Gå til innhold

Bestride testament

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvem som kan bestride et testamente? Min mor skrev for mange år siden et testamente hvor hun testamenterte bort sin frie del til en frivillig organisasjon. Hun angret seg, og har endret sitt testamente til at det trekkes tilbake og at vi tre barna får etter henne. Dette var etter at hun kom på sykehjem. Men i følge legen er hun fortsatt samtykkekompetent. Er det kun nær familie som kan bestride eller kan også en organisasjon gå inn for å bestride siden hun hadde kommet på sykehjem? 

Anonymkode: dbfdf...bf9

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434660-bestride-testament/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hvis hun har endret det, så er det ikke noe å bestride. Det er det siste testamente som gjelder. Når tingretten får et nytt, så vil det være gjeldende

Anonymkode: cb3ef...5c3

Ok. Takk for svar :)

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg regner med testamentet ble endret på korrekt vis, med gyldige vitner? Hvis ikke kan det bestrides, jo. 

Anonymkode: 5f22d...b62

Ja. Med vitner og formelt satt opp. Skal også leveres til tingretten. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men det jeg egentlig lurer på er om en frivillig organisasjon har lov til å bestride et testamente. Eller om det kun er nær familie som har lov til? 

Så lenge testamentet er endret på riktig, juridisk vis, kan ingen bestride det. 

Anonymkode: 442e7...d44

Den frivillige organisasjonen kan bestride testamentet om de mener at din mor ikke er samtykkekompetent og/eller at hun er blitt lurt eller manipulert til å endre testamentet til noe som ikke er hennes egentlige ønske. Om vitnene til testamentet er uhildet og dere har papirer på at hun er samtykkekompetent og forstår hva hun endrer det til og at dette er hennes ønske vil de ikke komme noen vei. 

Anonymkode: e6ebe...7c8

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men det jeg egentlig lurer på er om en frivillig organisasjon har lov til å bestride et testamente. Eller om det kun er nær familie som har lov til? 

De har lov til å bestride ja. Om de kommer noen vei er mer usikkert. Selv om testamentet er levert tingretten, så er det ikke automatikk i at organisasjonen er klar over at det er testamentert til dem. Og heller ingen automatikk i at de får beskjed om dødsfallet om de ikke følger med på dødsannonser. 

26 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er vel ingen som vet hva som står i et testament før personen før. Bortsett fra vitner og de personen eventuelt har fortalt det til. Lov å endre mening 

Anonymkode: d6308...fed

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette var etter at hun kom på sykehjem. Men i følge legen er hun fortsatt samtykkekompetent.

Det å havne på sykehjem gjør ikke automatisk at man ikke er samtykkekompetent. Er hun dement eller har andre lidelser som skulle tilsi at hun ikke evner å ta gode avgjørelser for seg selv?

Anonymkode: 9fc9d...603

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er vel ingen som vet hva som står i et testament før personen før. Bortsett fra vitner og de personen eventuelt har fortalt det til. Lov å endre mening 

Anonymkode: d6308...fed

Ikke nok med at det er lov å endre mening, det er også sannsynlig at man gjør det dersom man havner på sykehjem og får en bedre helsestatus. Kanskje også merker man mer til at det er barna som stiller opp når det gjelder, og ikke den ideelle organisasjonen. 

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ikke nok med at det er lov å endre mening, det er også sannsynlig at man gjør det dersom man havner på sykehjem og får en bedre helsestatus. Kanskje også merker man mer til at det er barna som stiller opp når det gjelder, og ikke den ideelle organisasjonen. 

På den andre siden kan den gamle bli manipulert også av egne barn og familie, særlig på en institusjon og hvis de begynner å bli demente.

Anonymkode: 77d32...91d

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

På den andre siden kan den gamle bli manipulert også av egne barn og familie, særlig på en institusjon og hvis de begynner å bli demente.

Anonymkode: 77d32...91d

Nei, det er ingenting som tilsier at det skjer i større grad på en institusjon, heller motsatt.

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ja. Det er akkurat dette som er tilfelle. At det er ønske å ikke gi til organisasjonen lengre. Jeg vet dette fordi hun har fortalt det. 

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Det å havne på sykehjem gjør ikke automatisk at man ikke er samtykkekompetent. Er hun dement eller har andre lidelser som skulle tilsi at hun ikke evner å ta gode avgjørelser for seg selv?

Dement. Men tidlig fase så det er ingen tvil om ønsket. Det er bekreftet av lege at er samtykkekompetent i forhold til økonomi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

De har lov til å bestride ja. Om de kommer noen vei er mer usikkert. Selv om testamentet er levert tingretten, så er det ikke automatikk i at organisasjonen er klar over at det er testamentert til dem. Og heller ingen automatikk i at de får beskjed om dødsfallet om de ikke følger med på dødsannonser. 

Men har en frivillig organisasjon lov til å bestride et testamente fordi personen ønsket å gi en gave tidligere?

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Men har en frivillig organisasjon lov til å bestride et testamente fordi personen ønsket å gi en gave tidligere?

Ja. De kan bestride et testamente om de mener at det nye testamentet ikke er den avdødes ønsker og at det ikke har gått riktig for seg (f.eks. om de mener at vedkommende ikke var ved sine fulle fem, vedkommende ble manipulert eller lurt, vedkommende ble truet osv). De kan da mene at det nye testamentet er ugyldig. Da er det viktig å ha troverdige vitner som er uhildet, samt rapport fra legen om status da det ble skrevet under.  

Anonymkode: e6ebe...7c8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja. Det er akkurat dette som er tilfelle. At det er ønske å ikke gi til organisasjonen lengre. Jeg vet dette fordi hun har fortalt det. 

Dement. Men tidlig fase så det er ingen tvil om ønsket. Det er bekreftet av lege at er samtykkekompetent i forhold til økonomi

Da tenker jeg at dere ikke skal bekymre dere. Er hun samtykkekompetent i forhold til økonomi, så ER hun samtykkekompetent i forhold til økonomi på samme måte som deg og meg. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Enhver kan bestride et testamente, men det høres merkelig ut om en organisasjon skulle gjøre det 

Anonymkode: 23fa2...14a

Da er hun samtykkekompetent også på testamente 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enhver kan bestride et testamente, men det høres merkelig ut om en organisasjon skulle gjøre det 

Ja. Det er det samme jeg tenker. At det er rart hvis de skulle bestride.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg ville dobbelsjekket at dette er journalført av legen!

Hvis legen ikke har journalført at din mor er samtykkekompetent, så står dere arvingene langt svakere om den ideelle organisasjonen ev. skulle få vite om at de stod i første testament og ev. skulle velge å bestride det siste testamentet. Om første testamente var tinglyst

Så sørg for at ansvarlig lege dokumenterer at din mor er samtykkekompetent i forhold til økonomi. Da vil det ikke være tvil om at siste testament er gyldig, så lenge det ellers er gyldig med vitner osv. Sørg for å få testamentet til tingretten! (jeg har opplevd at et testamente "forsvant", det var ikke levert tingretten enda og de som fikk det fjernet og de som visste tiet det ihjel, så ingen måte å bevise det på - så mye for nøytrale vitner...)

Anonymkode: 5fd24...57a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...