Gå til innhold

Bryllup på budsjett

Anbefalte innlegg

Planlegger bryllupet vårt, noe som er utrolig stas! For økonomiens del ønsker vi å spare der vi kan. Har dere noen tips og triks på hvor vi bør og kan spare inn litt? 
Pynt, dekorasjoner etc som kan ‘lages selv’, gjenbruk..

Mat; hva anbefaler dere? Koldtbord, buffet, få familie til å lage gryte? 

Hvor mye penger brukte dere på lokale? Og hva er inkludert?

Jeg samler gjerne inn priser på det meste, for å få en pekepinn på utgifter, og gjennomsnitt 😃🌹 Håper vi kan skape oss et fantastisk bryllup uten at det må koste en formue!!

PS!! Del gjerne bilder fra den store dagen deres, til inspirasjon ❤️❤️ på forhånd tusen takk!

Anonymkode: d8a84...d54

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434731-bryllup-p%C3%A5-budsjett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å spørre;
Pris på fotograf. Og er denne personen med og tar bilder fra man pynter seg, vielse, fotoshoot? Selve festen etterpå?
(Forstår at dette er ulikt, men del din erfaring)

Jeg har selv aldri vært i et bryllup, så jeg kan faktisk ingenting om gangen i dette.. Men gleder meg veldig til å stå der selv ❤️

Jeg hadde kun fotograf under vielse og first lookbilder. Av selve festen var det en kompis av mannen som tok bilder.

Vi handlet alkohol i utlandet. Gjestene fikk vin og øl til maten. Drikke til maten hadde de med selv, alle kunne ta med det de selv ville ha til festen etter middag, ingen reaksjoner på dette fra gjestene.

Blomster; hadde høstbryllup og kjøpte flere calluna som vi pyntet med.

Lokalet; vi brukte ca. 20 000kr på lokale, men da kom vi til alt ferdig dekket. Kom kun for å pynte det lille vi pyntet med. Der kunne vi nok ha spart over 10 000 kr. Men det var deilig å komme til ordnet lokale.

Vi valgte tapas til middag, og dermed ingen forrett eller dessert. Alle kaker ble bakt av gjester/ kollegaer, også bryllupskaka av min bestemor.

Anonymkode: e99a9...5a8

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hadde kun fotograf under vielse og first lookbilder. Av selve festen var det en kompis av mannen som tok bilder.

Vi handlet alkohol i utlandet. Gjestene fikk vin og øl til maten. Drikke til maten hadde de med selv, alle kunne ta med det de selv ville ha til festen etter middag, ingen reaksjoner på dette fra gjestene.

Blomster; hadde høstbryllup og kjøpte flere calluna som vi pyntet med.

Lokalet; vi brukte ca. 20 000kr på lokale, men da kom vi til alt ferdig dekket. Kom kun for å pynte det lille vi pyntet med. Der kunne vi nok ha spart over 10 000 kr. Men det var deilig å komme til ordnet lokale.

Vi valgte tapas til middag, og dermed ingen forrett eller dessert. Alle kaker ble bakt av gjester/ kollegaer, også bryllupskaka av min bestemor.

First look-bilder? Er det mens man ordner seg osv? Hadde dere ikkw fotografering etter vielsen? Hva kostet fotograf? 🙂

Jeg elsker å pynte og ordne, så jeg vil gjerne dekke selv!! Så da kan vi jo spare litt penger på det også:) 

Alkohol/drikke ordner vi nok til alle gjestene, men lurt å kjøpe i Sverige!! Det skal vi absolutt gjøre. Takk for tips.

Tapas var lurt. Vi har også sett for oss kun middag og kaker. Og håper familie og venner vil hjelpe til med matlaging og kakebaking. 
Tusen takk for svar og tips. Har du noe bilde fra borddekkingen? Gubben ønsker også høstbryllup (vi har ikke satt datoen enda) 🍁

Begrens antall gjester.

Server suppe eller annen billig forrett.

Ha det hjemme eller i henhold til noen dere kjenner.

Få noen av gjestene til å ta bilder. Dropp fotograf.

Bak og lag mat selv. Lån fryserplass av venner og familie.

Husk på kvoter, både på antall liter og kroner hvis dere handler i Sverige.

Kjøp brukt brudekjole eller bruk bunad om du har.

Pynt med selvplukkede blomster.

Lag invitasjoner og takkekort selv.

Anonymkode: 9fdd9...340

Annonse

Lokale festlokaler er ofte rimelige, og inkludert vask. Vi har vel betalt kanskje 4000-5000 kr for lokale, med vask. Da må vi ordne, dekke på, rydde i etterkant og ta oppvasken selv. Da er det som regel til full oppdekning der også. 

Vi betalte for en bryllupskake, resten fikk vi av venner og bekjente. Slik som venninna til svigermor kom med ei kake, fordi hun ville bidra. Så hadde et skikkelig stort kakebord, som kostet oss lite. 

Av pynt kan det være lurt å velge for eksempel blomster som er i sesong. Da er de jo ofte rimelige. Og så er det begrenset hvor mye man egentlig trenger. Litt er greit, men få som egentlig bryr seg om hvordan det er pynta 😅 Og anna pynt fås kjøpt billig på for eksempel ebay. 

Hvite duker kan kjøper billig på rull. Vi lånte vel rundt omkring, men det var det heldigvis svigermor som hadde kontroll på. Tror ikke jeg hadde huska hvem som hadde hvilke duk 😅

Vi holdt alt av drikke. Vin kjøpte vi i Sverige, musserende i Norge og brennevin og øl kjøpte min far som kjørte lastebil utenlands. Tok med litt hver tur, pluss at noen av kompisene hans tok med litt å. Det var en varm septemberdag, så alt av musserende forsvant til velkomstdrikke, og det gikk en del vin. Men med åpen bar gikk det mye brennevin. Øl gikk det lite av, så vi satt igjen med mye som vi ga bort til venner 😅 Min erfaring som gjest er at det ofte er hvitvin og blank brennevin (rom og vodka) som det blir tomt for. Så vi hadde rikelig for å unngå å gå tom. Men er nok litt væravhengig å. Er det er kald og våt høstdag, er det kanskje rødvin og irish coffee det går mest av. Vi hadde forresten en barmeny, som de kunne bestille drinker fra. Og bekjente som serverte, rydda opp etter middag og sto i baren. 

Jeg kjøpte en brukt brudekjole fra en liten brudebutikk. Da fikk jeg tilpasninger og rens osv inkludert. Fikk faktisk brudebukett inkludert å, men det skjer nok ikke overalt. Fikk også låne underskjørt og slør, så slapp jeg å bruke penger på det. 

En venninne som er frisør sminket meg og ordnet håret, så det kostet meg ikke mye (hun kom selv med en pris). 

Vi hadde treretters, så vi brukte mye penger på mat. Her kan man jo velge andre alternativer som er rimeligere. Jeg har vært i bryllup med helgrillet gris, det var veldig godt. Koldtbord/Spekemat er jo godt og noe man ofte kan legge opp selv hvis man vil. Og hvis man bestiller, kan man komme billig unna. 

Vi hadde en hobbyfotoraf som tok bilder. Tok bilder under vielsen og brudebilder etter vielsen, men var ikke med på festen. Fikk kjempefine bilder, uten å betale en formue. 

Bordkort kan man billig lage selv, eller så koster ikke det mye å bestille opp. Fikk en venninne til å lage nydelige invitasjoner for oss, mot betaling. Men holder med helt enkle også. Og takkekort kjøpte vi bare noen helt enkle noen (med bilde osv så klart da). 

Jeg angrer faktisk litt på at vi begrenset antall gjester. Vi var ganske mange, men nå som jeg ser tilbake på det kunne jeg ønske vi hadde kosta på oss å be enda flere venner. Verdt å spare på brudekjolen, og heller inviterer 5 venner til syns jeg. 

Anonymkode: 77d87...df0

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fotograf koster gjerne 15.000 kr;jeg hadde heller gått for en hobbyfotograf som er mye billigere.

Anonymkode: e0db2...731

Ja så kan du gå til en hobbytannlege neste gang du har hull og. 

Anonymkode: 4e874...271

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ja så kan du gå til en hobbytannlege neste gang du har hull og. 

Om ikke bildene blir perfekte gar lite å si. Om tannlegen gjør en dårlig jobb er myr berre. Desuten koster det ikke i nærheten av 15.000 å plommene en tann.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om ikke bildene blir perfekte gar lite å si. Om tannlegen gjør en dårlig jobb er myr berre. Desuten koster det ikke i nærheten av 15.000 å plommene en tann.

Det koster 25.000 å plommetre en tann. 

Anonymkode: 853d6...6de

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi tok bilder med telefonen våre, så skrev vi i invitasjonen at alle måtte vippse 500-, for mat per deltager. På den måten hadde vi råd til lokalet og dessert. 

Anonymkode: 853d6...6de

Håper du tuller??

Annonse

Det meste er nevnt her, alt fra lokalt festlokale til enkle matretter. Bruk evnene til vennene dine, vi kjenner både en kakebaker og noen med godt kamera som liker å ta bilder. Det er lov å spørre om hjelp, kanskje det er en fin bryllupsgave i tillegg. 

Anonymkode: a1ea3...20d

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

First look-bilder? Er det mens man ordner seg osv? Hadde dere ikkw fotografering etter vielsen? Hva kostet fotograf? 🙂

Jeg elsker å pynte og ordne, så jeg vil gjerne dekke selv!! Så da kan vi jo spare litt penger på det også:) 

Alkohol/drikke ordner vi nok til alle gjestene, men lurt å kjøpe i Sverige!! Det skal vi absolutt gjøre. Takk for tips.

Tapas var lurt. Vi har også sett for oss kun middag og kaker. Og håper familie og venner vil hjelpe til med matlaging og kakebaking. 
Tusen takk for svar og tips. Har du noe bilde fra borddekkingen? Gubben ønsker også høstbryllup (vi har ikke satt datoen enda) 🍁

First look bilder er bilder der jeg og mannen ser hverandre for første gang i brudekjole og dress. Vi skulle gå sammen til vielsen og ville derfor ta first look bilder. Fotografen tok noen bilder av oss og barna etter vielsen.  Men ikke av festen

Jeg synes det var veldig godt å slippe å tenke på oppdekking , men pynting ordnet jeg selv. 

Vi hadde runde bord, hvite duker, burgunderfarget løper over. Et burgunderfarget løv som bordkort til alle sammen. Jeg ønsket ikke store blomsteroppsatser på bordene da jeg ville at gjestene skulle se hverandre.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

First look bilder er bilder der jeg og mannen ser hverandre for første gang i brudekjole og dress. Vi skulle gå sammen til vielsen og ville derfor ta first look bilder. Fotografen tok noen bilder av oss og barna etter vielsen.  Men ikke av festen. Vi tok alt av bilder før vielsen, ville bruke tida vår med gjestene etterpå 

Jeg synes det var veldig godt å slippe å tenke på oppdekking , men pynting ordnet jeg selv. 

Vi hadde runde bord, hvite duker, burgunderfarget løper over. Et burgunderfarget løv som bordkort til alle sammen. Jeg ønsket ikke store blomsteroppsatser på bordene da jeg ville at gjestene skulle se hverandre.

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

First look bilder er bilder der jeg og mannen ser hverandre for første gang i brudekjole og dress. Vi skulle gå sammen til vielsen og ville derfor ta first look bilder. Fotografen tok noen bilder av oss og barna etter vielsen.  Men ikke av festen

Ok, aldri hørt om! Hvor møttes dere i brudeantrekk? Er det vanlig å møtes på forhånd, eller at man ser hverandre først i kirken? 😍

Tusen takk for gode tips!!

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ok, aldri hørt om! Hvor møttes dere i brudeantrekk? Er det vanlig å møtes på forhånd, eller at man ser hverandre først i kirken? 😍

Tusen takk for gode tips!!

Er nok vanlig å se hverandre først i kirken. Men etter å ha vært samboere i 8 år og 2 barn så ville vi gå sammen til vigsler.

Vi fant en plass utendørs der vi tenkte det kunne vært fint med bilder 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...