Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #26 Del Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Selvsagt vet jeg forskjellen på fagarbeidere og fagskoleutdannede. Men erfaringen min viser at det er vesentlige mangler i begge gruppenes kunnskap. Setter pris på at du svarer så langt og grundig, du har tydeligvis en masse engasjement rundt fagskoleutdanning. Men uansett hva du linker til og underbygger viser min erfaring noe annet. Utdanningene er ikke gode nok, og de sender folk ut i arbeidslivet som ikke er i stand til å gjøre en god jobb. Anonymkode: d3855...1b8 Jeg har, i tillegg til engasjement, mye kunnskap om fagskolesektoren. Og det er derfor jeg ønsker å korrigere og nyansere det du skriver. Og beklager, din personlige erfaring underbygger ingenting, verken at utdanningene ikke er gode nok eller at fagskoleutdannede ikke gjør en god nok jobb. Det er næringslivets uttalte behov for denne type kunnskap og myndighetenes uttalte fokus på å styrke fagskolesektoren som underbygger disse utdanningenes status i samfunnet, ikke dine erfaringer. Og du klarer heller ikke å underbygge påstandene dine med noen som helst, der du i praksis angriper en hel masse utdanninger og utdannede for ikke å være gode nok. Men uansett. Svar meg på hvilke helsefaglige fagskoleutdanninger som «fokuserer i stor grad på prosedyrer innen vask, stell og enkel pleie, litt grunnleggende ernæring mm.»? Anonymkode: 004ed...6c6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/page/2/#findComment-149855391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #27 Del Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Ok, da har vi helt ulik erfaring. Innen psykisk helse hvor jeg jobber ser vi at veldig få fagbrev- og fagskoleutdannede er i nærheten av å ha nødvendig kunnskap, forståelse eller ferdigheter til å gjøre faglig gode vurderinger og utføre arbeidsoppgavene på bakgrunn av slike vurderinger. Det skorter på alt fra skriftlige ferdigheter til forståelse for hvordan møte den enkelte. Nettopp derfor fases disse mange steder ut og erstattes av folk som har høyere kompetanse. Kort vei til jobb er sikkert greit i enkelte fagområder, som ikke krever spesialisert kompetanse. Jeg er ikke negativ til fagarbeidere generelt. Men det å sende mennesker ut i arbeidslivet med bestått fagbrev, uten at de har tilegnet seg kunnskapen de trenger for arbeidsoppgaver de hevdes å være kvalifisert for, viser jo tydelig at lavere utdanning og kort vei til jobb skaper utfordringer for oss andre som må veie opp for deres mangler i en allerede travel og krevende arbeidshverdag. Skal man ha kort vei til jobb må man i hvert fall sikre at nødvendig kompetanse er på plass før fagskoler og prøvenemnder godkjenner utdanningene. Anonymkode: d3855...1b8 Jeg jobber også innen helse, men som fagarbeider. Er enig i at en del fagarbeidere kan mangle noe kunnskap. Men har flere ganger vært med på at de som har relevant bachelor eller master kan være like udugelige i jobben. Når en jobber med mennesker er egnethet en viktig faktor som blir lagt alt for lite vekt på. Den største utfordringen i kommunalt helsevesen er det store antallet ufaglærte. Der er det mange som har liten eller null peiling på hva de holder på med.. Anonymkode: 382f6...399 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/page/2/#findComment-149855403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #28 Del Skrevet 15. oktober 2022 Hvilke fagområder er det de søker seg til, alle disse med bachelor som søker seg til fagskole? Anonymkode: 85f63...1c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/page/2/#findComment-149855505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå