Gå til innhold

Hvis skolen sender ut fellesmelding om;

Anbefalte innlegg

En slosskamp som er blitt filmet og spredd vis sosiale medier og hvor slosskampen var i skolegården. Skolen ser alvorlig på hendelsen da det viser seg at dette var en planlagt slosskamp og at mange elever visste om den. Ingen sa fra til ansatte eller foresatte. Skolen har meldt fra til politi og ber nå foreldre sjekke barnas telefoner og ikke minst snakke med sine barn. Sjekker du telefonen? 

Anonymkode: 314b0...c8c

Fortsetter under...

Nei, jeg sjekker ikke mobilen uten spesifikk mistanke om innblanding i alvorlige ting. Da spør jeg om de har vært vitne til/sett filmen. Hvis ja, ber jeg de slette den, hvis nei, og jeg ikke har en spesifikk mistanke om innblanding, stoler jeg på det. Uansett snakker jeg sammen med dem om slike ting regelmessig og om skolen sender melding om noe spesielt.

Datter på 11 har ikke sosiale medier. Datter på 13 har. Har vært noen episoder med drittslenging på klassechat der så hun meldte seg ut av chatten. Hun orker ikke drama og er (nesten litt for) åpen med meg. Har skjedd en gang at jeg måtte kontakte rektor for å hindre en avtalt slåsskamp der det var delt inn i to lag og to heiagjenger.

Anonymkode: bf914...0c0

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei, jeg sjekker ikke mobilen uten spesifikk mistanke om innblanding i alvorlige ting. Da spør jeg om de har vært vitne til/sett filmen. Hvis ja, ber jeg de slette den, hvis nei, og jeg ikke har en spesifikk mistanke om innblanding, stoler jeg på det. Uansett snakker jeg sammen med dem om slike ting regelmessig og om skolen sender melding om noe spesielt.

Datter på 11 har ikke sosiale medier. Datter på 13 har. Har vært noen episoder med drittslenging på klassechat der så hun meldte seg ut av chatten. Hun orker ikke drama og er (nesten litt for) åpen med meg. Har skjedd en gang at jeg måtte kontakte rektor for å hindre en avtalt slåsskamp der det var delt inn i to lag og to heiagjenger.

Så naive foreldre som deg skulle ikke fått lov å ha barn! Du kan ikke bare stole på at barna sier sannheten!! Du må sjekke ofte mobilen til barnet,det er det ansvarlige foreldre gjør!!

Anonymkode: c0079...a6f

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så naive foreldre som deg skulle ikke fått lov å ha barn! Du kan ikke bare stole på at barna sier sannheten!! Du må sjekke ofte mobilen til barnet,det er det ansvarlige foreldre gjør!!

Kutt ut a! «Skulle ikke hatt barn» fordi hun har tillit til barna sine? (Ikke at det nødvendigvis er korrekt) 

Da kan man jo si det samme om deg? Så aggressive mennesker som deg skulle ikke fått lov å ha barn?

Anonymkode: ec30d...c03

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er faktisk ulovlig. Også når det gjelder barn. Står nedfelt i barnekonvensjonen. 

Det å sjekke mobilen i tide og utide er ingen garanti for at du har kontroll på det barna dine driver med der. Barn lærer seg tidlig å slette etter hvert. 

Du kan jo lese litt her og kanskje få et litt videre syn

https://www.barnevakten.no/er-det-greit-at-foreldre-sjekker-mobilen/

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er faktisk ulovlig. Også når det gjelder barn. Står nedfelt i barnekonvensjonen. 

Det å sjekke mobilen i tide og utide er ingen garanti for at du har kontroll på det barna dine driver med der. Barn lærer seg tidlig å slette etter hvert. 

Du kan jo lese litt her og kanskje få et litt videre syn

https://www.barnevakten.no/er-det-greit-at-foreldre-sjekker-mobilen/

Politiet har på vår skole bedt foreldrene sjekke mobilen til barna. Vi har til og med fått tips om hvordan vi Jan finne det de skjuler på snap. Så da oppfordrer de til ulovligheter da?

Kanskje det er noen unntak når de ser slosskampen, trakassering, deling av nakenbilder og filmer, kniver i skolegården..?

Eller tenker du at barnas privatliv går foran alt? 

Anonymkode: 57d20...f0b

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Politiet har på vår skole bedt foreldrene sjekke mobilen til barna. Vi har til og med fått tips om hvordan vi Jan finne det de skjuler på snap. Så da oppfordrer de til ulovligheter da?

Kanskje det er noen unntak når de ser slosskampen, trakassering, deling av nakenbilder og filmer, kniver i skolegården..?

Her har vi også blitt oppfordret av politiet til å sjekke mobilen til barna jevnlig og særlig sjekke snapchat til barna.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Som du leser av innlegget jeg skrev først, så står det der at jeg selvfølgelig ville lest hvis jeg hadde hatt mistanke om innblanding i noe som ikke var greit. Det å skulle sjekke mobilen til mine barn ofte, og uten grunn, er jo direkte overtramp. Tillitt er viktig, og det skal selvsagt gå begge veier. 

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Sjekker aldri telefoner, selvfølgelig ikke. Vet ikke koden heller.

Anonymkode: 68133...925

Da håper jeg noen ringer barnevernet så du mister omsorgen! 

Det første barnet fikk beskjed om før han fikk mobil er at vi foreldre skal alltid ha koden til mobilen,å kommer til å sjekke den jevnlig. Er han imot det så hadde han ikke fått lov å ha mobil,så enkelt er det. Det er vår plikt som foreldre å sjekke mobilen jevnlig til barna våre!!

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Som du leser av innlegget jeg skrev først, så står det der at jeg selvfølgelig ville lest hvis jeg hadde hatt mistanke om innblanding i noe som ikke var greit. Det å skulle sjekke mobilen til mine barn ofte, og uten grunn, er jo direkte overtramp. Tillitt er viktig, og det skal selvsagt gå begge veier. 

Nei det er det politiet anbefaler! Men dårlige foreldre som deg skjønner ikke sånt!

Ja. Og aldri vært ett problem for mine unger. Jeg har sagt til de at de ikke bør ha noe fonen som ikke tåler mine øyne, tåler det ikke mine øyne tåler det helelr ikke andres og dermed er de tikke noe de skal ha. Den har vist festet seg hos de merkelig nok. 
De fikk også beskjed når de fikk mobil at den kom jeg til å sjekke akkurat når jeg ville frem til de ble myndige eller evt begynte å betale regningen selv. Så ikke noe jeg plutselig gjør etter en mld fra skolen. Hva de har på mobilen har jeg sjeldent vært innteressert i, det er deres reaksjon jeg er ute etter. De har aldri hatt noe på mobilen jeg har reagert på. Ene hadde en chatt på Moviestar planet en lærer ba meg sjekke siden hun viste jeg enkelt kunne sjekke. Selvmordstanker en klassevenn skrev om, så barnet fikk den hjelpen det skulle uten at barnet fikk vite hvor det kom ifra. Søt jente som jeg møter hver morgen når jeg drar på jobb, ikke lenger ett barn men straks myndig jente. 

Anonymkode: 7e677...7ef

Nei det er det politiet anbefaler! Men dårlige foreldre som deg skjønner ikke sånt!

Politiet har faktisk ikke særlig faglig kunnskap om barn, men de er god på å utøve makt... tviler på at Politiet mener at man skal sjekke mobilen til Kjell på 14 år som har god og åpen dialog med foreldrene sine, aldri har vært i en konflikt, har gode skussmål fra skolen og venners foreldre. Som har foreldre som vet hvor han er og hvem han er sammen med til en hver tid og som har lan hjemme fremfor å gå på fest. 

Det er noe ironisk i måten du ordlegger deg på. Mannen min, som er lærer, ville nok definert det som mobbing. Viktig å være gode rollemodeller, så får håpe ikke barna fine snoker på din mobil.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det var veeeeldig mange foreldre som fikk en øyeåpner når vi kollektivt (sikkert med unntak) sjekket mobilene til barna. Lille Lise var visst ikke så uskyldig likevel.. 

Det var også ungdom som ble lettet når alle telefoner ble sjekket slik at de ikke fikk rykte på seg for å ha sladret hjemme når ting kom på bordet.. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det første barnet fikk beskjed om før han fikk mobil er at vi foreldre skal alltid ha koden til mobilen,å kommer til å sjekke den jevnlig. Er han imot det så hadde han ikke fått lov å ha mobil,så enkelt er det. Det er vår plikt som foreldre å sjekke mobilen jevnlig til barna våre!!

Du fratar barnet ditt muligheten til å ha privatliv, ha hemmeligheter med venner og hemmelige samtaler med venner- som også er uskyldige

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Du fratar barnet ditt muligheten til å ha privatliv, ha hemmeligheter med venner og hemmelige samtaler med venner- som også er uskyldige

Barn har overhodet ingen rett på privatliv når det gjelder mobilen eller pcen. Jeg har sagt fra dag 1 at jeg kommer til å sjekke begge deler hver dag,hvis ikke får ikke barnet/ungdommen lov å ha mobil eller pc! Så enkelt er det!

Barn har overhodet ingen rett på privatliv når det gjelder mobilen eller pcen. Jeg har sagt fra dag 1 at jeg kommer til å sjekke begge deler hver dag,hvis ikke får ikke barnet/ungdommen lov å ha mobil eller pc! Så enkelt er det!

I følge menneskerettighetene har de det. Hva får deg til å tro at du står over den?

Dette kommer helt an på alderen til barnet. Det er en grunn til at vi som foreldre har en begrenset innsynsrett via helsenorge appen fra de er 12 år og ingen innsyn fra fylt 16 år. 

Med andre ord stor forskjell fra småtrinnet og på ungdomsskolen, eventuelt videregående (skjønt der kommer det sjeldent fellesmeldinger til foresatte) 

Anonymkode: 9cafb...069

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

I følge menneskerettighetene har de det. Hva får deg til å tro at du står over den?

Barn og ungdom klarer ikke alltid å sortere og takle det de opplever på sosiale medier - de har behov for veiledning.

Det kan også være vanskelig for dem å fortelle det de opplever i lukkede fora fordi de er redde for å bli sett på som snitch. De kan se trakassering og deling av bilder, og de blir medskyldige uten å komme seg ut av det.

Derfor er det å sette seg ned sammen med ungdommen for å få et innblikk i hva som skjer på nett en viktig del av det å være foreldre. Og dersom det er noe alle gjør - som når skole og politi ba oss om det, så bar det en enorm velt som falt fra skuldrene til mange. 

Det er ikke til det beste for barna/ungdommen å la dem være helt overlatt til seg selv 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Barn og ungdom klarer ikke alltid å sortere og takle det de opplever på sosiale medier - de har behov for veiledning.

Det kan også være vanskelig for dem å fortelle det de opplever i lukkede fora fordi de er redde for å bli sett på som snitch. De kan se trakassering og deling av bilder, og de blir medskyldige uten å komme seg ut av det.

Derfor er det å sette seg ned sammen med ungdommen for å få et innblikk i hva som skjer på nett en viktig del av det å være foreldre. Og dersom det er noe alle gjør - som når skole og politi ba oss om det, så bar det en enorm velt som falt fra skuldrene til mange. 

Det er ikke til det beste for barna/ungdommen å la dem være helt overlatt til seg selv 

*en enorm vekt som falt fra skuldrene*

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

En slosskamp som er blitt filmet og spredd vis sosiale medier og hvor slosskampen var i skolegården. Skolen ser alvorlig på hendelsen da det viser seg at dette var en planlagt slosskamp og at mange elever visste om den. Ingen sa fra til ansatte eller foresatte. Skolen har meldt fra til politi og ber nå foreldre sjekke barnas telefoner og ikke minst snakke med sine barn. Sjekker du telefonen? 

Anonymkode: 314b0...c8c

Eh.... Og det spør du om??? Selvfølgelig! Jeg er nok den i gjengen som lar barna få ha privatliv. Men når det gjelder dette, så har vi foreldre ett ansvar. 

De som ikke vil sjekke.. Er de redde for hva de finner? 

Anonymkode: 6a9f2...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...