Gå til innhold

Når er det best å selge huset?

Anbefalte innlegg

Vi la ut huset rett før sommeren, med helt «feil» megler. Det ble tatt av markedet etter sommeren, og lagt ut igjen med ny megler. Var visning, men de som var der ville ikke ha det likevel. Megler er jo evig optimistisk, men jeg har mistet helt troen. Har vi i det hele tatt sjans å få solgt det før jul? Ser folk på hus nå på høsten, i det hele tatt?

Kan tilføye at vi har satt ned prisen en halv million, kvm prisen er 29.000kr/kvm. Dette er lavere enn ellers i området. Men er jo en enebolig, så kanskje det blir for dyrt for folk likevel?! 25 min med bil fra nærmeste by.

Anonymkode: 9036b...bfc

Fortsetter under...

Jula er nok ingen god tid, men ellers spiller det ikke så stor rolle altså. Folk som leter etter bolig slutter ikke å lete om høsten...

Vi la ut i november, solgte i januar, overtagelse 1.mars.

Anonymkode: 53072...0c4

Akkurat nå sitter folk på gjerdet. Inflasjon, strømpris og forventet renteøkning er ikke på selgers side.

Vi har solgt hus/leilighet i juni, august og februar. Fikk solgt greit alle tre gangene, men det er jo for flere år siden.

Håper det ordner seg for dere!

Anonymkode: c36d7...f96

Håper dere har rett i at det løser seg❤️! Tar veldig på, dette. Megleren vi hadde først, gjorde ingenting. Fulgte ikke opp budgiver, fulgte ikke opp oss, mm. Er så redd han har ødelagt for oss, i forhold til den økte usikkerheten nå..!

Virker ikke som om det er folk på utkikk nå. 

Vet om noen som solgte huset i starten av desember i fjor. Var 7-8stk på visning, og 3 med i budrunden. Huset gikk godt over takst. Så trenger ikke å være feil å selge i desember så lenge det ikke er for tett opp i julen. Dette var ikke et "perfekt" hus, men i god stand.

Anonymkode: fdd6f...2ae

Annonse

Markedet daler, så det er nok lurt å selge så fort som mulig. Du trenger bare en som er interessert. Megleren jeg brukte sa at april/mai og august er gode måneder, men de selger jo hus hele året. Har du link, så kanskje noen kan gi tips? 

Anonymkode: 62c59...b8c

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Håper dere har rett i at det løser seg❤️! Tar veldig på, dette. Megleren vi hadde først, gjorde ingenting. Fulgte ikke opp budgiver, fulgte ikke opp oss, mm. Er så redd han har ødelagt for oss, i forhold til den økte usikkerheten nå..!

Virker ikke som om det er folk på utkikk nå. 

Har dere kjøpt ny bolig? Om ikke ville jeg tatt den av og lagt den ut igjen når markedet er bedre. Hvis dere har kjøpt bolig nr 2, finn ut når mellomfinansiering går ut, om det finnes alternativ som å leie ut. Om ikke, gå ned det dere tåler å tape og få den solgt. 

Anonymkode: e18c0...3df

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har dere kjøpt ny bolig? Om ikke ville jeg tatt den av og lagt den ut igjen når markedet er bedre. Hvis dere har kjøpt bolig nr 2, finn ut når mellomfinansiering går ut, om det finnes alternativ som å leie ut. Om ikke, gå ned det dere tåler å tape og få den solgt. 

August er forresten mnd de fleste får prisantydning. Jule er best for små leiligheter i Oslo. Jan til påske for enheter ved vann/sjø som er idylliske sommersteder. Ved rask overtakelse holde de seg ut mai i hvert fall. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

August er forresten mnd de fleste får prisantydning. Jule er best for små leiligheter i Oslo. Jan til påske for enheter ved vann/sjø som er idylliske sommersteder. Ved rask overtakelse holde de seg ut mai i hvert fall. 

Juli! Ikke jule. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Juli! Ikke jule. 

Vi har kjøpt ny bolig, ja. En mindre og rimeligere enn det vi hadde/ skal selge.

Usikker på om banken lar oss leie ut, men har vært litt inne på tanken. Utfordringen der, er jo om noen vil leie?! Er jammen meg ikke sikker på det heller..! Vi har fremdeles noen måneder igjen på å slippe avdrag, og regner ikke med det skal bli et stort problem å få utvidet.

Er nok mest bitter på den første megleren. Er ganske sikker på at huset hadde vært solgt med en annen megler. Hjelper ikke at meglerhuset legger seg langflate og beklager, huset vårt blir ikke solgt av den grunn. Jeg merker bare at det henger sånn over oss. Tenker å det hele tiden..!

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Vi har kjøpt ny bolig, ja. En mindre og rimeligere enn det vi hadde/ skal selge.

Usikker på om banken lar oss leie ut, men har vært litt inne på tanken. Utfordringen der, er jo om noen vil leie?! Er jammen meg ikke sikker på det heller..! Vi har fremdeles noen måneder igjen på å slippe avdrag, og regner ikke med det skal bli et stort problem å få utvidet.

Er nok mest bitter på den første megleren. Er ganske sikker på at huset hadde vært solgt med en annen megler. Hjelper ikke at meglerhuset legger seg langflate og beklager, huset vårt blir ikke solgt av den grunn. Jeg merker bare at det henger sånn over oss. Tenker å det hele tiden..!

Jeg har vært i dine sko, det er utrolig slitsomt. Første megler tullet det til for oss også, det kostet oss mye. Vi endte med en pris 1 million under utgangspunktet, tapte over en halv million 🥵 Eneste enheten i området vårt som endte med tap, helt nye og identiske enheter, så burde ikke vært mulig selv med elendig styling (noe vi ikke hadde, leide til og med inn en stylist). Den brant seg, som meglerne så fint kaller det. For oss var mellomfinansieringen på vei ut etter vi forlenget den. De varer som regel ett halvt år om gangen. 

Det tar så mye energi, både tid til å klargjøre for hver visning, penger rett ut vinduet og ikke minst belastningen det er når alt blir så usikkert. 

Leie ut er nok neppe ett problem de neste årene, leieprisen er på vei opp. Hvis huset tåler husdyr, er dere sikret, folk er villige til å betale mer for å få med sine firbeinte venner. Det er en del som tror renten stopper nå og til og med skal ned. Sjansespill, men samtidig er markedet nå nesten dødt. Man må i så fall legge en plan som tåler å stå gjennom hele 2023. 

Du har forresten min sympati her, det er en kjip posisjon å sitte i. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...