Gå til innhold

Inspirert … hensyn til en eller til de fleste

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Gjør jeg det så. Du sier barnet skal du, jeg sier læreren må ut og erstattes med en ny kompetent. 

Anonymkode: 27e6e...108

Det finnes jo ikke saklig. Det er heller ikke sånn at man kan knipse og så kommer det en ny lærer. Alle andre her forstår at det må til å ta ut barnet dersom alle tiltak er forsøkt.

Anonymkode: d3eb0...455

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det finnes jo ikke saklig. Det er heller ikke sånn at man kan knipse og så kommer det en ny lærer. Alle andre her forstår at det må til å ta ut barnet dersom alle tiltak er forsøkt.

det beste er om alle får undervisning i klasserom. Så får de sette inn tiltak i  klasserommet. «Alle andre» hører hjemme i klasserommet. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

det beste er om alle får undervisning i klasserom. Så får de sette inn tiltak i  klasserommet. «Alle andre» hører hjemme i klasserommet. 

IGJEN; dette er snakk om når tiltak ikke har fungert i klasserommet!!

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Herregud. Så får de være kreative å be hjelp fra andre instanser. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Herregud. Så får de være kreative å be hjelp fra andre instanser. 

Det går under ting som er forsøkt. Poenget her er hva man gjør når det virkelig ikke fungerer å ha barnet i klasserommet.

Man bør selvfølgelig ikke blindt ekskludere utagernde barn, men i debatten her får man fort inntrykk av at det finnes to typer barn, de utagerende (som man må ta hensyn til), og de vanlige, som forventes å være robuste og tåle alt uten spesielle tilrettelegginger. Slik er det jo ikke. I klassen med 25 elever er det to-tre utagerende, men det er også noen spesielt sårbare, som blir ekstra redde hver gang det er bråk og skrik i klasserommet, det er barn med konsentrasjonsvansker som trenger ro for å lære, det er barn med alle mulige utfordringer.

I mitt barns klasse ble det etterhvert et problem at mange av de i utgangspunktet "vanlige" barna lærte å ta etter de utagerende, ettersom dette var den mest effektive måte de selv kunne få oppmerksomhet på i et kaotisk klasserom. Situasjonen ble stadig verre, og flere familier valgte å flytte for å få sine barn ut. Etterhvert har skolen tatt grep som blant annet går ut på å ta de mest utagerende ut av klassen en del, og situasjonen har blitt litt bedre, tror jeg. Jeg har ingen ideer om hva annet skolen kunne ha gjort for å ordne opp i situasjonen. Slik det var på det verste fikk ingen noen god undervisning.

Anonymkode: e74cf...487

Annonse

Gjest NotNaomi
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Hvis skolen og foreldre ikke har ressursene så blir alle skadelidende. Det er ikke riktig at "de fleste" blir prioritert, like lite som det er riktig at "den ene" blir det.

Så får diskusjonen handle om hva som må gjøres for at alle skal få det de har krav på, ikke hvem det er riktigst å ekskludere. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Så da handlet egentlig diskusjonen om hva alle har krav på da, som tilrettelegging og tiltak, og ikke "de fleste" eller "den ene" som forstyrrer og ødela for dem.

Godt diskusjonen tok den vendingen da. 

Endret av NotNaomi
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det går under ting som er forsøkt. Poenget her er hva man gjør når det virkelig ikke fungerer å ha barnet i klasserommet.

Og læreren hen er bedre enn den beste da eller? Det finnes mange forskjellige lærere og noen er bare dårlig i jobben sin. Derfor burde læreren gå ut sånn at de kom inn en som hadde styring og kunne lære noe bort. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er det et barn eller flere? Vet du hvilken diagnose dette såkalte barnet har? Kjenner du det? 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Og læreren hen er bedre enn den beste da eller? Det finnes mange forskjellige lærere og noen er bare dårlig i jobben sin. Derfor burde læreren gå ut sånn at de kom inn en som hadde styring og kunne lære noe bort. 

Nå tar vi utgangspunkt at læreren gjør en god jobb. Hvis barnet lager høye lyder og vandrer rundt og forstyrrer, hva tenker du bør gjøres? Og ja, vi tenker fremdeles at alle tiltak og mulige som kan kobles på, er koblet på. Skal barnet for en hver pris fremdeles være i klasserommet og gjøre arbeidsmiljøet til resten av gruppen uutholdelig?

Anonymkode: 07308...651

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nå tar vi utgangspunkt at læreren gjør en god jobb. Hvis barnet lager høye lyder og vandrer rundt og forstyrrer, hva tenker du bør gjøres? Og ja, vi tenker fremdeles at alle tiltak og mulige som kan kobles på, er koblet på. Skal barnet for en hver pris fremdeles være i klasserommet og gjøre arbeidsmiljøet til resten av gruppen uutholdelig?

Ja det synes jeg! Denne tråden mangler vesentlig informasjon- jeg tror ikke alle kortene er på bordet her. Et barn er ikke vanskelig, men har det vanskelig, det er to forskjellige ting! Stakkars barnet! Tenk at dere prøver å utestenge det fra felleskapet🫣

NotNaomi skrev (35 minutter siden):

Så da handlet egentlig diskusjonen om hva alle har krav på da, som tilrettelegging og tiltak, og ikke "de fleste" eller "den ene" som forstyrrer og ødela for dem.

Godt diskusjonen tok den vendingen da. 

Det er det de andre har diskutert hele tiden. Du og …108 kjører deres eget løp. 

Anonymkode: af6ce...a13

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja det synes jeg! Denne tråden mangler vesentlig informasjon- jeg tror ikke alle kortene er på bordet her. Et barn er ikke vanskelig, men har det vanskelig, det er to forskjellige ting! Stakkars barnet! Tenk at dere prøver å utestenge det fra felleskapet🫣

Alle kort er lagt på bordet da tråden ikke handler om et bestemt barn, men er inspirert av tidligere tråder på forumet.

Ingen barn ER vanskelige , men det er ikke poenget her. Hvis det ikke fungerer for barnet å være i klassen så kan det beste være å ta barnet ut. Både for barnets og resten av klassens skyld. 

Annonse

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er det de andre har diskutert hele tiden. Du og …108 kjører deres eget løp. 

Du får nok lese HI på nytt. Hvis du ser noe om tiltak og tilrettelegging der, så har du bedre syn enn andre. Eller du hallusinerer 🙂 det HI var opptatt av, var hvem som var viktigst, den ene eller de fleste. Jeg skrev at diskusjonen var på feil premisser, og at den egentlig burde handle om hva skole og foreldre gjorde. Noe HI da ba meg lage egen tråd om. Det hun var opptatt av i HI og i begynnelsen av tråden, var at det måtte være selvsagt å ekskludere den ene for at flertallet skulle få sine rettigheter alene. Jeg anbefaler deg å lese diskusjonen fra begynnelsen, og også notere deg overskriften. God lesning 🙂

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men hva ville du gjort i klasserommet da? Barnet har det vanskelig, lager høye lyder og forstyrrer de andre. Det er synd på barnet og på alle de andre barna som får en forferdelig skoledag. Konsentrasjonsvansker, hodepine, for å nevne noe.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Men hva ville du gjort i klasserommet da? Barnet har det vanskelig, lager høye lyder og forstyrrer de andre. Det er synd på barnet og på alle de andre barna som får en forferdelig skoledag. Konsentrasjonsvansker, hodepine, for å nevne noe.

Vet du hva? Jeg klarer ikke og ta denne tråden seriøst mer… sorry bro! God helg. 

Vet du hva? Jeg klarer ikke og ta denne tråden seriøst mer… sorry bro! God helg. 

Det er i grunn like greit! God helg!

Det er i grunn like greit! God helg!

Mulig jeg kommer tilbake hvis du fortsetter. Du var jo fyrstelig å diskutere med tross alt. 

NotNaomi skrev (46 minutter siden):

Du får nok lese HI på nytt. Hvis du ser noe om tiltak og tilrettelegging der, så har du bedre syn enn andre. Eller du hallusinerer 🙂 det HI var opptatt av, var hvem som var viktigst, den ene eller de fleste. Jeg skrev at diskusjonen var på feil premisser, og at den egentlig burde handle om hva skole og foreldre gjorde. Noe HI da ba meg lage egen tråd om. Det hun var opptatt av i HI og i begynnelsen av tråden, var at det måtte være selvsagt å ekskludere den ene for at flertallet skulle få sine rettigheter alene. Jeg anbefaler deg å lese diskusjonen fra begynnelsen, og også notere deg overskriften. God lesning 🙂

Jeg har lest alt. Jeg skjønner det bare bedre enn deg. 

En må ha i bakhodet at barn kan ha en diagnose som ennå ikke er oppdaget. Når min sønn var ferdig med grunnskolen,  fikk han diagnosen, asperger syndrom. Jeg gikk da på et kurs for foreldre til barn som nylig hadde fått diagnosen. Vi var ca. 40 personer på kurset og barna var fra 11-17 år.

Alle barn har rett til undervisning på sitt nivå og på en måte som de kan mestre. Det innebærer også arbeidsro. I de tilfellene der en elev forstyrrer klassen, bør en i størst mulig grad kunne hjelpe eleven å finne arbeidsro. La eleven få en pause fra arbeidet, la eleven sitte på grupperom, la eleven få den ekstra oppmerksomheten hen søker etter... Og det bør i størst mulig grad forebygges før det blir et problem. Ja, jeg vil ha flere voksne i klasserommet. Ikke bare til de som har en diagnose, men en ekstra lærer som kan hjelpe hele klassen kunne hjulpet mye.

Anonymkode: a4fb6...d50

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker at det beste for ditt barn er den løsningen hvor han får best læringsutbytte. Det er ikke alltid lette avgjørelser , men hvis resultatet er at ditt barn får bedre dager ved skjerming så mener jeg det rette blir å ta han ut av klasserommet. ( mengden av tid utenfor klasserommet vet jeg ikke da det feks kan være lettere for han å tolerere støy i noen timer enn noen andre) 

Mit bRn har ikke noen relevant diagnose, men hun forstyrres så kraftig av et par elever at hun ville hatt stort utbytte av om enten de eller hun forlot klasserommet ofte. Bør noen ut da eller gjelder det bare diagnosebarn?

Anonymkode: 32e8d...ecf

Anonym bruker skrev (1 time siden):

En må ha i bakhodet at barn kan ha en diagnose som ennå ikke er oppdaget. Når min sønn var ferdig med grunnskolen,  fikk han diagnosen, asperger syndrom. Jeg gikk da på et kurs for foreldre til barn som nylig hadde fått diagnosen. Vi var ca. 40 personer på kurset og barna var fra 11-17 år.

Alle barn har rett til undervisning på sitt nivå og på en måte som de kan mestre. Det innebærer også arbeidsro. I de tilfellene der en elev forstyrrer klassen, bør en i størst mulig grad kunne hjelpe eleven å finne arbeidsro. La eleven få en pause fra arbeidet, la eleven sitte på grupperom, la eleven få den ekstra oppmerksomheten hen søker etter... Og det bør i størst mulig grad forebygges før det blir et problem. Ja, jeg vil ha flere voksne i klasserommet. Ikke bare til de som har en diagnose, men en ekstra lærer som kan hjelpe hele klassen kunne hjulpet mye.

Anonymkode: a4fb6...d50

Gode poenger her!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Godt poeng ! Så må læreren skiftes ut sånn at dagens elever lærer det de trenger. 

Men hva mener du denne nye læreren bør gjøre, sånn helt nøyaktig? Det er bare en lærer, og alle barna i klassen trenger tilrettelagt undervisning, også de som trenger ekstra mye ro for å konsentrere seg, har migrene og så videre.

Anonymkode: e74cf...487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...