Gå til innhold

Inspirert … hensyn til en eller til de fleste


Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alle barn har rett til skolegang, og de barna med en diagnose skal ha tilrettelagt undervisning. Både for sin egen del og for medelever sin del. 

Hilsen ei med barn ett barn med en diagnose, to barn uten diagnose og ansatt på spesialskole.

Anonymkode: db26f...8d4

Dette!!!

Anonymkode: d3eb0...455

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Gud bedre! Alle har samme rettigheter. Poenget her er at det er vanskelig å gi alle den beste oppfølgingen i samme klasserom hvis man har barn som forstyrrer i rommet.

Anonymkode: d3eb0...455

Poenget er at det er ikke greit og ta noen ut fra et klasserom om dette ikke ønskes. 

Anonymkode: 27e6e...108

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Poenget er at det er ikke greit og ta noen ut fra et klasserom om dette ikke ønskes. 

Anonymkode: 27e6e...108

Ønskes av hvem? Skal du som mor kunne bestemme at ditt barn ikke blir tatt ut av klasserommet eller er det opp til skolen å vurdere hvorvidt det er nødvendig?

Anonymkode: d3eb0...455

Jeg har barn med diagnose. Ikke tilrettelagt undervisning, og forstyrrer ingen. Men.. det er 4-5 elever i denne klassen på 38 som ikke har diagnose og forstyrrer de andre. Altså rett og slett bare uoppdragne barn. De får ikke tilbud om tilrettelegging på noen måte fordi de er «normale», så hvordan skal man løse det? 

Anonymkode: cfaaf...199

Elever som har en diagnose har vel ofte også krav på assistent. Da er det vel et opplegg som følges, dersom barnet blir utagerende eller forstyrrer de andre i klassen. Jeg vil tro det går an å ta med barnet ut i slike tilfeller. 

I min datters klasse er det ett barn med autisme, og det barnet er ute av klassen i ca 80 % av tiden. Det er kun med i klassen i gym, musikk og kunst og håndverk og har da en assistent med seg. Jeg er evig takknemlig for at skolen har lagt opp skolehverdagen på denne måten slik at flertallet får ro og god undervisning. Jeg vet at foreldrene til barnet med autisme ikke var enig med opplegget, men takk og lov var rektor støttet av BUP og PPT veldig tydelig på at slik ble det.

Anonymkode: 33629...2b0

Annonse

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

De skal ikke nødvendigvis det nei. Det kommer an på diagnose. Selvom barnet har en diagnose så kommer hen ikke inn på en spesialskole av den grunn. 

Anonymkode: 27e6e...108

Nå sa jeg heller ikke at alle barn med en diagnose skal inn på en spesialskole. Sønnen min har fulgt sin klasse hele veien, men fikk gå ut i grupper de første årene på barneskolen. Slik fikk de tilrettelagt på en måte som var bra for sønnen min og resten av klassen. På ungd.skolen fikk han sitte alene under prøver/tentamen/eksamen. Dette fordi han ristet på beina, satt urolig, stadig måtte reise seg opp osv. Dette var en nødvendighet for han, men en forstyrrelse for de andre.

Skolen er pliktig til å tilrettelegge for de elevene med diagnose, og på den måten tilrettelegger de for de andre elevene også.

Anonymkode: db26f...8d4

Gjest NotNaomi

Premisset for diskusjonen her er for det første helt feil. Det er ikke én eller de fleste, for allerede der glemmer HI at skolen er for alle. Ikke for den ene og ikke for "de fleste"

Det er heller ikke en særlig realistisk problemstilling da barn som har ulike utfordringer har tilpasset undervisning og assistent om det er nødvendig. Det betyr igjen at undervisningen skal være for alle, og jeg vil tro at dette fungerer godt på de fleste skoler. Så er det skoler som også har utfordringer, og som ikke har kapasitet av en eller flere grunner, men da er det ikke barn med utfordringer sin skyld. Da må skolen sørge for å rydde opp, få fatt på resurser som skal til og tilrettelegge som de faktisk har *plikt til.

Hele diskusjonen her er feil. Målet med den er en villet ekskludering av barn, at flertallet må bli tatt hensyn til og at barn med utfordringer er et problem. Ansvaret for et ikke-fungerende miljø uavhengig om det er av faglig eller sosialt dysfunksjonelt, er skolen og foreldrene samlet sitt ansvar, ikke det barnet med diagnose. 

 

NotNaomi skrev (12 minutter siden):

Premisset for diskusjonen her er for det første helt feil. Det er ikke én eller de fleste, for allerede der glemmer HI at skolen er for alle. Ikke for den ene og ikke for "de fleste"

Det er heller ikke en særlig realistisk problemstilling da barn som har ulike utfordringer har tilpasset undervisning og assistent om det er nødvendig. Det betyr igjen at undervisningen skal være for alle, og jeg vil tro at dette fungerer godt på de fleste skoler. Så er det skoler som også har utfordringer, og som ikke har kapasitet av en eller flere grunner, men da er det ikke barn med utfordringer sin skyld. Da må skolen sørge for å rydde opp, få fatt på resurser som skal til og tilrettelegge som de faktisk har *plikt til.

Hele diskusjonen her er feil. Målet med den er en villet ekskludering av barn, at flertallet må bli tatt hensyn til og at barn med utfordringer er et problem. Ansvaret for et ikke-fungerende miljø uavhengig om det er av faglig eller sosialt dysfunksjonelt, er skolen og foreldrene samlet sitt ansvar, ikke det barnet med diagnose. 

 

Hvis ikke skolen har ressursene ( hvilket er en vanlig problemstilling) så klarer de ikke å hoste de opp på null komma svitsj. Selv om skolen i teorien har ansvaret så må utfordringene løses i praksis. Det er heller ikke alle barn med utfordringer som har det best inne i klasserommet , selv om foreldrene måtte både mene og ønske det. 

Anonymkode: d3eb0...455

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis ikke skolen har ressursene ( hvilket er en vanlig problemstilling) så klarer de ikke å hoste de opp på null komma svitsj. Selv om skolen i teorien har ansvaret så må utfordringene løses i praksis. Det er heller ikke alle barn med utfordringer som har det best inne i klasserommet , selv om foreldrene måtte både mene og ønske det. 

Anonymkode: d3eb0...455

Hvis skolen og foreldre ikke har ressursene så blir alle skadelidende. Det er ikke riktig at "de fleste" blir prioritert, like lite som det er riktig at "den ene" blir det.

Så får diskusjonen handle om hva som må gjøres for at alle skal få det de har krav på, ikke hvem det er riktigst å ekskludere. 

NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Hvis skolen og foreldre ikke har ressursene så blir alle skadelidende. Det er ikke riktig at "de fleste" blir prioritert, like lite som det er riktig at "den ene" blir det.

Så får diskusjonen handle om hva som må gjøres for at alle skal få det de har krav på, ikke hvem det er riktigst å ekskludere. 

Lag gjerne din egen tråd om det du ønsker å diskutere. Dette er min tråd og du bestemmer ikke hva som skal diskuteres og ikke. Det handler heller ikke om foreldre som ikke har ressursene. Dette handler om hva man gjør når ting ikke fungerer i klasserommet. Hi

Anonymkode: d3eb0...455

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis ikke skolen har ressursene ( hvilket er en vanlig problemstilling) så klarer de ikke å hoste de opp på null komma svitsj. Selv om skolen i teorien har ansvaret så må utfordringene løses i praksis. Det er heller ikke alle barn med utfordringer som har det best inne i klasserommet , selv om foreldrene måtte både mene og ønske det. 

Anonymkode: d3eb0...455

Men hvis skolen ikke har ressursene, og de ikke ser ut til å få det heller. Hva da? Jeg er i grunn enig i at OM (for det er ikke alltid sånn) et barn med diagnose ikke klarer å ta til seg undervisning i et felles klasserom (som det ofte ikke gjør om det virrer rundt) og heller ikke de andre får tatt til seg undervisning, så er det beste at de undervises 1:1. det er ofte bedre for barnet også. Men har de ikke ressursene, så blir da barnet sittende «på gangen» uten undervisning. Og da vil jo dette barnet miste alt av undervisning og miste tilbud om skole. Hva da? 

Anonymkode: cfaaf...199

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Lag gjerne din egen tråd om det du ønsker å diskutere. Dette er min tråd og du bestemmer ikke hva som skal diskuteres og ikke. Det handler heller ikke om foreldre som ikke har ressursene. Dette handler om hva man gjør når ting ikke fungerer i klasserommet. Hi

Anonymkode: d3eb0...455

Jeg tenker at når du lager en tråd, så må du regne med og også akseptere at de som vil, deltar i den. Jeg sier min mening her, og det er jeg glad for at jeg kan. 

Når ting ikke fungerer i klasserommet må skolen og foreldre samarbeide om at "ting" fungerer. Man sitter ikke med hendene i fanget og sier : dette fungerer ikke, så vi må ekskludere én her og frata den eleven rettighetene, så "de fleste" kan dra nytte av dem. 

Annonse

NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at når du lager en tråd, så må du regne med og også akseptere at de som vil, deltar i den. Jeg sier min mening her, og det er jeg glad for at jeg kan. 

Når ting ikke fungerer i klasserommet må skolen og foreldre samarbeide om at "ting" fungerer. Man sitter ikke med hendene i fanget og sier : dette fungerer ikke, så vi må ekskludere én her og frata den eleven rettighetene, så "de fleste" kan dra nytte av dem. 

Det er jo selvsagt at man prøver i det lengste å få det til å fungere i klasserommet. Dette handler om når ting ikke fungerer. Selvsagt etter å ha forsøkt tiltak.

Anonymkode: d3eb0...455

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo selvsagt at man prøver i det lengste å få det til å fungere i klasserommet. Dette handler om når ting ikke fungerer. Selvsagt etter å ha forsøkt tiltak.

Anonymkode: d3eb0...455

Så blir alle skadelidende. Både "den ene" og "de fleste"  Så enkelt er det. 

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Så blir alle skadelidende. Både "den ene" og "de fleste"  Så enkelt er det. 

Hvordan da? Den ene skal være i klasserommet fordi det er bedre enn å ta vedkommende ut? Selv om det ender med at alle lider?

Anonymkode: d3eb0...455

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan da? Den ene skal være i klasserommet fordi det er bedre enn å ta vedkommende ut? Selv om det ender med at alle lider?

Anonymkode: d3eb0...455

Den ene skal være i klasserommet sammen med "de fleste" fordi den med diagnose og utfordringer ikke skal være den som blir ekskludert fordi ting ikke fungerer. 

NotNaomi skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at når du lager en tråd, så må du regne med og også akseptere at de som vil, deltar i den. Jeg sier min mening her, og det er jeg glad for at jeg kan. 

Når ting ikke fungerer i klasserommet må skolen og foreldre samarbeide om at "ting" fungerer. Man sitter ikke med hendene i fanget og sier : dette fungerer ikke, så vi må ekskludere én her og frata den eleven rettighetene, så "de fleste" kan dra nytte av dem. 

Men du må ikke glemme at for noen barn med diagnoser gir det bedre læringsmiljø å få undervisning alene enn med resten. Slik at de får adekvat undervisning de også. 

Anonymkode: cfaaf...199

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men du må ikke glemme at for noen barn med diagnoser gir det bedre læringsmiljø å få undervisning alene enn med resten. Slik at de får adekvat undervisning de også. 

Anonymkode: cfaaf...199

Ja, som jeg skrev så har de rett på tilrettelagt undervisning. Så hvis det beste for eleven er å få noe av den utenfor klasserommet så er jo det helt okay.

Mitt barn er den med diagnose. Han forstyrrer aldri i klassen, men blir lett distrahert av andre og er avhengig av ro for å kunne konsentrere seg. Er det da noen som mener at det er resten av klassen (som er vanlige barn som lager vanlige lyder) som skal tilrettelegge alt for at han skal kunne være inne i klassen hele tiden, eller er det mest fornuftig at det er han som må ut av klassen for å få jobbe skjermet?

Anonymkode: af6ce...a13

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men du må ikke glemme at for noen barn med diagnoser gir det bedre læringsmiljø å få undervisning alene enn med resten. Slik at de får adekvat undervisning de også. 

Anonymkode: cfaaf...199

For noen ja men langt i fra alle. Even selv samt foresatte skal bestemme det.

Anonymkode: 27e6e...108

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mitt barn er den med diagnose. Han forstyrrer aldri i klassen, men blir lett distrahert av andre og er avhengig av ro for å kunne konsentrere seg. Er det da noen som mener at det er resten av klassen (som er vanlige barn som lager vanlige lyder) som skal tilrettelegge alt for at han skal kunne være inne i klassen hele tiden, eller er det mest fornuftig at det er han som må ut av klassen for å få jobbe skjermet?

Anonymkode: af6ce...a13

Jeg tenker at det beste for ditt barn er den løsningen hvor han får best læringsutbytte. Det er ikke alltid lette avgjørelser , men hvis resultatet er at ditt barn får bedre dager ved skjerming så mener jeg det rette blir å ta han ut av klasserommet. ( mengden av tid utenfor klasserommet vet jeg ikke da det feks kan være lettere for han å tolerere støy i noen timer enn noen andre) 

Anonymkode: d3eb0...455

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mitt barn er den med diagnose. Han forstyrrer aldri i klassen, men blir lett distrahert av andre og er avhengig av ro for å kunne konsentrere seg. Er det da noen som mener at det er resten av klassen (som er vanlige barn som lager vanlige lyder) som skal tilrettelegge alt for at han skal kunne være inne i klassen hele tiden, eller er det mest fornuftig at det er han som må ut av klassen for å få jobbe skjermet?

Anonymkode: af6ce...a13

Hvordan skulle man tilrettelagt for det mener du? Det er en helt absurd problemstilling all den tid barn ikke er programmerte roboter. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

For noen ja men langt i fra alle. Even selv samt foresatte skal bestemme det.

Anonymkode: 27e6e...108

Det er jo ikke de foresatte som best ser elevens behov på skolen og i klasserommet.

Anonymkode: d3eb0...455

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...