Gå til innhold

Lar du tenåringen sove så lenge han vil i ferier?

Anbefalte innlegg

Eller vekker du etter et visst klokkeslett for ikke å snu helt på døgnet?

Min legger seg vel rundt 02 i feriene…kan sove leeeenge, men ønsker selv å bli vekket mellom 11-11.30 pga trening.

Men hadde du «godtatt» at de sov bort hele dagen ?

Anonymkode: 3f83a...847

Fortsetter under...

Jeg har åpenbart sære tenåringer, for dette har aldri vært en problemstilling for oss, og vi har (hatt) fire tenåringer i hus. Eldste, som nå er 20 år og bare hjemmom en tur, har de siste par årene vært oppe til 1-3 om natten og sovet til 11-12, men da var han jo over 18 år. De andre, og han inntil han ble 18 år, har alltid lagt seg i god tid før midnatt og stått opp mellom 7 og 10 en gang. Jeg tror likevel ikke jeg hadde latt de snu døgnet fullstendig, så om de ikke var oppe til 12-13, hadde jeg nok vekket dem.

Anonymkode: c8072...0eb

Jeg vekker til en viss tid, er nesten nødt til det ellers snur hun døgnet helt og hun takler det ikke, har hangover i dagesvis og kommer seg ikke på skolen og hun får ofte migrene når hun ikke sover nok/regelmessig. Dessuten går hun på medisiner som må tas til relativt faste tider og mat, slik at det å la henne ligge så lenge hun vil fungerer ikke. Som et kompromiss går jeg ofte opp til henne med frokost og medisiner, på den måten får hun i seg det til riktig tid, så kan hun ligge og slumre og kose seg og føle at hun sover så lenge hun vil, det fungerer ganske greit.

Anonymkode: 5c85b...307

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tenåringskropper trenger mye søvn. Selvfølgelig vekker jeg ikke folk når det ikke er nødvendig å vekke dem. Hva er poenget?

Anonymkode: a8543...48d

Hvis du leser svaret over så er det et poeng å regulere det litt, for noen i hvertfall. 

Anonymkode: 5c85b...307

Mine får styre det selv, men det er fordi de aldri har problemer med å stå opp når de skal på skolen. Den ene står opp før 7 uansett ukedag. Den andre kan ligge til 12 eller 13 i helgene hvis hun ikke har planer, men på mandag er hun oppe før alle andre i huset, har tid til stell, frokost og smøring av matpakke.

Så lenge de er våkne og opplagte om morgenen ser jeg ingen grunn til å tvinge dem opp i helgen.

Anonymkode: 4384e...1c4

Jeg lar dem selvsagt sove så lenge de vil! De sitter oppe halve natten, og sover tilsvarende lenge dagen etter - ofte til 15- tiden. Det kunne ikke falle meg inn å be dem legge seg i 1- tiden og tvinge dem til å gå glipp av masse sosialt. De trenger til og med mer søvn enn yngre barn, så det er utrolig viktig å la dem sove. Jeg vekker dem kun unntaksvis hvis vi skal noe de er absolutt nødt til å være med på, og det er ikke ofte. 

Annonse

Her blir tenåringen irritert om vi ikke vekker henne til helgefokost i ti-ellevetiden, hun sier hun blir slapp og sliten av å sove til langt utpå dag. Alltid vært morgenfugl da, og står stort sett opp av seg selv. De er vel forskjellige som oss voksne med tanke på søvnbehov.

Anonymkode: 3b829...ebe

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så lenge de kommer seg opp om morgenen når det er skole, lar jeg de styre dette helt selv.

Anonymkode: 6afbe...429

Det er jo ikke problemet!! Snakk med lærerne. Elevene kommer seg opp og på skolen, men mandag og tirsdag har de trøtte og uopplagt ungdom i klasserommene.

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det er jo ikke problemet!! Snakk med lærerne. Elevene kommer seg opp og på skolen, men mandag og tirsdag har de trøtte og uopplagt ungdom i klasserommene.

Hvis barna dine eller du selv har det problemet bør du sørge for mer søvn. I min famil7e er det ingen som har problemer mandag morgen.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis barna dine eller du selv har det problemet bør du sørge for mer søvn. I min famil7e er det ingen som har problemer mandag morgen.

Du skjønner ikke!!! Mandag morgen er ikke problemet for de fleste. Men LÆRERE generelt rapporterer om trøtte og uopplagt ungdom både mandag og tirsdag pga manglende søvn

Du skjønner ikke!!! Mandag morgen er ikke problemet for de fleste. Men LÆRERE generelt rapporterer om trøtte og uopplagt ungdom både mandag og tirsdag pga manglende søvn

Jeg forteller deg at mine barn ikke har det problemet. Derfor trenger ikke jeg vekke dem i helgene. Jeg vet at mange sliter på mandagene, men det gjelder ikke mine.

De får sove så lenge de vil så lenge det ikke er noen avtaler de skal rekke. Søvn styrer de helt selv. De er også så store at de selv har erfart at det er dumt å få for lite søvn når man skal yte på skolen og på trening. Tenker at dette må ungdommen selv lære og erfare.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg forteller deg at mine barn ikke har det problemet. Derfor trenger ikke jeg vekke dem i helgene. Jeg vet at mange sliter på mandagene, men det gjelder ikke mine.

Og det innrømmer de selv…?

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Den ene står opp tidlig uansett. Hun står gjerne opp før 7 i helgene selv om ingen vekker henne.

Den andre liker bedre å ligge lenge, men jeg har ikke trengt å vekke henne på mange år. Hun sørger for å stå opp i god tid så Hun rekker frokost, smøring av niste, sminke osv før hun drar. De er begge unge nok til at det fortsatt er foreldresamtaler på skolen der vi blir oppdatert på ting som for eksempel at de alltid er våkne og opplagte.

At mange er trøtte på nandag og tirsdag betyr ikke at alle er det.

Mine får styre selv til ett visst punkt. Det er noe med å få lagt seg på søndag kveld før skole, så ett til to døgn før, vekker jeg de rundt 10-11 slik at ikke kvelden blir altfor lang i forkant av hverdager. Mine er veldig B, kan sove halve dagen om ikke jeg vekker de. 

Anonymkode: 004b8...3f3

Jøss da, hold an den der til du er sikker på at du har grunnlag for kritikk da! En ting er å generelt anbefale, en annen ting å gå hardt ut mot en bruker basert på noe du snekret sammen selv uten å vite. 

Anonymkode: 004b8...3f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...