Gå til innhold

Hvordan håndterer dere «fuck you, det har du ingenting med?»

Anbefalte innlegg

prekæs skrev (2 timer siden):

Det bør fortelles at slikt språk ødelegger kun for vedkommende selv. Helt personlig går jeg ikke rundt å er trivelig mot et menneske som ikke er trivelig mot meg. Sånn er det med de fleste av oss. Slipper unger unna med sånt på hjemmebane, vil de temmelig snart gå på en smell om de oppfører seg slik ute blant folk. 

Dette er et godt poeng. Dog, det kan godt hende at ungdommen ikke gidder å høre på det likevel, men faktisk må gå på den smellen utenfor huset. Noen ting må ungene bare erfare for å forstå det.

Jeg pleier også å si til ungene at vi bruker forskjellig språk og forskjellige ord avhengig av hvem vi er med. Er du med gjengen, så gjelder et eget språk. Slik er det også i klasserommet mot læreren, sammen med besteforeldre, mot sjefen på jobben, på fotballtrening, og sammen med oss foreldre.

Anonymkode: 82471...55d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvilken rolle spiller det? Skal vi lære barna våre at det er greit å snakke stygt til andre voksne? 

Anonymkode: d1268...b75

Stemor er ikke en person man tar hensyn til.

Anonymkode: f3260...f86

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvis det hadde blitt sagt helt plutselig for første gang ville det blitt husarrest en uke eller to. Økt med 100% for hver nye gang. Vi ville aldri kommet til det Hi skisserer med daglig.

Anonymkode: a0ce7...e5c

Har du basert oppdragelsen av barna dine på eskalerende straff til du får det som du vil? Hvis du hadde et grensetestende barn, eller et barn som utagerte hjemme pga problemer på skolen, hvor lenge tror du husarrest ville vært effektivt?

Hvordan sperrer du i praksis inne en sint sekstenåring? Hvor stor er sjansen for at den sinte sekstenåringen, som bokstavelig talt møter låst dør hos deg, klarer å åpne seg for deg om hun har store problemer hun trenger hjelp med?

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvis det hadde blitt sagt helt plutselig for første gang ville det blitt husarrest en uke eller to. Økt med 100% for hver nye gang. Vi ville aldri kommet til det Hi skisserer med daglig.

Anonymkode: a0ce7...e5c

Har du basert oppdragelsen av barna dine på eskalerende straff til du får det som du vil? Hvis du hadde et grensetestende barn, eller et barn som utagerte hjemme pga problemer på skolen, hvor lenge tror du husarrest ville vært effektivt?

Hvordan sperrer du i praksis inne en sint sekstenåring? Hvor stor er sjansen for at den sinte sekstenåringen, som bokstavelig talt møter låst dør hos deg, klarer å åpne seg for deg om hun har store problemer hun trenger hjelp med?

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Dette er jo en innstilling som gjør det enkelt å være barn i blandede familier ...

Anonymkode: 82471...55d

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

For det du "glemmer" å ta med i innlegget ditt er at du kun er stemor! Du er ikke ungdommens foreldre!

Anonymkode: 781ba...6de

Hvor i teksten står det stemor? 

Anonymkode: fd95b...a3b

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvor i teksten står det stemor? 

Hun har laget flere innlegg om dette. Hun fikk tydligvis ikke svarene hun vil ville når hun bare er en stemor,så da lager hun ett nytt innlegg om det.

Anonymkode: 781ba...6de

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hva er det du ikke har noe med da? Jeg får høre «ikke bland deg!» når tenåringen min forteller om intriger og jeg er dum nok til å komme med råd. Jeg gjør den feilen av og til. For det meste vil hun bare at jeg skal være på hennes lag. Det er det ikke alltid jeg kan. 

Anonymkode: 19cdf...9bd

Jeg hadde startet med å si at det er en uakseptabel måte å snakke til meg på. 
jeg hadde forklart at vi har en bytteservice i familien med at vi gjør ting for hverandre, hjelper hverandre, snakker rimelig til hverandre uavhengig om man er sint, lei seg eller andre følelser. 
videre hadde jeg fulgt opp samtaler fremover med å spørre, ventilerer du intriger nå eller ønsker du et råd?

min mann er ekspert på å se løsninger og av og til vil jeg ha de løsningene og av og til vil jeg bare at han hører når jeg klager og bitcher uavhengig om han er enig eller ikke. 
men jeg som voksen har klart å uttrykke det til han, ikke sikkert en tenåring klarer å skjønne at det er det hun egentlig vil. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Interessant. Da trenger man heller ikke ta hensyn til naboen, læreren, butikkansatt, sykepleier og andre som barnet treffer? Kan man hyle og snakke stygt til læreren?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig tar man hensyn til stemor. På lik linje med andre mennesker man omgås. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Interessant. Da trenger man heller ikke ta hensyn til naboen, læreren, butikkansatt, sykepleier og andre som barnet treffer? Kan man hyle og snakke stygt til læreren?

Nei, disse er potensielt viktige mennesker i barnets liv. 

Annonse

Blir ikke klok dette. Noen som ingen konsekvenser, noen sier husarrest, noen sier lekse en sent vil glemme, noen sier en får snakke til hvem man vil hvordan man vil, noen sier en må tåle det. Ble ikke spesielt klok på denne tråden. 

Helt ærlig så hadde jeg nok ledd litt over ordbruken og tenkt over om jeg hadde gått over steken eller ikke. Hvis jeg hadde gått for langt hadde jeg bedt om unnskyldning. Hvis det var noe det var nødvendig at jeg blandet meg i hadde jeg forklart det.

Språkbruken kunne vi snakket om en annen gang, når gemyttene hadde roet seg.

Anonymkode: 98e67...89e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...