Gå til innhold

Ta influensavaksine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er lærer, og vi fikk tilbud om å ta den i fjor. Dette hang sammen med korona, og mye smitte i kommunen. Jeg tok i fjor, men har ikke fått tilbudet i år.

Jeg hadde influensa for 12-13 år siden. Jeg ble skikkelig dårlig. Etter å ha vært influensasyk i ei lita uke, fikk jeg dobbeltsidig lungebetennelse. Gikk og hanglet helt til våren det året. Jeg har jo tro på at immunforsvaret styrkes ved sykdom. Men så lenge allmenntilstanden svekkes så til de grader, takker jeg ja om jeg får tilbudet igjen.

Anonymkode: a87b4...44d

Jeg er kronisk syk og tar den. Mener det har vært noe snakk om at influensaen kan sparke godt fra seg denne sesongen siden "ingen" hadde influensa nå i vinter (2022). Du må nesten ta en vurdering på om du er i en spesielt utsatt posisjon der du jobber. 

Anonymkode: c758f...5ae

Annonse

Jepp. Får tilbud via jobben og tar den hvert år. Fikk influensa da jeg studerte og var kjempedårlig. Har også venner som fikk det for noen år siden og ble kjempedårlig og med betydelig svekkelse i flere måneder etterpå. 

Anonymkode: bcfe3...479

Jeg skal ta. Tok for første gang i fjor og var endelig en vinter uten å være dausjuk med kraftig forkjølelse og influensa. Jeg er ufør og får mye smitte hjem via arbeidsplassen til mannen og skole fra barn, så den influensavaksina kommer jeg til p fortsette med. 

Anonymkode: ed4ae...82b

Influensa har jeg hatt to ganger i mitt liv, en gang i begynnelsen av 20-årene og da utviklet det seg til en lungebetennelse. Student og langt hjemmefra, jeg var så dårlig, høy feber og helt elendig. Måtte dra meg til en fremmed lege og holdt på å stryke med av anstrengelsen.

Så hadde jeg det i midten av 30-årene. Først en uke syk hjemme, høy feber, skikkelig syk, hostet så jeg ikke fikk puste. Endte med sykehusinnleggelse fordi det trakk nedover i systemet, de trodde det var en skikkelig lungebetennelse, men på røntgen viste det at det "bare" satt i bronkiene. Måtte ihvertfall ha en hestekur med antibiotika, hostet på meg brist i ribbein osv. Gud så dårlig jeg var.

Nå tar jeg vaksine hvert år, har gjort de de siden før korona, og med korona også i omløp tenker jeg at jeg ihvertfall skal ta. Tenk å få begge deler etter hverandre eller samtidig...

Anonymkode: 0b755...379

Annonse

Twintipp skrev (18 timer siden):

Hell yeah🫡 Hadde influensa i 2019, var sjuk fra desember til april! Hosta på meg ribbeinsbrudd til slutt. Aldri vært så syk før! 

Du hadde mest sannsynlig korona, hvis du ble syk i desember 2019 og var syk helt til april 2020.

Anonymkode: 0968d...356

Jeg har reagert på begge dosene av koronavaksinen (da snakker vi om langvarig, kraftig reaksjon), så jeg kommer ikke til å ta influensavaksine eller flere koronavaksiner. Har hatt influensa to ganger tidligere. Det var ikke noe behagelig, men gikk helt greit.

Anonymkode: 0968d...356

Nei. Og vi må slutte med at vi skal ta vaksiner for å beskytte andre. Normalt friske mennesker tar ikke skade en av runde influensa. Vi kan ikke gå rundt hele vårt voksne liv å skulle ta en masse vaksiner for å beskytte syke og eldre. Da får de ta sine forholdsregler. Jeg hadde influensa sist i 1999, etter det har jeg vært syk en gang...det var korona etter å ha tatt tre doser fordi man "måtte".

Anonymkode: d6ed8...b75

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Og vi må slutte med at vi skal ta vaksiner for å beskytte andre. Normalt friske mennesker tar ikke skade en av runde influensa. Vi kan ikke gå rundt hele vårt voksne liv å skulle ta en masse vaksiner for å beskytte syke og eldre. Da får de ta sine forholdsregler. Jeg hadde influensa sist i 1999, etter det har jeg vært syk en gang...det var korona etter å ha tatt tre doser fordi man "måtte".

Anonymkode: d6ed8...b75

Du må gjerne stå for denne holdningen til dine medmennesker, men heldigvis er det mange som ikke tenker som deg.

Husk at mange vaksiner beskytter barn også. Er ikke det heller viktig?

Anonymkode: c758f...5ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...