Gå til innhold

Dere med små barn, eller når de var små. Hvor mye hjelp fikk dere?

Anbefalte innlegg

I hverdagen? Vi har ingen som kan hente i bhg foruten oss. Ingen som spør eller bare vil fordi de savner barna. Jeg jobber kun netter for å få alt til å gå rundt. 
Hver dag ser jeg besteforeldre hente unger i bhg. Det skjer aldri her. Begge sett besteforeldre er pensjonister og bor rett ved oss.. Men aldri noe initiativ.. vi har spurt ved et par anledninger om hjelp, og det er liksom ikke noe «ja, såklart vi kan hjelpe til» å spore. 
Vet hvordan bestemor jeg selv skal være❤️

Anonymkode: 116da...5f0

Fortsetter under...

Jeg ble 100% alene med 2 barn, da minste var 1 år. Har veldig lite familie, så fikk ikke noe hjelp. Var slitsomt i noen år, men så blir barna større, og ting blir lettere. Så blir barna så store som mine, 16 og 21 år, og nå vil jeg bare ha de små igjen.

Anonymkode: 26a35...525

Vi fikk kun hjelp hvis det var krise, som da jeg fødte nummer 3, da hentet besteforeldrene de to eldste i barnehagen. Ellers har det vært noen få runder med barnevakt, men maks en gang i året. 

Anonymkode: 3ab8a...f41

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

I hverdagen? Vi har ingen som kan hente i bhg foruten oss. Ingen som spør eller bare vil fordi de savner barna. Jeg jobber kun netter for å få alt til å gå rundt. 
Hver dag ser jeg besteforeldre hente unger i bhg. Det skjer aldri her. Begge sett besteforeldre er pensjonister og bor rett ved oss.. Men aldri noe initiativ.. vi har spurt ved et par anledninger om hjelp, og det er liksom ikke noe «ja, såklart vi kan hjelpe til» å spore. 

Samme her. Aldri hjelp…..

Anonymkode: 2b2a2...47a

Annonse

Fikk to barn på 18 mnd, så det var travle år når de var små. Lite hjelp i hverdagen, da besteforeldre, mine foreldre, bor i Oslo og vi på Jessheim. Om de skulle hente hadde de havnet midt i rushtrafikken nordover. Jeg byttet arbeidsplass til 15 minutter hjemmefra så da gikk kabalen bedre opp. Ingen besteforeldre på mannens side i live. 

Hadde litt hjelp til barnevakt ved behov -planleggingsdager, helg innimellom om vi skulle bort. Kunne vel håpet at de hadde tilbudt seg litt mer, men alt i alt fornøyd. 

Nå er barna eldre og ikke så ivrig på å besøke besteforeldre hjemme eller på hytta og tenker det er litt ventet…

Anonymkode: 99edd...4b9

Min foreldre henta på bhg hvis vi spurte(spurte kun da vi tenkte) sitter barnevakt hvis vi spør ( spør kanskje 2 ganger i året) passer barna til broren min titt og ofte, henter og kjører de til aktiviteter ol. 

Vi bor 5 min unna mine foreldre  med bil.

Svigermor kjører ikke bil, men stiller opp som barnevakt hvis vi spør(ikke overnatting, snart 80 år) 

Anonymkode: 20686...094

Da barna var små fikk vi mye hjelp fra sigermor. Vi var veldig heldige som hadde henne i nærheten, og at hun ønsket å delta aktivt i deres liv. Jeg tipper de sov hos henne en natt i måneden i snitt. I tillegg henten hun i barnehagen innimellom, eller satt hos oss en time eller to, slik at vi kunne trene eller gjøre ting alene, jeg og mannen. 

Ingen verdens ting… 

Da det var fare for ah mannen ble borte lenge spurte jeg mamma om hun kunne bistå. «Nei, folk har hatt 3 unger før!». Eller denne «jeg hadde deg og broren din alene» Hun glemmer at jeg omtrent bodde hos besteforeldre og når jeg ikke gjorde det var jeg hjemme alene med broren min

så ja. Jeg vet hvordan jeg skal være som bestemor!

Anonymkode: 10321...01c

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor skulle vi fått hjelp? Vi fikk ikke flere eller tettere barn enn vi har kapasitet til, selvsagt. Våre hverdager var helt fine uten hjelp.

Anonymkode: 171f2...a1d

Fordi man ønsker å tilbringe tid med sine barnebarn eller bare rett og slett være så innmari gærne at man kunne funnet glede i å hjelpe sine barn i en hektisk hverdag. 
Selv var jeg masse hos mine besteforeldre, og synes det er leit at mine unger aldri skal få oppleve den gleden.

Annonse

Da de to eldste var små hentet svigermor i barnehagen kanskje en gang annenhver måned eller noe sånt, og hadde de på besøk hver til annenhver uke. Hun kunne godt hente dem et par timer og gå for å mate endene eller noe sånt med dem. Da de to yngste barna våre kom til ble hun etterhvert såpass dårlig at hun ikke var istand til ha ungene så mye/ofte, men hun ville gjerne se dem ihvertfall et par ganger i måneden og de var veldig glad i henne. De to eldste overnattet av og til, men det ble bare et par ganger med de to yngste, hun var pga helse ikke i stand til å ta seg av barna mer enn et par timer om gangen.

Min mamma har aldri tatt initiativ til noe som helst. Hun har passet eldre barn når småsøsken har blitt født, og sagt ja når vi har spurt om de kan komme på overnatting. Men det har vært så liten interesse, så lite initiativ, at det har ikke føltes greit å spørre egentlig. Vi har jo fire barn, og har aldri hatt barnevakt på alle. Tror 13-åringen min har overnattet hos mamma 3-4 ganger i sitt liv.

Jeg synes det er sårt at mamma har vist så liten interesse. Barnevakt har jeg ikke trengt, man får ikke fire barn for å sette de bort i tide og utide, da regner man med å ha jobb i noen år, haha, men at det har vært så liten interesse for å tilbringe tid med dem er leit.

Anonymkode: 33bfe...557

1 hour ago, Anonym bruker said:

jeg ønsket og ha hn mest selv :) men besteforeldrene hadde hn av og til, kanskje 1 gang i uka,men sjelden på overnatting før hn bestemte selv

Anonymkode: db550...a2d

Masse! Mamma hentet i bhg flere dager i uka og lagde middag til jeg kom hjem fra jobb (hun jobbet redusert). Hun har hatt sønnen på overnatting minst én gang i uka i alle år (han er nå 9 år) og hun tok han med i svømmehallen én gang i uka fra han var 2-5 år. 

Pappa hentet når jeg spurte om han kunne og spiste ofte middag der. Han var også barnevakt når jeg skulle på personalmøter, foreldremøter, Fau eller til psykologen.

(Eks)svigers møter sønnen når han er hos pappaen sin. De ringer innimellom for å snakke med han og sender fine meldinger. Pga sykdom er de ikke barnevakt over natta mens barna er små, men de siste årene vet jeg han har overnattet der innimellom. 

Har også søsken, søskenbarn, tanter og onkler som stiller opp hvis/når det trengs. Vi er en stor og tett sammensveiset familie, som står sammen i tykt og tynt. Er uendelig glad for og i familien min. 

Jeg er 100% alene med mine to, og får heldigvis hjelp. Særlig mamma bidrar, men har også et par tanter jeg kan spørre. 
En gang i uken henter mamma begge ungene og lager middag til oss, før jeg tar med eldste på trening og hun har minste. Minste sover så over. Eldste sover stort sett over en gang i uken også. Får stort sett barnevakt når jeg spør, jeg jobber av og til kveld og av og til vil jeg være sosial. Mamma hjelper til fordi jeg trenger det, men også fordi hun vil. De har et nært forhold og jeg er veldig glad for det. 
Slik vokste jeg opp, kun den ene bestemoren da, og slik vil jeg bli som bestemor. Jeg ser på familien som et nettverk, en enhet, og jeg liker at vi er sammen, og så på tvers eller når jeg ikke er der. Det handler ikke bare om at jeg må ha hjelp (har Forøvrig en barnevakt jeg betaler av og til, slik at mormor ikke skal føle hun MÅ si ja). 

Anonymkode: dce26...015

Svigerforeldrene mine sier alltid ja når vi spør, men tar aldri initiativ selv og ungene står ferdig kledd når vi kommer for å hente. 

Mine foreldre henter i barnehagen, både på eget initiativ og om vi trenger hjelp, de har de på overnatting og kommer på besøk for å være sammen med barna (og oss).

Nå er de eldste barna voksne og flyttet bort for å gå på skole. De ringer mormor og morfar jevnlig og er alltid på besøk når de er hjemme. Farmor og farfar så de ikke på 1,5 år under korona og snakker aldri med dem på telefonen. Besteforeldre høster også som de sår. 

Anonymkode: c973a...bfd

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det er så mange som har det som deg og og meg. Men du ser det ikke. 60 år er det nye 50 osv. De som er i 60 årene i dag, er sprekere enn det generasjonen over var . De jobber lengere, både bestemor og bestefar. De har bedre råd, drar på ferier, er med sine venner, trener osv. De har ikke tid til barnebarn. 

Får aldri hjelp fra mine foreldre. De er så opptatte. De har hatt barn i så mange år, så nå skal de bruke tiden på seg selv.. 

Svigers har andre barnebarn de er mere med, så blir en sjelden gang hjelp å få. 

Hadde vært fint med avlastning av og til, siden jeg er kronisk syk og barna vil være med besteforeldrene. Syns det er leit. 

Gleder meg til jeg selv blir bestemor. Gjett om jeg skal bidra! 

Anonymkode: b5ae6...a2a

Så og si ingenting. Besteforeldre har tatt de med ut på tur en times tid eller hentet i barnehagen en håndfull ganger, og det har kun vært når vi har spurt og det har vært helt nødvendig. 

Anonymkode: 74a3a...040

Vi har ikke hatt noe hjelp, og med fire barn har det vært travelt. Men sånn er det jo! Det går seg til. Nå har vår eldste sønn fått et barn, og jeg må bare beklage, men jeg kan ikke hente i bhg fast. Jeg jobber fullt i turnus, mannen reiser mye med jobb og jeg har fremdeles unge tenåringer i hus som trenger meg. Vi inviterer på middag fra tid til annen, inkluderer om vi skal på turer etc, men jeg har ikke mulighet i hverdagen. 

Anonymkode: 6c8a6...c15

Lite i hverdagen. Har fått hjelp når vi har spurt, men det har vel skjedd en håndfull ganger på 17 år at de selv har tatt initiativ. Har bare mine foreldre, og søsken. Den som har hjulpet mest er min søster som selv har 3 barn i lik alder som mine. Og jeg har hjulpet henne😊

Anonymkode: 96d55...041

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Vi har fått hjelp når vi har spurt, men da til viktigere ting enn henting i bhg eller at vi skulle bort.

Hatt hjelp når søsken har blitt født, når vi har vært i bryllup, og slike ting.

Har aldri reist på en eneste ferie uten barna f eks

Anonymkode: 14bec...21a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...