Gå til innhold

Dette med autisme- inspirert

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

For en utrolig idiotisk tråd! Jeg mister helt troen på menneskeheten her inne for tiden. Er det høstferien som gjør at galskapen rår?

De fleste har forståelse og sympati med mennesker med diagnoser. Men det går ofte ikke motsatt vei, har jeg erfart. Foreldre med diagnosebarn er ofte så vant med å kjempe for barnet sitt at de blir ganske blinde for at andre også kan ha sine utfordringer. Det kan for eksempel resultere i at mor trekker sin 10-12 år gamle prepubertale sønn inn i jentegarderoben uten å verken tenke på sønnens verdighet eller at jevnaldrende jenter syns det er ubehagelig og ekkelt at en så stor gutt dusjer sammen med dem. De er nakne og på sitt mest sårbare, men det spiller ingen rolle for guttens mor som triumferende vifter med tillatelsen sin og lar gutten dusje påkledd. Hans behov trumfer altså reglene andre må forholde seg til, nærmest uansett. 

Anonymkode: 25860...e15

Motsatt vei så må man jo oppdra og lære barn at samfunnet består av alle slags mennesker. Hvis de lærer dette så forstår de forskjellige situasjoner. Dette hadde forøvrig ingenting med dusjing å gjøre, men hadde du fått det problemet, så dekk til jenta di eller gå bort da. Verre er det ikke. 

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis han ikke vil da? Da kan du ikke tvinge han! 

Anonymkode: a1aca...7a9

Ikke vil hva? Forlate kinoen? Jo , det kan jeg faktisk. Han bestemmer da ikke selv at han skal være på kino hvis han ikke klarer å oppføre seg. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For en utrolig idiotisk tråd! Jeg mister helt troen på menneskeheten her inne for tiden. Er det høstferien som gjør at galskapen rår?

De fleste har forståelse og sympati med mennesker med diagnoser. Men det går ofte ikke motsatt vei, har jeg erfart. Foreldre med diagnosebarn er ofte så vant med å kjempe for barnet sitt at de blir ganske blinde for at andre også kan ha sine utfordringer. Det kan for eksempel resultere i at mor trekker sin 10-12 år gamle prepubertale sønn inn i jentegarderoben uten å verken tenke på sønnens verdighet eller at jevnaldrende jenter syns det er ubehagelig og ekkelt at en så stor gutt dusjer sammen med dem. De er nakne og på sitt mest sårbare, men det spiller ingen rolle for guttens mor som triumferende vifter med tillatelsen sin og lar gutten dusje påkledd. Hans behov trumfer altså reglene andre må forholde seg til, nærmest uansett. 

Kanskje det hadde blitt lettere om de slipper å kjempe så mye for barna sine da? For å kjempe, så må de ha noe p kjempe mot. Hvem er det da man kjemper mot?

Og en lavtfungerende autist forstår ikke at den er i feil garderobe. Da blir ingen verdighet krenket. Antakelig vil autisten ha nok med å gjemme seg for andre, så de færreste vil oppdage at den er i feil garderobe

Anonymkode: 4d0f9...32f

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Ikke vil hva? Forlate kinoen? Jo , det kan jeg faktisk. Han bestemmer da ikke selv at han skal være på kino hvis han ikke klarer å oppføre seg. 

Jo man bestemmer mer og mer jo eldre man blir. Og når man er over 10 da bestemmer man ganske mye faktisk. 

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Hvis min sønn forstyrrer for andres opplevelse på forlater vi kinoen. Han vet hvordan han skal oppføre seg på kino og hvis han ikke hadde forstått at han ikke kunne forstyrre andre på kinoen så hadde vi sett film på annet vis. 

Javel. Du forteller han med det at han er i veien, at han er et problem som ikke kan nyte godt av de offentlige stedene som alle har rett til å være på. Men det er jo ditt valg og din holdning det. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Hvis min sønn forstyrrer for andres opplevelse på forlater vi kinoen. Han vet hvordan han skal oppføre seg på kino og hvis han ikke hadde forstått at han ikke kunne forstyrre andre på kinoen så hadde vi sett film på annet vis. 

Aha. Så hvis ditt barn sitter litt urolig på stolen- noe som er typisk for de som har ADHD, så kan jeg få deg til å ta han med og gå fordi det plager og forstyrrer meg? 

Annonse

Jo man bestemmer mer og mer jo eldre man blir. Og når man er over 10 da bestemmer man ganske mye faktisk. 

Jeg lar ikke barn bestemme over meg altså. Akkurat hvorvidt han skulle forlatt kinoen eller ikke er ikke noe han selv hadde fått bestemme.

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Hvis det forstyrrer mer å dra han ut enn å bli da?

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg lar ikke barn bestemme over meg altså. Akkurat hvorvidt han skulle forlatt kinoen eller ikke er ikke noe han selv hadde fått bestemme.

Får de i det hele tatt bestemme noe? 

Aha. Så hvis ditt barn sitter litt urolig på stolen- noe som er typisk for de som har ADHD, så kan jeg få deg til å ta han med og gå fordi det plager og forstyrrer meg? 

Sitter man litt urolig på stolen så vil det gå under hva man aksepterer av de fleste barn. Er det derimot snakking, sparking i setet foran, roping, kommentering av film osv er det av forstyrrende karakter som ikke aksepteres.

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Nei. Det som bestemmer hva du skal gjøre er hva du tenker andre mener. For av en eller annen grunn tror du også at de fleste mener som deg ref hva du skrev tidligere i tråden. Ditt behov for å please andre og vise deg som den du tror andre tenker gjør det rette, er å sette sønnen din på andreplass. Etter andre og ditt behov for å please andre mennesker. 

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Sitter man litt urolig på stolen så vil det gå under hva man aksepterer av de fleste barn. Er det derimot snakking, sparking i setet foran, roping, kommentering av film osv er det av forstyrrende karakter som ikke aksepteres.

Men hvis det ødelegger opplevelsen for andre da? Det er jo det du sier. Hvis det ødelegger opplevelsen for andre, så må han ut. Altså hvis jeg får min opplevelse ødelagt av ag dun sønn ikke klarer å sitte stille, så må dere gå, eller droppe å dra.

For det er jo her du svikter. Du vil så gjerne bestemme hvor grensen skal gå. For alle. Du bestemmer hva som ødelegger opplevelsen for andre, og hva som ikke gjør det. Særlig for ditt eget barn fordi du mener du har oppdratt barnet godt (som at de med rigide autister eller barn med ADHD ikke har gjort det samme). Hvorfor er det du som bestemmer dette? Hvorfor kan ikke andre bestemme at deres opplevelse ble ødelagt av et hode som beveget seg hit og dit og opp og ned foran dem i salen? 

NotNaomi skrev (15 minutter siden):

Motsatt vei så må man jo oppdra og lære barn at samfunnet består av alle slags mennesker. Hvis de lærer dette så forstår de forskjellige situasjoner. Dette hadde forøvrig ingenting med dusjing å gjøre, men hadde du fått det problemet, så dekk til jenta di eller gå bort da. Verre er det ikke. 

Jeg er da som regel ikke med min tiår gamle datter i svømmehallen. Der drar hun med vennene sine, og hun har krav på å føle seg trygg i situasjonen. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Kanskje det hadde blitt lettere om de slipper å kjempe så mye for barna sine da? For å kjempe, så må de ha noe p kjempe mot. Hvem er det da man kjemper mot?

Og en lavtfungerende autist forstår ikke at den er i feil garderobe. Da blir ingen verdighet krenket. Antakelig vil autisten ha nok med å gjemme seg for andre, så de færreste vil oppdage at den er i feil garderobe

At hn ikke selv har opplevelse av å være i feil garderobe betyr jo bare at foresatte har et ekstra ansvar for å ivareta verdigheten hans! Noen skjønner heller ikke viktigheten av å ha på klær, at man ikke tisser i vannet eller at man ikke kan beføle andre - da må de som har ansvar veilede og skjerme! 

NotNaomi skrev (12 minutter siden):

Javel. Du forteller han med det at han er i veien, at han er et problem som ikke kan nyte godt av de offentlige stedene som alle har rett til å være på. Men det er jo ditt valg og din holdning det. 

At et barn har en diagnose gir deg ikke fritak fra å oppdra hn. 

NotNaomi skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt to opplevelser i garderoben jeg vil nevne.

En gang ba en mer meg, ganske kraftig, om å dekke meg til i garderoben, siden det var pinlig for hennes sønn med nakne damer.

Den andre var da min datter traff på en gutt i klassen over henne på skolen. Hun gikk i 2.klasse. Gutten kledde ikke av seg i dusjen. De neste dagene gikk gutten rundt på skolen og skrøt av at han garderoben sett datteren min naken, men at hun ikke var noe fin siden hun ikke hadde pupper.

Anonymkode: 049bb...e18

At hn ikke selv har opplevelse av å være i feil garderobe betyr jo bare at foresatte har et ekstra ansvar for å ivareta verdigheten hans! Noen skjønner heller ikke viktigheten av å ha på klær, at man ikke tisser i vannet eller at man ikke kan beføle andre - da må de som har ansvar veilede og skjerme! 

Men hvis alle eksperter går god for dette, hva gjør deg til en bedre ekspert?

Men hvis alle eksperter går god for dette, hva gjør deg til en bedre ekspert?

Alle eksperter går ikke god for det, slutt å tull nå. 

Jeg har hatt to opplevelser i garderoben jeg vil nevne.

En gang ba en mer meg, ganske kraftig, om å dekke meg til i garderoben, siden det var pinlig for hennes sønn med nakne damer.

Den andre var da min datter traff på en gutt i klassen over henne på skolen. Hun gikk i 2.klasse. Gutten kledde ikke av seg i dusjen. De neste dagene gikk gutten rundt på skolen og skrøt av at han garderoben sett datteren min naken, men at hun ikke var noe fin siden hun ikke hadde pupper.

Hadde noen av disse guttene autisme? 

Alle eksperter går ikke god for det, slutt å tull nå. 

Meldte ikke du nettopp inn personangrep?

Igjen, uten personangrep: hva gjør deg til en bedre ekspert enn fagfolk?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Meldte ikke du nettopp inn personangrep?

Igjen, uten personangrep: hva gjør deg til en bedre ekspert enn fagfolk?

Å be noen slutte å tulle er ikke personangrep, ærlig talt. 

Vis meg én ekspert som mener at det er greit å sette barnet sitt i nedverdigende og ubehagelige situasjoner det ikke selv har forutsetninger for å skjønne eller takle. 

Adferdsmønsteret taler i mot

Men hva så? Hvis vi skal regne med at det er en god grunn når gutter er med i jentegarderoben må vi vel regne med at disse også hadde gode grunner? Det er vell ikke bare autister man skal ta hensyn til? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...