

Har noen råd til meg? Hvilken shampo eller hva hjelper?

Anonymkode: fa629...44f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

https://www.blivakker.no/product/3223938?utm_campaign=pmax_all_products&gclid=Cj0KCQjw166aBhDEARIsAMEyZh56hnjLA-OsN41_Xtuyv3FESkaunBgDzUhvkNauds1YOIb6DFUtx4YaAhtgEALw_wcB

Jeg anbefaler en sånn. Fås på normal også. 

Ikke bruk den for hardt, men den hjelper synes jeg. 

Anonymkode: a5e9e...220

Har prøvd, hjelper ikke :(

HvittHus skrev (1 minutt siden):

Jeg får kløe når jeg mister mye hår. Så begynn med å spise vitaminer beregnet for håravfall. Jeg får litt lindring av å skylle håret med lunket vann tilsatt eplecidereddik, så test gjerne ut det.

Jeg tar B kompleks fra Helsekost, men føler det ikke hjelper :( Nå skal jeg teste ut Hair Luxious, for å se om det hjelper noe, for det er visstnok mer vitaminer i denne enn B kompleks jeg allerede tar.

Fungobase shampo, den grønne tuben, har hjulpet meg. Har tørr, kløende hodebunn, men også lett for å få fett hår. Jeg klør mest når håret begynner å bli fett, så det hjelper å vaske det. Fungobase shampoen har uansett gjort at jeg klør mindre enn når jeg bruker andre shampoer. 

Anonymkode: db36c...07d

Annonse

Jeg bruker Nisim for normalt/tørt hår. Blå flaske. Eneste som har funket for meg, har brukt den i mange år. Har litt tørr hodebunn, men ikke voldsomt, og shampoen funker fint.

Sikkert lurt å prøve og funne ut hvorfor du klør, kanskje du trenger spesialprodukter.

Anonymkode: 18c0b...dfa

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har noen tips som shampo som hjelper?

Hver gang jeg vasker håret, klør hodebunnen noe intenst, når jeg tørker håret med føner må jeg klø meg, når jeg grer meg i håret, klør jeg. Jeg blir snart gal!! :( Ellers så må jeg tvinge meg til å la være å klø, men det er jævlig vanskelig.

Jeg har prøvd Fungoral shampo, hjalp ingenting, nå har jeg brukt opp en hel flaske Sebamed shampo mot kløe, hjelper heller ikke. Og jeg også i tillegg fått håravfall, jegvet ikke om det har noe sammenheng med at jeg sliter med kløende hodebunn men jeg mister vanvittig med hår også. :(

Har noen råd til meg? Hvilken shampo eller hva hjelper?

Du har nok utrolig tørr hodebunn, du må ikke bruke sterke shampoer eller slikt, men hodebunnskurer/ cosmica har en bra på apotek . 

Anonymkode: 555fb...a13

Vishy sjampo for sensitiv hodebunn!

Alle disse sjampoene som er for flass o.l er ganske sterke, og jeg reagerer også på parfyme. Bare en vask med vanlig butikksjampo er nok til at jeg klør meg fordrevet

Men vishy for sensitiv hodebunn er mild og pleiende, fåes på apotek.

Siden jeg har krøller og litt tørt og frizzy hår bruker jeg en balsam for det, men den har jeg jo ikke i hodebunnen. Man må ikke bruke sjampo og balsam i samme merke 

Anonymkode: f2ecd...330

Hvor ofte vasker du håret? Jeg hadde samme problem som deg. Jeg kan ikke vaske håret mer enn 1-2 ganger i uka. Etter at jeg kuttet ned på hårvask er jeg kvitt problemet. Litt kjipt i starten, men nå fungerer det fint å ikke vaske det mer enn 1-2 ganger i uka.

Anonymkode: 16088...761

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor klør du? Er det tørr hodebunn, sopp, flass, psoriasis?!

Anonymkode: 23ebf...212

Aner ikke. Jeg klør over hele hodebunnen og eneste jeg kan se er at jeg har en stor rød flekk som går fra nakken og oppover i hodebunnen.

Du har nok utrolig tørr hodebunn, du må ikke bruke sterke shampoer eller slikt, men hodebunnskurer/ cosmica har en bra på apotek . 

Anonymkode: 555fb...a13

Jeg bruker milde, skrev jo at jeg vasker håret med Sebamed, er ikke den mild? 🤔

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvor ofte vasker du håret? Jeg hadde samme problem som deg. Jeg kan ikke vaske håret mer enn 1-2 ganger i uka. Etter at jeg kuttet ned på hårvask er jeg kvitt problemet. Litt kjipt i starten, men nå fungerer det fint å ikke vaske det mer enn 1-2 ganger i uka.

Anonymkode: 16088...761

Vasker det 2 ganger i uken og alltid gjort, that’s it.

Jeg bruker Nisim for normalt/tørt hår. Blå flaske. Eneste som har funket for meg, har brukt den i mange år. Har litt tørr hodebunn, men ikke voldsomt, og shampoen funker fint.

Sikkert lurt å prøve og funne ut hvorfor du klør, kanskje du trenger spesialprodukter.

Jeg tror at Nisim startet det hele med hodebunnen min. Jeg brukte sjampoen til Nisim i fjor. Når du starter på den så må du vaske håret hver dag i 8 dager også gå over til vanlig vask. Det var den verste sjampoen jeg noen gang har brukt, håret mitt ble så tørt og så ut som stålull, den tørker ut håret noe sinnsykt.

Hadde noe samme problem som deg. Har psoriasis i familien og også fått utslett rundt det ene øyet som tyder på dette.

Byttet til daxxin psoriasis-shampo og kløe er sterkt redusert, nesten borte, det samme er alle sårene jeg fikk av kløen 😊 Litt dyr shampo, men anbefales å prøve og kanskje ta en tur til hudlege og få en sjekk av hodebunnen. Kan også være annen eksemsykdom som gir slike symptomer.

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Aner ikke. Jeg klør over hele hodebunnen og eneste jeg kan se er at jeg har en stor rød flekk som går fra nakken og oppover i hodebunnen.

Jeg ville gått til en hudlege for å få skjekke det ut. Ulike tilstander trengs ulike midler. Jeg trodde jeg var «bare tørr», men viste seg å være sopp! Så jeg brukte feil type shampo veldig lenge, og det holdt på å drive meg til vannvidd!

Anonymkode: 23ebf...212

Jeg hadde samme problem - fant årsaken! Jeg reagerer på et vanlig tilsetningsstoff i sjampo.

Sjampo for sensitiv hodebunn (jeg bruker Ketastase sin) har helt fjernet problemet. Skjønte da også at eksemet jeg periodevis fikk på øyelokkene også hadde samme årsak.

Vel verd å teste ut? 

Anonymkode: f8760...9d1

Jeg tror at Nisim startet det hele med hodebunnen min. Jeg brukte sjampoen til Nisim i fjor. Når du starter på den så må du vaske håret hver dag i 8 dager også gå over til vanlig vask. Det var den verste sjampoen jeg noen gang har brukt, håret mitt ble så tørt og så ut som stålull, den tørker ut håret noe sinnsykt.

Ok, en slik oppstart hadde ikke jeg, jeg fikk den anbefalt pga. at kløen sannsynligvis har sammenheng med at jeg har psoriasisartritt.

Men det er jo helt klart ikke shampoen for deg. Når du beskriver alt du har prøvd, pluss at du har et rødt felt fra nakken og oppover hodet, så er det sikkert best å gå til hudlege i stedet for å bruke penger på shampoer som kanskje eller kanskje ikke fungerer. Lykke til! 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok, en slik oppstart hadde ikke jeg, jeg fikk den anbefalt pga. at kløen sannsynligvis har sammenheng med at jeg har psoriasisartritt.

Men det er jo helt klart ikke shampoen for deg. Når du beskriver alt du har prøvd, pluss at du har et rødt felt fra nakken og oppover hodet, så er det sikkert best å gå til hudlege i stedet for å bruke penger på shampoer som kanskje eller kanskje ikke fungerer. Lykke til! 

Det tror også jeg, når jeg tenker meg litt om, prøve den og den sjampoen, blir bare bortkastet penger. 

Tusen takk :)

Ingefær shampoo og balsen til The body shop har fungert både for meg som egentlig ikke har noen allergier men også for dattra som har atopisk eksem. Jeg flasset mye en stund og det igjen gjorde at det begynte å klø, så kom inn i en ond spiral. Dattra kan bruke en shampoo en stund før hun må bytte, hjelper ikke hvor parfymefrie elelr allergivennlige de påstår. Ca engang i kvartalet må hun bytte, men når hun ikke fant noe igjen så testa vi ut denna siden jeg googlet samtidig som jeg klødde. Den virket overraskende bra. Kan ikke påstå at den lukta nydelig, men lukta som kom når du vaska håret forsvant når det var tørt. Vi brukte den til all kløe var borte og litt til slik at vi var sikkre. Har den i bakhånd når deg skjer igjen, dattra har måtte en slik kur igjen men det var vel nesten ett år etterpå. 

Jeg fant ingefær shampoo på Normal også, kjøpte den for å teste siden den kosta snurt og ingenting. Fungerte fint den også, men håret ble litt fort fett. Har satt den på hytta. Litt greiere den blir brukt opp enn den andre som koster mye mer. Nytter ikke å ha noe alene på hytta når det er tolv mennesker som bruker den og vi igrunn alltid har hatt mitt er ditt. Vet pappa brukte den når han hadde psoreasis utslett, all annen shampoo svei så da prøvde han seg frem og håpa den ukjente flaska var vår. Den svei ikke, selv om han syns den lukts helt grusomt når han brukte den. Denne lukta forsvant også når håret var tørt. 

Anonymkode: 022a3...3b4

Jeg har hatt samme problemet i årevis, prøvd mye forskjellig. Tørr, kløende og litt skjellaktig hodebunn. Det har vært mye bedre under amming og graviditet, men kom tilbake en stund etter at jeg slutta å amme.

For noen måneder siden prøvde jeg å gni hodebunnen inn med kokosolje. Tok litt i hendene og gnidde inn i hele hodebunnen, så håret også ble skikkelig klissete. Sov med håndkle på puta, og vasket ut neste dag. Har gjort dette noen ganger, og hodebunnen er utrolig mye bedre nå. Kan selvsagt være forbigående, men jeg har en teori om at huden var altfor tørr, og at olja hjalp. Jeg kommer til å gjøre dette flere ganger. Verdt et forsøk! 😃

Anonymkode: a51ad...366

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...