Gå til innhold

Bør jeg tåle dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen kritiserer ganske ofte, har laga for lite middag, maten smaker ingenting, maten er for salt, kan ikke gjøre slik, må gjøre slik. Jeg kjenner at jeg snart ikke orker mer. Jeg nyter når han er borte på kurs, tur osv. Da kan jeg smile, kanskje til og med le, går med senka skuldre osv. Hvor mye må vi tåle når det er barn med i bildet? 

Anonymkode: e3ae4...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn har ikke godt av å høre at pappa er nedlatende mot mamma hele tiden.
Du har ikke godt av å bli tråkket på hele tiden.

Jeg kan ikke si noe som helst om hva du burde gjøre, men husk at dette er det ene livet du har, og du velger hvordan du skal leve det.
Du er også den eneste mammaen til barna deres, du velger om barna skal få se deg bli tråkket ned dag ut og dag inn og med det lære den om det er greit eller ikke

Anonymkode: 6488d...a8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Mannen kritiserer ganske ofte, har laga for lite middag, maten smaker ingenting, maten er for salt, kan ikke gjøre slik, må gjøre slik. Jeg kjenner at jeg snart ikke orker mer. Jeg nyter når han er borte på kurs, tur osv. Da kan jeg smile, kanskje til og med le, går med senka skuldre osv. Hvor mye må vi tåle når det er barn med i bildet? 

Synes rett og slett dere skal ta en pause. Lei en leilighet. Skjerper han seg, og faktisk innser hva han har gjort, kan dere vurdere å flytte sammen igjen. Men det er ofte to sider av en sak. Uansett må dere snakke sammen. 

Anonymkode: 85361...619

Gjest NotNaomi
Skrevet

Du må heller spørre deg selv hvor mye barna skal utsettes for. De er glade i dere begge to og havner i stadig lojalitetskonflikt når faren klager på deg, og de samtidig syns synd på deg. Ikke bra for barnesinnene dette... 

Skrevet

Man skal ikke tåle mer dritt selv om man har barn sammen, nesten tvert imot, for da går det jo utover ungene.

Jeg synes du skal forsøke å få ham med i parterapi, for han virker såpass kontrollerende at jeg tror dere har mye å hente der, enten dere da greier å reparere forholdet, eller dere ender med å gå fra hverandre. Om han/dere lærer dere å kommunisere bedre med hverandre så vil det være positivt, enten det er i et fortsatt forhold eller om det er om samvær hver for dere.

Snakk med noen om dette, for det er ikke sunt for deg å leve slik, og heller ikke for ungene å se deg bli behandlet slik.

Anonymkode: 81007...246

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Min mann lager også for lite og smakløs mat. Og gjør mye feil med alt mulig. Skal jeg da aldri kunne sifra? Og bare være sulten etter å ha spist smakløs mat i altfor liten mengde? Han tar jo aldri til seg kritikken heller, bare fortsetter.

Anonymkode: 48a59...c06

Skrevet

For lite mat er jo bare kjipt. Hvis det skjer gjentagende så skjønner jeg at han sier fra.  

Det må være liv p si ifra, uttrykke meningen sin. Men det er langt derfra til å kritisere og være nedlatende. Hvis han ikke liker maten kan han vel trå til og lage middag selv!

Anonymkode: e0f7e...a9c

Skrevet

Han høres jo ut som en fantastisk gourmet. Bør virkelig ta over ansvaret for maten, så kan du senke skuldrene. Utover det. Er han sånn når det gjelder annet enn mat, så bit for guds skyld tilbake.

Skrevet

Hvorfor lager han ikke mat, da? Han kan jo begynne å lage all maten selv, med den riktige mengden ingredienser og de riktige smakene. I vårt hus har vi en regel for alle - klager du gjentatte ganger på at noen gjør en oppgave på feil måte - overtar du ansvaret for denne oppgaven. Det er lett å gå rundt og kritisere folk som jobber mens man slapper av. En uting og en skikkelig dårlig ting å se for barna. Barn bruker å gjenta foreldrenes forholdsmønster.

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Min mann lager også for lite og smakløs mat. Og gjør mye feil med alt mulig. Skal jeg da aldri kunne sifra? Og bare være sulten etter å ha spist smakløs mat i altfor liten mengde? Han tar jo aldri til seg kritikken heller, bare fortsetter.

Anonymkode: 48a59...c06

Da kan du begynne å lage maten selv. Hva oppnår du ved å fortsette å bitche om akkurat det samme hele tiden? Smaker maten bedre av at du "sier i fra"? Du sier han bare fortsetter - da er det meningsløst å klage videre. 

Skrevet

Nei, du må ikke tåle dette. Du må ta det opp med mannen din og dere må snakke om dette. Du må fortelle han hvordan du føler deg når han snakker sånn og dere må jobbe med det. Kanskje han ikke tenker over det og ikke skjønner at det sårer deg, og kanskje du er litt følsom og legger mer i det enn det var ment som. Hvis dere snakker om det blir det forhåpentligvis bedre. 

Anonymkode: e8076...43a

Skrevet

Hvis du går på tå hev rundt mannen og kun slapper av når han er borte er det et stort rødt flagg og mer enn lite/mye middag osv. Har du tatt dette opp med han? At du opplever at han hakker på deg? Hva det gjør med deg? Kanskje ikke så dumt å vurdere å flytte ut en periode om han ikke justerer seg? 

Jeg hadde det sånn med mannen min. Skjønte ikke før etterpå (ved hjelp av en god psykolog) at jeg hadde vært utsatt for psykisk vold. Jeg som alltid har vært så selvsikker klarte ikke lenger å vurdere hva som var greit eller ikke. Var så mye lei meg. Slappet ikke av. Men skjønte ikke hva som utløste dette før jeg var ute av det. Kanskje du hadde hatt godt av en å snakke med? En flink psykolog som kan hjelpe deg å finne litt ut av dette?

Anonymkode: ebd60...92c

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hvis du går på tå hev rundt mannen og kun slapper av når han er borte er det et stort rødt flagg og mer enn lite/mye middag osv. Har du tatt dette opp med han? At du opplever at han hakker på deg? Hva det gjør med deg? Kanskje ikke så dumt å vurdere å flytte ut en periode om han ikke justerer seg? 

Jeg hadde det sånn med mannen min. Skjønte ikke før etterpå (ved hjelp av en god psykolog) at jeg hadde vært utsatt for psykisk vold. Jeg som alltid har vært så selvsikker klarte ikke lenger å vurdere hva som var greit eller ikke. Var så mye lei meg. Slappet ikke av. Men skjønte ikke hva som utløste dette før jeg var ute av det. Kanskje du hadde hatt godt av en å snakke med? En flink psykolog som kan hjelpe deg å finne litt ut av dette?

Ja, det gjeld nok i mye mer enn matlaging. Har gått i parterapi før, og har og selv gått til psykisk helse. Han får det til å fremstilles som at det er min feil.HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

For lite mat er jo bare kjipt. Hvis det skjer gjentagende så skjønner jeg at han sier fra.  

Det må være liv p si ifra, uttrykke meningen sin. Men det er langt derfra til å kritisere og være nedlatende. Hvis han ikke liker maten kan han vel trå til og lage middag selv!

Anonymkode: e0f7e...a9c

Var egentlig ikke for lite mat. Er en familie på fem og hadde seks laks.. Og poteter i ovn med krydder og ost gratinert. Faktisk så var det godt. Det var over en halv laks igjen når vi var ferdig og poteter og.HI

Skrevet

Hadde kjæresten min sagt noe sånt så hadde det vært siste gang jeg laget middag til han! Da hadde jeg begynt å lage middag kun til meg selv,så får han lage sin egen middag. Utakknemlige drittsekker lager ikke jeg mat til!

Anonymkode: 01055...691

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hadde kjæresten min sagt noe sånt så hadde det vært siste gang jeg laget middag til han! Da hadde jeg begynt å lage middag kun til meg selv,så får han lage sin egen middag. Utakknemlige drittsekker lager ikke jeg mat til!

Haha, mamma gjorde akkurat det samme med pappa da han begynte å klage. Først fikk han vondt i magen av maten hennes (det viste seg at han hadde magesår som krevde behandling). Så påstod at hun ødela klærne hans i vask. Enden på visa var at han måtte lage all mat til seg selv, unntatt middag, og vaske sine egne klær. Den gangen måtte klærne vaskes for hånd, da vi ikke hadde vaskemaskin, så han fikk det veldig "gøy". Han trodde at hun ikke skulle gjøre alvor av trusselen om å slutte med matlaging og klesvask for ham, men den gang ei. 35 år og still going strong :D 

Skrevet
Luksusdyret skrev (1 time siden):

Haha, mamma gjorde akkurat det samme med pappa da han begynte å klage. Først fikk han vondt i magen av maten hennes (det viste seg at han hadde magesår som krevde behandling). Så påstod at hun ødela klærne hans i vask. Enden på visa var at han måtte lage all mat til seg selv, unntatt middag, og vaske sine egne klær. Den gangen måtte klærne vaskes for hånd, da vi ikke hadde vaskemaskin, så han fikk det veldig "gøy". Han trodde at hun ikke skulle gjøre alvor av trusselen om å slutte med matlaging og klesvask for ham, men den gang ei. 35 år og still going strong :D 

Så bra! Kanskje mannfolkene lærer da.  Jeg har funnet meg en kokk da aå er han som laget mesteparten av maten. Men har sagt at han skal vært veldig forsiktig med å kritisere når jeg lager middag,ellers ender det opp med at han må lage middag hver dag. Så han klager ikke :)

Skrevet

Ja, det gjeld nok i mye mer enn matlaging. Har gått i parterapi før, og har og selv gått til psykisk helse. Han får det til å fremstilles som at det er min feil.HI

Siden dere har gått i parterapi tidligere, så tror jeg at jeg hadde sagt til ham at dere må tilbake i parterapi, fordi dere ikke fungerer godt nok sammen til at dere begge to har det bra i forholdet.

Jeg tenker parterapi her mest for å hjelpe dere i en overgang til trolig brudd, fordi jeg tror du kan trenge at tredjeperson ser og hører hvordan han vrir på ting.

Det kan være utfordrende å leve sammen med en person som sliter med psyken, men det gir ingen rett til å hakke på partneren. På samme måte som at en som er syk ikke kan bruke sykdommen for å rettferdiggjøre at en selv hakker på partneren (har ikke inntrykk av at du gjør det, altså!). Men når man uansett ikke fungerer sammen, da tenker jeg at det er bedre å gå fra hverandre.

Det er jo også slik at mange som lever med slik hakking blir alvorlig psykisk syk av forholdet - og når de har kommet seg ut, fått et mer stabilt liv og ev. bearbeidet det man har levd med tidligere, da viser det seg at man egentlig ikke var så syk likevel, men at forholdet og den konstante hakkingen gjorde en syk.

Få noen å snakke med selv også, HI, for du kan ikke fortsette å leve slik du gjør nå - hverken for din skyld eller barna dine sin skyld.

Å leve uten partner har jo andre utfordringer, men du slipper den konstante hakkingen, du slipper å hele tiden gå på tåhev i frykt for hvilken kritikk som kommer nå. Du kan bestemme selv når og hvordan du vil gjøre ting. Du kan finne ro i eget hjem, senke skuldrene og bygge deg selv opp igjen.

Anonymkode: 81007...246

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvorfor lar du det pågå? 

Hadde mannen sagt dette andre gangen, hadde jeg sagt:" Da får du lage mat." Du kan også fortelle rolig at du blir lei deg og tar deg nær av de små kommentarene. Spør om det er noe på jobben som plager han osv. 

Dere må jo snakke sammen. 

Anonymkode: 09756...7b3

Skrevet

Takk for at dere åpner øynene mine. Nei, det kan ikke pågå. At jeg har gått til psykisk helsevern jo pga kommentarer fra hanz ho jeg gikk til snakka om psykisk vold. Klarte liksom ikke helt å innse det då. Jeg begynte i dag tidleg med p si at han får stå for matlaging fra nå av for jeg synes ikke det er greit med slike kommentarer, han gikk til angrep med en gang. Jeg fortsatte ned å si at jeg gleda meg til han er borte fordi da kan jeg senke skuldrene, han fortsatte da med å si at han synes det var godt å være borte. Hvordan går veien videre i forhold til separasjon?

Skrevet

Jeg sa og at dette fungerer ikke lenger, jammen så stikk da sier han. Nei, det kan jeg ikke, me har unger. Jeg må nok flytte, han har odel og vi har bygget hus på hans hjemplass. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg sa og at dette fungerer ikke lenger, jammen så stikk da sier han. Nei, det kan jeg ikke, me har unger. Jeg må nok flytte, han har odel og vi har bygget hus på hans hjemplass. HI

Da er han ferdig med deg, og eneste løsningen her er skilsmisse. Det er trist for barna, men det er like trist for dem å se dag ut og dag inn hvordan far hakker på mor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sett deg ned. Lag budsjett. Finn et sted å bo. Bor familien din langt unna? Har du en venn eller noen i familien du kan fortelle dette til og hente støtte i prosessen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Sett deg ned. Lag budsjett. Finn et sted å bo. Bor familien din langt unna? Har du en venn eller noen i familien du kan fortelle dette til og hente støtte i prosessen?

Familien min bor to timer unna 🤔 har turvenner, men ingen veldig nære her vi bor nå. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men må vi ikke gjennom mekling osv før jeg flytter? Hvor ta kontakt? HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...