Gå til innhold

Hva er riktig her! Lånt til venninne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis hun får 2000 av venninnen, og får 2000 av forsikringsselskapet, så har hun de 4000 som det det koster for en ny. Sånn hadde jeg gjort det hvis det var min sparkesykkel. 

Anonymkode: d402a...077

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvis hun får 2000 av venninnen, og får 2000 av forsikringsselskapet, så har hun de 4000 som det det koster for en ny. Sånn hadde jeg gjort det hvis det var min sparkesykkel. 

Hvorfor tenker du at HI skal bruke sin forsikring? Det er jo ikke hun som har ødelagt noe

Anonymkode: fbe1e...a74

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor tenker du at HI skal bruke sin forsikring? Det er jo ikke hun som har ødelagt noe

Fordi det er hi sin eiendel

Anonymkode: 14959...431

Skrevet

Hun betaler deg de 2000-, du kjøpte den for. Selvsagt ikke mer enn det! Du har kjøpt den til halv pris og hun lånte den til halv pris. Tenk at dere krangler om det, er det verdt å miste vennskapet? Hadde dumpet deg som venn hadde du krevd noe annet! Makan ! 

Anonymkode: 93116...778

Skrevet

Fordi det er hi sin eiendel

Anonymkode: 14959...431

Der spiller ingen rolle. Det er ikke HI som har stått for ødeleggelsen og den var ikke i hennes besittelse når den ble ødelagt. 

Skrevet

Der spiller ingen rolle. Det er ikke HI som har stått for ødeleggelsen og den var ikke i hennes besittelse når den ble ødelagt. 

Jo det spiller en rolle. Har hun lånt den ut kan uhell skje. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jo, det var den. 

Anonymkode: a981d...230

Nei, les ordentlig. 

Anonymkode: 2002a...b52

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo det spiller en rolle. Har hun lånt den ut kan uhell skje. 

Ergo må den som har brukt gjenstanden bruke sin egen forsikring eller betale av egen lomme

Skrevet

Hun betaler deg de 2000-, du kjøpte den for. Selvsagt ikke mer enn det! Du har kjøpt den til halv pris og hun lånte den til halv pris. Tenk at dere krangler om det, er det verdt å miste vennskapet? Hadde dumpet deg som venn hadde du krevd noe annet! Makan ! 

Du er en person man ikke skal låne noe til. Har du ødelagt noe erstatter du det. Det spiller ingen rolle hva eier betalte for det. Makan!

Anonymkode: 15fb9...6e4

Skrevet

Men hvordan skal TS skaffe ny sparkesykkel på den måten? Den koster jo mer nå. Mener du TS skal betale for mellomlegget selv? Et mellomlegg hun aldri hadde hatt hvis ikke venninnen hadde ødelagt sykkelen.

Det eneste rette er at venninnen beholder den ødelagte sparkesykkelen. Så kjøper hun en ny tilsvarende til TS. Finner hun den til mindre eller mer enn 2000 er ikke av betydning, det er opp til venninnen som er skylden i situasjonen. Den ødelagte er nå hennes og hun kan beholde den, reparere den eller selge den hvis hun vil.

Venninen får nok uansett store deler dekket på sin forsikring. Så til sist er det mulig hun ender med å betale mindre enn 2000 av egen lomme.

Anonymkode: 1ab38...699

Skrevet

Hvis den so  kjørte, kjørte vanlig forsiktig regnes  det som et hendelse uhell der eier må betale  selv. Hvis han dom kjørte var klart uaktsom, på en måte hi ikke kunne forvente, er det han som kjørte/venninnen som er ansvarlig og må betale.

Hvis hi har lånt bort sykkelen til sin sønn uten at han har godkjent det, er hun ansvarig overfor ham og må skaffe ham en ny sykkel.

Ettersom dette er en motorvogn er det strengere regler angående å være sikker på at den som skal kjøre har forutsetninger for å gjøre det på en trygg måte enn om det var en sykkel uten motor.

Anonymkode: 7e381...b23

Skrevet

Du er en person man ikke skal låne noe til. Har du ødelagt noe erstatter du det. Det spiller ingen rolle hva eier betalte for det. Makan!

Anonymkode: 15fb9...6e4

Eh jo år hun har opplyst at hun har kjøpt den for 2000-, så var det den var verdt når hun kjøpte den! Sånn går det med salg. 

Skrevet

Men hvordan skal TS skaffe ny sparkesykkel på den måten? Den koster jo mer nå. Mener du TS skal betale for mellomlegget selv? Et mellomlegg hun aldri hadde hatt hvis ikke venninnen hadde ødelagt sykkelen.

Det eneste rette er at venninnen beholder den ødelagte sparkesykkelen. Så kjøper hun en ny tilsvarende til TS. Finner hun den til mindre eller mer enn 2000 er ikke av betydning, det er opp til venninnen som er skylden i situasjonen. Den ødelagte er nå hennes og hun kan beholde den, reparere den eller selge den hvis hun vil.

Venninen får nok uansett store deler dekket på sin forsikring. Så til sist er det mulig hun ender med å betale mindre enn 2000 av egen lomme.

Hvis den koster 4000-, så må hun betale mellomlegget selv for at sønnen skal få lik sykkel som den som ble ødelagt. Selvsagt! Eller hun kan kjøpe en som ligner, når man låner ut ting til andre må man regne med at uhell kan skje. Det er en del av og være voksen. Makan!

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis sønnen din har en iPhone X du fikk på tilbud, og så ødelegger noen den. Skal de da erstatte med iPhone 8 hvis X ikke lenger er på tilbud?

Når det er sagt, så hadde jeg sjekket egen forsikring og fått venninna til å sjekke sin. Hvis dere får dekket noe av forsikringen, kan venninna betale det som gjenstår for å få tilsvarende sykkel, være det 500 eller 2000.

Anonymkode: 83f94...1c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis sønnen din har en iPhone X du fikk på tilbud, og så ødelegger noen den. Skal de da erstatte med iPhone 8 hvis X ikke lenger er på tilbud?

Når det er sagt, så hadde jeg sjekket egen forsikring og fått venninna til å sjekke sin. Hvis dere får dekket noe av forsikringen, kan venninna betale det som gjenstår for å få tilsvarende sykkel, være det 500 eller 2000.

Anonymkode: 83f94...1c5

En Iphone og sparkesykkel er to forskjellige ting 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

En Iphone og sparkesykkel er to forskjellige ting 

Prinsippet er likt.

Anonymkode: 09dc4...ea3

Skrevet

Jeg ville ikke ha tatt i mot noe penger, men gitt venninnen beskjed om å kjøpe en ny sykkel til meg. Om hun gir 500 eller 5000 kroner for den, spiller ingen rolle. Jeg ville aldri ha brukt min egen forsikring på noe andre ødelegger. Din venninne får heller sjekke om hun har forsikring som dekker. 

For meg hadde det vært en selvfølge å ta fullt og helt ansvar om jeg ødela noe som andre eier. Og det forventer og forlanger jeg at andre gjør også. 

Anonymkode: 72afe...6d9

Skrevet

Hadde jeg vært HI, så hadde venninnen fått temmelig tydelig beskjed om at hun hadde å komme med ny sparkesykkel til sønnen. Det er revnende likegyldig for HI hvordan venninnen skaffer ny sykkel, men å tro at man kan betale seg ut av dette for halv pris ... E're mulig! Frekkhetens nådegave ...

Anonymkode: 16e35...abb

Skrevet

Det riktige er at du tar dette på egen forskning og at den som har lånt dekker resten dersom forsikringsselskapet ikke dekker alt. Forsikringsselskapet vil trolig dekke ny pris minus egenandel.

Den som har lånt ut har valgt å ta noe risiko ved å låne ut.

Anonymkode: b3e39...92e

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hadde jeg vært HI, så hadde venninnen fått temmelig tydelig beskjed om at hun hadde å komme med ny sparkesykkel til sønnen. Det er revnende likegyldig for HI hvordan venninnen skaffer ny sykkel, men å tro at man kan betale seg ut av dette for halv pris ... E're mulig! Frekkhetens nådegave ...

Anonymkode: 16e35...abb

Hu kan betale 2000-, som den koster. Det er rettferdig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hu kan betale 2000-, som den koster. Det er rettferdig. 

Si meg, er du venninen som har denne sønnen som ødela sykkelen eller??

Skrevet

Forsøk å få det på forsikringen din. Hun betaler selvfølgelig kostnadene. Hvis ikke kjøper hun en ny, uansett pris.

Anonymkode: 2cc00...82c

Skrevet

Man skal ikke låne bort ting/penger man ikke kan tåle å tape... Man skal heller ikke låne ting/penger man ikke kan klare å erstatte/gi tilbake. Er helt sikker på at de to prinsippene har spart meg for mye irritasjon.

Hvis jeg var venninnen din hadde jeg på eget initiativ selvsagt kjøpt en helt ny og lik sparkesykkel, men hadde jeg vært deg hadde jeg tatt det på min kappe og selv erstattet min sønns sparkesykkel, ev. bedt venninne kun betale egenandel på forsikring.

Ble du noe klokere?😅

Skrevet

Ja, det er en kinkig situasjon! Men jeg tenker jo på min sønn i det hele.. det han som savner sparkesykkelen sin. Men jeg synes ikke det er rett at jeg skal betale 2000kr igjen for en sparkesykkel vi allerede har kjøpt og hadde. Vi kjøpte denne for det var det vi hadde råd til.

Vil ikke ødelegge vennskap heller, men vet ikke om jeg klarer å bli helt fortrolig med vennskapet etterpå heller om hun tenker at å gi oss det den kostet da er greit nok.

Anonymkode: 0f2c0...e62

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

HI, jeg synes du gjør det vanskeligere enn det trenger å være. Forsikringsselskapet kommer trolig til å dekke ny pris og egenandelen som ofte er 2000 kan din venninne dekke. 

Du har valgt å låne bort en verdifull ting som er delvis dekket av din egen forsikring.

Anonymkode: b3e39...92e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...