Gå til innhold

Oh no... empati vs sympati

Anbefalte innlegg

Så i dag denne filmen om empati vs sympati: Brene Brown on Empathy vs Sympathy (greier ikke linke).

Har trodd jeg er god på empati, men i denne filmen følte jeg at jeg var hjorten med sympati og "gode råd/finne løsning/se på den positive siden av ting". Mangler jeg da empati? 

Når noen forteller om noe de sliter med eller synes er vanskelig lytter jeg alltid og gir klem osv, men for å ha en verbal respons også havner jeg nok litt i Silver lining fella, ikke så kaldt som i filmen, men likevel.

Hvordan støtte noen på en god måte og vise empati i stedenfor sympati? Bare svare at en skjønner de synes det er vanskelig og ikke prøve videre på trøst eller finne løsning?

Ble mer forvirret etter den filmen jeg på empati vs sympati. 

Anonymkode: 3716d...b1d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434678-oh-no-empati-vs-sympati/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NotNaomi

Du er ikke den eneste som ikke skjønner hva empati egentlig er. 

Et godt eksempel er når en bruker her fks forteller om hvor vanskelig livet er ( ingen spesifikk ) så kommer folk med "slutt å syns synd på deg selv" "Jeg har valgt å se lyst på livet tross mye motgang" "selv har jeg mistet mann, barn og hjem" " fulgte du rådet du fikk sist?"  Alt dette er mangel på empati, for de setter seg ikke inn i situasjonen til den som sliter. De setter seg selv i fokus og viser riktignok ikke sympati heller.

Om du svarer " jeg skjønner/ prøver og skjønne hvordan du har det" DA viser man empati eller vilje til det. Og så stiller man spørsmål til personen isteden for å komme med råd og eksempler. Så enkelt, og så vanskelig.

Hvis du sier "Jeg forstår at du har det vanskelig, og vil gjerne hjelpe" ja, da viser du sympati. 

Det går an å ha begge deler. Samtidig. Man kan føle empati, men også gi råd man synses er gode.

Likevel. Når folk forteller om noe som er vanskelig, så ikke ta utgangspunkt i at de ønsker å få gode råd. De fleste ønsker bare å lette byrden ved å dele. Da er «jeg forstår at det er vanskelig» være bedre enn «har du forsøkt…….»

Anonymkode: 57f9f...f28

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det verste og siste jeg trenger er "gode" råd og løsninger. Jeg trenger at noen lytter og prøve å forstå. Litt som med barn det, alt skal ikke fikses. Bare vær der. 

Anonymkode: d80c0...4df

Hmmm..  sønnen min har alltid sagt han synes det er så fint å snakke med meg om ting han synes er vanskelig fordi jeg setter ord på det han føler og setter det i perspektiv. Og gir råd om å finne en vei ut av det han sliter med. Noen ganger innser han feks at han i sitt eget hode har laget et problem ut av noe som egentlig ikke var det feks. Viser jeg da ikke empati? 

Selv setter jeg uendelig mer pris på at folk forsøker hjelpe meg ut av smørja enn at de bare sitter og nikker og "forstår", det hjelper meg jo liksom ikke videre. Jeg er kanskje sær.... kanskje jeg mangler empati? 😱

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hmmm..  sønnen min har alltid sagt han synes det er så fint å snakke med meg om ting han synes er vanskelig fordi jeg setter ord på det han føler og setter det i perspektiv. Og gir råd om å finne en vei ut av det han sliter med. Noen ganger innser han feks at han i sitt eget hode har laget et problem ut av noe som egentlig ikke var det feks. Viser jeg da ikke empati? 

Selv setter jeg uendelig mer pris på at folk forsøker hjelpe meg ut av smørja enn at de bare sitter og nikker og "forstår", det hjelper meg jo liksom ikke videre. Jeg er kanskje sær.... kanskje jeg mangler empati? 😱

Jeg tenker at man ikke skal komme med råd til noen som ikke har bedt om råd. Jeg mener det er en fin regel

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at man ikke skal komme med råd til noen som ikke har bedt om råd. Jeg mener det er en fin regel

Men folk ber sjelden om råd da, selv om de ønsker det?

Hva sier man da hvis man skal vide empati? Minst mulig? 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men folk ber sjelden om råd da, selv om de ønsker det?

Folk som ønsker råd ber om det.

Hvorfor må man si mindre når man viser empati? Mister man munn og mæle fordi man ikke skal gi råd?

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er veldig godt med forståelse. Ofte er det alt man trenger faktisk. Men det er selvfølgelig individuelle behov. 

Folk som ønsker råd ber om det.

Hvorfor må man si mindre når man viser empati? Mister man munn og mæle fordi man ikke skal gi råd?

Men jeg vet ikke hva jeg da skal si om det ikke blir å prøve å hjelpe dem ut av det de sliter med. Det er jo liksom problemet mitt her da, og det jeg spør om. Hva passer da å si? 

Men jeg vet ikke hva jeg da skal si om det ikke blir å prøve å hjelpe dem ut av det de sliter med. Det er jo liksom problemet mitt her da, og det jeg spør om. Hva passer da å si? 

Hva som helst! 

- jeg føler så med deg

- hva tenker du fremover nå?

- er det noe du ønsker at jeg skal gjøre for deg?

- hva kan jeg gjøre for å lette byrden fra deg, om det er mulig?

- har du tenkt på hva du kan gjøre for å komme deg opp igjen?

- jeg føler at du trenger å komme deg ut. Kan jeg spandere en kaffe/øk/vin på deg en dag?…. Eller vi kan ta det hos deg om du ikke føler for å gå ut akkurat nå

- trenger du å snakke mer, så bare ring meg

- jeg ringer deg og sjekker at alt er bra med deg hver dag til det blir bra, for det gjør det helst- og gjør det

- osv

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hva som helst! 

- jeg føler så med deg

- jeg føler at du trenger å komme deg ut. Kan jeg spandere en kaffe/øk/vin på deg en dag?…. Eller vi kan ta det hos deg om du ikke føler for å gå ut akkurat nå

- jeg ringer deg og sjekker at alt er bra med deg hver dag til det blir bra, for det gjør det helst- og gjør det

- osv

Dette! Og i tillegg går det an å spørre "vil du ha råd?" før du faktisk buser ut med råd. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hva som helst! 

- jeg føler så med deg

- osv

Ja, ok, dette er greit, men dette er liksom enkelt setning og på en måte en avslutning av samtalen. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, ok, dette er greit, men dette er liksom enkelt setning og på en måte en avslutning av samtalen. 

Men hvorfor skal man forsette samtalen? Personen ville tømme seg, personen har fått tømt seg, du har forklart hva du føler og tilbudt deg å hjelpe, saken er løst inntil videre. Eller den surrer videre på spørsmålene du har stilt. 

feks:

- er det noe jeg kan gjøre for deg?

- kanskje du kan hjelpe meg med xx eller yy. Det er litt vanskelig for meg å gjøre nå

- så klart jeg kan det. Vil du jeg skal sette i gang nå, eller skal vi finne en annen dag.

- jeg tror det er best å ta det lørdag på formiddagen. Da har jeg ledig tid

- ok. Da skal jeg sette av den tiden til deg. Tenker du at vi burde snakke litt mer etter det er gjort? Altså skal jeg ta med ei flaske vin? Eller to?

- kanskje det. Men vet ikke om jeg orker.

- jeg tar det med uansett, så ser vi hva det blir til. Føler du det litt lettere nå, eller ønsker du at vi snakker litt mer om dette?

- det er lettere nå

- så bra! Jeg føler det også bedre nå som jeg vet at jeg kan gjøre noe for deg, selv om det er så lite

- for meg er det ikke lite. Det er faktisk stort for leg at du faktisk vil

- det er jo det man har venner til. Vi er her for hverandre. Neste gang er det kanskje jeg som trenger deg.

- selvsagt skal jeg også stille opp når det er vanskelig for deg!

- ja det bør du! Og ta med vin!

-hahahahahah

tema skifter…

En full samtale

Litt av poenget med empati er at man forstår hvorvidt man bør si noe eller ei. Empati er evnen til å forstå den andres følelser. Den andres følelser er ikke en statisk ting, det er noe som varierer med person og situasjon. Dermed finnes det ikke noe svar på dette.

Anonymkode: d7608...c5e

Enig.

Det som er kult, det er når jeg forteller om en ting jeg tenker på eller et problem jeg har, og noen kommer med en referanse til en sang/tekst/film som viser at de forstår nøyaktig hva jeg mener. 

Enig.

Det som er kult, det er når jeg forteller om en ting jeg tenker på eller et problem jeg har, og noen kommer med en referanse til en sang/tekst/film som viser at de forstår nøyaktig hva jeg mener. 

Hahah! Unnskyld at jeg ler, men what?! Kom med eksempel. Denne var ny for meg!

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hahah! Unnskyld at jeg ler, men what?! Kom med eksempel. Denne var ny for meg!

Det var en gang jeg forsøkte å fortelle om forholdet mellom to stykk, og strevde med å forklare, og så sa den som hørte på meg; Åja, det er sånn som hun med den broren, i Love Actually.

Og det stemte på en prikk. Så han jeg fortalte til, skjønte mer enn jeg hva jeg skulle frem til.

I etterkant har jeg forstått at dette heter medavhengighet. Det er det samme som går igjen i Runaway Bride, hun som ikke vet hva slags egg hun liker.

Bøker, filmer, musikk, kunst, det handler om å formidle følelser. 

Bøker, filmer, musikk, kunst, det handler om å formidle følelser. 

Og ofte så får man med et råd på kjøpet, fordi man vet hva som skjedde i sangen/boken/filmen, men uten at noen prakker det på en.

Og ofte så får man med et råd på kjøpet, fordi man vet hva som skjedde i sangen/boken/filmen, men uten at noen prakker det på en.

Har ikke sett noen av filmene du refererer til, men det er jo ikke poenget. Jeg hadde antakelig sitter der og «….. hvem?» for jeg har ADHD og har aldri sett en hel film noen gang😂

Men det er sant. Kunst og litteratur vekker følelsene i en. Husker en gang jeg var på museum og så selvportrett i gylden skjortel. En dame stod og stirret på maleriet lenge.. fra flere vinkler. Venninnen forsøkte å dra henne med seg flere ganger. Vi var tenåringer på kunstfag, og fniste litt av henne. Så sa hun plutselig «har alltid lurt på hvordan han orket å stå og dra opp den kjortelen så lenge og likevel se fornøyd ut!» og så fikk maleriet en helt annen betydning. 

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

:fnise:  Herlig historie.

Man kan faktisk delvis se hvem som har empati og ikke på kunstgalleri. Folk som ser på skrik og sier «se på den fargebruken. Og typiske penselstrøk for Munch» som at det var det han ville folk skulle si når de så en mann som skriker angst, frykt, desperasjon eller hva det skulle være når de så maleriet hans i 2022.

Enig.

Oi, det høres rart ut, da ville jegblitt satt ut tror jeg. Følt at du sporet helt av liksom. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Man kan faktisk delvis se hvem som har empati og ikke på kunstgalleri. Folk som ser på skrik og sier «se på den fargebruken. Og typiske penselstrøk for Munch» som at det var det han ville folk skulle si når de så en mann som skriker angst, frykt, desperasjon eller hva det skulle være når de så maleriet hans i 2022.

Hahaha, ja! :D

Hun som satt og funderte på hvordan det er mulig å være fornøyd når man holder oppe en kjortel, derimot..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...