Gå til innhold

Forskjell på mødre og fedre! Er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Har delt omsorg med far, vi har to barn under 5 år. Vi har begge nye samboere og vi samarbeider godt. Begge barna virker å være trygge harmoniske og helt vanlige barn med hensyn til utvikling.

I sommer dro faren og hans nye samboer til utlandet på ferie i to uker, og ingen sa noe på det. Ikke familie og ikke venner eller barnehage. Noen uttrykte glede på vegne av deres ferie. Nå skal jeg og min nye samboer til utlandet i to uker og barna blir hos far og bonusmor også i min uke. Nå kommer det uttalelser fra både familie og venner av oss om det ikke er dumt å dra fra barna så lenge og så langt unna. Jeg blir forundret og lei, for hva er forskjellen på meg og far? Er det vanlig enda at det stilles så mye høyere krav til mor? 

Anonymkode: 927e2...18f

Fortsetter under...

2 uker er lenge å være vekk fra den forelderen som har hovedansvaret for såpass små barn, veldig ofte er det mor siden det ikke er anbefalt med 50/50 før skolealder.

Vil tro det er derfor du får slike kommentarer.

Jeg personlig synes det er veldig rart å være borte fra såpass små barn såpass lenge med god samvittighet. Må man så må man, blir man lagt inn på sykehus eller noe sånt så overlever nok både barn og forelder det, men det er jo ikke ideelt.

Jeg vet mange jobber og er borte i to uker om gangen, f.eks om man jobber i nordsjøen e.l., men da har gjerne barna en forelder som "alltid" er der, så det kan ikke helt sammenlignes.

Anonymkode: ca98d...e29

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

2 uker er lenge å være vekk fra den forelderen som har hovedansvaret for såpass små barn, veldig ofte er det mor siden det ikke er anbefalt med 50/50 før skolealder.

Vil tro det er derfor du får slike kommentarer.

Jeg personlig synes det er veldig rart å være borte fra såpass små barn såpass lenge med god samvittighet. Må man så må man, blir man lagt inn på sykehus eller noe sånt så overlever nok både barn og forelder det, men det er jo ikke ideelt.

Jeg vet mange jobber og er borte i to uker om gangen, f.eks om man jobber i nordsjøen e.l., men da har gjerne barna en forelder som "alltid" er der, så det kan ikke helt sammenlignes.

Vi har hatt 50/50 i snart to år, og det gikk gradvis etter samtaler med både familierådgivning og helsesøster. Selv om det er anbefalt så er det individuelle forskjeller som hensyntas, og det har fungert problemfritt. Vi bor også bare fem minutter fra hverandre, så de er både i nærmiljø og hos en fast omsorgsperson. Hvilke problem ser du for deg med at vi er på ferie i to uker under disse forholdene? Hva tror du vil skje med barna? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi har hatt 50/50 i snart to år, og det gikk gradvis etter samtaler med både familierådgivning og helsesøster. Selv om det er anbefalt så er det individuelle forskjeller som hensyntas, og det har fungert problemfritt. Vi bor også bare fem minutter fra hverandre, så de er både i nærmiljø og hos en fast omsorgsperson. Hvilke problem ser du for deg med at vi er på ferie i to uker under disse forholdene? Hva tror du vil skje med barna? 

Jeg tror ingenting jeg, dere tar nok sikkert avgjørelser for deres barn som passer deres situasjon.

Jeg har bare min egen situasjon å sammenligne med, og jeg var aldri lenger borte enn en langhelg fra mine barn da de var under skolealder.

Så jeg ville aldri kost meg i to uker borte fra barna mine når de var så små, men det er ikke dermed sagt at noe vil skje barna eller at det er feil for deg og dere.

Vi tar alle valg utfra vår situasjon.

Så jeg ville aldri kommentert at du reiser på ferie fra dine barn, men om jeg skal velge hvor min forståelse og sympati ligger, så er det hos de som synes det er rart.

Jo, jeg er overbevist om at verden utenfra dømmer mor annerledes enn de dømmer far.

Jeg regner med at det skyldes misunnelse. De selv var aldri borte fra egne barn før skolealder, mer enn en helg (les, de hadde ikke anledning), dermed unner de heller ikke deg dette. 

Skyldes nok tradisjoner, at tidligere var det mødrene som hadde hovedansvar. Så lenge far håndterer det - kan du kose deg med god samvittighet. Bare pass på at barna også får ferie og at de ikke blir salderingsposten, men dette må jo også far sørge for. 

Tja, det ervel oftere at far driter i barna enn at mor gjør det, derfor så reagerer man vel mer når mor gjør sånt?

Hvem drar dra barna under 5 år i to uker? Barna er liksom bare greier man lemper bort ved behov. Hva med barnas behov?

Anonymkode: 7320d...911

Annonse

Mrs Remington skrev (8 minutter siden):

Jo, jeg er overbevist om at verden utenfra dømmer mor annerledes enn de dømmer far.

Jeg regner med at det skyldes misunnelse. De selv var aldri borte fra egne barn før skolealder, mer enn en helg (les, de hadde ikke anledning), dermed unner de heller ikke deg dette. 

Skyldes nok tradisjoner, at tidligere var det mødrene som hadde hovedansvar. Så lenge far håndterer det - kan du kose deg med god samvittighet. Bare pass på at barna også får ferie og at de ikke blir salderingsposten, men dette må jo også far sørge for. 

Å skylde på misunnelse hver gang noen stiller seg undrende eller kritisk andres valg, er virkelig den billigste konklusjonen.

For min del har det i alle fall ikke dreid seg om manglende muligheter til å reise bort over kortere og lengre tid, men et bevisst valg om å være til stede for barn jeg selv har valgt å bringe inn i livet. Spesielt om det i tillegg er et rimelig nylig samlivsbrudd her, noe det jo må være siden begge er under fem år, og jeg kun hadde hatt dem 50% av tiden. Men det er min prioritering, og folk må da velge som de vil. Jeg hadde tenkt at det er egoistisk, uansett om det er mor eller far som velger ferie fremfor barna hvis oppvekst og familieliv allerede har blitt oppstykket på grunn av mine valg. Jeg hadde dog ikke sagt dette rett ut til folk jeg bryr meg om.

Fedre har jobba til sjøs i lange lange tider. Ingen sa noe på at mannen til venninna mi er borte 5 uker av gangen. 

Det er ikke unormalt at man har litt mer enn én uke ferie med barna på sommeren når man har delt bosted heller, altså. Og «dra fra» barna i 2 uker er det ingen som tar skade av! de er jo hos far?? 

God tur!

Anonymkode: 42267...581

Ekspatt skrev (28 minutter siden):

Å skylde på misunnelse hver gang noen stiller seg undrende eller kritisk andres valg, er virkelig den billigste konklusjonen.

For min del har det i alle fall ikke dreid seg om manglende muligheter til å reise bort over kortere og lengre tid, men et bevisst valg om å være til stede for barn jeg selv har valgt å bringe inn i livet. Spesielt om det i tillegg er et rimelig nylig samlivsbrudd her, noe det jo må være siden begge er under fem år, og jeg kun hadde hatt dem 50% av tiden. Men det er min prioritering, og folk må da velge som de vil. Jeg hadde tenkt at det er egoistisk, uansett om det er mor eller far som velger ferie fremfor barna hvis oppvekst og familieliv allerede har blitt oppstykket på grunn av mine valg. Jeg hadde dog ikke sagt dette rett ut til folk jeg bryr meg om.

Men spørsmålene her kom jo etter at far hadde gjort det samme, han fikk ingen spørsmål, kun mor som fikk.

Så ja, jeg lander dette på misunnelseskontoen, se også under: far som var til sjøs. 

I alle dager. Det er snakk om to uker og barna er vant til 50/50 og alt fungerer bra. Da kommenterer folk fordi kvinner dømmes hardere enn menn. Det er greit at menn reiser fra barna sine, velger jobb fremfor familie, har mer egentid osv, men nåde deg om du er mor og prøver det samme. 

Jeg skal reise med eldste sønnen vår nå snart og være borte fra to under 5 år i to uker. Savner dem selvfølgelig mens jeg er borte, men bekymrer meg overhodet ikke for at de skal få traumer av det altså.

Mrs Remington skrev (6 minutter siden):

Men spørsmålene her kom jo etter at far hadde gjort det samme, han fikk ingen spørsmål, kun mor som fikk.

Så ja, jeg lander dette på misunnelseskontoen, se også under: far som var til sjøs. 

Hvorfor er ingen misunnelig på far? Jeg tror forøvrig at det er ganske få som er misunnelig på å være borte fra småbarn så lenge. 

Anonymkode: eff3f...c5e

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er ingen misunnelig på far? Jeg tror forøvrig at det er ganske få som er misunnelig på å være borte fra småbarn så lenge. 

Simpelthen fordi menn assosierer seg med menn (som gjerne kan være borte i 5 år uten reaksjoner) og kvinner assosierer seg med kvinner (som hest ikke bør være borte i det hele tatt),

Hvorfor tror du at få er misunnelige på å være borte fra småbarn så lenge? Snakker du om 5 år nå, eller 2 uker?

Simpelthen fordi menn assosierer seg med menn (som gjerne kan være borte i 5 år uten reaksjoner) og kvinner assosierer seg med kvinner (som hest ikke bør være borte i det hele tatt),

Hvorfor tror du at få er misunnelige på å være borte fra småbarn så lenge? Snakker du om 5 år nå, eller 2 uker?

Kan far være borte i fem år uten negative reaksjoner?

Og ja, jeg tror ikke det er mange som ønsker å være borte fra småbarn i to uker. Det er faktisk ganske lenge. 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Kan far være borte i fem år uten negative reaksjoner?

Og ja, jeg tror ikke det er mange som ønsker å være borte fra småbarn i to uker. Det er faktisk ganske lenge. 

Vel, jeg kjenner en barnefar som har vært borte i 10 år, uten reaksjoner, så ja. 

Vel, i dette tilfellet var far borte først (2 uker) null reaksjon, den kom først da mor gjør det samme.

Så mener -  du fortsatt at vi har likestilling? Er vel det dette handler om?

Endret av Mrs Remington

Samfunnet mener fortsatt far kan gjøre en masse mot ikke kan. Far Tim mine barn får stadig høre hvor flink han er som har barna sine. Han har de hver 3. helg. Og de gjør aldri noe. Og barna er begge tenåringer, så de bare er der. Og klarer seg selv. Men han er såååå flink! En super pappa som har barna hjemme. I et annet rom. De snakker ikke sammen annet enn ved måltider.. superflink. Jeg er aldri flink.

Men de fleste barn er hos samværsforelder 2-3 uker om sommeren. 2 uker på alle andre tider på året er ikle forskjellig fra det. Kos dere masse på tur! 

Anonymkode: 7c773...be2

Takk for flere synspunkter her og spesielt de som er positive. Det er godt å se at noen både oppmuntrer og forstår, og at noen velger sånn selv. 

Det jeg savner er begrunnelser fra dere som er mot. Hvilken skade tror dere barna tar av at vi drar på to ukers ferie mens de er hos fast omsorgsperson i vante omgivelser? Jeg må også tillegge at begge barna er med på ferier, og vi er ganske flinke til å gi dem opplevelser selv om vi ikke er avgårde på noe hver helg. 

Takk for flere synspunkter her og spesielt de som er positive. Det er godt å se at noen både oppmuntrer og forstår, og at noen velger sånn selv. 

Det jeg savner er begrunnelser fra dere som er mot. Hvilken skade tror dere barna tar av at vi drar på to ukers ferie mens de er hos fast omsorgsperson i vante omgivelser? Jeg må også tillegge at begge barna er med på ferier, og vi er ganske flinke til å gi dem opplevelser selv om vi ikke er avgårde på noe hver helg. 

Tror ikke du kommer til å få særlig svar på hvilken skade dere påfører dem 🤣

God tur ✈️

Ja, man forventer mye mer av mor, enn av far.

Her så hadde far barna 2 helger i året i noen år, så ble det bedre, og han hadde barna 6 helger i året. Da var det ikke måte på hvor mye ros han fikk, og for en fantastisk far han var. Han bor bare en time unna, og jeg har alltid kjørt barna fram og tilbake. Og ikke minst det var så slitsomt for han å ha barna en helg. Men at jeg hadde hatt barna i 6 mnd av gangen uten noe barne fri, nei sånn er det å være mor. 

Anonymkode: 81fa9...6bf

Siden de er under 5 år, så er jeg enig i at 2 uker lenge. 

Anonymkode: 4d926...1fa

Som du ser, så etterspør HI årsaken til at du synes slik. Lenge for far, eller lenge for mor? Eller lenge for barna?

Mrs Remington skrev (13 minutter siden):

Vel, jeg kjenner en barnefar som har vært borte i 10 år, uten reaksjoner, så ja. 

Vel, i dette tilfellet var far borte først (2 uker) null reaksjon, den kom først da mor gjør det samme.

Så mener -  du fortsatt at vi har likestilling? Er vel det dette handler om?

Du kjenner én mann som har vært borte fra barna i 10 år uten at NOEN reagerte. Ja jøss, da må jo det være normalen. 

Du trakk inn argumentet om at reaksjonene bunner i misunnelse, så da lurer jeg på om det ikke er noen som misunner far de to ukene uten barn?

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mrs Remington skrev (13 minutter siden):

Tror ikke du kommer til å få særlig svar på hvilken skade dere påfører dem 🤣

God tur ✈️

Nei jeg får nok ikke det ser det ut som. Takk 😊

Som du ser, så etterspør HI årsaken til at du synes slik. Lenge for far, eller lenge for mor? Eller lenge for barna?

Jeg synes det er lenge for barna, og jeg som mamma hadde syntes det var for lenge for meg.

Jeg sier ikke at alle er like, jeg er heller ikke misunnelig, men for meg hadde det vært for lenge å være borte fra så små barn.

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg synes det er lenge for barna, og jeg som mamma hadde syntes det var for lenge for meg.

Jeg sier ikke at alle er like, jeg er heller ikke misunnelig, men for meg hadde det vært for lenge å være borte fra så små barn.

Ok, men da foreslår jeg at du holder deg med ungene dine og så ønsker du Hi god tur ✈️ - ikke sant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...