Gå til innhold

Dette med autisme- inspirert

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Gidder ikke svare saklig på en tråd som er skrevet kun for å provosere og moralisere.

Anonymkode: 90fbe...c18

Da kan du droppe å svare i stedet for å moralisere tilbake da?

Anonymkode: 4d0f9...32f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

På kino eller på konsert eller på kafe eller på toget - om du ikke kan oppføre deg anstendig og være stille og ikke forstyrre andre må du til helvete holde deg hjemme.

Anonymkode: 706aa...e89

Barn, autisme eller ikke, har litt vanskelig for det med å sitte rolig og være musestille i flere timer.

Du mener altså at barn skal nektes adgang på kaféer og tog?

Anonymkode: 3dcaf...ee0

mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden):

Jeg tror folk genrelt viser hensyn. Min gode venninne som har en datter med Downs tar hensyn når hun går på kino. Hun tar hensyn til sin datter og hun tar hensyn til andre gjester. Blir det for mye støy så velger de å forlate salen. Av hensyn til deres familie og av hensyn til andre. 
Det er lettere å se på jenta med Downs at hun har spesielle behov så man blir naturlig mer overbærende . Det er menneskelig å forvente mer av mennesker man ikke ser noe annerledes ved.  Derfor blir man også mer forståelsesfull hvis man får vite at personen har autisme.

Men skal man da bare akseptere at folk viser lite hensyn fordi man ikke kan de at de har autisme?

Det er jo faktisk å lekke personlig helseinformasjon om barnet å fortelle at det er autist. Det er en privatsak rett PG slett 

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (16 minutter siden):

Jeg tror folk genrelt viser hensyn. Min gode venninne som har en datter med Downs tar hensyn når hun går på kino. Hun tar hensyn til sin datter og hun tar hensyn til andre gjester. Blir det for mye støy så velger de å forlate salen. Av hensyn til deres familie og av hensyn til andre. 
Det er lettere å se på jenta med Downs at hun har spesielle behov så man blir naturlig mer overbærende . Det er menneskelig å forvente mer av mennesker man ikke ser noe annerledes ved.  Derfor blir man også mer forståelsesfull hvis man får vite at personen har autisme.

Dette hadde absolutt ingenting med min respons til deg å gjøre hvor du proklamerer at "alle har rett til en god kino-opplevelse" 

Du mener jo ikke det. Du mener at du og dine har rett til det, og alle uten diagnoser folk ikke legger  merke til. Her kommer du med eksempel igjen, hvor du nærmest hedrer din venninne for å ikke gi datteren, men alle andre en god opplevelse.

Hva mener du med at man ikke ser noe annerledes med andre? Når noen står i dusjen med badebukse eller utagerer på offentlige steder, så er det "menneskelig" å reagere fordømmende eller negativt? Jeg tror nok ikke reaksjon her har noe med "menneskelighet" å gjøre. Det er en unnskyldning for å oppføre seg stygt eller fordømme. Det har nok mer med evnen til å vurdere og tenke litt videre å gjøre. Og det er faktisk også ganske menneskelig. Det er det som skiller oss mest fra andre dyr faktisk... 🙂

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Dette hadde absolutt ingenting med min respons til deg å gjøre hvor du proklamerer at "alle har rett til en god kino-opplevelse" 

Du mener jo ikke det. Du mener at du og dine har rett til det, og alle uten diagnoser folk legger merke til. Jeg kommer du med eksempel igjen, hvor du nærmest hedrer din venninne for å ikke gi datteren, men alle andre en god opplevelse.

Hva mener du med at man ikke ser noe annerledes med andre? Når noen står i dusjen med badebukse eller utagerer på offentlige steder, så er det "menneskelig" å reagere fordømmende eller negativt? Jeg tror nok ikke reaksjon er har noe med "menneskelughet" å gjøre. Det er en unnskyldning for å oppføre seg stygt eller fordømme. Det har nok mer med evnen til å vurdere og tenke litt videre å gjøre. Og det er faktisk også ganske menneskelig. Det er det som skiller oss mest fra andre dyr faktisk... 🙂

Min venninnes datter får ikke en god opplevelse hvis bråk og støy fører til irritasjon. Stresset mamma og stresset datter. Moren velger å ta hensyn til alle. 

Hvis du er på kino og en ungdom støyer og bråker så vil du tenke at det er helt greit ? De fleste er overbærende hvis man ser på ungdommen at han har andre behov. De fleste vil være overbærende hvis feks mor til gutten som SER ut som alle andre sier at gutten har autisme. De fleste av oss godtar ikke støy og bråk på kino hvis vi ikke ser en naturlig forklaring eller blir forklart en forklaring.  DET er menneskelig.

Annonse

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (1 minutt siden):

Min venninnes datter får ikke en god opplevelse hvis bråk og støy fører til irritasjon. Stresset mamma og stresset datter. Moren velger å ta hensyn til alle. 

Hvis du er på kino og en ungdom støyer og bråker så vil du tenke at det er helt greit ? De fleste er overbærende hvis man ser på ungdommen at han har andre behov. De fleste vil være overbærende hvis feks mor til gutten som SER ut som alle andre sier at gutten har autisme. De fleste av oss godtar ikke støy og bråk på kino hvis vi ikke ser en naturlig forklaring eller blir forklart en forklaring.  DET er menneskelig.

Nettopp. Mor OG datter får ikke en god opplevelse hvis andre reagerer som deg nei, som du tenker er "menneskelig" Veldig synd, da jeg syns at de med forskjellige utfordringer trenger slike opplevelser mer enn andre. Det har noe med å inkludere dem mest mulig i samfunnet og gi de gode opplevelser. Som vi alle har rett til, ikke sant? 

Vi to har nok en veldig ulik oppfatning av hva "menneskelig" betyr gitt. Du bruker det som en forklaring på dårlige holdninger, mens jeg mener at det handler om å kunne reflektere. 

Jeg tviler nok på at "de fleste" er som deg altså. Hvilket grunnlag har du for å mene det egentlig? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Et barn, eller en voksen også, som har autisme fungerer ikke helt som alle andre. De fleste vil si at det forstår de, men samtidig forstår de ikke at disse har helt andre og særskilte behov.

For eksempel å kunne gå i dusj sammen med en de stoler på i svømmehallen. Det er ofte svært begrenset hvor mange folk en autist ønsker å forholde seg til.

Om de låser seg litt på kino, og det blir et lite utbrudd, eller de lager litt lyder. Det forstår man ikke.

Om de ikke klarer å uttrykke beklagelse om de skulle dulte borti andre, det forstår man ikke.

Om de ikke virker å være lei seg om de uheldigvis skulle komme til å felle en motspiller på en fotballkamp eller lignende fordi de ikke klarer å uttrykke det, det forstå man ikke.

Så får man selvsagt høre at de klarer det om de bare blir tvunget til det, og så forstår man ikke hva det gjør med barna om de tvinges.

Etter å ha skummet igjennom tråden om svømmehallen, så leser man lett at mange mener at autister skal stå uten tilbud alle andre har fordi det ikke er alt de får til. De skal holde seg unna svømmehaller om de ikke klarer å dusje naken, eller de har behov for hjelp av en de stoler på til en viss alder. Som igjen innebærer at de mangler et skoletilbud som opplæringsloven pålegger skolene å ha- svømmeopplæring.

I tillegg til alt dette, så mener de at de har krav på å få vite hvorfor. De har krav på å få alle spørsmål besvart, og de har krav på å få vite sensitive personopplysninger om et fremmed barn.

Hvorfor er dere så urettferdige, ekle folk?

Kanskje bi har en diagnose bi ikke vil fortelle deg om...

Anonymkode: 049bb...e18

NotNaomi skrev (2 timer siden):

For et merkelig innlegg. Alle har rett til en god kino-opplevelse? Okay....🙂

Og.. "Hvis man etterpå får vite.." DA er man overbærende. Vel, det er jo akkurat dette HI tar opp? At folk forlanger å vite om andres helseopplysninger for å akseptere og godta. Likevel mener du at det må til for å være tolerant.. 

Neste gang du skal på kino, så må du nesten tenke at det kan være alle slags mennesker der. Også de som har autisme. Husk på dine egne ord, at de også har rett på en god kino-opplevelse og har betalt billetten... 

Jeg utelukker heller ikke at noen faktisk har mer "rett" på en god kino-opplevelse, og da tenker jeg helst på de som trenger slike opplevelse,,,litt mer enn andre 🙂

Man er selvfølgelig mer overbærende når man kjenner til hva som forårsaker uroen.  En person med autisme kan virkelig ikke noe for sine vanskeligheter. En annen person som er funksjonsfrisk, men bare liker å lage kvalm, kan man vel fort irritere seg over.

poenget her er at det ikke alltid er lett å vite at det dreier seg om det ene eller det andre tilfellet. Og man reflekterer kanskje ikke over det heller, der og da - fordi man ikke er vant til å møte personer med andre funksjonsmåter.

Anonymkode: 41f0b...96f

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Man er selvfølgelig mer overbærende når man kjenner til hva som forårsaker uroen.  En person med autisme kan virkelig ikke noe for sine vanskeligheter. En annen person som er funksjonsfrisk, men bare liker å lage kvalm, kan man vel fort irritere seg over.

poenget her er at det ikke alltid er lett å vite at det dreier seg om det ene eller det andre tilfellet. Og man reflekterer kanskje ikke over det heller, der og da - fordi man ikke er vant til å møte personer med andre funksjonsmåter.

Anonymkode: 41f0b...96f

Jeg vil tro at det er på oppførselen er lettere å se om det ligger noe mer bak enn bare dårlig oppførsel. Også ift samspill mellom de med utagerende diagnose og den som følger. Uansett så syns jeg at det er naturlig at man faktisk reflekterer, for det er nå engang sånn at barn og ungdom som roper høylydt, kommer med ulike lyder og bevegelser mest sannsynlig er i besittelse av annet en dårlig oppførsel. Jeg syns man må tenke at det er ikke vi mest velfungerende som har størst rett til opplevelser. Som brukeren jeg diskuterte med her, som syns det er viktig at de må taes ut ved utagering nå og da. Det handler jo faktisk om menneskeverd, og at ingen stiller over hverandre når det gjelder offentlige tilbud. 

Annonse

NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Jeg vil tro at det er på oppførselen er lettere å se om det ligger noe mer bak enn bare dårlig oppførsel. Også ift samspill mellom de med utagerende diagnose og den som følger. Uansett så syns jeg at det er naturlig at man faktisk reflekterer, for det er nå engang sånn at barn og ungdom som roper høylydt, kommer med ulike lyder og bevegelser mest sannsynlig er i besittelse av annet en dårlig oppførsel. Jeg syns man må tenke at det er ikke vi mest velfungerende som har størst rett til opplevelser. Som brukeren jeg diskuterte med her, som syns det er viktig at de må taes ut ved utagering nå og da. Det handler jo faktisk om menneskeverd, og at ingen stiller over hverandre når det gjelder offentlige tilbud. 

Alle har rett til opplevelser. Har gutten med autisme mer rett til en god opplevelse enn alenemammaen som endelig har spart opp nok til å ta med datteren sin på kino? Det kan bety noe ekstra å ha en god opplevelse for noen uavhengig av diagnose og utfordringer.

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (2 minutter siden):

Alle har rett til opplevelser. Har gutten med autisme mer rett til en god opplevelse enn alenemammaen som endelig har spart opp nok til å ta med datteren sin på kino? Det kan bety noe ekstra å ha en god opplevelse for noen uavhengig av diagnose og utfordringer.

Jeg har ikke skrevet at det ikke kan bety noe ekstra for flere. Men nå er det faktisk sånn at moren kan forklare datteren at det er mulighet for at slikt kan skje. Det skal være naturlig at vi tenker det, uansett hvor på offentlige steder vi er. En autist kan ikke "ta seg samnen"  Er normalt fungerende barn kan forstå. Ja, så ble hun kanskje skuffet, men hun vil ikke bli irritert og sint om hun har blitt lært og forberedt på sånt. Mest sannsynlig får hun nok også utbytte av filmen uansett. Lerretet er stort, lyden er høy. Det skal litt til for å miste hele opplevelsen selv om den ikke ble den ultimate . 

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg går på kino og ser hele filmen, nesten uforstyrret. Men en gang under filmen så er det noen som hoster. Har jeg rett til å se filmen, eller egentlig en annen film, gratis i så fall? Min filmopplevelse ble jo i så fall forstyrret av at noen hostet en gang.

Anonymkode: 3dcaf...ee0

mamma til adhd gutt&lt;3 skrev (9 minutter siden):

Hvis begge får en dårlig opplevelse på grunn av hverandre da? Hvem skal gå?

Og hvis autistens mor også er en alenemor som endelig har spart opp nok penger til å ta med barnet sitt på kino. Hva da?

Det er ikke en konkurranse om hvem som trenger det mest. Det handler om respekt og toleranse. Har man ikke det, så blir der bråk. Har man det, så blir det ikke

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis begge får en dårlig opplevelse på grunn av hverandre da? Hvem skal gå?

Og hvis autistens mor også er en alenemor som endelig har spart opp nok penger til å ta med barnet sitt på kino. Hva da?

Det er ikke en konkurranse om hvem som trenger det mest. Det handler om respekt og toleranse. Har man ikke det, så blir der bråk. Har man det, så blir det ikke

Har man respekt , toleranse og ikke minst alle tar hensyn til hverandre så er man langt på vei i mål. 
Kan i alle fall svare på jeg hadde gjort ; hvis mitt barn forstyrret slik at andre ikke kunne nyte opplevelsen på kino så hadde vi forlatt kinoen. 

Har man respekt , toleranse og ikke minst alle tar hensyn til hverandre så er man langt på vei i mål. 
Kan i alle fall svare på jeg hadde gjort ; hvis mitt barn forstyrret slik at andre ikke kunne nyte opplevelsen på kino så hadde vi forlatt kinoen. 

Nå er det leggetid ! 

Anonymkode: a1aca...7a9

Hvor går den grensen da? Når vet man at man ødelegger for andre? Du har jo flust av penger, så den kinoturen er lommerusk for deg. For andre er det to pr de de kan gå neste gang. Og smålyder er ikke plagsomt om man ikke lar seg plage av det. 

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Det du skrev var at alle har rett til en god kino-opplevelse. Med "alle" ekskluderte du de som av en eller annen grunn ikke oppfører seg sånn at du får din forventede opplevelse.

Jeg syns også at det er helt uforståelig at du tar mer hensyn til andre enn din egen sønn. Du lærer han at han er et problem for andre. Jeg har en sønn med ADHD selv som du sikkert har fått med deg. Jeg har aldri noengang vurdert å gi han inntrykk av at han er et problem som må fjernes. 

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Det du skrev var at alle har rett til en god kino-opplevelse. Med "alle" ekskluderte du de som av en eller annen grunn ikke oppfører seg sånn at du får din opplevelse.

Jeg syns også at det er helt uforståelig at du tar mer hensyn til andre enn din egen sønn. Du lærer han at han er et problem for andre. Jeg har en sønn med ADHD selv som du sikkert har fått med deg. Jeg har aldri noengang vurdert å gi han inntrykk av at han er et problem som må fjernes. 

Kan man ikke oppføre seg så må man forlate kinosalen sånn som alle andre.

For en utrolig idiotisk tråd! Jeg mister helt troen på menneskeheten her inne for tiden. Er det høstferien som gjør at galskapen rår?

De fleste har forståelse og sympati med mennesker med diagnoser. Men det går ofte ikke motsatt vei, har jeg erfart. Foreldre med diagnosebarn er ofte så vant med å kjempe for barnet sitt at de blir ganske blinde for at andre også kan ha sine utfordringer. Det kan for eksempel resultere i at mor trekker sin 10-12 år gamle prepubertale sønn inn i jentegarderoben uten å verken tenke på sønnens verdighet eller at jevnaldrende jenter syns det er ubehagelig og ekkelt at en så stor gutt dusjer sammen med dem. De er nakne og på sitt mest sårbare, men det spiller ingen rolle for guttens mor som triumferende vifter med tillatelsen sin og lar gutten dusje påkledd. Hans behov trumfer altså reglene andre må forholde seg til, nærmest uansett. 

Anonymkode: 25860...e15

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Det du skrev var at alle har rett til en god kino-opplevelse. Med "alle" ekskluderte du de som av en eller annen grunn ikke oppfører seg sånn at du får din opplevelse.

Hvis min sønn forstyrrer for andres opplevelse på forlater vi kinoen. Han vet hvordan han skal oppføre seg på kino og hvis han ikke hadde forstått at han ikke kunne forstyrre andre på kinoen så hadde vi sett film på annet vis. 

Hvis min sønn forstyrrer for andres opplevelse på forlater vi kinoen. Han vet hvordan han skal oppføre seg på kino og hvis han ikke hadde forstått at han ikke kunne forstyrre andre på kinoen så hadde vi sett film på annet vis. 

Hvis han ikke vil da? Da kan du ikke tvinge han! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...