Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #26 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville dobbelsjekket at dette er journalført av legen! Hvis legen ikke har journalført at din mor er samtykkekompetent, så står dere arvingene langt svakere om den ideelle organisasjonen ev. skulle få vite om at de stod i første testament og ev. skulle velge å bestride det siste testamentet. Om første testamente var tinglyst Så sørg for at ansvarlig lege dokumenterer at din mor er samtykkekompetent i forhold til økonomi. Da vil det ikke være tvil om at siste testament er gyldig, så lenge det ellers er gyldig med vitner osv. Sørg for å få testamentet til tingretten! (jeg har opplevd at et testamente "forsvant", det var ikke levert tingretten enda og de som fikk det fjernet og de som visste tiet det ihjel, så ingen måte å bevise det på - så mye for nøytrale vitner...) Anonymkode: 5fd24...57a Takk for tips. Ja. Jeg har legeattest da det bevises om personen var samtykkekompetent i forhold til hjelp med økonomien Anonymkode: dbfdf...bf9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #27 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg ville dobbelsjekket at dette er journalført av legen! Hvis legen ikke har journalført at din mor er samtykkekompetent, så står dere arvingene langt svakere om den ideelle organisasjonen ev. skulle få vite om at de stod i første testament og ev. skulle velge å bestride det siste testamentet. Om første testamente var tinglyst Så sørg for at ansvarlig lege dokumenterer at din mor er samtykkekompetent i forhold til økonomi. Da vil det ikke være tvil om at siste testament er gyldig, så lenge det ellers er gyldig med vitner osv. Sørg for å få testamentet til tingretten! (jeg har opplevd at et testamente "forsvant", det var ikke levert tingretten enda og de som fikk det fjernet og de som visste tiet det ihjel, så ingen måte å bevise det på - så mye for nøytrale vitner...) Anonymkode: 5fd24...57a Men har virkelig en frivillig organisasjon lov til å bestride? Har de lov til å hente ut journaler? Jeg vet at en kopi av tidligere testamente ligger hos de frivillige også. Et testamente tinglyses ikke, men oppbevares. Så tingretten vet ikke hva som sto i første testamente, organisasjonen vet fordi de hjalp henne lage det første. Anonymkode: dbfdf...bf9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #28 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men har virkelig en frivillig organisasjon lov til å bestride? Har de lov til å hente ut journaler? Jeg vet at en kopi av tidligere testamente ligger hos de frivillige også. Et testamente tinglyses ikke, men oppbevares. Så tingretten vet ikke hva som sto i første testamente, organisasjonen vet fordi de hjalp henne lage det første. Anonymkode: dbfdf...bf9 Når man bestrider et testamente melder man fra at man mener testamentet er ugyldig. Å bestride betyr bare at man motsier at testamentet er gyldig. Man trenger ikke å ha innsyn i journal, men man må oppgi årsak til at man mener at testamentet er ugyldig. En årsak kan være at man mener at avdøde var dement da hun skrev det nye testamentet. Det blir så opp til retten å finne ut av om testamentet som foreligger er gyldig eller ikke. Anonymkode: e6ebe...7c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #29 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men har virkelig en frivillig organisasjon lov til å bestride? Har de lov til å hente ut journaler? Jeg vet at en kopi av tidligere testamente ligger hos de frivillige også. Et testamente tinglyses ikke, men oppbevares. Så tingretten vet ikke hva som sto i første testamente, organisasjonen vet fordi de hjalp henne lage det første. Anonymkode: dbfdf...bf9 Hvis det oppbevares hos tingretten, så har noen der lest det selv om det ikke står annet enn registrert. Det skal kontrolleres at det ikke er i strid med arveloven. Da jeg satt og registrerte disse, måtte jeg flere ganger returnere fordi det var i strid med arvelov eller andre ting som var feil. En gang var et av vitnene en person som skulle arve 8 mill etter en gammel enslig tante. Den andre var død noen måneder før testamentet var datert. Advokater har skrevet testamenter der de fratar barn arv grunnet rus og kriminalitet osv, og heller gis deres barn igjen, men glemmer at det ikke er tillatt å testamentere slik. Da må de kalle det viljeserklæring. Men uansett: dere kan sende et brev til organisasjonen via feks advokaten som har utformet testamentet, og forklare at det er skrevet nytt som er registrert i tingretten, slik at det de har er forkastet. Dere trenger ikke forklare noe om hva som står i det nye, og din mor kan signere brevet sammen med advokaten. Da blir saken enten ute av verden, eller de vil bestride. Med dette kan jo samtykket til din mor vurderes mens hun ennå er i live, så slipper dere striden etter hun dør når dere allerede er i sorg. Anonymkode: cb3ef...5c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851829 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #30 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvis det oppbevares hos tingretten, så har noen der lest det selv om det ikke står annet enn registrert. Det skal kontrolleres at det ikke er i strid med arveloven. Da jeg satt og registrerte disse, måtte jeg flere ganger returnere fordi det var i strid med arvelov eller andre ting som var feil. En gang var et av vitnene en person som skulle arve 8 mill etter en gammel enslig tante. Den andre var død noen måneder før testamentet var datert. Advokater har skrevet testamenter der de fratar barn arv grunnet rus og kriminalitet osv, og heller gis deres barn igjen, men glemmer at det ikke er tillatt å testamentere slik. Da må de kalle det viljeserklæring. Men uansett: dere kan sende et brev til organisasjonen via feks advokaten som har utformet testamentet, og forklare at det er skrevet nytt som er registrert i tingretten, slik at det de har er forkastet. Dere trenger ikke forklare noe om hva som står i det nye, og din mor kan signere brevet sammen med advokaten. Da blir saken enten ute av verden, eller de vil bestride. Med dette kan jo samtykket til din mor vurderes mens hun ennå er i live, så slipper dere striden etter hun dør når dere allerede er i sorg. Anonymkode: cb3ef...5c3 Jeg tror ikke det er mulig å bestride et testamente før testator er død (https://www.testament.no/etter-dodsfall/kan-et-testament-bli-ugyldig/) Anonymkode: e6ebe...7c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #31 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg tror ikke det er mulig å bestride et testamente før testator er død (https://www.testament.no/etter-dodsfall/kan-et-testament-bli-ugyldig/) Anonymkode: e6ebe...7c8 innen 6 måneder etter at testator døde, eller 6 måneder etter at du ble kjent med forholdet som du mener gjør testamentet ugyldig. Anonymkode: cb3ef...5c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851849 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #32 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): innen 6 måneder etter at testator døde, eller 6 måneder etter at du ble kjent med forholdet som du mener gjør testamentet ugyldig. Anonymkode: cb3ef...5c3 Mener du at et testament er ugyldig, må du melde fra om dette til tingretten eller til en som har fordel av testamentet innen 6 måneder etter at testator døde, eller 6 måneder etter at du ble kjent med forholdet som du mener gjør testamentet ugyldig. Du må gi en begrunnelse for hvorfor du anser testamentet ugyldig. Gir du ikke melding i tide, blir testamentet gyldig. Les her om hvordan du går frem. Du kan ikke gjøre gjeldende at et testament er ugyldig før testator er død. Anonymkode: e6ebe...7c8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #33 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Mener du at et testament er ugyldig, må du melde fra om dette til tingretten eller til en som har fordel av testamentet innen 6 måneder etter at testator døde, eller 6 måneder etter at du ble kjent med forholdet som du mener gjør testamentet ugyldig. Du må gi en begrunnelse for hvorfor du anser testamentet ugyldig. Gir du ikke melding i tide, blir testamentet gyldig. Les her om hvordan du går frem. Du kan ikke gjøre gjeldende at et testament er ugyldig før testator er død. Anonymkode: e6ebe...7c8 Men du kan si fra at det er forkastet. Og vil de da krangle på det, så kan de krangle med testator/dennes advokat. Det er mulig å bestride det meste mens testator er i live, men ugyldighet kan de ikke kreve før testator er død. Anonymkode: cb3ef...5c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #34 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men du kan si fra at det er forkastet. Og vil de da krangle på det, så kan de krangle med testator/dennes advokat. Det er mulig å bestride det meste mens testator er i live, men ugyldighet kan de ikke kreve før testator er død. Anonymkode: cb3ef...5c3 Hvordan kan man bestride et testamente før man er død? Det er jo personens siste vilje? Og hvorfor leses testamente? Trodde det var kun eier av testamente som visste innholdet hvis man ikke delte det? Anonymkode: dbfdf...bf9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #35 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvordan kan man bestride et testamente før man er død? Det er jo personens siste vilje? Og hvorfor leses testamente? Trodde det var kun eier av testamente som visste innholdet hvis man ikke delte det? Anonymkode: dbfdf...bf9 Man kan sende et brev der man bestrider. Eller man kan ringe noen og bestride… man kan hevde alt mulig rart. Men kreve ugyldig kan det være man må vente med til etter død. testamenter leses for å finne ut om de er i strid med arveloven, er signert av noen som ikke kan være vitne, feil formkrav…. Ingen som memorerer det da, men man kan ikke registrere testament som ikke vil være gyldig ved død. Feks er det mange advokater som glemmer å signere. Da må de returneres for signatur. Eller testator har ønsket at alt skal gå til et av to barn fordi ene barnet er narkoman. Da må man returnere det for å forklare at dette er i strid med arveloven, men at det kan registreres som viljeserklæring. Ingen bryr seg så mye om hva som står så lenge det ikke er i strid med en lov. Jeg husker ikke et eneste innhold av de godkjente testamentene jeg registrerte. Det må ha vært over 1000, flere hver dag. Skummet kjapt igjennom dem og registrerte om alt var ok. Anonymkode: cb3ef...5c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #36 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Man kan sende et brev der man bestrider. Eller man kan ringe noen og bestride… man kan hevde alt mulig rart. Men kreve ugyldig kan det være man må vente med til etter død. testamenter leses for å finne ut om de er i strid med arveloven, er signert av noen som ikke kan være vitne, feil formkrav…. Ingen som memorerer det da, men man kan ikke registrere testament som ikke vil være gyldig ved død. Feks er det mange advokater som glemmer å signere. Da må de returneres for signatur. Eller testator har ønsket at alt skal gå til et av to barn fordi ene barnet er narkoman. Da må man returnere det for å forklare at dette er i strid med arveloven, men at det kan registreres som viljeserklæring. Ingen bryr seg så mye om hva som står så lenge det ikke er i strid med en lov. Jeg husker ikke et eneste innhold av de godkjente testamentene jeg registrerte. Det må ha vært over 1000, flere hver dag. Skummet kjapt igjennom dem og registrerte om alt var ok. Anonymkode: cb3ef...5c3 Aha. Da lærte jeg noe nytt Anonymkode: dbfdf...bf9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #37 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Man kan sende et brev der man bestrider. Eller man kan ringe noen og bestride… man kan hevde alt mulig rart. Men kreve ugyldig kan det være man må vente med til etter død. testamenter leses for å finne ut om de er i strid med arveloven, er signert av noen som ikke kan være vitne, feil formkrav…. Ingen som memorerer det da, men man kan ikke registrere testament som ikke vil være gyldig ved død. Feks er det mange advokater som glemmer å signere. Da må de returneres for signatur. Eller testator har ønsket at alt skal gå til et av to barn fordi ene barnet er narkoman. Da må man returnere det for å forklare at dette er i strid med arveloven, men at det kan registreres som viljeserklæring. Ingen bryr seg så mye om hva som står så lenge det ikke er i strid med en lov. Jeg husker ikke et eneste innhold av de godkjente testamentene jeg registrerte. Det må ha vært over 1000, flere hver dag. Skummet kjapt igjennom dem og registrerte om alt var ok. Anonymkode: cb3ef...5c3 Men det jeg egentlig mener er hvordan kan man bestride noe? Skal de sende brev å si at hun ikke får lov til å endre sitt testamente? Anonymkode: dbfdf...bf9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #38 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men har virkelig en frivillig organisasjon lov til å bestride? Har de lov til å hente ut journaler? Jeg vet at en kopi av tidligere testamente ligger hos de frivillige også. Et testamente tinglyses ikke, men oppbevares. Så tingretten vet ikke hva som sto i første testamente, organisasjonen vet fordi de hjalp henne lage det første. Anonymkode: dbfdf...bf9 De har lov. Det har vært noen få slike saker (etter at den som har testamentert er død), men heldigvis ikke så veldig mange av dem. Her er en: https://www.dn.no/jus/kreftforeningen/arv/kreftforeningen-avviste-dommerens-bonn-om-forlik-tapte-strid-om-arv-pa-16-millioner/2-1-1020448 Hun som har jobbet med å sjekke testament skrev at du/dere kan skrive til organisasjonen og fortelle at testamentet er endret, vil de protestere på det, så kan de sikker gjøre det likevel, men de kommer jo ingen vei så lenge din mor var vurdert å være samtykkekompetent når det kommer til økonomi da hun fikk det nye testamentet skrevet. Jeg tror jeg ville gjort dette når testamentet er sendt til tingretten, og dere vet at det der er godtatt. Da kan jeg ikke se for meg at organisasjonen vil prøve seg på noen bestriding når din mor dør. Skulle de likevel gjøre det, da har dere jo uansett legeerklæring på at hun var samtykkekompetent når det kom til økonomi da hun fikk utformet det nye testamentet. Anonymkode: 5fd24...57a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #39 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men det jeg egentlig mener er hvordan kan man bestride noe? Skal de sende brev å si at hun ikke får lov til å endre sitt testamente? Anonymkode: dbfdf...bf9 Ikke si at hun ikke får lov. Men mene at hun er tvunget, ikke vet hva hun gjør, ikke har skrevet dette av egen, fri vilje osv. Men hvis ingen sier noe om dette, så vil de ikke få vite noe før etter hun er død, og da må de selv følge med på dødsannonsene. Testamentet de hjalp henne med er ugyldig ved opprettelse av nytt, dersom - og dette er egentlig veldig viktig- det står i det siste «dette testamente erstatter alle tidligere testament(er). Anonymkode: cb3ef...5c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #40 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Men det jeg egentlig mener er hvordan kan man bestride noe? Skal de sende brev å si at hun ikke får lov til å endre sitt testamente? Anonymkode: dbfdf...bf9 De kan vel ikke formelt bestride det før hun er død, slik hun som har jobbet med det skrev. Men om de av en eller annen grunn skulle vite at din mor er begynnende dement, da kunne det jo tenkes at de ville forsøkt seg med å hevde at din mor ikke er samtykkekompetent. Om de gjør det før hun dør, det tror jeg ikke. Men skulle de gjøre det før eller etter, så har dere jo legeerklæringen på at hun var samtykkekompetent hva økonomi angår da hun fikk skrevet det siste testamentet og dermed ugyldiggjort det første. Jeg tenker at grunnen til å gi organisasjonen melding om at testamentet er endret, det er mest for at dere pårørende ikke skal få en slik sak i fanget etter å ha mistet din mor. Så jeg ville gitt dem beskjed kun for å hindre at saken skulle utvikle seg etter hun en dag er død. Slike organisasjoner har mye velvilje og omdømme å tape på å bestride slike testamenter, spesielt når det er nærmeste pårørende som har stilt opp for den døde som skal arve, så det er nok minimal sjanse for at de ville forsøkt seg - selv om linken over viser at det skjer en sjelden gang. Anonymkode: 5fd24...57a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #41 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De kan vel ikke formelt bestride det før hun er død, slik hun som har jobbet med det skrev. Men om de av en eller annen grunn skulle vite at din mor er begynnende dement, da kunne det jo tenkes at de ville forsøkt seg med å hevde at din mor ikke er samtykkekompetent. Om de gjør det før hun dør, det tror jeg ikke. Men skulle de gjøre det før eller etter, så har dere jo legeerklæringen på at hun var samtykkekompetent hva økonomi angår da hun fikk skrevet det siste testamentet og dermed ugyldiggjort det første. Jeg tenker at grunnen til å gi organisasjonen melding om at testamentet er endret, det er mest for at dere pårørende ikke skal få en slik sak i fanget etter å ha mistet din mor. Så jeg ville gitt dem beskjed kun for å hindre at saken skulle utvikle seg etter hun en dag er død. Slike organisasjoner har mye velvilje og omdømme å tape på å bestride slike testamenter, spesielt når det er nærmeste pårørende som har stilt opp for den døde som skal arve, så det er nok minimal sjanse for at de ville forsøkt seg - selv om linken over viser at det skjer en sjelden gang. Anonymkode: 5fd24...57a Det er sant. I forhold til linken over så er det vel arvingene som gikk til sak? Og Kreftforeningen som ikke inngikk forlik? Og dermed tapte de? Anonymkode: dbfdf...bf9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #42 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Det er sant. I forhold til linken over så er det vel arvingene som gikk til sak? Og Kreftforeningen som ikke inngikk forlik? Og dermed tapte de? Anonymkode: dbfdf...bf9 Kreftforeningen tapte i dette tilfellet ikke fordi de ikke villle inngå forlik, de tapte i retten fordi retten fant det bevist at testamentet ikke var gyldig fordi den avdøde ikke var tilregnelig da testamentet ble skrevet. Uansett viser det at slike organisasjoner har vilje til å ta slike saker til rettssystemet. Denne sier det samme, selv om det oftest er nær arvinger som bestrider at organisasjoner skal arve. https://www.nrk.no/norge/organisasjoner-krangler-med-arvinger-nar-mor-og-far-testamenterer-arv-1.12370165 "Mange organisasjoner har egne jurister som jobber med å bistå personer med å sette opp testament og dermed hvordan personer skal gi testamentariske gaver. – Hvis de ideelle organisasjonene mener at de har retten på sin side, så kjemper de hardt for det, sier Poulsson, og det er flere saker som har havnet i rettsapparatet for å få sin løsning." Du skrev at den organisasjonen din mor først ønsket skulle arve også hjalp henne med å få satt opp testamente. Da har de trolig hatt advokat på saken allerede, de vil mene at testamentet er oppført på riktig måte. Og da tenker jeg det er lurt å informere dem om at nå har din mor skrevet et nytt testament som gjør tidligere testament ugyldig (som 5c3 skrev - sjekk at dette poenget er tatt med i det siste testamentet!) - så slipper dere misforståelser etter at hun en dag er død fordi de ikke har fått med seg at det testamentet de selv hjalp henne med ikke lenger er gyldig. Anonymkode: 5fd24...57a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #43 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Kreftforeningen tapte i dette tilfellet ikke fordi de ikke villle inngå forlik, de tapte i retten fordi retten fant det bevist at testamentet ikke var gyldig fordi den avdøde ikke var tilregnelig da testamentet ble skrevet. Uansett viser det at slike organisasjoner har vilje til å ta slike saker til rettssystemet. Denne sier det samme, selv om det oftest er nær arvinger som bestrider at organisasjoner skal arve. https://www.nrk.no/norge/organisasjoner-krangler-med-arvinger-nar-mor-og-far-testamenterer-arv-1.12370165 "Mange organisasjoner har egne jurister som jobber med å bistå personer med å sette opp testament og dermed hvordan personer skal gi testamentariske gaver. – Hvis de ideelle organisasjonene mener at de har retten på sin side, så kjemper de hardt for det, sier Poulsson, og det er flere saker som har havnet i rettsapparatet for å få sin løsning." Du skrev at den organisasjonen din mor først ønsket skulle arve også hjalp henne med å få satt opp testamente. Da har de trolig hatt advokat på saken allerede, de vil mene at testamentet er oppført på riktig måte. Og da tenker jeg det er lurt å informere dem om at nå har din mor skrevet et nytt testament som gjør tidligere testament ugyldig (som 5c3 skrev - sjekk at dette poenget er tatt med i det siste testamentet!) - så slipper dere misforståelser etter at hun en dag er død fordi de ikke har fått med seg at det testamentet de selv hjalp henne med ikke lenger er gyldig. Anonymkode: 5fd24...57a Det kan være lurt ja. Anonymkode: dbfdf...bf9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149851995 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #44 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det kan være lurt ja. Anonymkode: dbfdf...bf9 Så lenge det nye testamentet er gyldig og ugyldiggjør alle tidligere testamenter og din mor var samtykkekompetent da det nye testamentet ble skrevet, da er jo dette i utgangspunktet en ikke-sak. Men hvis organisasjonen tror de er arvinger og får med seg at din mor er død, da risikerer dere jo at dette blir noe dere må forholde seg til den dagen dere har mistet henne, og det tenker jeg er unødvendig. Det at hun var begynnende dement da det nye testamentet ble skrevet betyr jo også at de vil kunne bestride det nye pga. det. Så det å varsle organisasjonen om at testamentet er omgjort og de ikke lenger er arvinger, det tenker jeg kun handler om å spare dere arvinger for unødvendige belastninger i etterkant. Slik du har beskrevet situasjonen så vil de uansett ikke komme noen vei så lenge det siste testamentet er gyldig og din mor var samtykkekompetent da det ble skrevet - men det vil jo likevel være en unødvendig ekstrabelastning som kan være tøff når man står midt i sorg og ev. opprydning av hus/leilighet eller lignende. Hvis organisasjonen ikke hadde hjulpet din mor med det første testamentet så tenker jeg det hadde vært unødvendig å varsle dem, for da ville organisasjonen uansett ikke ha visst om det første testamentet. Men siden de nå vet om det, så tenker jeg det er greit å si fra om det for deres egen del, slik at det ikke blir misforståelser. Anonymkode: 5fd24...57a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149852002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #45 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Så lenge det nye testamentet er gyldig og ugyldiggjør alle tidligere testamenter og din mor var samtykkekompetent da det nye testamentet ble skrevet, da er jo dette i utgangspunktet en ikke-sak. Men hvis organisasjonen tror de er arvinger og får med seg at din mor er død, da risikerer dere jo at dette blir noe dere må forholde seg til den dagen dere har mistet henne, og det tenker jeg er unødvendig. Det at hun var begynnende dement da det nye testamentet ble skrevet betyr jo også at de vil kunne bestride det nye pga. det. Så det å varsle organisasjonen om at testamentet er omgjort og de ikke lenger er arvinger, det tenker jeg kun handler om å spare dere arvinger for unødvendige belastninger i etterkant. Slik du har beskrevet situasjonen så vil de uansett ikke komme noen vei så lenge det siste testamentet er gyldig og din mor var samtykkekompetent da det ble skrevet - men det vil jo likevel være en unødvendig ekstrabelastning som kan være tøff når man står midt i sorg og ev. opprydning av hus/leilighet eller lignende. Hvis organisasjonen ikke hadde hjulpet din mor med det første testamentet så tenker jeg det hadde vært unødvendig å varsle dem, for da ville organisasjonen uansett ikke ha visst om det første testamentet. Men siden de nå vet om det, så tenker jeg det er greit å si fra om det for deres egen del, slik at det ikke blir misforståelser. Anonymkode: 5fd24...57a Det er jo egentlig også en gråsone. For advokaten til organisasjonen eller andre i organisasjonen kan ikke være vitner. Advokaten kan, i kraft av at han er advokat, men organisasjonen kan ikke signere noe som tilfaller dem. Men det skal jeg ikke spekulere så mye mer i. Det er det du beskriver her jeg mener. Varsle dem før morens død slik at de slipper å ta opp kampen midt i sorgen. Ved å gi beskjed om nytt testamente, så vil man få en indikasjon på om de vil bestride eller ikke etter død, og man kan ruste seg bedre og dermed få tid og ro til å sørge Anonymkode: cb3ef...5c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149852007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #46 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Det er jo egentlig også en gråsone. For advokaten til organisasjonen eller andre i organisasjonen kan ikke være vitner. Advokaten kan, i kraft av at han er advokat, men organisasjonen kan ikke signere noe som tilfaller dem. Men det skal jeg ikke spekulere så mye mer i. Det er det du beskriver her jeg mener. Varsle dem før morens død slik at de slipper å ta opp kampen midt i sorgen. Ved å gi beskjed om nytt testamente, så vil man få en indikasjon på om de vil bestride eller ikke etter død, og man kan ruste seg bedre og dermed få tid og ro til å sørge Anonymkode: cb3ef...5c3 Egentlig litt skummelt at det kan tenkes at de ønsker å gå til sak for en gave de egentlig skulle få, det er ikke noe de på noen som helst måte skulle hatt krav på. Var kun et ønske for mange år siden. Anonymkode: dbfdf...bf9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149852023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #47 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Egentlig litt skummelt at det kan tenkes at de ønsker å gå til sak for en gave de egentlig skulle få, det er ikke noe de på noen som helst måte skulle hatt krav på. Var kun et ønske for mange år siden. Anonymkode: dbfdf...bf9 Og deres egen advokat kan, i gråsonen, både skrive og vitnesignere på testamente. Det synes jeg er minst like skummelt. Om han er ansatt i eller av organisasjonen alene. Han er jo da ansatt for å beskytte organisasjonens interesser. Jeg synes det er en gråsone. Hva som egentlig er tillatt tør jeg ikke uttale meg om. Det kan jeg ikke godt nok Anonymkode: cb3ef...5c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149852028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #48 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Og deres egen advokat kan, i gråsonen, både skrive og vitnesignere på testamente. Det synes jeg er minst like skummelt. Om han er ansatt i eller av organisasjonen alene. Han er jo da ansatt for å beskytte organisasjonens interesser. Jeg synes det er en gråsone. Hva som egentlig er tillatt tør jeg ikke uttale meg om. Det kan jeg ikke godt nok Anonymkode: cb3ef...5c3 Jeg stusser også veldig på dette. Det betyr jo at organisasjonene betaler advokater for å sikre at noens testamente er uangripelig, slik at organisasjonen selv skal bli arving. Selv om det ikke er organisasjonen selv som gjør jobben og ev. vitner, så er det jo de som lønner advokaten. Merkelig om det er lovlig. Anonymkode: 5fd24...57a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149852039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2022 #49 Del Skrevet 10. oktober 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg stusser også veldig på dette. Det betyr jo at organisasjonene betaler advokater for å sikre at noens testamente er uangripelig, slik at organisasjonen selv skal bli arving. Selv om det ikke er organisasjonen selv som gjør jobben og ev. vitner, så er det jo de som lønner advokaten. Merkelig om det er lovlig. Anonymkode: 5fd24...57a Kjapt tenkt, så vil jeg mene at det er i en gråsone. Juridisk er jeg usikker. Anonymkode: cb3ef...5c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149852049 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2022 #50 Del Skrevet 11. oktober 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Kjapt tenkt, så vil jeg mene at det er i en gråsone. Juridisk er jeg usikker. Anonymkode: cb3ef...5c3 Det mest skremmende er at organisasjoner kan bestride et tidligere ønske om å gi en gave. Det er ikke noe de i utganspunktet har krav på hvis det endres. Anonymkode: dbfdf...bf9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/page/2/#findComment-149852120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå