Gå til innhold

Dette med autisme- inspirert

Anbefalte innlegg

Et barn, eller en voksen også, som har autisme fungerer ikke helt som alle andre. De fleste vil si at det forstår de, men samtidig forstår de ikke at disse har helt andre og særskilte behov.

For eksempel å kunne gå i dusj sammen med en de stoler på i svømmehallen. Det er ofte svært begrenset hvor mange folk en autist ønsker å forholde seg til.

Om de låser seg litt på kino, og det blir et lite utbrudd, eller de lager litt lyder. Det forstår man ikke.

Om de ikke klarer å uttrykke beklagelse om de skulle dulte borti andre, det forstår man ikke.

Om de ikke virker å være lei seg om de uheldigvis skulle komme til å felle en motspiller på en fotballkamp eller lignende fordi de ikke klarer å uttrykke det, det forstå man ikke.

Så får man selvsagt høre at de klarer det om de bare blir tvunget til det, og så forstår man ikke hva det gjør med barna om de tvinges.

Etter å ha skummet igjennom tråden om svømmehallen, så leser man lett at mange mener at autister skal stå uten tilbud alle andre har fordi det ikke er alt de får til. De skal holde seg unna svømmehaller om de ikke klarer å dusje naken, eller de har behov for hjelp av en de stoler på til en viss alder. Som igjen innebærer at de mangler et skoletilbud som opplæringsloven pålegger skolene å ha- svømmeopplæring.

I tillegg til alt dette, så mener de at de har krav på å få vite hvorfor. De har krav på å få alle spørsmål besvart, og de har krav på å få vite sensitive personopplysninger om et fremmed barn.

Hvorfor er dere så urettferdige, ekle folk?

Anonymkode: 4d0f9...32f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434747-dette-med-autisme-inspirert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er sånn kulturen i samfunnet er. Vi har ikke solidaritet mer, vi ser ikke på det som at vi alle vinner når vi alle har det godt mer. Vi tenker bare ego, meg meg meg, tilfredsstille de umettelige behovene en har. Dermed er der ikke rom for å vise omtanke eller forståelse for de som er annerledes enn en selv. Folk klarer knapt nok å diskutere meningsforskjeller i dag uten å bli uvenner av det.

Det er en ekkel kultur vi lever i.

Anonymkode: 3dcaf...ee0

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Et barn, eller en voksen også, som har autisme fungerer ikke helt som alle andre. De fleste vil si at det forstår de, men samtidig forstår de ikke at disse har helt andre og særskilte behov.

For eksempel å kunne gå i dusj sammen med en de stoler på i svømmehallen. Det er ofte svært begrenset hvor mange folk en autist ønsker å forholde seg til.

Om de låser seg litt på kino, og det blir et lite utbrudd, eller de lager litt lyder. Det forstår man ikke.

Om de ikke klarer å uttrykke beklagelse om de skulle dulte borti andre, det forstår man ikke.

Om de ikke virker å være lei seg om de uheldigvis skulle komme til å felle en motspiller på en fotballkamp eller lignende fordi de ikke klarer å uttrykke det, det forstå man ikke.

Så får man selvsagt høre at de klarer det om de bare blir tvunget til det, og så forstår man ikke hva det gjør med barna om de tvinges.

Etter å ha skummet igjennom tråden om svømmehallen, så leser man lett at mange mener at autister skal stå uten tilbud alle andre har fordi det ikke er alt de får til. De skal holde seg unna svømmehaller om de ikke klarer å dusje naken, eller de har behov for hjelp av en de stoler på til en viss alder. Som igjen innebærer at de mangler et skoletilbud som opplæringsloven pålegger skolene å ha- svømmeopplæring.

I tillegg til alt dette, så mener de at de har krav på å få vite hvorfor. De har krav på å få alle spørsmål besvart, og de har krav på å få vite sensitive personopplysninger om et fremmed barn.

Hvorfor er dere så urettferdige, ekle folk?

Er helt rustet over hvordan folk svarer angående dette. Noen er bare slemme med andre sånn som bade tråden. 

Anonymkode: a1aca...7a9

Jeg tror det er vanskelig for mange å forholde seg til usynlige spesielle behov. Ofte er det ikke vond vilje som ligger bak, bare uvitenhet. 

Ta feks kino; alle har rett til en god opplevelse på kino og spesielt siden kino er dyrt så ønsker man seg å nyte filmen uten forstyrrelser. Sitter det en gutt foran som lager lyd, støyer eller genrelt tar fokus vekk fra filmen så BLIR man gjerne litt irritert der og da. Får man vite etterpå at gutten har autisme så vil de fleste være overbærende. 

avslutter med din siste linje; ekle urettferdige mennesker? DET er vel ikke en god start noe som kan være en god og viktig debatt ?

Jeg kjenner jeg blir litt provosert av denne tråden. Folk tar hensyn, og man kan få lov til å både bruke familiedusj, eller faktisk også badevaktenes dusj. 

Og hvis noen barn med spesielle behov ikke får vaska seg helt, så er det desto mer viktig at andre gjør det!! 

Og bading står ikke akkurat høyt oppe hos min.. 

Anonymkode: d0923...d5a

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror det er vanskelig for mange å forholde seg til usynlige spesielle behov. Ofte er det ikke vond vilje som ligger bak, bare uvitenhet. 

Ta feks kino; alle har rett til en god opplevelse på kino og spesielt siden kino er dyrt så ønsker man seg å nyte filmen uten forstyrrelser. Sitter det en gutt foran som lager lyd, støyer eller genrelt tar fokus vekk fra filmen så BLIR man gjerne litt irritert der og da. Får man vite etterpå at gutten har autisme så vil de fleste være overbærende. 

avslutter med din siste linje; ekle urettferdige mennesker? DET er vel ikke en god start noe som kan være en god og viktig debatt ?

De er jo urettferdige og ekle. Hvorfor er det galt å si?

Jeg kjenner jeg blir litt provosert av denne tråden. Folk tar hensyn, og man kan få lov til å både bruke familiedusj, eller faktisk også badevaktenes dusj. 

Og hvis noen barn med spesielle behov ikke får vaska seg helt, så er det desto mer viktig at andre gjør det!! 

Og bading står ikke akkurat høyt oppe hos min.. 

Anonymkode: d0923...d5a

og hvis de ikke kan tilby en egen dusj?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Tenkte du å gå noen gode sbar eller at det skulle bli en god debatt ut av å komme med den siste setningen her : Hvorfor er dere så urettferdige, ekle folk?

Anonymkode: 90fbe...c18

Jeg mener de voksne i eksemplene er urettferdige og ekle mot autister. 

Gjest NotNaomi

Vi er mange som skjønner også. Vi er mange som ser og vet at alle har sitt uansett hva de har av diagnoser og hvilken status de har, og hvem de ellers er. Det du må spørre deg selv om er hvem du velger å høre på, hvem du lar deg påvirke av og ta til deg kritikk osv fra. Når en person svarer så frekt og dumt i slike tråder så må du jo stille deg spørsmål om den personen med slike holdninger er verdt å høre på? Og i så fall hvorfor? 

Ellers er det mye dumhet og kunnskapsløshet, og det er denne mangelen på empati. I tråden om bassenget har jo flere mistet det, og det er nok mye irritasjonen og frustrasjonen som snakker altså.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

De er jo urettferdige og ekle. Hvorfor er det galt å si?

og hvis de ikke kan tilby en egen dusj?

Det er galt å si hvis du ønsker en seriøs debatt.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er helt rustet over hvordan folk svarer angående dette. Noen er bare slemme med andre sånn som bade tråden. 

Anonymkode: a1aca...7a9

Jeg er rystet over at voksne funksjonsfriske  folk ikke kan følge de enkleste regler, som i bade tråden. Men uansett så har den tråden blitt en eneste lang drittslengingstirade fra begge sider, hvor det er om og gjøre å overgå hverandre mest mulig, man kan ikke ta den tråden seriøst på noen som helst måte.

Jeg mener de voksne i eksemplene er urettferdige og ekle mot autister. 

Da ønsker du ikke en seriøs debatt om det med andre ord altså, du vil tydeligvis ha en tråd ala badetråden.

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Det er galt å si hvis du ønsker en seriøs debatt.

Hvis noen behandler et barn utrettferdig og er ekle mot det, så må man jo kunne bruke de uttrykkene. 

Annonse

Da ønsker du ikke en seriøs debatt om det med andre ord altså, du vil tydeligvis ha en tråd ala badetråden.

Heng deg nå opp i rett ting. Mange vokse e r faktisk ekle mot barn med autisme og mener at de skal oppleve urettferdighet

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis noen behandler et barn utrettferdig og er ekle mot det, så må man jo kunne bruke de uttrykkene. 

Nei. Ikke hvis du vil ha en god og saklig debatt . 

Du klarer åpenbart ikke å debattere saklig her. Fordi du hang deg mest opp i det siste jeg skrev. 

Du er ikke interessert i å debattere saklig, du vil bare oppdra....igjen.

Gjest NotNaomi
mamma til adhd gutt<3 skrev (24 minutter siden):

For et merkelig innlegg. Alle har rett til en god kino-opplevelse? Okay....🙂

Og.. "Hvis man etterpå får vite.." DA er man overbærende. Vel, det er jo akkurat dette HI tar opp? At folk forlanger å vite om andres helseopplysninger for å akseptere og godta. Likevel mener du at det må til for å være tolerant.. 

Neste gang du skal på kino, så må du nesten tenke at det kan være alle slags mennesker der. Også de som har autisme. Husk på dine egne ord, at de også har rett på en god kino-opplevelse og har betalt billetten... 

Jeg utelukker heller ikke at noen faktisk har mer "rett" på en god kino-opplevelse, og da tenker jeg helst på de som trenger slike opplevelse,,,litt mer enn andre 🙂

Endret av NotNaomi

Du er ikke interessert i å debattere saklig, du vil bare oppdra....igjen.

Av 4 svar du har i tråden, har du enda ikke svart på noe saklig. Og det har nok lite med avslutningen å gjøre

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Og.. "Hvis man etterpå får vite.." DA er man overbærende. Vel, det er jo akkurat dette HI tar opp? At folk forlanger å vite om andres helseopplysninger for å akseptere og godta. Likevel mener du at det må til for å være tolerant.. 

Neste gang du skal på kino, så må du nesten tenke at det kan være alle slags mennesker der. Også de som har autisme. Husk på dine egne ord, at de også har rett på en god kino-opplevelse og har betalt billetten... 

Jeg utelukker heller ikke at noen faktisk har mer "rett" på en god kino-opplevelse, og da tenker jeg helst på de som trenger slike opplevelse,,,litt mer enn andre 🙂

På kino eller på konsert eller på kafe eller på toget - om du ikke kan oppføre deg anstendig og være stille og ikke forstyrre andre må du til helvete holde deg hjemme.

Anonymkode: 706aa...e89

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

På kino eller på konsert eller på kafe eller på toget - om du ikke kan oppføre deg anstendig og være stille og ikke forstyrre andre må du til helvete holde deg hjemme.

Altså mener du at autister ikke har de samme rettighetene som deg?

Altså mener du at autister ikke har de samme rettighetene som deg?

Jeg mener akkurat det jeg skriver. Så får du forme autisten din deretter.

NotNaomi skrev (5 minutter siden):

Jeg tror folk genrelt viser hensyn. Min gode venninne som har en datter med Downs tar hensyn når hun går på kino. Hun tar hensyn til sin datter og hun tar hensyn til andre gjester. Blir det for mye støy så velger de å forlate salen. Av hensyn til deres familie og av hensyn til andre. 
Det er lettere å se på jenta med Downs at hun har spesielle behov så man blir naturlig mer overbærende . Det er menneskelig å forvente mer av mennesker man ikke ser noe annerledes ved.  Derfor blir man også mer forståelsesfull hvis man får vite at personen har autisme.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Av 4 svar du har i tråden, har du enda ikke svart på noe saklig. Og det har nok lite med avslutningen å gjøre

Gidder ikke svare saklig på en tråd som er skrevet kun for å provosere og moralisere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...