Gå til innhold

Baby med dårlig matlyst

Anbefalte innlegg

Jeg har en baby på 7,5 mnd. Han har stort sett hatt god matlyst, men nå er det stopp. Han sover også dårlig, både natt og dag. Trenger mye mer støtte enn tidligere for å sovne, også både natt og dag. Av mat har han tidligere fått grøt til lunsj og kvelds, og middag til middag. Enten vår middag eller middagsglass. Brødskive er han lite glad i, men vi kan få i han en liten bit eller to. Åt faktisk så mye som en kvart skive til frokost i dag. I tillegg ammer jeg. Enn så lenge ihvertfall, permisjonen er slutt om et par uker. 

Nå vil han ikke ha grøt. Jeg har prøvd med flere ulike, men han snur seg bort. Han er sutrete om dagen, sannsynligvis fordi han er både sulten og trøtt, selv om han hverken vil spise eller sove. Han er tung å bære på, veier ca 12 kg, så å bære på han går heller ikke i lengden. Ettersom han foreløpig  ihvertfall aksepterer middagsglass, kan jeg gi mer av det når han ikke vil ha grøt? Vil han bli helt feilernært?

Anonymkode: c5cd6...19c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434811-baby-med-d%C3%A5rlig-matlyst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det vart over tid, eller bare en liten stund? Kan jo hende han ikke er helt i form og litt utilpass, får tenner eller er i en fase hvor han utvikles og modnes raskt akkurat nå. Han er jo en kraftig plugg på 12 kg, så han har litt å gå på og så lenge han ikke virker syk og at han får i seg nok væske (våte pleier) og spiser noe så ville jeg sett det an litt og latt han spise av den maten han liker best og gitt han det han trenger av kos og hjelp til å sovne. Hvis dårlig matlyst fortsetter, blir verre eller det virker som noe plager han ville jeg søkt råd hos helsestasjon el lege. Minstejenta mi spiste minimalt en periode fra 8 mnd til hun var 1 år omtrent, og hun veide bare 8 kg da hun var 1 år, men matlyst kom tilbake. 

Anonymkode: ac668...f93

Kanskje han får tenner? De kan bli litt utidige når det kiler, klør og gjør vond i munnen, det er plagsomt både når de er våkne og når de sover. Noen blir mer plaget enn andre.

Gi han maten han vil ha, prøv også med smoothie og most frukt, så får han i seg både kalorier og næring. Ingenting blir bedre av at han ikke får i seg maten han trenger, men om han er plaget vil han sikkert ikke spise ting han ikke er veldig begeistret for.

Noen barn blir lei av grøt, og det skjønner jeg jo, men prøv å ha litt most frukt i grøten.

Anonymkode: 10868...d03

Jeg tror ikke han får tenner, har allerede fire. Når han får noe i hånda og spiser selv så kommer det minimalt i munnen. Han får litt smoothier, og jeg kan få «lurt» i han noe helt ved å ha litt grøt i mye frukt. Han tisser godt, og har også greit med bæsj. 
Jeg vet at søvnregresjon hører med til denne alderen, men vil helst ikke at det skal bli enda verre pga sult. Takker for alle gode innspill og råd🥰

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Har det vart over tid, eller bare en liten stund? Kan jo hende han ikke er helt i form og litt utilpass, får tenner eller er i en fase hvor han utvikles og modnes raskt akkurat nå. Han er jo en kraftig plugg på 12 kg, så han har litt å gå på og så lenge han ikke virker syk og at han får i seg nok væske (våte pleier) og spiser noe så ville jeg sett det an litt og latt han spise av den maten han liker best og gitt han det han trenger av kos og hjelp til å sovne. Hvis dårlig matlyst fortsetter, blir verre eller det virker som noe plager han ville jeg søkt råd hos helsestasjon el lege. Minstejenta mi spiste minimalt en periode fra 8 mnd til hun var 1 år omtrent, og hun veide bare 8 kg da hun var 1 år, men matlyst kom tilbake. 

Anonymkode: ac668...f93

Det har bare vart ei ukes tid eller så. Men før det kunne han glatt spise halvannen grøtporsjon før det var helt slutt. Og han er tydelig sulten likevel, ihvertfall utilpass og grinete, men han er for tung til at jeg klarer å trøstebære han over tid🙈 Bruker litt bæresjal, og det hjelper jo heldigvis.

Annonse

Jeg hadde en unge som hadde nesten helt matnekt i perioder, før jeg knakk koden hennes så måtte jeg prøve meg frem og prøvde å finne noen grunner til dette. Når det kom en ny tann så gikk det noen dager før matlysten kom litt tilbake og suttringa avtok, så disse var igrunn greie. Men når jeg ikke fant noen grunn og det ikke stoppa så måtte jeg virkelig bli kreativ. Løsningen hos oss ble å spise alle andre steder enn der vi spiste, middagen hadde vi kun ved bordet så om hu ikke spiste det så var det greit siden hu spiste ellers. Vi satt på trappa for å se om det kom en bil forbi, på verandaen, sandkassa,  jeg fikset vaskemaskinen og hu satt ved siden av osv. Da forsvant brødskiver og grøt ned, hu var så opptatt av alt annet at hun bare gapte. Kom på dette endag vi matet svanene, for da spiste hun ofte endel av det tørre brødet på veien. Så startet med å gå en litt lengre vei hver gang vi skulle det, men begrenset hvor ofte jeg kunne gjøre det så prøvde ut andre steder og det fungerte. 
Etter en periode med slikt fungerte det å gi mat på kjøkkenet igjen, men det beste var om jeg var litt opptatt med andre ting for da ble hun distrahert. Tok litt oppvask, vaska av bordet osv. 

Anonymkode: 16c3d...310

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

kutt ned på ammingen, hjalp veldig her

Anonymkode: df56e...055

Men det gir jo ingen mening ettersom hun åpenbart er sulten. Hun spiser jo alt annet hun blir tilbudt, bare ikke grøt. Jeg er ikke veldig giret på å nekte henne melk som straff😬

1 minute ago, Anonym bruker said:

Men det gir jo ingen mening ettersom hun åpenbart er sulten. Hun spiser jo alt annet hun blir tilbudt, bare ikke grøt. Jeg er ikke veldig giret på å nekte henne melk som straff😬

ikke straff det, normalt og begynne og trappe ned når barnet er så stort, barna her fullammet jeg til de var 4mnd, så fikk de morgen og kveld og fra de var ca 6mnd fikk de bare grøt, middag og slik og melk på kvelden. de ville ikke alltid ha pupp heller

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men hva er problemet hvis baby spiser alt annet? Hun må jo ikke spise grøt? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

ikke straff det, normalt og begynne og trappe ned når barnet er så stort, barna her fullammet jeg til de var 4mnd, så fikk de morgen og kveld og fra de var ca 6mnd fikk de bare grøt, middag og slik og melk på kvelden. de ville ikke alltid ha pupp heller

Mulig det er normalt, men det er ikke anbefalt. Morsmelk er anbefalt som hovedernæring helt frem til de er ett. Og problemet er jo ikke at hun ikke spiser fast føde, men at hun plutselig ikke ville ha grøt.

Direkte skrev (Akkurat nå):

Men hva er problemet hvis baby spiser alt annet? Hun må jo ikke spise grøt? 

«Problemet» er bare om grøten inneholder noe som hun ikke får dekket gjennom annen kost? Altså om det er ugunstig å gi henne middag til alle måltid. Jeg har funnet ut at det egentlig bare er jern som er viktig, og det kan jeg jo få gitt henne dersom hun spiser middag med kjøtt, eggeplomme, aprikos O.l Jeg ble bare litt usikker rett og slett🙈

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke normalt å trappe ned amming. Melk skal være hovednæring hele det første året. Det er kjempefint å fortsette med masse amming selv når de starter med fast føde. Melk før mat hele det første året. 

Anonymkode: 2ff50...769

Anonym bruker skrev (På 14.10.2022 den 15.48):

Jeg tror ikke han får tenner, har allerede fire. Når han får noe i hånda og spiser selv så kommer det minimalt i munnen. Han får litt smoothier, og jeg kan få «lurt» i han noe helt ved å ha litt grøt i mye frukt. Han tisser godt, og har også greit med bæsj. 
Jeg vet at søvnregresjon hører med til denne alderen, men vil helst ikke at det skal bli enda verre pga sult. Takker for alle gode innspill og råd🥰

Det er ikke meningen at det skal komme så mye i munnen det første året. Det handler om å lære og spise, smake på mat og utforske ulike teksturer, farger og smaker. Melk skal fortsatt være hovednæring frem til ett år. Grøt er jo veldig fargeløs og kjedelig mat. La babyen spise selv, sitte sammen med dere og gi fargerik mat med masse smak. Anbefaler appen «solid starts», samt «solid starts» på Instagram. Det er nå dere legger grunnlaget for matglede.😊

On 10/16/2022 at 10:02 PM, Anonym bruker said:

Det er ikke meningen at det skal komme så mye i munnen det første året. Det handler om å lære og spise, smake på mat og utforske ulike teksturer, farger og smaker. Melk skal fortsatt være hovednæring frem til ett år. Grøt er jo veldig fargeløs og kjedelig mat. La babyen spise selv, sitte sammen med dere og gi fargerik mat med masse smak. Anbefaler appen «solid starts», samt «solid starts» på Instagram. Det er nå dere legger grunnlaget for matglede.😊

dette du sier her er helt feil

Jeg pleier å si: Man klarer ikke å få ett barn som er mett til å gape. Det er bare det. Dere lar ikke barnet bli sultent. Forer ham og prøve allverdens. Ingen barn som er mett gaper opp. La barnet bli sultent, så løser det seg!

Mrs Remington skrev (10 timer siden):

Jeg pleier å si: Man klarer ikke å få ett barn som er mett til å gape. Det er bare det. Dere lar ikke barnet bli sultent. Forer ham og prøve allverdens. Ingen barn som er mett gaper opp. La barnet bli sultent, så løser det seg!

Nå er jo problemet akkurat det da. Babyen er sulten, men vil ikke ha grøt. Spiser andre ting om det blir tilbudt. Om det ikke blir tilbudt så er det sutrete og utilpass, og søvnen blir også dårlig. Jeg har snakket med helsesykepleier som sa at det var helt greit å gi middagsglass istedenfor. Det har ført til en mer tilpass baby, og søvnen er vesentlig bedre både dag og natt.

Å stå på prinsippene å sulte en baby fordi du vil at den skal ha grøt høres jo ikke bra ut i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...