Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #1 Skrevet 14. oktober 2022 Sønnen min skadet en finger i dag. Mest sannsynlig er den brukket. Ringte legevakt, og de sa at nr en: det er ingen lege tilstede nå, nr to: de gjør ikke noe med det om den ikke er feilstilt, nr tre: de tar ikke imot på røntgen i helgene, nr fire: gi Paracet og Ibux for smertene. Nå, etter ca 4 timer er fingeren blitt blå i ene leddet. Fordi han er autist klarer han ikke helt å fortelle hvor vondt det er, så jeg må spørre han om skalaer. På en skala fra 1-10 med smertestillende ligger han på 6. Alle ganger han tidligere har sagt at han er på 6 eller mer, har det vært brudd. Skaden skjedde på et arrangement. Ringer man legevakten på nytt da? Måten jeg ble møtt på gjør at jeg blir i tvil, og kanskje heller tar han til fastlege på mandag. Anonymkode: 6d2bb...145
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #2 Skrevet 14. oktober 2022 Jeg tenker at når det gjelder barn, og særlig barn som ikke klarer å kommunisere hvordan de har det, så er grensen lav for å ringe legevakten. Det er en finger, ikke en tå. Han skal så klart ses til av en lege. Bare ring, og ikke vær redd for å være insisterende. Eller tenker du han skal gå med en brukket finger til mandag? Anonymkode: 9b518...056
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #3 Skrevet 14. oktober 2022 Langt å kjøre til en annen legevakt? Anonymkode: 78ef7...606
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #4 Skrevet 14. oktober 2022 Legevakt systemet fungerer ikke lengere Anonymkode: 47961...a5b
Pobie Skrevet 14. oktober 2022 #5 Skrevet 14. oktober 2022 Du kan ringe igjen selv om du allerede har ringt. At det nå har blitt verre er en grunn til å ringe dem igjen. Hvis du er heldig er det en annen person som svarer nå enn tidligere. Evt ring en annen legevakt.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #6 Skrevet 14. oktober 2022 I all verden, hva er dette for en ubrukelig legevakt som ikke tar i mot på røntgen i helger, så hvis man brekker armen så må man vente til mandag? Ring igjen og si det har blitt verre, vær streng om du må. Anonymkode: 9b2f1...746
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #7 Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): I all verden, hva er dette for en ubrukelig legevakt som ikke tar i mot på røntgen i helger, så hvis man brekker armen så må man vente til mandag? Ring igjen og si det har blitt verre, vær streng om du må. Anonymkode: 9b2f1...746 Det er ikke alle legevakter som har røntgen, da blir man gjerne videresendt til nærmeste sykehus om det er mistanke om brudd. Regner med hi bor litt ute i distriktet om det ikke et lege tilstede akkurat nå og de ikke tar røntgen? Men hi, ring igjen og fortell at det har blitt verre og at en lege bør se på det, om det er i leddet kan det være andre ting enn brudd også, leddbånd, sener og allverdens vi har der Anonymkode: 1dbc9...6af
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #8 Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Sønnen min skadet en finger i dag. Mest sannsynlig er den brukket. Ringte legevakt, og de sa at nr en: det er ingen lege tilstede nå, nr to: de gjør ikke noe med det om den ikke er feilstilt, nr tre: de tar ikke imot på røntgen i helgene, nr fire: gi Paracet og Ibux for smertene. Nå, etter ca 4 timer er fingeren blitt blå i ene leddet. Fordi han er autist klarer han ikke helt å fortelle hvor vondt det er, så jeg må spørre han om skalaer. På en skala fra 1-10 med smertestillende ligger han på 6. Alle ganger han tidligere har sagt at han er på 6 eller mer, har det vært brudd. Skaden skjedde på et arrangement. Ringer man legevakten på nytt da? Måten jeg ble møtt på gjør at jeg blir i tvil, og kanskje heller tar han til fastlege på mandag. Anonymkode: 6d2bb...145 Ring tilbake! Dette er et barn, og i tillegg et barn som har vanskelig for å kommunisere, og tidligere erfaring har vist at når barnet angir så høy smerte så er det brudd. Jeg ville spurt hvor lege er, da de er pliktig til å ha lege tilgjengelig, om enn på bakvakt - og om de heller ikke har det, hvor er nærmeste sted dere kan komme til lege. Så lenge det er blitt verre og det er verre rundt leddet så kan det være andre skader. Skulle det være en seneskade så er det viktig å behandle det så tidlig som mulig. Siden de ikke vil ta ham inn, ikke har lege og ikke har røntgenapparat og spør hvordan de kan garantere at det ikke er skade som bør behandlet OG navn på den ved legevakten som tar på seg ansvar for at dette barnet ikke har en skade som bør behandles - spesielt siden dette er et barn som alltid har hatt større skader tidligere når han har angitt like høy smerte som han har nå. I tillegg virker det som om smertestillende de anbefalte ikke er nok for ham, siden han ligger såpass høyt på angitt smerte tross smertestillende. Anonymkode: 93edf...302
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #9 Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jeg tenker at når det gjelder barn, og særlig barn som ikke klarer å kommunisere hvordan de har det, så er grensen lav for å ringe legevakten. Det er en finger, ikke en tå. Han skal så klart ses til av en lege. Bare ring, og ikke vær redd for å være insisterende. Eller tenker du han skal gå med en brukket finger til mandag? Anonymkode: 9b518...056 Les innlegget bedre. Det er legevakten som mener ungen skal gå med brudd til mandag. Ikke mor. Anonymkode: 9beae...d4a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #10 Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Langt å kjøre til en annen legevakt? Anonymkode: 78ef7...606 Ja, da må vi på sykehuset. Det må vi uansett for evt røntgen, men man blir alltid henvist til nærmeste legevakt for undersøkelse Anonym bruker skrev (1 time siden): I all verden, hva er dette for en ubrukelig legevakt som ikke tar i mot på røntgen i helger, så hvis man brekker armen så må man vente til mandag? Ring igjen og si det har blitt verre, vær streng om du må. Anonymkode: 9b2f1...746 De har ikke røntgen på legevakt. Vi må henvises til akuttmottak på sykehus. Pleier å vente 5+ timer der. Tenker at vi kanskje ikke trenger det akkurat nå, men i morgen… Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Så lenge det er blitt verre og det er verre rundt leddet så kan det være andre skader. Skulle det være en seneskade så er det viktig å behandle det så tidlig som mulig. Den er blå på leddet. På innsiden. Nest nederste ledd Anonymkode: 6d2bb...145
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #11 Skrevet 14. oktober 2022 Folk må slutte å ringe legevakta, ring 113 og spesielt når det gjelder barn! Vi er så lojale mot systemet og trur at vi er til bry. Men det er vi faktisk ikke, og dette har en som jobber i 113 selv gitt beskjed om. Å gå gjennom legevakta som sitter der og synser og mener ditt og datt, med en lege som er halve tiden ute på oppdrag og ventetid dagen så lang så nei, då må du ringe 113 Anonymkode: 9cee2...3c5
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #12 Skrevet 14. oktober 2022 Legevakt er helt tragisk her i landet, slik som resten av Europa. Går en serie om legevakt og tragiske ting i Danmark , der ei sydde et sår i fingen og fikk skikkelig vondt. Legevakt ville ikke ta henne inn så endte med at sykehuset fant kjøttetende bakterier i såret og måtte amputere, kunne vært unngått. Her kommer personer heller innom apoteket før legevakt, får de får bare sure svar når de ringer…. Rett og slett tragisk.Ikke gi deg, ring igjen til du kommer inn! Anonymkode: e8f7f...c15
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #13 Skrevet 14. oktober 2022 Når ei mor er bekymret så bør de ta de inn. Min gutt ramlet på isen og slo hodet sitt. Han sa at han ble borte ei stund etterpå. Hadde ett sår som blødde. Ringte legevakta og de ville at jeg skulle sjekke hvor stort såret var. Da tok min mann over telefonen og sa at vi kommer nedover. Alt var heldigvis vis ok Anonymkode: 47961...a5b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #14 Skrevet 14. oktober 2022 Når jeg var liten og hadde ofte ørebetennelse, så kom legevakta hjem til oss. Nå får man nesten ikke komme inn til legevakta Anonymkode: 47961...a5b
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #15 Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Når jeg var liten og hadde ofte ørebetennelse, så kom legevakta hjem til oss. Nå får man nesten ikke komme inn til legevakta Anonymkode: 47961...a5b Legen på legevakten her var ute på hjemmebesøk da jeg ringte. Det er én lege for ca 30 000 innbyggere, så jeg skjønner at de har lite tid… men jeg tenkte det var akutt nok Anonymkode: 6d2bb...145
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #16 Skrevet 14. oktober 2022 Da ringer du legevakten og tar på den den bestemte og litt dype mammastemmen (ikke den lett hysteriske lyse som vi mammaer har lett for å bruke) - eller "lek" at du er kaptein i forsvaret eller noe sånn, så sier du med høflig, men bestemt stemme "Jeg har ringt dere tidligere i kveld angående min sønn "Navn" på X år. Han har skadet fingeren og tatt smertestillende slik som jeg be anbefalt hos dere at han skulle. Det virker ikke, han har fremdeles store smerter. Han har autisme og klarer ikke selv å sette ord på smertene, men jeg ser at han har svært vondt. Han må sjekkes nå. Når passer det best at vi kommer? Skal jeg kjøre med en gang eller om en halvtime? Det tar meg 15 minutter herfra. " Begynner de å si at det ikke passer nå, så svarer du bestemt at det er greit, da kjører du om en halvtime. Det er ikke noe alternativ at han ikke skal sjekkes. Ikke diskuter med dem, bare gjenta det samme "Det er ikke noe alternativ, han må sjekkes nå" Anonymkode: 96477...69e
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #17 Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Da ringer du legevakten og tar på den den bestemte og litt dype mammastemmen (ikke den lett hysteriske lyse som vi mammaer har lett for å bruke) - eller "lek" at du er kaptein i forsvaret eller noe sånn, så sier du med høflig, men bestemt stemme "Jeg har ringt dere tidligere i kveld angående min sønn "Navn" på X år. Han har skadet fingeren og tatt smertestillende slik som jeg be anbefalt hos dere at han skulle. Det virker ikke, han har fremdeles store smerter. Han har autisme og klarer ikke selv å sette ord på smertene, men jeg ser at han har svært vondt. Han må sjekkes nå. Når passer det best at vi kommer? Skal jeg kjøre med en gang eller om en halvtime? Det tar meg 15 minutter herfra. " Begynner de å si at det ikke passer nå, så svarer du bestemt at det er greit, da kjører du om en halvtime. Det er ikke noe alternativ at han ikke skal sjekkes. Ikke diskuter med dem, bare gjenta det samme "Det er ikke noe alternativ, han må sjekkes nå" Anonymkode: 96477...69e Jeg tror at jeg kanskje virker for rolig på telefon. Mulig det er problemet. De vet han er autist. Men.. man må ha time på legevakten her. Det tar meg ca 35-40 min å kjøre dit Anonymkode: 6d2bb...145
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #18 Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Da ringer du legevakten og tar på den den bestemte og litt dype mammastemmen (ikke den lett hysteriske lyse som vi mammaer har lett for å bruke) - eller "lek" at du er kaptein i forsvaret eller noe sånn, så sier du med høflig, men bestemt stemme "Jeg har ringt dere tidligere i kveld angående min sønn "Navn" på X år. Han har skadet fingeren og tatt smertestillende slik som jeg be anbefalt hos dere at han skulle. Det virker ikke, han har fremdeles store smerter. Han har autisme og klarer ikke selv å sette ord på smertene, men jeg ser at han har svært vondt. Han må sjekkes nå. Når passer det best at vi kommer? Skal jeg kjøre med en gang eller om en halvtime? Det tar meg 15 minutter herfra. " Begynner de å si at det ikke passer nå, så svarer du bestemt at det er greit, da kjører du om en halvtime. Det er ikke noe alternativ at han ikke skal sjekkes. Ikke diskuter med dem, bare gjenta det samme "Det er ikke noe alternativ, han må sjekkes nå" Anonymkode: 96477...69e Utfordringen med det er at mange småsteder er legevaktsentralen/telefonen sentralisert, og dekker mange små legevakter hvor legen er alene på jobb og har hjemmevakt. HI risikerer å komme til tom legevakt med låst dør, og selv om sentralen sier det "passer" så kan legen før de har kommet fram være på vei på utrykning til ei øy eller i stikk motsatt retning. Anonymkode: f3fd9...6a6
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #19 Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Les innlegget bedre. Det er legevakten som mener ungen skal gå med brudd til mandag. Ikke mor. Anonymkode: 9beae...d4a Selvfølgelig leste jeg innlegget. Spørsmålet mitt til mor var en måte å understreke viktigheten av at hun igjen tar kontakt med legevakten for å kreve undersøkelse. Du skjønte kanskje ikke det, men det vil jeg tro HI gjorde. Anonymkode: 9b518...056
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #20 Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Selvfølgelig leste jeg innlegget. Spørsmålet mitt til mor var en måte å understreke viktigheten av at hun igjen tar kontakt med legevakten for å kreve undersøkelse. Du skjønte kanskje ikke det, men det vil jeg tro HI gjorde. Anonymkode: 9b518...056 Jeg skjønte det ikke helt. I og led at du skrev «tenker du..» Men det spiller ingen rolle. Er den brukket, så vil de uansett ikke gjøre noe med den. De bare stripset og sender hjem. Men… det er greit for skademelding sin del i og med at det var et arrangement, og han har mange skader generelt Anonymkode: 6d2bb...145
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #21 Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Jeg skjønte det ikke helt. I og led at du skrev «tenker du..» Men det spiller ingen rolle. Er den brukket, så vil de uansett ikke gjøre noe med den. De bare stripset og sender hjem. Men… det er greit for skademelding sin del i og med at det var et arrangement, og han har mange skader generelt Anonymkode: 6d2bb...145 Det kan man da ikke vite før det er undersøkt. Et enkelt brudd kan kanskje behandles slik du sier, men hvis det er mer komplisert eller andre strukturer involvert, kan det jo være at det må opereres. Er vel slik at man enten må operere med en gang eller vente i dagevis til hevelsen går ned. Noen ting må vel også opereres med en gang for at resultatet skal bli bra. Poenget mitt er: man vet ingenting før skaden er undersøkt. Hender og fingre er veldig viktige, og man bør ikke gamble med at man får fortsatt god funksjon etter skade uten rask undersøkelse og evt behandling. Anonymkode: b6145...772
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #22 Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det kan man da ikke vite før det er undersøkt. Et enkelt brudd kan kanskje behandles slik du sier, men hvis det er mer komplisert eller andre strukturer involvert, kan det jo være at det må opereres. Er vel slik at man enten må operere med en gang eller vente i dagevis til hevelsen går ned. Noen ting må vel også opereres med en gang for at resultatet skal bli bra. Poenget mitt er: man vet ingenting før skaden er undersøkt. Hender og fingre er veldig viktige, og man bør ikke gamble med at man får fortsatt god funksjon etter skade uten rask undersøkelse og evt behandling. Anonymkode: b6145...772 De på legevakten spurte bare «er den feilstilt?» og da jeg sa «nei, men den er hoven», så sa de at det ikke blir gjort noe med i helgen uansett. Den er fortsatt noe blå på et ledd, men hevelsen er borte, og han sier at det er smerter i 5 på skalaen nå. Anonymkode: 6d2bb...145
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #23 Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): De på legevakten spurte bare «er den feilstilt?» og da jeg sa «nei, men den er hoven», så sa de at det ikke blir gjort noe med i helgen uansett. Den er fortsatt noe blå på et ledd, men hevelsen er borte, og han sier at det er smerter i 5 på skalaen nå. Anonymkode: 6d2bb...145 Kraftig forstuing kanskje? Anonymkode: b4dc4...a2a
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #24 Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kraftig forstuing kanskje? Anonymkode: b4dc4...a2a Vet ikke. Men at det er mindre vondt dagen derpå er egentlig vanlig for han. Men han rykker til og viser store smerter ved berøring. Høy smerteterskel. Han gråter aldri Anonymkode: 6d2bb...145
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #25 Skrevet 15. oktober 2022 Fortsett å ring dei til han får komme inn til kontroll .uannsett om dei ikkje kan gjere noko . Det er altid betryggende med ein sjekk når det gjelder barn. Anonymkode: 112d0...f44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå