Gå til innhold

Hun står ikke opp og klokka er snart 17:00

Anbefalte innlegg

Ikke rart det er mange trøtte barn/ungdom på skolen. Lærere sier det på hvert foreldremøte, søvn er viktig. Min 14 åring står stort sett opp av seg selv kl 10 i helgene. Så slipper det problemet føreløpig.

Anonymkode: 91d39...35e

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde noen tvunget meg til å gjøre noe hver dag hadde det blitt månelyst! Noen ganger trenger man å koble helt av. 

Hvordan kommer folk på alle disse idiotiske reglene de setter for barna sine? Tror dere at det gjør dere til bedre foreldre å detaljstyre livet til tenåringene? 

Anonymkode: 7affd...1d4

Så enig! Makan til tull!

Anonymkode: 60352...00e

Hadde noen tvunget meg til å gjøre noe hver dag hadde det blitt månelyst! Noen ganger trenger man å koble helt av. 

Hvordan kommer folk på alle disse idiotiske reglene de setter for barna sine? Tror dere at det gjør dere til bedre foreldre å detaljstyre livet til tenåringene? 

Jeg tenker at jeg gjør han en tjeneste ja. Ungdom som bare sitter inne, snur døgnet, gamer for mye og har lite kontakt ned andre, blir ofte taper i skole og arbeidsliv. 

Anonymkode: b0c71...35b

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at jeg gjør han en tjeneste ja. Ungdom som bare sitter inne, snur døgnet, gamer for mye og har lite kontakt ned andre, blir ofte taper i skole og arbeidsliv. 

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære hodet av seg. En mellomting mellom å alltid sitte inne og aldri få lov til å ha en sløvedag er det normale foreldre ønsker for barna sine. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hi sier ikke noe om at jenta ligger og sover hele dagen, alle dager. Jeg tenker at vi alle sammen kjenner våre barn best og vet hva de trenger og ikke trenger. Her styrer mine slikt selv og det går fint. Aktive gutter som trener daglig. 

Min ene har brukt mesteparten av høstferien sin på rommet. Sett filmer, skravlet med venner, gamet , sovet lenge og generelt bare kost seg. Ellers bare trent styrke en gang daglig. Nesten ikke forlatt huset. Det er selvsagt helt greit da totalen i løpet av året er en aktiv og sosial gutt som klarer seg veldig godt på skolen. 

Hadde han vært en annen type som slet sosialt, hadde vanskeligheter med søvn eller generelt hadde behov for regulering og sosial stimulans så hadde jeg nok tenkt på en annen måte. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære hodet av seg. En mellomting mellom å alltid sitte inne og aldri få lov til å ha en sløvedag er det normale foreldre ønsker for barna sine. 

Syns ikke det er strengt å måtte stå opp til 12 og se dagslys hver dag altså. Ikke rart det vokser opp en mengde av mistilpassede ungdom om dette vurderes som et overtramp.

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Syns ikke det er strengt å måtte stå opp til 12 og se dagslys hver dag altså. Ikke rart det vokser opp en mengde av mistilpassede ungdom om dette vurderes som et overtramp.

Det er ikke rart det vokser opp en mengde av mistilpassede ungdom som ikke er vant med å ta ansvar for seg selv. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke rart det vokser opp en mengde av mistilpassede ungdom som ikke er vant med å ta ansvar for seg selv. 

Det er ikke ungdommen som er vant med grenser/regler som greier seg dårligst i voksenlivet altså.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke ungdommen som er vant med grenser/regler som greier seg dårligst i voksenlivet altså.

Man kan ha grenser uten å detaljstyre ungdommene. 

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Man kan ha grenser uten å detaljstyre ungdommene. 

Å stå opp senest 12 og se dagslys hver dag er ikke detaljstyring. 

Grenser og regler er fint nok det , men jeg er usikker på hvorvidt regler angående når ungdom må stå opp påvirker voksenlivet altså. Så lenge de er uthvilt til skole og aktiviteter bør det vel være godt nok? Hvorfor skal ikke ungdom få styre sin egen tid så lenge de stiller opplagt på skole og avtaler? 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det er det jo åpenbart. 

Det er på nivå med at man må pusse tennene og takke for maten. Er det også detaljstyring av stakkars ungdommer?

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er på nivå med at man må pusse tennene og takke for maten. Er det også detaljstyring av stakkars ungdommer?

Det er på ingen måte sammenlignbart. 

Vi har tre tenåringer i hus og der er helt uaktuelt at de får sove til langt utpå ettermiddagen. Her må alle opp i rimelig tid, innen kl 11 dersom det ikke har vært noe helt spesielt dagen før. 

De får selvfølgelig ha sløve helgedager ved behov. Men Må allikevel stå opp, spise frokost osv. Om de trenger å bruke en dag i ny og ne på å sløve med en bok eller film er selvfølgelig det innafor. Men ikke to dager hver uke. Sååååå slitsom er ikke hverdagene deres altså!

Hvis de har så lite tiltakslyst eller så lite å fylle helgedagene med, hadde jeg hatt masse oppgaver til de her hjemme. Heldigvis ser de endel selv og kan fint bruke litt av helga på å hjelpe til med klesvask, plenklipping, matlaging, støvsuging osv. 

Anonymkode: 49a14...403

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi har tre tenåringer i hus og der er helt uaktuelt at de får sove til langt utpå ettermiddagen. Her må alle opp i rimelig tid, innen kl 11 dersom det ikke har vært noe helt spesielt dagen før. 

De får selvfølgelig ha sløve helgedager ved behov. Men Må allikevel stå opp, spise frokost osv. Om de trenger å bruke en dag i ny og ne på å sløve med en bok eller film er selvfølgelig det innafor. Men ikke to dager hver uke. Sååååå slitsom er ikke hverdagene deres altså!

Hvis de har så lite tiltakslyst eller så lite å fylle helgedagene med, hadde jeg hatt masse oppgaver til de her hjemme. Heldigvis ser de endel selv og kan fint bruke litt av helga på å hjelpe til med klesvask, plenklipping, matlaging, støvsuging osv. 

Det er ingen, så vidt jeg har sett, som mener at det er innafor å sove hele dagen hver helg. 

Gjest NotNaomi

Jeg er ikke stor fan av prinsipper og for mange regler, men ungene mine måtte senest opp til lunsj, kl.13 Da skulle de møte påkledd og stelt også ( pusset tenner og børstet hår ) Det var selvfølgelig protester noen ganger da de kom opp i ca 16-årsalder, men jeg sa at de jo bare kunne gå og slappe av etter måltidet igjen. Merkelig nok var det ikke en eneste gang de la seg under dyna igjen. 

Det handler litt om å delta i familien og ikke melde seg helt ut, selv om det handler kun om en dag. Å dele måltider var viktig her, og det var jo ekstra hyggelig når vi kunne starte dagen sammen rundt et,men forlangte ikke at de skulle opp 09 ettersom de var våkne mye lengre i helger. 

Endret av NotNaomi
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er ingen, så vidt jeg har sett, som mener at det er innafor å sove hele dagen hver helg. 

Så utfra hva du leser her… Når er det greit å stille krav om å stå opp? Dag to? Annenhver helg? Engang imellom?

det er altså ikke greit på dag en?

Er det snakk om en gang i blant, tenker jeg det må være innafor å bare sove bort hele dagen. Av og til har man behov for å koble helt av. Etter å ha vært utbrent selv, så tenker jeg at hvis man kjenner at kropp og hode trenger å sove/koble skikkelig ut, så er det viktig. Ikke rart at man blir sliten av alle forventninger rundt seg, som til og med er at man må stå opp til klokka da og da hver eneste dag/helg. Men så klart, dette gjelder hvis det er av og til. Blir det ofte, så vil det jo virke mot sin hensikt. Man trenger rutiner, dagslys, sosial omgang osv for å fungere godt i lengden. Men å kunne ta en pause fra alt av og til, det må være lov. 

Anonymkode: 8359e...e3c

Kamomille skrev (4 timer siden):

Så utfra hva du leser her… Når er det greit å stille krav om å stå opp? Dag to? Annenhver helg? Engang imellom?

det er altså ikke greit på dag en?

En gang i blant er det helt innafor å bare sløve en dag. Hadde det skjedd ofte hadde jeg blitt bekymret for depresjon osv og tatt en prat med ungdommen. 

On 10/15/2022 at 4:28 PM, Anonym bruker said:

Hvilke regler har dere på dette i helgene? Skal vi tillate å ligge hele sagen uten og få noe ut av dagene? Fristet til å gi konsekvenser ..

Anonymkode: fbf2c...d33

her pøser det ned, så her ligger de så lenge de vil, de er 13 og 16, de sto opp 14 tiden begge 2, er egentlig bare kun sommerferie de må opp,ellers må dem ikke opp nei

Anonymkode: 32fdb...50c

En gang i blant er det helt innafor å bare sløve en dag. Hadde det skjedd ofte hadde jeg blitt bekymret for depresjon osv og tatt en prat med ungdommen. 

Så utfra din forestilling om at dette er greit  kun en gang i blant, så konkluderer du med alle andre som mener at man ikke skal innføre regler for når ungdommen må stå opp også kun mener det gjelder en gang i blant? 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så utfra din forestilling om at dette er greit  kun en gang i blant, så konkluderer du med alle andre som mener at man ikke skal innføre regler for når ungdommen må stå opp også kun mener det gjelder en gang i blant? 

Jøyemeg. Jeg mener at dette bør ungdommene styre selv, ja. Om man får mistanke om at det er depresjon eller andre problemer tar man det opp, ellers så er det opp til ungdommen selv. 

Anonym bruker skrev (På 16.10.2022 den 20.01):

Jøyemeg. Jeg mener at dette bør ungdommene styre selv, ja. Om man får mistanke om at det er depresjon eller andre problemer tar man det opp, ellers så er det opp til ungdommen selv. 

så hvorfor blander du da inn "En gang i blant"? Hvis du mener at ungedommen bør styre dette selv, så bør vel dette gjelde uavhengig av hvor ofte det skjer?

Kamomille skrev (16 minutter siden):

så hvorfor blander du da inn "En gang i blant"? Hvis du mener at ungedommen bør styre dette selv, så bør vel dette gjelde uavhengig av hvor ofte det skjer?

Nei. Om du ikke skjønner forskjellen orker jeg faktisk ikke å forklare deg det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...