Gå til innhold

Skal de med gode strømavtaler virkelig få betalt for å bruke strøm?😭

Anbefalte innlegg

Trist rett og slett. De med gode strømavtaler bruker jo mer strøm enn nødvendig nettopp fordi de tjener på det? Er det slik det skal være? Lave vannmagasiner, krigen og gudene vet hva årsaken til strømkrisen er. De uten strømavtaler sparer, de med bruker strøm unødvendig mye.

venninna mi har en god strømavtale. Jeg unner henne det. Samtidig sitter de med ett hus på 250 kvm med alle varmekabler på. De lufter og har på varmeovner samtidig. Ingen elbiler men brukte 4500kvt i september! Da var det ikke kaldt engang. De har varmekabler i alle rom, de brukes. Som venninna mi sa, vi har aldri hatt det så varmt før. Vet om flere som gjør det samme, de får jo penger av staten for all strømmen de bruker. Hva er logikken i det? Hurra for gode avtaler, men når folk får penger for å bruke strøm fører det til økt strømbruk. Er det mulig Norge?

Anonymkode: 56b1b...70e

Fortsetter under...

Vet, det er ikke annet enn høl I huet, rett og slett. Det var visst så vanskelig å gjøre dette rett, så politikere tenker visst at det er greit.  Skjønn det den som kan...

Anonymkode: b2227...f65

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Vet, det er ikke annet enn høl I huet, rett og slett. Det var visst så vanskelig å gjøre dette rett, så politikere tenker visst at det er greit.  Skjønn det den som kan...

Anonymkode: b2227...f65

Kan ikke overskuddet gå tilbake til potten som politikerne stjeler fra oss? At det går til fellesskapet? Så vanskelig kan det vel ikke være. Ei annen jeg kjenner gjør det samme. Varmeovnene på fult og vinduet oppe. Altså, hvorfor tar ingen tak i det slik at de bruker normal strømmengde slik som resten. Å oppmuntre til overforbruk er det de gjør, jeg hadde nok gjort det samme.

hi

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan ikke overskuddet gå tilbake til potten som politikerne stjeler fra oss? At det går til fellesskapet? Så vanskelig kan det vel ikke være. Ei annen jeg kjenner gjør det samme. Varmeovnene på fult og vinduet oppe. Altså, hvorfor tar ingen tak i det slik at de bruker normal strømmengde slik som resten. Å oppmuntre til overforbruk er det de gjør, jeg hadde nok gjort det samme.

hi

Eller enda bedre. Overskuddet kunne gått til bedrifter som virkelig har behov for strømstøtte, men ikke får det!

Annonse

Det er ganske få kunder totalt sett som har bundet prisen. Jeg er en av dem. Jeg forsøker dog å ikke bruke for mye strøm, nettleia beregnes etter når du bruker og hvor mye du bruker, dessuten syns jeg det er unødvendig å tillegge seg gode vaner. 
I tillegg er det for meg et moralsk aspekt. Hver får stå for sin egen regning. 

Anonymkode: e6b1c...d83

Kjenner ei som fikk tilbake 4500 kroner nå forrige mnd. Hun inviterer naboer og alt til å lade bil hos henne døgnet rundt. Hun bruker helt ekstremt mye strøm, og selvom jeg skjønner at hun syns det er fint og flott så er det ikke så kult den dagen det blir tomt

Anonymkode: 3aea3...565

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kjenner ei som fikk tilbake 4500 kroner nå forrige mnd. Hun inviterer naboer og alt til å lade bil hos henne døgnet rundt. Hun bruker helt ekstremt mye strøm, og selvom jeg skjønner at hun syns det er fint og flott så er det ikke så kult den dagen det blir tomt

Det er jo sykt umusikalsk. Kvalmt. Jeg har også fastpris, men jeg forsøker å være solidarisk likevel. 

Optatium skrev (11 minutter siden):

Det er jo sykt umusikalsk. Kvalmt. Jeg har også fastpris, men jeg forsøker å være solidarisk likevel. 

Ja, jeg er helt enig i det. Jeg har råd til å betale strømmen, men jeg bruker jo ikke umettelige summer likevel. Jeg er oppriktig redd for at vi skal ende opp med rasjonering og da vil jeg hvertfall vite at jeg ikke har bidratt til det 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg er helt enig i det. Jeg har råd til å betale strømmen, men jeg bruker jo ikke umettelige summer likevel. Jeg er oppriktig redd for at vi skal ende opp med rasjonering og da vil jeg hvertfall vite at jeg ikke har bidratt til det 

Nettopp. Prisene er jo høye fordi etterspørselen er større enn tilbudet. Da er det dårlig moral p bruke mye. 

Problemet er nok ikke så stort som det kan virke som. Er vel bare rundt 8% som har fastpris, og mange av disse kontraktene går snart ut, mange har høye fastpriser, og sist men ikke minst er det de færreste som utnytter systemet på den måten. Enig i at det er kvalmt med de som går ut i media og skryter av at de sløser med strømmen med vilje. Greit nok at man kan dele litt med naboen. Da vil jo ikke det totale strømforbruket øke, men umoralskt å f.eks slå på full varme og samtidig A/C i huset, varme opp garasjen osv.

Vi har forresten selv fastpris, men sløser ikke forde. Noen måneder har vi brukt mindre enn i fjor og noen måneder mer. Skal sies at vi er blitt én mer i husstanden siden i fjor, og jeg er hjemme i permisjon. Dermed naturlig at vi bruker mer strøm i år sammenlignet med i fjor.

Det hadde forresten kostet mer i administrasjonskostnader å få luket ut de få med fastpris som får utbetalt penger med strømstøtte enn summen disse faktisk får utbetalt til sammen.

Anonymkode: 67518...86a

Det å gå for en fastprisavtale om det så gjelder binding av rente eller strøm løper alltid en risiko. Dere som mener at de nå burde betale tilbake disse pengene, mener dere da at de skal få dekket tapet hvis det plutselig snur? 

Vil bare få presisert at jeg er desverre ikke en av de som turte ta risikoen verken før jul eller nå i løpet av våren. Angrer så klart nå, men priser meg lykkelig over strømstøtte som gjør at regningen min nå ikke var på over 4000kr, men endte derimot på rundt 2000kr.

Anonymkode: 5ef6d...faa

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...