Gå til innhold

Hva er riktig her! Lånt til venninne.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk kjøpt en el-sparkesykkel helt ny til sønnen vår i sommer, på halv pris. 
Venninnen min ringte og lurte på om sønnen hennes kunne låne den da vi var på høstferie for å rekke en buss da han skulle på idrettsskole. Vi sa ok. 
Sønnen hennes veltet og totalødela sparkesykkelen, heldigvis gutten er helt fin.

Nå mener venninnen min at hun skal gi oss 2000kr som vi ga for den halvannen mnd siden. Men vi får ikke en lik til den prisen nå, den koster 3900kr nå. Var tilbud rett før skolestart. 

Gutten min vil jo ha lik, og hvis jeg skal betale 2000kr i tillegg blir det jo som å kjøpe to. 
Hun hadde ikke forsikring som dekket dette.

Hva mener dere er rett?

Anonymkode: 0f2c0...e62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun skal betale det det koster å erstatte sparkesykkelen. 

Anonymkode: a981d...230

Skrevet

Hun må jo kjøpe ny sykkel, og levere den til dere. Hva den koster er mindre relevant. 

Anonymkode: 85ced...b4e

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hun må betale en ny, selv om den koster mer. Hvis du har mulighet så kan du tilby deg å betale 900. Men da er du snill og det er ikke noe hun kan forvente. 

Skrevet

Mener du oppriktig at hun skal betale 2000 kr mer enn du betalte for den? 

Anonymkode: 393a4...1a2

Skrevet

Du ha ansvarsforsikring på sparkesykkel. Du skal være veldig glad gutten ikke ble skadet. Det kunne kostet millioner. Sansynlig bus kan sparkesykkel repareres.

Anonymkode: 7e381...b23

Skrevet

Hun må selvfølgelig skaffe en tilsvarende, noe annet er helt feil.

Anonymkode: 701c5...21a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man erstatter det man ødelegger, uansett pris. Skal HI måtte betale 2000 kroner for være hyggelig  mener du?

Anonymkode: 9da6b...08c

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Vi fikk kjøpt en el-sparkesykkel helt ny til sønnen vår i sommer, på halv pris. 
Venninnen min ringte og lurte på om sønnen hennes kunne låne den da vi var på høstferie for å rekke en buss da han skulle på idrettsskole. Vi sa ok. 
Sønnen hennes veltet og totalødela sparkesykkelen, heldigvis gutten er helt fin.

Nå mener venninnen min at hun skal gi oss 2000kr som vi ga for den halvannen mnd siden. Men vi får ikke en lik til den prisen nå, den koster 3900kr nå. Var tilbud rett før skolestart. 

Gutten min vil jo ha lik, og hvis jeg skal betale 2000kr i tillegg blir det jo som å kjøpe to. 
Hun hadde ikke forsikring som dekket dette.

Hva mener dere er rett?

Anonymkode: 0f2c0...e62

Har du ikke forsikring selv?

Anonymkode: 14959...431

Skrevet

Hun skal skaffe dere en helt lik.

Anonymkode: 3ed39...ef1

Skrevet

Jeg kjøpte en gang sykkel på tilbud. Like etter ble den stjålet. Meldte det i på forsikringen og fikk tilbake det en ny lik sykkel kostet da. Det var ganske mye mer enn jeg hadde betalt.....

Anonymkode: 1ab38...699

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Har du ikke forsikring selv?

Anonymkode: 14959...431

Det er i såfall venninnen og hennes sønn som skal bruke sin egen forsikring. 

Anonymkode: fbe1e...a74

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Hun skal erstatte det sønnen ødela. Dersom det nå koster 2000,- mer må hun betale det.

Anonymkode: 15fb9...6e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Du ha ansvarsforsikring på sparkesykkel. Du skal være veldig glad gutten ikke ble skadet. Det kunne kostet millioner. Sansynlig bus kan sparkesykkel repareres.

Anonymkode: 7e381...b23

Privateide sparkesykler trenger ikke det før til neste år, fra 1.september i år måtte alle som leier ut sparkesykler ha det.

Inntil videre går det på vanlig innboforsikring, som vanlige tråsykler gjør.

Hi bør sjekke om det kan tas på innboforsikringen, også må venninnen betale egenandelen såklart.

Anonymkode: 78ebe...25e

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Mener du oppriktelig at TS skal tape 2000 fordi venninnen ødela hennes nye sparkesykkel?

Skrevet

Du skal ikke ha en krone av venninnen din. Hun skal derimot komme med en ny sparkesykkel. Om hun betaler 2000 eller 3900 er uvesentlig da det ikke er ditt problem. Det er risken med å låne ting, ødelegger du erstatter du.

Skrevet

Jeg hadde vært fornøyd med de 2000.Tenker jeg ville tatt resten på inbo, det var jo du som lånte den vekk, da må du forsikre deg om at den blir kjørt forsvarlig. 

Anonymkode: d402a...077

Skrevet

Kan ikke dere bruke reiseforsikringen da? Hvis hun betaler det dere betalte og du betaler 2000 til, så har dy fortsatt ikke betalt mer enn den egentlig koster 

Anonymkode: d4e8a...499

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kan ikke dere bruke reiseforsikringen da? Hvis hun betaler det dere betalte og du betaler 2000 til, så har dy fortsatt ikke betalt mer enn den egentlig koster 

Venninnen kan selvsagt bruke innboforsikring, reiseforsikring, ulykkesforsikring, eller hvilken som helst annen forsikring hun har skaffet seg. Har hun ikke en forsikring som dekker detteåå, må hun betale selv. 
Men uansett, forsikring eller ikke: hun må kjøpe en ny sparkesykkel til HI. Samme merke og modell. Eller bedre. Aldri dårligere. Man erstatter alltid det man ødelegger. 

Anonymkode: faf2d...844

Skrevet

Enig med flertallet her. Hun skal kjøpe en ny, om ikke en helt lik. Som flere sier, prisen er irrelevant. 

Skrevet

Hun bør sjekke Finn, ligger sikkert en brukt sparkesykkel der av samme type til halv pris, den sønnen ødela var jo ikke ny

Anonymkode: 1b72e...f01

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hun bør sjekke Finn, ligger sikkert en brukt sparkesykkel der av samme type til halv pris, den sønnen ødela var jo ikke ny

Anonymkode: 1b72e...f01

Jo, det var den. 

Anonymkode: a981d...230

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jo. Hi har allerede betalt 2000 kr for sparkesykkelen som ble ødelagt. Skal hun betale 2000 til for en ny, har hun jo til sammen betalt 4000 kr.

Anonymkode: 4521d...768

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor skal hi betale for noe andre har ødelagt? 

Anonymkode: 09dc4...ea3

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg hadde vært fornøyd med de 2000.Tenker jeg ville tatt resten på inbo, det var jo du som lånte den vekk, da må du forsikre deg om at den blir kjørt forsvarlig. 

Anonymkode: d402a...077

Hvordan forikrer man seg at noen kjører en lånt sparkesykkel forsvarlig?

Anonymkode: 8a2f0...c17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...