Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2022 #1 Del Skrevet 13. oktober 2022 Vurderer å søke studieplass på fagskole, men er det egentlig verdt det? Ser mange sier de fikk jobb med en gang, men de fleste har allerede en bachelor fra før - jeg har ingen høyere utdanning. Er det mulig å få jobb med kun to år fagskole? Anonymkode: 5a501...42c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Popelko Skrevet 13. oktober 2022 #2 Del Skrevet 13. oktober 2022 Tror veldig langt fra de fleste som begynner på fagskole har en bachelor. Det spørs sikkert hva slags yrkesretning du har valgt, men for meg var det avgjørende for å få den jobben jeg ønsket. Har fagbrev i bunnen. Gikk også litt opp i lønn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149854524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2022 #3 Del Skrevet 13. oktober 2022 Just now, Popelko said: Tror veldig langt fra de fleste som begynner på fagskole har en bachelor. Det spørs sikkert hva slags yrkesretning du har valgt, men for meg var det avgjørende for å få den jobben jeg ønsket. Har fagbrev i bunnen. Gikk også litt opp i lønn. Hva slags fagbrev har du og hva gikk du på fagskole? Anonymkode: 5a501...42c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149854529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Popelko Skrevet 13. oktober 2022 #4 Del Skrevet 13. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva slags fagbrev har du og hva gikk du på fagskole? Anonymkode: 5a501...42c Helsefag, tok videreutdanning i rus og psykisk helse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149854531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2022 #5 Del Skrevet 13. oktober 2022 Jeg har fagbrev og tar fagskolen ved siden av jobb nå. Anonymkode: 481f3...ec1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149854553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2022 #6 Del Skrevet 13. oktober 2022 Har fagbrev og tar fagskole ved side av jobb. Anonymkode: 82925...563 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149854621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2022 #7 Del Skrevet 13. oktober 2022 Fagskole er jo så mangt. De er gjerne mer yrkesretta og praktisk orienterte, og derfor veldig verdifulle for arbeidsgivere innenfor mange bransjer (bestått utdanning viser at du kan yrket i praksis, ikke bare har lest deg opp på teori). Jeg tror fagskoleutdanninger er langt mer verdifulle enn mange akademiske grader (spesielt grader innen humaniora). Anonymkode: 004ed...6c6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149854711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #8 Del Skrevet 14. oktober 2022 Takk. Da kanskje jeg tør. Har ikke fagbrev da, men om et par år har jeg timer nok til å ta det og Anonymkode: 5a501...42c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #9 Del Skrevet 14. oktober 2022 Har aldri hørt at noen med bachelor tar fagskole. Skal man ha videreutdanning etter bachelor er det vanlig å ta master. Om fagskole er verdt det? Det kommer an på. I de aller fleste yrker blir forventningene om utdanning høyere og høyere generelt. Der det før holdt med fagbrev ønskes bachelor, og der det før holdt med bachelor ønskes master. I enheten jeg jobber i (kommunal, innen helse) blir det færre og færre uten bachelor. Fagbrev/fagskole-stillingene fases ut og byttes mot personale med høyere utdanning så snart muligheten byr seg. Hvis du vurderer en form for utdanning ville jeg heller søkt en samlingsbasert bachelor, ikke fagskole. Anonymkode: d3855...1b8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #10 Del Skrevet 14. oktober 2022 Ja, jeg synes det er verdt det. Tok fagskole innenfor ledelse. Fikk lederstilling 6 mnd før jeg var ferdig Anonymkode: c7c9e...43b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #11 Del Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg synes det er verdt det. Tok fagskole innenfor ledelse. Fikk lederstilling 6 mnd før jeg var ferdig Anonymkode: c7c9e...43b Og da hadde du ikke noe annen skole innenfor samme felt fra før? Anonymkode: af828...bb3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #12 Del Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Og da hadde du ikke noe annen skole innenfor samme felt fra før? Anonymkode: af828...bb3 Nei. Hadde utdanning innenfor noe helt fullstendig annet Anonymkode: c7c9e...43b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #13 Del Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Har aldri hørt at noen med bachelor tar fagskole. Skal man ha videreutdanning etter bachelor er det vanlig å ta master. Om fagskole er verdt det? Det kommer an på. I de aller fleste yrker blir forventningene om utdanning høyere og høyere generelt. Der det før holdt med fagbrev ønskes bachelor, og der det før holdt med bachelor ønskes master. I enheten jeg jobber i (kommunal, innen helse) blir det færre og færre uten bachelor. Fagbrev/fagskole-stillingene fases ut og byttes mot personale med høyere utdanning så snart muligheten byr seg. Hvis du vurderer en form for utdanning ville jeg heller søkt en samlingsbasert bachelor, ikke fagskole. Anonymkode: d3855...1b8 Jeg har jobbet med å behandle søknader til fagskoler i Samordna opptak, og jo, det er mange med bachelor som søker seg til fagskole. Jeg deler heller ikke din virkelighetsoppfatning når det gjelder jobbmuligheter - det har jo gått inflasjon i bachelor- og mastergrader. Det arbeidslivet skriker etter er folk med spesifikk fag- og yrkesutdanning. Det som kjennetegner fagskoleutdanninger er jo nettopp «kort vei til jobb». https://khrono.no/norge-trenger-flere-fagskoleutdannede/707571 Anonymkode: 004ed...6c6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #14 Del Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg har jobbet med å behandle søknader til fagskoler i Samordna opptak, og jo, det er mange med bachelor som søker seg til fagskole. Jeg deler heller ikke din virkelighetsoppfatning når det gjelder jobbmuligheter - det har jo gått inflasjon i bachelor- og mastergrader. Det arbeidslivet skriker etter er folk med spesifikk fag- og yrkesutdanning. Det som kjennetegner fagskoleutdanninger er jo nettopp «kort vei til jobb». https://khrono.no/norge-trenger-flere-fagskoleutdannede/707571 Anonymkode: 004ed...6c6 Ok, da har vi helt ulik erfaring. Innen psykisk helse hvor jeg jobber ser vi at veldig få fagbrev- og fagskoleutdannede er i nærheten av å ha nødvendig kunnskap, forståelse eller ferdigheter til å gjøre faglig gode vurderinger og utføre arbeidsoppgavene på bakgrunn av slike vurderinger. Det skorter på alt fra skriftlige ferdigheter til forståelse for hvordan møte den enkelte. Nettopp derfor fases disse mange steder ut og erstattes av folk som har høyere kompetanse. Kort vei til jobb er sikkert greit i enkelte fagområder, som ikke krever spesialisert kompetanse. Jeg er ikke negativ til fagarbeidere generelt. Men det å sende mennesker ut i arbeidslivet med bestått fagbrev, uten at de har tilegnet seg kunnskapen de trenger for arbeidsoppgaver de hevdes å være kvalifisert for, viser jo tydelig at lavere utdanning og kort vei til jobb skaper utfordringer for oss andre som må veie opp for deres mangler i en allerede travel og krevende arbeidshverdag. Skal man ha kort vei til jobb må man i hvert fall sikre at nødvendig kompetanse er på plass før fagskoler og prøvenemnder godkjenner utdanningene. Anonymkode: d3855...1b8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #15 Del Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ok, da har vi helt ulik erfaring. Innen psykisk helse hvor jeg jobber ser vi at veldig få fagbrev- og fagskoleutdannede er i nærheten av å ha nødvendig kunnskap, forståelse eller ferdigheter til å gjøre faglig gode vurderinger og utføre arbeidsoppgavene på bakgrunn av slike vurderinger. Det skorter på alt fra skriftlige ferdigheter til forståelse for hvordan møte den enkelte. Nettopp derfor fases disse mange steder ut og erstattes av folk som har høyere kompetanse. Kort vei til jobb er sikkert greit i enkelte fagområder, som ikke krever spesialisert kompetanse. Jeg er ikke negativ til fagarbeidere generelt. Men det å sende mennesker ut i arbeidslivet med bestått fagbrev, uten at de har tilegnet seg kunnskapen de trenger for arbeidsoppgaver de hevdes å være kvalifisert for, viser jo tydelig at lavere utdanning og kort vei til jobb skaper utfordringer for oss andre som må veie opp for deres mangler i en allerede travel og krevende arbeidshverdag. Skal man ha kort vei til jobb må man i hvert fall sikre at nødvendig kompetanse er på plass før fagskoler og prøvenemnder godkjenner utdanningene. Anonymkode: d3855...1b8 Nå er det NHO som sier at personer med fagskoleutdanning er den yrkesgruppen det er mest behov for, så det er ikke noe jeg finner på. Det er jo også et mål for regjeringen å øke antall studieplasser på fagskolene, nettopp fordi behovet er så stort. «Men det å sende mennesker ut i arbeidslivet med bestått fagbrev, uten at de har tilegnet seg kunnskapen de trenger for arbeidsoppgaver de hevdes å være kvalifisert for, viser jo tydelig at lavere utdanning og kort vei til jobb skaper utfordringer for oss andre som må veie opp for deres mangler i» For der første snakker vi ikke om folk med fagbrev, men med fagskoleutdanning. Altså folk med høyere yrkesfaglig utdanning og studiepoeng. Og det er jo nettopp det fagskolene gjør: Sørger for at studentene får kunnskapen de trenger for å kunne utøve yrket sitt på en god måte. Fagskoleutdanninger er mer praktisk orienterte sammenlignet med mer akademiske utdanninger. For veldig mange arbeidsgivere er nettopp spesifikk fagkompetanse med røtter i praktisk yrkesutøvelse langt mer verdifull enn bare teoretisk kunnskap. Derav den store etterspørselen etter nettopp disse yrkesgruppene. For øvrig er det NOKUT som godkjenner fagskoleutdanningene, som alle andre norske utdanninger. Fagskolene godkjenner dem jo ikke selv. Anonymkode: 004ed...6c6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #16 Del Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nå er det NHO som sier at personer med fagskoleutdanning er den yrkesgruppen det er mest behov for, så det er ikke noe jeg finner på. Det er jo også et mål for regjeringen å øke antall studieplasser på fagskolene, nettopp fordi behovet er så stort. «Men det å sende mennesker ut i arbeidslivet med bestått fagbrev, uten at de har tilegnet seg kunnskapen de trenger for arbeidsoppgaver de hevdes å være kvalifisert for, viser jo tydelig at lavere utdanning og kort vei til jobb skaper utfordringer for oss andre som må veie opp for deres mangler i» For der første snakker vi ikke om folk med fagbrev, men med fagskoleutdanning. Altså folk med høyere yrkesfaglig utdanning og studiepoeng. Og det er jo nettopp det fagskolene gjør: Sørger for at studentene får kunnskapen de trenger for å kunne utøve yrket sitt på en god måte. Fagskoleutdanninger er mer praktisk orienterte sammenlignet med mer akademiske utdanninger. For veldig mange arbeidsgivere er nettopp spesifikk fagkompetanse med røtter i praktisk yrkesutøvelse langt mer verdifull enn bare teoretisk kunnskap. Derav den store etterspørselen etter nettopp disse yrkesgruppene. For øvrig er det NOKUT som godkjenner fagskoleutdanningene, som alle andre norske utdanninger. Fagskolene godkjenner dem jo ikke selv. Anonymkode: 004ed...6c6 Mente selvsagt ikke at den enkelte fagskole utformer og godkjenner sitt eget utdanningsløp. Men likevel mener jeg de har et ansvar for at undervisning og kompetanseoverføring skal sette elevene i stand til å gjøre jobber innenfor sitt fagfelt på en tilfredsstillende måte. I mitt fagfelt (psykisk helse) skorter det særlig på skriftlige ferdigheter, fagkunnskap, vurderingsevne og muntlige kommunikasjonsferdigheter (tilpasset det enkelte mennesket man møter sine utfordringer/diagnoser/særlige behov). Som et minimum bør en person med gjennomført fagskoleutdanning ha kunnskaps- og ferdighetsnivå som er tilstrekkelig til å kunne utføre jobben man ifølge fagskole er kvalifisert for. Det samme gjelder for personer med fagbrev. Etter min erfaring har både vgs og fagskoler sine utdanningsløp store mangler. Det er urettferdig både ovenfor eleven som ikke får opplæring tilpasset fremtidig arbeid, og arbeidsplasser som får belastningen med ansatte som ikke har nødvendige ferdigheter. Anonymkode: d3855...1b8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #17 Del Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Mente selvsagt ikke at den enkelte fagskole utformer og godkjenner sitt eget utdanningsløp. Men likevel mener jeg de har et ansvar for at undervisning og kompetanseoverføring skal sette elevene i stand til å gjøre jobber innenfor sitt fagfelt på en tilfredsstillende måte. I mitt fagfelt (psykisk helse) skorter det særlig på skriftlige ferdigheter, fagkunnskap, vurderingsevne og muntlige kommunikasjonsferdigheter (tilpasset det enkelte mennesket man møter sine utfordringer/diagnoser/særlige behov). Som et minimum bør en person med gjennomført fagskoleutdanning ha kunnskaps- og ferdighetsnivå som er tilstrekkelig til å kunne utføre jobben man ifølge fagskole er kvalifisert for. Det samme gjelder for personer med fagbrev. Etter min erfaring har både vgs og fagskoler sine utdanningsløp store mangler. Det er urettferdig både ovenfor eleven som ikke får opplæring tilpasset fremtidig arbeid, og arbeidsplasser som får belastningen med ansatte som ikke har nødvendige ferdigheter. Anonymkode: d3855...1b8 Alle institusjoner som driver med høyere utdanning, enten de er på fagskole- eller universitetsnivå, har selvsagt et ansvar for at studentene får forutsetninger til å sitte igjen med den kunnskapen og de ferdighetene som de skal sitte igjen med i henhold til utdanningenes læringsutbyttebeskrivelser. Dette gjelder jo ikke bare fagskoler. Utdanningsinstitusjoner som ikke gir studentene disse forutsetningene er ikke liv laga. Så er det selvsagt sterke og mindre sterke studenter, engasjerte og mindre engasjerte studenter, både på fagskolene, høyskolene og universitetene. Det fremkommer av studentenes vitnemål i hvilken grad de har tilegnet seg læringsmålene til studiet de har tatt. Flere ansatte ved norske universiteter har jo klaget sin nød over studenter som overhode ikke har forutsetninger til å gjennomføre høyere utdanning - blant annet på grunn av manglende studieteknikk og veldig dårlige lesestrategier (som er helt essensielt i høyere utdanning). Så da kan man si at det like ofte er folk med generell studiekompetanse som har dårlige forutsetninger for høyere utdanning som det er folk med yrkesfag. Utover det så er det vel NOKUT som best vet om det er universitets- eller fagskolesektoren som har flest mangler i utdanningene sine. De holder ganske tett kontroll, og at en så stor sektor som fagskolesektoren skal slippe unna med jevnt over dårlig kvalitet finner jeg veldig lite sannsynlig. At næringslivet, med NHO i spissen, varsler at de ønsker seg flere folk med fagskoleutdanning, vitner vel heller ikke om at de har dårlige erfaringer med denne studentgruppen - tvert imot. Fagskolene dekker forresten LANGT flere sektorer enn helsesektoren… Anonymkode: 004ed...6c6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2022 #18 Del Skrevet 14. oktober 2022 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Alle institusjoner som driver med høyere utdanning, enten de er på fagskole- eller universitetsnivå, har selvsagt et ansvar for at studentene får forutsetninger til å sitte igjen med den kunnskapen og de ferdighetene som de skal sitte igjen med i henhold til utdanningenes læringsutbyttebeskrivelser. Dette gjelder jo ikke bare fagskoler. Utdanningsinstitusjoner som ikke gir studentene disse forutsetningene er ikke liv laga. Så er det selvsagt sterke og mindre sterke studenter, engasjerte og mindre engasjerte studenter, både på fagskolene, høyskolene og universitetene. Det fremkommer av studentenes vitnemål i hvilken grad de har tilegnet seg læringsmålene til studiet de har tatt. Flere ansatte ved norske universiteter har jo klaget sin nød over studenter som overhode ikke har forutsetninger til å gjennomføre høyere utdanning - blant annet på grunn av manglende studieteknikk og veldig dårlige lesestrategier (som er helt essensielt i høyere utdanning). Så da kan man si at det like ofte er folk med generell studiekompetanse som har dårlige forutsetninger for høyere utdanning som det er folk med yrkesfag. Utover det så er det vel NOKUT som best vet om det er universitets- eller fagskolesektoren som har flest mangler i utdanningene sine. De holder ganske tett kontroll, og at en så stor sektor som fagskolesektoren skal slippe unna med jevnt over dårlig kvalitet finner jeg veldig lite sannsynlig. At næringslivet, med NHO i spissen, varsler at de ønsker seg flere folk med fagskoleutdanning, vitner vel heller ikke om at de har dårlige erfaringer med denne studentgruppen - tvert imot. Fagskolene dekker forresten LANGT flere sektorer enn helsesektoren… Anonymkode: 004ed...6c6 Men hvorfor generaliserer du svarene mine, når jeg helt tydelig avgrenser hva jeg uttaler meg om? Ingen har diskutert NOKUT, NHO, næringslivet eller i hvilken grad du har tiltro til min kjennskap til fagskoleutdannede? Jeg har ikke kjennskap til andre sektorer, og har aldri betvilt at fagskoleutdannede etterspørres av andre felt. Men i mitt felt har vi ikke ytret noen ønsker i den retningen, nettopp fordi det ville gitt dårligere tjenestetilbud. Jeg uttalte meg spesifikt om helsesektoren, nærmere bestemt psykisk helse. Der er folkene som har gjennomført utdanningen sine kunnskaper og ferdigheter svært mangelfulle, uansett hva du finner sannsynlig. Utdanningene fokuserer i stor grad på prosedyrer innen vask, stell og enkel pleie, litt grunnleggende ernæring mm. Men at mennesker også har en psykisk (u)helse er ikke gitt tilstrekkelig fokus. Heller ikke i utdanningene som hevder å ha psykisk helse i fokus. Anonymkode: d3855...1b8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Merdee Skrevet 15. oktober 2022 #19 Del Skrevet 15. oktober 2022 (endret) Anonym bruker skrev (På 13.10.2022 den 20.47): Vurderer å søke studieplass på fagskole, men er det egentlig verdt det? Ser mange sier de fikk jobb med en gang, men de fleste har allerede en bachelor fra før - jeg har ingen høyere utdanning. Er det mulig å få jobb med kun to år fagskole? Anonymkode: 5a501...42c Det kommer an på hva du studerer. Med fagskole innen IT eller regnskap vil jeg mene at du bør få jobb svært raskt. Omtrent ingen som tar dette har bachelorgrad fra før forresten. Endret 15. oktober 2022 av Merdee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #20 Del Skrevet 15. oktober 2022 Har fagskole, og da det var alt jeg hadde, så hadde det ikke noe å si for å få jobb. Anonymkode: e0348...5b6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #21 Del Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Men hvorfor generaliserer du svarene mine, når jeg helt tydelig avgrenser hva jeg uttaler meg om? Ingen har diskutert NOKUT, NHO, næringslivet eller i hvilken grad du har tiltro til min kjennskap til fagskoleutdannede? Jeg har ikke kjennskap til andre sektorer, og har aldri betvilt at fagskoleutdannede etterspørres av andre felt. Men i mitt felt har vi ikke ytret noen ønsker i den retningen, nettopp fordi det ville gitt dårligere tjenestetilbud. Jeg uttalte meg spesifikt om helsesektoren, nærmere bestemt psykisk helse. Der er folkene som har gjennomført utdanningen sine kunnskaper og ferdigheter svært mangelfulle, uansett hva du finner sannsynlig. Utdanningene fokuserer i stor grad på prosedyrer innen vask, stell og enkel pleie, litt grunnleggende ernæring mm. Men at mennesker også har en psykisk (u)helse er ikke gitt tilstrekkelig fokus. Heller ikke i utdanningene som hevder å ha psykisk helse i fokus. Anonymkode: d3855...1b8 På et debattforum så må du nesten bare aksepterer at folk stiller spørsmål ved, korrigerer og kommenterer hva du skriver. Jeg har utelukkende kommentert for å korrigere eller nyansere påstander fra deg, som f.eks «at nesten ingen med bachelor tar fagskole» (feil) og at man innenfor «de fleste yrker blir krav om høyere utdanning (bachelor/master) høyere» - derav min link som viser at næringslivet har stort behov for folk med fagskoleutdanning. Du begynner videre å trekke inn folk med fagbrev i diskusjonen, noe som får meg til å lure på om du vet forskjellen mellom fagbrev og fagskoleutdanning. Det må du nesten tåle. Videre kommer du med selvfølgeligheter som at fagskolene har ansvar for å holde høy faglig kvalitet - her er det vel heller ikke urimelig å påpeke at dette vel gjelder alle utdanningsinstitusjoner? I det hele tatt kommer du med mange påstander som trolig utelukkende er basert på dine egne personlige erfaringer, og da er det bare rett og rimelig at noen nyanserer. Fagskolesektoren gjør en enormt viktig jobb og studentene som studerer der er kjempeviktige for å dekke landets behov for kompetanse og næringslivets behov for arbeidskraft. Du avgrenser deg jo ikke når du skriver at «Etter min erfaring har både vgs og fagskoler sine utdanningsløp store mangler». Du generaliserer, og det er jo en ganske drøy påstand du kommer med her som det er fristende å be deg utdype (hvilke mangler konkret finner du i de ulike utdanningsløpene, hvor godt kjenner du til de ulike utdanningsløpene, hvilke læringsutbyttemål ville du erstattet manglene med, hvilke mål skal eventuelt ut, og ikke minst: hvilken faglig og pedagogisk ballast har du til å mene noe om dette? Igjen, sektoren dekker maaaange felt… ). Hvis man skal være så påståelig og kritisk som du er så man faktisk legge litt mer tyngde bak enn egen personlige erfaringer. Nå kom forresten en ny, spennende påstand fra deg når det gjelder ditt eget felt, psykisk helse: «Utdanningene fokuserer i stor grad på prosedyrer innen vask, stell og enkel pleie, litt grunnleggende ernæring mm.» Dette er link til studieplanen til Fagskolen i Vikens fagskoleutdanning psykisk helsearbeid og rus: https://studiekatalog.edutorium.no/viken/nb/program/EIHOPSF#L-ringsutbytte Ikke ett eneste sted er vaske,- pleie- og stelleprosedyrer nevnt, ei heller ernæring. Dette finner jeg heller ikke i studieplanene til faget psykisk helsearbeid hos de andre fagskolene. Utfordringen til deg fra meg nå er å fortelle ved hvilken utdanningsinstitusjon fagskoleutdanning innen psykisk helse (eller alle andre helsefaglige utdanninger for den del) «fokuserer i stor grad på prosedyrer innen vask, stell og enkel pleie, litt grunnleggende ernæring mm.» Dette kjenner jeg at jeg er veldig spent på, så jeg håper du ikke bare er en som henter påstander ut av løse lufta, men som faktisk kan grunngi dem i noe konkret. Anonymkode: 004ed...6c6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #22 Del Skrevet 15. oktober 2022 13 hours ago, Anonym bruker said: Har aldri hørt at noen med bachelor tar fagskole. Skal man ha videreutdanning etter bachelor er det vanlig å ta master. Om fagskole er verdt det? Det kommer an på. I de aller fleste yrker blir forventningene om utdanning høyere og høyere generelt. Der det før holdt med fagbrev ønskes bachelor, og der det før holdt med bachelor ønskes master. I enheten jeg jobber i (kommunal, innen helse) blir det færre og færre uten bachelor. Fagbrev/fagskole-stillingene fases ut og byttes mot personale med høyere utdanning så snart muligheten byr seg. Hvis du vurderer en form for utdanning ville jeg heller søkt en samlingsbasert bachelor, ikke fagskole. Anonymkode: d3855...1b8 Jeg har prøvd meg på bachelor før men klarte ikke mer enn første året. Jeg er ikke god nok på skolen til å ta den typen høyere utdanning. Fagskole er mer praktisk og yrkesrettet så jeg har et håp om at jeg får det til! Anonymkode: 5a501...42c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #23 Del Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): På et debattforum så må du nesten bare aksepterer at folk stiller spørsmål ved, korrigerer og kommenterer hva du skriver. Jeg har utelukkende kommentert for å korrigere eller nyansere påstander fra deg, som f.eks «at nesten ingen med bachelor tar fagskole» (feil) og at man innenfor «de fleste yrker blir krav om høyere utdanning (bachelor/master) høyere» - derav min link som viser at næringslivet har stort behov for folk med fagskoleutdanning. Du begynner videre å trekke inn folk med fagbrev i diskusjonen, noe som får meg til å lure på om du vet forskjellen mellom fagbrev og fagskoleutdanning. Det må du nesten tåle. Videre kommer du med selvfølgeligheter som at fagskolene har ansvar for å holde høy faglig kvalitet - her er det vel heller ikke urimelig å påpeke at dette vel gjelder alle utdanningsinstitusjoner? I det hele tatt kommer du med mange påstander som trolig utelukkende er basert på dine egne personlige erfaringer, og da er det bare rett og rimelig at noen nyanserer. Fagskolesektoren gjør en enormt viktig jobb og studentene som studerer der er kjempeviktige for å dekke landets behov for kompetanse og næringslivets behov for arbeidskraft. Du avgrenser deg jo ikke når du skriver at «Etter min erfaring har både vgs og fagskoler sine utdanningsløp store mangler». Du generaliserer, og det er jo en ganske drøy påstand du kommer med her som det er fristende å be deg utdype (hvilke mangler konkret finner du i de ulike utdanningsløpene, hvor godt kjenner du til de ulike utdanningsløpene, hvilke læringsutbyttemål ville du erstattet manglene med, hvilke mål skal eventuelt ut, og ikke minst: hvilken faglig og pedagogisk ballast har du til å mene noe om dette? Igjen, sektoren dekker maaaange felt… ). Hvis man skal være så påståelig og kritisk som du er så man faktisk legge litt mer tyngde bak enn egen personlige erfaringer. Nå kom forresten en ny, spennende påstand fra deg når det gjelder ditt eget felt, psykisk helse: «Utdanningene fokuserer i stor grad på prosedyrer innen vask, stell og enkel pleie, litt grunnleggende ernæring mm.» Dette er link til studieplanen til Fagskolen i Vikens fagskoleutdanning psykisk helsearbeid og rus: https://studiekatalog.edutorium.no/viken/nb/program/EIHOPSF#L-ringsutbytte Ikke ett eneste sted er vaske,- pleie- og stelleprosedyrer nevnt, ei heller ernæring. Dette finner jeg heller ikke i studieplanene til faget psykisk helsearbeid hos de andre fagskolene. Utfordringen til deg fra meg nå er å fortelle ved hvilken utdanningsinstitusjon fagskoleutdanning innen psykisk helse (eller alle andre helsefaglige utdanninger for den del) «fokuserer i stor grad på prosedyrer innen vask, stell og enkel pleie, litt grunnleggende ernæring mm.» Dette kjenner jeg at jeg er veldig spent på, så jeg håper du ikke bare er en som henter påstander ut av løse lufta, men som faktisk kan grunngi dem i noe konkret. Anonymkode: 004ed...6c6 Selvsagt vet jeg forskjellen på fagarbeidere og fagskoleutdannede. Men erfaringen min viser at det er vesentlige mangler i begge gruppenes kunnskap. Setter pris på at du svarer så langt og grundig, du har tydeligvis en masse engasjement rundt fagskoleutdanning. Men uansett hva du linker til og underbygger viser min erfaring noe annet. Utdanningene er ikke gode nok, og de sender folk ut i arbeidslivet som ikke er i stand til å gjøre en god jobb. Anonymkode: d3855...1b8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #24 Del Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men hvorfor generaliserer du svarene mine, når jeg helt tydelig avgrenser hva jeg uttaler meg om? Ingen har diskutert NOKUT, NHO, næringslivet eller i hvilken grad du har tiltro til min kjennskap til fagskoleutdannede? Jeg har ikke kjennskap til andre sektorer, og har aldri betvilt at fagskoleutdannede etterspørres av andre felt. Men i mitt felt har vi ikke ytret noen ønsker i den retningen, nettopp fordi det ville gitt dårligere tjenestetilbud. Jeg uttalte meg spesifikt om helsesektoren, nærmere bestemt psykisk helse. Der er folkene som har gjennomført utdanningen sine kunnskaper og ferdigheter svært mangelfulle, uansett hva du finner sannsynlig. Utdanningene fokuserer i stor grad på prosedyrer innen vask, stell og enkel pleie, litt grunnleggende ernæring mm. Men at mennesker også har en psykisk (u)helse er ikke gitt tilstrekkelig fokus. Heller ikke i utdanningene som hevder å ha psykisk helse i fokus. Anonymkode: d3855...1b8 Hvis du mener at de dom tar fagbrev innen helsefagarbeid kommer ut med minimal kompetanse er det jo dere som institusjon som gir dårlig opplæring. Dere har jo tross alt elevene ute i lære og skal sørge for tilstrekkelig opplæring! Anonymkode: bfe6e...67b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2022 #25 Del Skrevet 15. oktober 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Selvsagt vet jeg forskjellen på fagarbeidere og fagskoleutdannede. Men erfaringen min viser at det er vesentlige mangler i begge gruppenes kunnskap. Setter pris på at du svarer så langt og grundig, du har tydeligvis en masse engasjement rundt fagskoleutdanning. Men uansett hva du linker til og underbygger viser min erfaring noe annet. Utdanningene er ikke gode nok, og de sender folk ut i arbeidslivet som ikke er i stand til å gjøre en god jobb. Anonymkode: d3855...1b8 Jeg venter også på dokumentasjonen på påstanden din om at det er hovedvekt på pleie- og stelleprosedyre osv. Anonymkode: 5d7eb...4b5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434795-er-fagskole-verdt-det/#findComment-149855388 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå