Gå til innhold

Marian Hussein i Ærlig talt

Anbefalte innlegg

Beklager, men hun burde ikke uttale seg. Hun sitter med hijab på tv og påstår at hun støtter kvinnene i Iran som i disse dager brenner sin. 

I tillegg sier hun at kvinner blir utsatt for voldtekt når de går med korte skjørt. 

Det er skremmende å være så kunnskapsløs og samtidig sitte på Stortinget. 

Anonymkode: bfc9b...7d0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434876-marian-hussein-i-%C3%A6rlig-talt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Beklager, men hun burde ikke uttale seg. Hun sitter med hijab på tv og påstår at hun støtter kvinnene i Iran som i disse dager brenner sin. 

I tillegg sier hun at kvinner blir utsatt for voldtekt når de går med korte skjørt. 

Kanskje du bør se intervjuet en gang til??

Anonymkode: 03695...960

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje du bør se intervjuet en gang til??

Jeg har sett det to ganger og jeg trodde helt ærlig ikke at det gikk an å komme med slike uttalelser. 

Joda hun prøvde å si at det var andre som mente at man kunne bli voldtatt av å gå i korte skjørt, men dette var jo kun fordi hun fikk et direkte spørsmål om det. 

Om det med hijab er så frivillig så hadde hun vært tøff om hun brente den under demonstrasjonen for å vise solidaritet med kvinnene i Iran. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har sett det to ganger og jeg trodde helt ærlig ikke at det gikk an å komme med slike uttalelser. 

Joda hun prøvde å si at det var andre som mente at man kunne bli voldtatt av å gå i korte skjørt, men dette var jo kun fordi hun fikk et direkte spørsmål om det. 

Om det med hijab er så frivillig så hadde hun vært tøff om hun brente den under demonstrasjonen for å vise solidaritet med kvinnene i Iran. 

Hvorfor skal andres kamp for frihet til å velge hijab gå ut over hennes mulighet til å velge? 

Anonymkode: dcd5a...87f

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor skal andres kamp for frihet til å velge hijab gå ut over hennes mulighet til å velge? 

Da burde hun holdt seg unna akkurat den demonstrasjonen. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da burde hun holdt seg unna akkurat den demonstrasjonen. 

Hvorfor det egentlig?

Personlig har jeg ikke så veldig for henne politisk. Men jeg synes hun argumenterte helt greit for at hun støtter kvinners rett til å selv velge påkledning uten sat de skal bli hetset for hverken å gå med hijab eller miniskjørt. Og det innebærer også etter til å velge å gå med hijab eller lange kjoler

Annonse

Jeg er faktisk enig med deg, HI.

Det sies at det er valgfritt for islamske kvinner å gå med hijab. For noen er det det. Men jeg ser her jeg bor, og kjenner også noen muslimske damer, de sier det er valgfritt - men samtidig sier de jo også at de ikke ville blitt akseptert i miljøet, eller at deres menn ville fått problemer med sine muslimske ledere, hvis konene deres ikke gikk med hijab. Så da sier de selv at de velger å bruke det. Men det er jo på ingen måte frivillig, det er sterkt og uakseptabelt sosialt press. Og de presset går langt i noen av miljøene, hvor det er utstøting, hvor noen fryses ut, hvor de boikottes på andre måter, at ungene deres ikke får være med og leke med andre unger m.m. Dette er tvang pga. sosialt, taust press. Samme har det jo vært mange saker om i f.eks. Oslo, noe Marian Hussein nok er fullstendig klar over. Dette ville derfor vært et glimrende tidspunkt å ta opp at heller ikke i Norge er alle muslimske kvinner frie til å kle seg som de vil. Istedenfor bruker hun krefter på å fortsette å hevde at her har disse kvinnene valgfrihet - noe som bare er en løgn for mange av kvinnene.

Om det var reell valgfrihet for kvinnene også i Norge ang. bruk av hijab, da skulle kvinner som valgte å ikke bruke hijab og deres nærmeste ikke opplevd noen negative sosiale følger i sine trosmiljøer.

Om Hussein selv ikke kunne kastet sin hijab i morgen uten å bli utsatt for negative reaksjoner fra sine nærmeste og andre i eget miljø, da har heller ikke hun reelt valg når det kommer til bruken. Mulig hun bruker det 100 % av fri vilje og at hun har et reelt valg. Men slik er det ikke for svært mange kvinner i Norge, heller.

Så kan man sikkert si at det er mulig å både være for valgfrihet og støtte kvinnene i Iran, men uansett er det umulig å komme unna at hijab o.l. brukes over store deler av verden som et plagg som skal kontrollere kvinnene, gi menn kontroll og hindre kvinnenes frihet. Da blir det nesten litt hyklersk eller dobbelmoralsk å forsvare bruken av hijab når det er nettopp dette kvinner nå med fare for sitt eget liv kaster.

Anonymkode: e1f31...d98

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor det egentlig?

Personlig har jeg ikke så veldig for henne politisk. Men jeg synes hun argumenterte helt greit for at hun støtter kvinners rett til å selv velge påkledning uten sat de skal bli hetset for hverken å gå med hijab eller miniskjørt. Og det innebærer også etter til å velge å gå med hijab eller lange kjoler

Dette er plagg som benyttes til sosial kontroll, det gjør faktisk ikke miniskjørt. 

Så lenge det er umulig å si hvem som gjør det frivillig og hvem som blir tvinger til det så burde selv de som mener det er frivillig frastå fra å bruke det. 

Når jeg ser 3-4 års gamle jenter med hijab så kjenner jeg at jeg blir sint. Dette er ikke et valg de barna gjør, men foreldrene. Man sender ikke barn i barnehage med string truse og sko med høye hæler fordi de vil etterligne mor. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så jeg måååå ta en abort hvis jeg skal støtte andre kvinners rettigheter til egen kropp !? Hele poenget med å vise støtte er å annerkjenne at vi alle ikke tar like valg… Men at vi bør ha rettigheter til å velge for egen del. 

Hvis en kvinne VELGER å gå med hijab er det ok.., Du kan allikevel støtte andres rettigheter til å velge å gå uten.

2 tanker samtidig er en fordel.

Anonymkode: ebaf8...1cc

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så jeg måååå ta en abort hvis jeg skal støtte andre kvinners rettigheter til egen kropp !? Hele poenget med å vise støtte er å annerkjenne at vi alle ikke tar like valg… Men at vi bør ha rettigheter til å velge for egen del. 

Hvis en kvinne VELGER å gå med hijab er det ok.., Du kan allikevel støtte andres rettigheter til å velge å gå uten.

2 tanker samtidig er en fordel.

Problemet er man ikke kan si om det er frivillig eller ikke.

Les svaret til.. d98 så forstår du. 

Gjest NotNaomi

Det kan diskuteres om bruk av hijab er sosialt press eller ikke. Mest sannsynlig kan vi ihvertfall tro at det er en forventning om at kvinner bruker det i noen miljøer. Men derfra til å bli arrestert og nå utsatt for drap ved å demonstrere mot det, er jo en himmelvid forskjell da! Sosialt press eller forventninger er vi alle mer eller mindre utsatt for i miljøet vi tilhører. Vi er det fra samfunnet i sin helhet også. Når flertallet mener noe eller tror på noe, så blir man nok av ganger påmint at det må være det rette. Vi ser jo det hele tiden, men fordelen med å leve i et demokrati er at man faktisk har rett til å være uenig med nettopp flertallet uten å risikere hverken å bli arrestert eller straffet for det. Av myndighetene vel og merke. Straffet sosialt kan man jo bli, muslimer som alle oss andre. 

Det er ikke noe bedre å presse kvinner til å ta av seg hijaben. Hvorfor er press om det ene bedre enn det andre?

Endret av NotNaomi
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Problemet er man ikke kan si om det er frivillig eller ikke.

Les svaret til.. d98 så forstår du. 

Samme med abort egentlig… man kan aldri vite om det ikke utøves press  eller sosial kontroll av kjærester med familie/venner der heller.. Ingen skal måtte «kle av seg» for å utrykke støtte. Det at du bærer hijab og allikevel støtter de som ønsker å gå uten er mer av et «statement» spør du meg. 

Ja til å velge selv hva du vil kle deg i, ja til at de som ønsker det skal kunne ta en abort… Men også ja til de som ikke vil ta en abort eller ønsker å bære hijab.

Holdningsendringer og utslettelse av sosialt press hjelpes ikke frem av å tvinge på noen , andres ønsker å valg. Da et det bare en ny måte å presse noen .

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Samme med abort egentlig… man kan aldri vite om det ikke utøves press  eller sosial kontroll av kjærester med familie/venner der heller.. Ingen skal måtte «kle av seg» for å utrykke støtte. Det at du bærer hijab og allikevel støtter de som ønsker å gå uten er mer av et «statement» spør du meg. 

Ja til å velge selv hva du vil kle deg i, ja til at de som ønsker det skal kunne ta en abort… Men også ja til de som ikke vil ta en abort eller ønsker å bære hijab.

Holdningsendringer og utslettelse av sosialt press hjelpes ikke frem av å tvinge på noen , andres ønsker å valg. Da et det bare en ny måte å presse noen .

Vi blir aldri kvitt et visst sosialt press eller ikke minst forventninger. Det gjelder alle uavhengig av etnisitet. Problemet er straffemetoder om du velger å ikke følge forventningene. Å bli skuffet eller skape diskusjon er noe annet enn å bli utfryst helt for eksempel. Hvis man velger å følge forventninger og et visst sosialt press kan man fint velge å gjøre det frivillig. Det er et valg man tar. 

Endret av NotNaomi

Annonse

Har hørt (og lest) mange muslimske kvinner si:

"Å gå med hijab er fullstendig frivillig og noe jeg har valgt av kjærlighet til Gud. Men om man ikke går med det kommer man (kanskje) til helvete"

Hvor mye er det et valg om man oppriktig tror at man kan bli straffet med helvete om man lar være?

Eller: "det valgte selv å gå med hijab, og da ble mamma og pappa og søsknene mine veldig stolte og glade. De var veldig bekymret for meg før jeg begynte å gå med det" eller "Mannen min ble så lettet da jeg begynte å gå med hijab"

Sosialt press, absolutt.

Når det er sagt, har jeg inntrykk av at noen veldig få faktisk velger det helt uavhengig av de ovenfornevnte tingene. Og mange mener at det er mye positivt med hijaben i tillegg til at de jo føler på et press fra familie/samfunn/Gud/(helvete)

Anonymkode: 26390...679

NotNaomi skrev (7 timer siden):

Vi blir aldri kvitt et visst sosialt press eller ikke minst forventninger. Det gjelder alle uavhengig av etnisitet. Problemet er straffemetoder om du velger å ikke følge forventningene. Å bli skuffet eller skape diskusjon er noe annet enn å bli utfryst helt for eksempel. Hvis man velger å følge forventninger og et visst sosialt press kan man fint velge å gjøre det frivillig. Det er et valg man tar. 

Det eneste jeg kan komme på som hadde gjort at venner og familie snudde ryggen til meg er darp og mishandling av barn. 

Om jeg hadde valgt å gå over Karl Johan i bikin så hadde de ikke sagt noe som helst om jeg hadde ødelagt familiens ære. 

I solidaritet med sine 'søstre' som opplever det som tvang så burde de sagt: jeg velger nå å gå et år uten hijab.... For å få bort de som blir tvunget til det.

I tillegg så burde hun gå ut å si at små barn IKKE skal bruke hijab. 

Jeg leste også at islamsk råd roste henne opp i skyene fordi hun gikk med hijab og var innvalgt på Stortinget. Om dette liksom er et frivillig plagg buldre de ikke nevnt det, men heller snakket om politikken hun står for. 

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Det eneste jeg kan komme på som hadde gjort at venner og familie snudde ryggen til meg er darp og mishandling av barn. 

Om jeg hadde valgt å gå over Karl Johan i bikin så hadde de ikke sagt noe som helst om jeg hadde ødelagt familiens ære. 

I solidaritet med sine 'søstre' som opplever det som tvang så burde de sagt: jeg velger nå å gå et år uten hijab.... For å få bort de som blir tvunget til det.

Jeg leste også at islamsk råd roste henne opp i skyene fordi hun gikk med hijab og var innvalgt på Stortinget. Om dette liksom er et frivillig plagg buldre de ikke nevnt det, men heller snakket om politikken hun står for. 

Du tror ikke islamsk råd var fornøyde fordi hun representerer mangfold? Eller fordi norske politikere har forsøkt å forby hijab i  arbeidslivet?

Forbud mot hijab er vingeklipping og diskriminering av kvinner som må bruke det, som om det ikke blir utøvd nok makt mot dem fra før.

Jeg har ikke sett innslaget med Hussein, men jeg ser ingen grunn til at kvinner som velger eller blir tvunget til å gå med hijab ikke skal tros på når de sier at de støtter opprøret i Iran. 

Anonymkode: 7193c...dc5

Du tror ikke islamsk råd var fornøyde fordi hun representerer mangfold? Eller fordi norske politikere har forsøkt å forby hijab i  arbeidslivet?

Forbud mot hijab er vingeklipping og diskriminering av kvinner som må bruke det, som om det ikke blir utøvd nok makt mot dem fra før.

Jeg har ikke sett innslaget med Hussein, men jeg ser ingen grunn til at kvinner som velger eller blir tvunget til å gå med hijab ikke skal tros på når de sier at de støtter opprøret i Iran. 

Anonymkode: 7193c...dc5

Hadde det vært slik at nordmenn som bodde i Spania tvinget døtrene til å gå i bunad hele tiden og at de som ikke gjorde det riskirkerte å ble eksuldert av familie og venner, banket opp eller drept. Jeg ville da forventet at de som da mente det var frivillig ikke brukte bunad. 

Hadde det vært slik at nordmenn som bodde i Spania tvinget døtrene til å gå i bunad hele tiden og at de som ikke gjorde det riskirkerte å ble eksuldert av familie og venner, banket opp eller drept. Jeg ville da forventet at de som da mente det var frivillig ikke brukte bunad. 

Men da er det jo ikke frivillig? Skal det bare være frivillig å IKKE bruke noe? 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

At din familie ikke ville snudd ryggen til deg, betyr jo ikke at ikke andre opplever det. Dessuten handler det ofte om mildere press enn det. Motarbeidelse for eksempel.

Du må jo få mene hva du vil, men jeg syns jo ikke at hun skal få kritikk for å demonstrere mot regimet i Iran uansett. Noen ganger er det ikke nok å gjøre noe bra, for da kunne det i andres øyne blitt gjort bedre. Du har din mening, jeg har min. 

Og jeg regner med at selv om du ikke ville blitt vendt ryggen, så har du i en eller annen grad følt på press og forventninger, og bøyd deg etter det. Ingen tvang deg, det var ditt valg. 

NotNaomi skrev (19 minutter siden):

At din familie ikke ville snudd ryggen til deg, betyr jo ikke at ikke andre opplever det. Dessuten handler det ofte om mildere press enn det. Motarbeidelse for eksempel.

Du må jo få mene hva du vil, men jeg syns jo ikke at hun skal få kritikk for å demonstrere mot regimet i Iran uansett. Noen ganger er det ikke nok å gjøre noe bra, for da kunne det i andres øyne blitt gjort bedre. Du har din mening, jeg har min. 

Og jeg regner med at selv om du ikke ville blitt vendt ryggen, så har du i en eller annen grad følt på press og forventninger, og bøyd deg etter det. Ingen tvang deg, det var ditt valg. 

Hun kan gjerne kritisere Iran om andre ting, men i saken om hijab blir det for dumt. 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Men da er det jo ikke frivillig? Skal det bare være frivillig å IKKE bruke noe? 

Men kan du si hvem som blir tvunget til det eller ikke? På lik linje som du ikke kunne sagt hvem som ble tvunget til å bruke bunad i solen og hvem som brukte det frivillig. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hun kan gjerne kritisere Iran om andre ting, men i saken om hijab blir det for dumt. 

Jeg kan være enig i at det hadde vært mye tøffere om 50 muslimske kvinner med hijab hadde møtt opp med Marian i spissen og brent hijaben i protest. Det er min tanke. Men jeg prøver å se det fra hennes ståsted, og må respektere at hun bruker hijab frivillig. Det hun demonstrerer mot er jo at man ikke må risikere livet for å ikke bruke det. At man ikke risikerer å bli arrestert og fengslet. Det ville jo ikke Marian risikert uansett. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men kan du si hvem som blir tvunget til det eller ikke? På lik linje som du ikke kunne sagt hvem som ble tvunget til å bruke bunad i solen og hvem som brukte det frivillig. 

Nei, det kan man ikke se, men det er jo ikke grunn god nok til å forby/kreve at alle kaster hijaben. Religionsfrihet er en utrolig viktig menneskerettighet. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det kan man ikke se, men det er jo ikke grunn god nok til å forby/kreve at alle kaster hijaben. Religionsfrihet er en utrolig viktig menneskerettighet. 

Men er det et religiøst plagg eller kulturelt? Det står ikke noe og å bruke hijab i koranen. 

Hun nevnte selv i det intervjuet at dette var en del av hennes kulturelle bakgrunn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...