Gå til innhold

18-åring og jobb…

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men gan måtte vell levere sykmelding forrige gang han skulle vært på vakt.

Anonymkode: 59267...529

Da brukte han egenmelding. Ikke sykmelding. Det har han fått nå. 

hi

Anonymkode: 0e70b...b75

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Han gjorde jo det sier jeg jo🙈

hi

Så en vakt med egenmelding og en vakt med sykmelding før han måtte ha sykmelding igjenn denne helgen?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Så en vakt med egenmelding og en vakt med sykmelding før han måtte ha sykmelding igjenn denne helgen?

Han har hatt to vakter med egenmelding, og nå fikk han sykmelding. 

hi

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Han har hatt to vakter med egenmelding, og nå fikk han sykmelding. 

hi

Ok. Jeg forsto ikke at begge de forrige vaktene var på samme helg.

Annonse

Her er det sjefen som er uprofesjonell. Selvsagt er det lov å være syk. Sikkert ubeleilig, men sånn er det faktisk å ha sjefsansvaret. 

Det er dessverre en del mennesker som tror det er greit å behandle andre dårlig fordi de er unge. 

Håper sønnen din finner seg en annen jobb, og at han snart blir frisk igjen. 

NotNaomi skrev (13 timer siden):

Hva sa arbeidsgiver da 18-åringen meldte seg syk en uke etter første gang? Det ville vært rimelig at hun ba h*n gå til lege og eventuelt få sykmelding. Hvis h*n da gikk til lege og det ikke ble noen bedring, så burde h*n som flere her skriver, gitt beskjed dagen før. 

Så ser jeg at du skriver at h*n har stilt mye opp. Jeg vet ikke hva det betyr, for å gjøre jobben sin er jo ikke akkurat å stille opp, det er å gjøre det som forventes når man er ansatt og har jobb. Og her tror jeg kanskje at både ungdom og foreldre også ser mer på en helgejobb som en slags betalt hobby, og det er jo ikke det. Det er en jobb hvor du må ta hensyn til andre og har en plikt ovenfor både sjef og eventuelt andre ansatte. Har ungdommen din vært på skole i denne perioden fks? For det tror jeg flere ser på som mer viktig kontra å gå på jobb i helgen. Det er ikke det, men å gå på skole betyr at man kun gjør det for egen fortjeneste, mens i jobb er det andre å samarbeide med, og da veies det liksom litt mindre. 

Jeg vet heller ikke hvorfor du ba han om å be legevakten skrive ut sykmelding, og ikke at legen gjorde det med en gang. Allmennlegevakt gir også sykmelding, men da i kort periode, og så må fastlege ordne med det. 

Så mange spørsmål her. Jeg skjønner at du reagerer som mor da vi som foreldre vil beskytte barna våre og misliker at de får "kjeft" Men det vil ikke si at det ikke kan være på sin plass..

Det var litt av en fantasifortelling! Og hvorfor skriver du h*n når hi er klar på at det er en gutt?

Anonymkode: 2dbde...65b

Som mellomleder med personalansvar må jeg bare si; 

ansatte som ikke er sykemeldt blir oppfordret til å si fra så tett som mulig opptil vakta ved fravær. Ikke forskutter sykdom, med mindre man er sykemeldt selvsagt. 
Vi har en ansatt nå med covid, trodde han skulle bli bra til vaktene i helga, men nei

Jeg vet ikke idag, om jeg er syk på mandag. 

dere henger dere veldig opp i når han ga beskjed. Sånn er det å være sjef, man får beskjed sent og man må hive seg rundt og finne folk 

og ja, mange arbeidsgivere behandler ungdom dårlig. Datteren min er 18 og jeg er faktisk rysta over hva hun, og venner forteller. 

Anonymkode: cf434...acb

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Skjønner godt arbeidsgiver. Tredje vakten han ringer inn syk på rad og denne gang samme dag. Tror nok han kan se langt etter jobb der videre. 

Anonymkode: 03053...99f

Er det ikke lov å bli syk? Og blir man syk så må man regne med å miste jobben? 

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Skjønner godt arbeidsgiver. Tredje vakten han ringer inn syk på rad og denne gang samme dag. Tror nok han kan se langt etter jobb der videre. 

Anonymkode: 03053...99f

Vel, da får vi håpe du ikke er arbeidsgiver og overlater den jobben til de som er profesjonelle nok til å forholde seg til det lovverket vi faktisk har i ett sivilisert samfunn. 

Anonymkode: 0c64c...9e4

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Som mellomleder med personalansvar må jeg bare si; 

ansatte som ikke er sykemeldt blir oppfordret til å si fra så tett som mulig opptil vakta ved fravær. Ikke forskutter sykdom, med mindre man er sykemeldt selvsagt. 
Vi har en ansatt nå med covid, trodde han skulle bli bra til vaktene i helga, men nei

Jeg vet ikke idag, om jeg er syk på mandag. 

dere henger dere veldig opp i når han ga beskjed. Sånn er det å være sjef, man får beskjed sent og man må hive seg rundt og finne folk 

og ja, mange arbeidsgivere behandler ungdom dårlig. Datteren min er 18 og jeg er faktisk rysta over hva hun, og venner forteller. 

Det er smått utrolig å lese gjennom denne tråden. Hva skal vi med ett lovverk, når en kan mekke sammen sitt eget om det blir for slitsomt å forholde seg til 🤷🏼‍♀️ Jeg tenker kanskje det snarere er en del som burde tenkt seg om den dagen de signerte en arbeidsavtale som innebærer ansvar for personale og heller overlate det til de som er egnet. Fremfor å bli sur over at vi har ett viss vern av arbeidstakere i dette landet. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er smått utrolig å lese gjennom denne tråden. Hva skal vi med ett lovverk, når en kan mekke sammen sitt eget om det blir for slitsomt å forholde seg til 🤷🏼‍♀️ Jeg tenker kanskje det snarere er en del som burde tenkt seg om den dagen de signerte en arbeidsavtale som innebærer ansvar for personale og heller overlate det til de som er egnet. Fremfor å bli sur over at vi har ett viss vern av arbeidstakere i dette landet. 

Ja virkelig! Og selv med arbeidsvern har vi vanskelige arbeidsgivere. Så bør jo være glad til for så mangt egentlig :) 

Det er nok enklere å lære/vise ungdommen hva arbeidslivet handler om enn det er å lære DIB-brukere til å lese😝

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Ja virkelig! Og selv med arbeidsvern har vi vanskelige arbeidsgivere. Så bør jo være glad til for så mangt egentlig :) 

Det er nok enklere å lære/vise ungdommen hva arbeidslivet handler om enn det er å lære DIB-brukere til å lese😝

Spot on 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...