Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #1 Skrevet 16. oktober 2022 Jeg har tre barn hvorav den ene tapper meg for energi. Verdens søteste jente, utrolig sosial, lett for å få seg venner. Hun går i 1.klasse. Jeg har ikke hatt samtale med lærer ennå men jeg tror det går fint på skolen. Lekser, de 2min det tar går fint. Problemet er at hun er så aktiv. Jeg snakker ikke litt aktiv , men aktiv fra morgen til kveld. Hun spretter rundt fra hun åpner øynene til de lukkes. Hun danser, turner og skravler non Stop. Ser på tv med bena i været på hodet. Hopper rundt, sitter stille noen ganger i løpet av dagen, men stort sett i aktivitet. Hun prater fader meg hele tiden. Jeg skal innrømme at jeg blir sliten av å se på henne, og utslitt av å hørt på henne fordi det er noe hele tiden. Jeg spurte barnehagen flere ganger å de var enige i at hun var over gjennomsnittet aktiv, men ellers ingen tegn på adhd. Jeg har i mange åt forsøkt å slite henne ut, men sjelden klart det. 8t i en aktiv barnehage, null stress fortsatt masse energi. Nå er vi på flyttefot også så min energi er enda mindre. Hennes derimot blir større og større. Jo mer energi hun får, jo mindre får jeg. Jeg blir sliten av å se denne konstante hoppingen, turningen, dansingen i tillegg til at det skal prates HELE tiden! Kan en unge virkelig være slik uten at det er noe mer? Hun er ekstrem i møte med andre voksne. Da får hun 200% energi å de første timene er hun helt vill. Som en unge på kokain som skal turne på deg, snurre osv. så roer hun seg. Kan sammenligne henne med med en valp nesten. Kan legge til at hun sleit ut fetteren min her om dagen, han har adhd. Ellers ingen i familien med diagnosen. Anonymkode: 1960f...86f
Iiiiik Skrevet 16. oktober 2022 #2 Skrevet 16. oktober 2022 Ja, det gjør det. Hyperaktivitet er heller ikke det sentrale ved diagnostisering av adhd, det er konsentrasjonsvansker og impulsivitet.
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #3 Skrevet 16. oktober 2022 Min datter er/var også slik, hun fikk ADHD-diagnosen som 11-åring. Hun klarte seg veldig godt i barnehagen og de første 3-4 årene på skolen, men så begynte stadig flere problemer å vise seg. Hjemme merket vi det på mange andre områder også, som at hun ikke klarte å få med seg beskjeder, rotet bort alt mulig, fikk abnormalt store raserianfall, slet med søvn osv. Anonymkode: 7c819...e8b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #4 Skrevet 16. oktober 2022 Iiiiik skrev (2 minutter siden): Ja, det gjør det. Hyperaktivitet er heller ikke det sentrale ved diagnostisering av adhd, det er konsentrasjonsvansker og impulsivitet. Ikke noe mer impulsiv enn vanlige barn, konsentrasjonen er også normal. Hun skiller seg ikke ut. Jeg bare fatter ikke at man kan være så aktiv uten at det er noe😆. Hun sliter jo ut oss voksne. hi Anonymkode: 1960f...86f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #5 Skrevet 16. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Min datter er/var også slik, hun fikk ADHD-diagnosen som 11-åring. Hun klarte seg veldig godt i barnehagen og de første 3-4 årene på skolen, men så begynte stadig flere problemer å vise seg. Hjemme merket vi det på mange andre områder også, som at hun ikke klarte å få med seg beskjeder, rotet bort alt mulig, fikk abnormalt store raserianfall, slet med søvn osv. Anonymkode: 7c819...e8b Takk for innspill. Jeg skal definitivt ha dette i baktankene. Hun er flink til å få med seg beskjeder, per nå. Husker på klær/ting osv for både seg selv og sine søsken . Storebror roter bort alt av klær, så hun passer litt på han. Ansvarsfull sånn. Ingen store raserianfall. Det fascinerende med henne er at hun er 100% gira i det hun legger seg, turner i sengen , prater og synger. Så er hun stille i 1min å da sover hun. Søvn er ikke noe problem, enn så lenge. hi Anonymkode: 1960f...86f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #6 Skrevet 16. oktober 2022 Får hun nok søvn? Kan være overaktiv om man konstant har gått litt i minus der, selv om det høres ut som det burde vært motsatt. Anonymkode: d1bed...386
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #7 Skrevet 16. oktober 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg spurte barnehagen flere ganger å de var enige i at hun var over gjennomsnittet aktiv, men ellers ingen tegn på adhd. Slike uttaleser (hos oss fra barneskolen) var grunnen til at vår slet hele sin skoletid og ikke fikk diagnosen før på slutten av ungdomsskolen. Da hadde jeg mast i år. Skulle jo tro barnehage og skole var profersjonelle, men det er ikke de som er fagpersoner og avgjør slikt. Adhd er ikke en fast oppdkrift, adhd er forskjellig fra person til person. Jeg hadde uten tvil gått videre og bedt om utredning hos bup. Adhd kan være en ressurs hvis det bare blir utnyttet rett, men barn trenger ofte hjelp på vrien dit. Anonymkode: 60bd1...cac
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #8 Skrevet 16. oktober 2022 Høres veldig ut som adhd. Det er forskjellig fra person til person. Anonymkode: 2c710...c2d
Gjest NotNaomi Skrevet 16. oktober 2022 #9 Skrevet 16. oktober 2022 Syns hun høres ut som en herlig unge 🙂 Bare for å si det da.. Du skriver at hun sitter rolig noen ganger om dagen. Hvor lenge fks? Hun sitter også ved måltidene uten å klatre over bordet, regner jeg med? Kvikke og energiske barn er dessverre ikke det vanligste man ser lenge. Det betyr ikke at det er noe "feil" på henne. Driver hun med aktiviteter? For det ser ut som om hun har store fordeler der. Vent å se hva skolen sier. Har hun ikke noen utfordringer der eller har større problemer med konsentrasjonen, så ville jeg tatt det helt med ro. Og jeg hadde elsket å ha henne rundt meg. Men.. Jeg skjønner jo at du som mor kan bli sliten..
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #10 Skrevet 16. oktober 2022 Ja, man kan fint være veldig aktiv uten at det er adhd. Kjenner flere, to av dem har fått særdeles stillesittende jobber Men de er jo aktiv med hode og ev. hender i jobbene, og de får nok også gjort mer enn gjennomsnittet etter jobb - men konene deres er veldig glade for akkurat det Selv kjente jeg meg veldig igjen i det å se på tv mens jeg stod på hodet Var "alltid" aktiv - men samtidig var jeg ungen som leste ut hele barneavdelingen på biblioteket lenge før jeg kunne låne bøker på ungdoms- eller voksenavdelingen. Så det ene utelukker ikke det andre. Det virker ikke som om din datter har andre tegn på adhd ut fra det du forteller. Anonymkode: 43f30...046
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #11 Skrevet 16. oktober 2022 Min søster var/er slik og mitt minste barn. Jeg trodde mitt første barn var aktiv, men det viste seg å være feil når nr 2 kom. Det var aktivitet på ett helt nytt nivå, men fant metoder som fikk det til å fungere helt fint. I barnehagen hang hun mest med gutta, de hadde en mer aktiv lek som passet henne så der gikk det veldig bra. De laget også en snekkergruppe for å få gutta i mer aktivitet når de ikke kunne vær like mye ute, da forsvant de ut i snekkerboden og fikk ut litt energi. Merkelig nok var jenta mi med der. På skolen fungerte hun veldig fint,hun satt rolig og fint i timen men i friminuttet spant hun rundt. Læreren la merke til dette så han spurte meg om han kunne utnytte dette. Det var nemlig ett barn med noen diagnoser som trengte å få ut litt energi innimellom så han spurte om min datter kunne løpe rundt skolen noen ganger med han. Min datter gjorde som hun fikk beskjed om, så da var det fire runder rundt skolen før det var inn, og hun var autoritær nok til at han fulgte henne. Så dette skjedde innimellom på hele barneskolen,hun syns det bare var gøy og hun merket også at dette hjalp for da fikk hun mer ro i klasserommet. Hjemme så var hun helst ute, hun var høyt og lavt hele tiden, men det var også søstrs så ikke noe nytt igrunn. De var i hagen, hos naboer så det var ikke skogsturer og ting jeg måtte planlegge. De holdt seg også bare der jeg sa, så kunne holde ett øye fra vindu. Skulle vi ta en litt lengre kjøretur, bytur eller noe som krevde at hun var litt rolig så la jeg inn i programmet st hun skulle få løpt ifra seg før vi dro. Dro nytte av at hun løp rundt skolen på skolen, for jeg kunne bare si løp ti runder rundt huset for nå skal vi på bytur og da må du få ut litt energi. Fungerte helt supert, ut med litt energi og hun var en rolig unge på byturen. Når vi kom ut sv bilen hjemme så spandt hun rundt igjen. Nå er hun straks myndig og utdanner seg til ett yrke som betyr at hun må sitte mye stille og være veldig konsentrert. Hun har startet med utplassering og hun sier det passer henne perfekt selv om hun må ta frem knepene jeg brukte på henne når hun er liten. Det er en kort vei ned til der hun er utplassert, men istede for å gå rett ned så jogger hun en liten omvei og det samme hjem igjen. Hun har ingen diagnoser og fungerer supert på alle måter. Jeg var bonusbestemor i noen år og morn mentedattra måtte ha adhd siden hun var så aktiv. Jeg syns ikke hun var så aktiv, hun var vel lik som mitt første barn kanskje. Men når hun satt ungen forrsn en tv, mobil eller andre ting veldig ofte så kan jeg skjønne at det kunne se ut som hun var veldig rastløs. De helgene jeg passet så sa moren at hun var mye roligere når hun kom hjem så da tok vi en prat om hva jeg hadde gjort og ikke gjort, så hun satte seg ned og fant ut endring3 hun kunne gjøre hjemme for å få ting til å fungere bedre. Hun hadde jo sett på hva hennes egen mor gjorde med sine barn og søsken, samt hva hun så venners barn gjore. Ja, mobil, tv kan fungere fint om det er i små doser i ulike settinger men det må jo ikke bli for mye når ungen er aktiv av seg. Energien må jo ut for å få de rolige stundene en ofte ser når en er på besøk hos folk. Anonymkode: 977d4...432
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #12 Skrevet 16. oktober 2022 Det er helt normalt at barn er slik. Det unormalet er at de forventes å sitte stille på skolen og bære rolige inne etterpå. Send henne ut. La henne klatre i trær, buhhe hytter, kaste snøball og spionere på naboen. Det er ikke noe falt med henne, men det er noe galt med rammene samfunnet gir henne. Anonymkode: b9add...f2b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #13 Skrevet 16. oktober 2022 Dette kan være helt normalt. Har og slike barn, og fant måter å gjøre lekser f eks. Vi tok det vi kunne muntlig for da kunne vi gå rundt 🙈 og var ofte ute så de fikk ut energien. En blir sliten, men når de blir større klarer de å fokusere bedre. Min eldste går siste året på studie med supre karakterer f eks, men hun sier at det fortsatt klør i beina når hun må lese Anonymkode: 7e1dd...a60
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #14 Skrevet 16. oktober 2022 NotNaomi skrev (1 time siden): Syns hun høres ut som en herlig unge 🙂 Bare for å si det da.. Du skriver at hun sitter rolig noen ganger om dagen. Hvor lenge fks? Hun sitter også ved måltidene uten å klatre over bordet, regner jeg med? Kvikke og energiske barn er dessverre ikke det vanligste man ser lenge. Det betyr ikke at det er noe "feil" på henne. Driver hun med aktiviteter? For det ser ut som om hun har store fordeler der. Vent å se hva skolen sier. Har hun ikke noen utfordringer der eller har større problemer med konsentrasjonen, så ville jeg tatt det helt med ro. Og jeg hadde elsket å ha henne rundt meg. Men.. Jeg skjønner jo at du som mor kan bli sliten.. Haha, jeg måtte bare kommentere det med matbordet. Sønnen min med ADHD sitter fint med bordet og har alltid gjort der. Vipper gjerne med foten og plukker litt på bestikket ol., men ikke mer enn det. Datteren min med ADHD derimot... Hun var over 10 år før hun første gang satt noenlunde ordentlig ved bordet. Hun skled ned av stolen, skulle bare ditt og datt, skiftet stilling i ett kjør osv. Joda, hun krabbet rett nok aldri oppå bordet etter en viss alder, men satt overhodet ikke i ro heller. Anonymkode: 7c819...e8b
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #15 Skrevet 16. oktober 2022 Ja, det finnes svært energiske og aktive barn som ikke har adhd. Skjønner deg godt, selvom hun høres herlig ut så er det også slitsomt med så mye energi. Min ene datter har adhd og det som er/var utfordringen er ikke energien og aktivitetsnivået hennes, men det at hun hadde så enormt mye uro, rastløshet, fikling og frustrasjon. Hun hadde store søvnvansker, lite tålmodighet og ble veldig sint og frustrert når hun ikke mestret ting, klarte overhodet ikke å sitte rolig, store problemer med å ta i mot beskjeder og mange andre symptomer. Anonymkode: 7f7ef...d7f
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #16 Skrevet 16. oktober 2022 Sønnen til en venninne var sånn. Sjelden i ro, alltid i aktivitet. Løp, syklet, hoppet trampoline, klatret og drev med idrett. Han var samtidig veldig vitebegjærlig og særlig interessert i alt som har med natur å gjøre. Så han hadde tusen spørsmål og krevde gode svar. Han ble utredet, men det var ingen ting annet som "feilte" han enn et høyt aktivitetsnivå. Nå er han en ung voksen som har en relativt stillesittende jobb, men så fort han har anledning tar han på seg sekken og drar ut i naturen eller løper eller går på ski. Han er ikke typen til å sitte i sofaen en hel kveld og se film, men skal du ha noe arbeid gjort så er han på pletten. Han bruker også mye av aktivitetsbehovet på å trene unger. Anonymkode: 1d698...9e8
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #17 Skrevet 16. oktober 2022 Kan anbefale podkasten Psykt interessant. De har en episode om personlighet, hvor dette med aktive barn blir belyst. Podkasten ligger på Spotify. Anonymkode: e8e5a...7bd
Anonym bruker Skrevet 16. oktober 2022 #18 Skrevet 16. oktober 2022 7 hours ago, Anonym bruker said: Jeg har tre barn hvorav den ene tapper meg for energi. Verdens søteste jente, utrolig sosial, lett for å få seg venner. Hun går i 1.klasse. Jeg har ikke hatt samtale med lærer ennå men jeg tror det går fint på skolen. Lekser, de 2min det tar går fint. Problemet er at hun er så aktiv. Jeg snakker ikke litt aktiv , men aktiv fra morgen til kveld. Hun spretter rundt fra hun åpner øynene til de lukkes. Hun danser, turner og skravler non Stop. Ser på tv med bena i været på hodet. Hopper rundt, sitter stille noen ganger i løpet av dagen, men stort sett i aktivitet. Hun prater fader meg hele tiden. Jeg skal innrømme at jeg blir sliten av å se på henne, og utslitt av å hørt på henne fordi det er noe hele tiden. Jeg spurte barnehagen flere ganger å de var enige i at hun var over gjennomsnittet aktiv, men ellers ingen tegn på adhd. Jeg har i mange åt forsøkt å slite henne ut, men sjelden klart det. 8t i en aktiv barnehage, null stress fortsatt masse energi. Nå er vi på flyttefot også så min energi er enda mindre. Hennes derimot blir større og større. Jo mer energi hun får, jo mindre får jeg. Jeg blir sliten av å se denne konstante hoppingen, turningen, dansingen i tillegg til at det skal prates HELE tiden! Kan en unge virkelig være slik uten at det er noe mer? Hun er ekstrem i møte med andre voksne. Da får hun 200% energi å de første timene er hun helt vill. Som en unge på kokain som skal turne på deg, snurre osv. så roer hun seg. Kan sammenligne henne med med en valp nesten. Kan legge til at hun sleit ut fetteren min her om dagen, han har adhd. Ellers ingen i familien med diagnosen. Anonymkode: 1960f...86f får veldig vondt av jenta di, høres ut som hun kun er til plage Anonymkode: 1bc3f...ffd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå