Gå til innhold

9-åringen sier alle har tiktok

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, det er en grunn til at TikTok har 13 års grense.

Ofte er også "alle" bare noen få.
Min kom også med det dra når hun var 9, vi snakket med andre foreldre, og det viste seg at "alle" bare var 2 stykker

Anonymkode: a319f...da4

Niks, min 13-åring har fortsatt ikke og ikke hennes beste venner heller. Inngått avtale med vennenes foreldre om at vi er flere som sier nei (vi er vel 6 stykker som har gått sammen). Min 9-åring kommer ikke til å få det de nærmeste årene heller.

Anonymkode: 8ed24...d1f

Selvfølgelig har ikke alle 9 åringer tiktok.

Det føles nok sånn for datteren din da, for hun ser og hører om de som har, men ikke om de som ikke har. De som har snakker om det, de som ikke har holder kjeft. Så da føles det som om "alle bortsett fra meg har".

Mine jenter på 13 og 15 fikk når de ble gamle nok. Det er 13 års grense av en grunn.  Vi så det spesielt godt når krigen i Ukraina startet, jøss så mye som ble lagt ut der. Alt fra "direktesendt krig" som ungdommer i Ukraina hadde lagt ut til falske nyheter med bevis som gud veit hvem hadde lagt ut. Barn er så ukritiske, og de stoler på det som blir lagt ut, en 9-åring har ikke evnen til å skille mellom ekte og falskt på tiktok, selv for voksne kan det være vanskelig.

Snakk mye med henne, forbered henne så godt du kan på den evige strømmen av påvirkning som vil åpne seg med sosiale medier. Å la en 9 åring sitte alene med det er vannvittig.

Anonymkode: 518de...eeb

Annonse

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg blir litt i stuss når hun sier at alle har det, og i tillegg sier mannen min som er lærer at det sikkert er okei. «Hun er jo en ansvarlig jente.»

Hi

Anonymkode: 59d97...800

Å  være lærer er ikke et kvalitetstegn. 

Anonymkode: 3ea20...6fc

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg blir litt i stuss når hun sier at alle har det, og i tillegg sier mannen min som er lærer at det sikkert er okei. «Hun er jo en ansvarlig jente.»

Hi

At hun er en ansvarlig jente betyr ikke at hun ikke blir påvirket av alle inntrykkene som kommer inn gjennom tiktok.

Han tenker kanskje på at hun selv ikke kommer til å legge ut allverdens, men det er overhodet ikke det som er hovedproblemet med tiktok. Det er at de sitter på rommene sine og får inn så mye drit, og de blir påvirket av det.

Anonymkode: 518de...eeb

Annonse

Så mye drit som dukker opp på TikTok, så spiller det nada rolle hvem og hvor mange som har det.

Som min salige mor alltid sa når jeg dro frem «alle andre»: selv om alle andre hopper på havet i orkan, trenger ikke du å gjøre det!

Her har alle andre også tiktok,  alle andre betyr 2 stk. 

Jenta mi er 9 år og ser mye på YouTube, og disse småsnuttene(shorts?) de kan bla gjennom minner litt om tiktok. Ser ikke helt forskjellen på om de bruker ditt eller datt, men det betyr ikke at datteren min får tiktok. Kommer likevel ikke til å begrense innholdet av det hun ser på YouTube. 

Anonymkode: 79c69...a01

5 hours ago, Anonym bruker said:

Burde vi gi etter? Ja, nei?

de fleste i klassen til min har det og de er like gamle, min får ikke det får hn er 13 uansett, synes ikke tik tak passer for så små

Anonymkode: 89191...a64

«Alle andre får legge seg når de vil», «alle andre har fortnite», «alle andre har Snapchat», «alle andre får være ute til 22.00» osv. alle andre er ikke alle andre. Det er noen få, og de få snakker mye om det. Men når det kommer til tiktok, så er ikke det noen krise å ha når de er 9. du kan også legge inn filter på hva du får se etter interesser. Har tiktok selv, og så lenge barna vet at ikke alt de leser på nett er sant, så vil de ta det de ser der med en klype salt. Og kan de ikke mye engelsk, så vil mye være tomt prat

Anonymkode: 9116f...a48

Hun kommer til å bli et hårete mobbeoffer. Ja, hun har helt rett til å velge selv, men unger er nådeløse. Hadde vist henne hvor enkelt det er, er gjort på et blunk i dusjen og ungen slipper stygge kommentarer. Dessverre så er det noe hun kommer til å bli hakket på for, ungene finner de merkeligste ting.

Anonymkode: 0aa07...601

Nå var ikke tik toc når mine var små, men det var endel andre ting. Noe de ikke fikk før de ble 13 år, men unntak av instagram pga kommunikasjon med en onkel som var i afrika. Faktisk den bete måten å kommunisere med han på der, siden alt annet virket når det ville. Merkelig nok fulgte ungene reglene jeg satte, kun oss familie som venner og de skulle bruke det til kommunikasjon. 

Men jeg vet de så mye rart hos venner, ingen av de har lært seg at det ikke er alt vi bør si til mamma. Så jeg vet mange venner hadde det ene og det andre, og så mye de ikke burde se. Jeg er veldig glad for st mine barn ikke hadde noe filter iforhold til hva de snakket med meg om, for da kunne vi diskutere dette hjemme. Ungene mine som nå er store syns det var mye ekkelt som kom på disse plattformene når coronaen kom, men de syns det tok helt av når krigen i Ukraina kom. De syns det var skremmende at det flommet over at så mye de ikke ville se. Som de selv sa så kunne de enkelt lukke ting og store nok til å tenke selv samtidig som de kunne prate med feks meg om hva de dessverre hadde sett. Mange yngre som ikke egentlig får lov å bruke sette men som gjør det, tørr da ikke prate om det og det syns mine barn var ekkelt å tenke på. Så de syns at denne aldersgrensen bør holdes. 

Anonymkode: a02b8...ad7

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hi

Og jeg som er lærer og mor til fire ungdommer sier "styr unna så lenge du kan!". Mine måtte vente til de ble 13 år, og vi har snakket utrolig mye om nettvett.

Anonymkode: 9c82b...611

Du får kanskje en aha-opplevelse hvis du spør foreldrene til klassevennene. Jeg fikk også høre at alle har tik-tok. Når jeg spurte i facebooggruppa for foreldrene til klassen, kom det frem at en av 20 elever har tik-tok. 😅

Anonymkode: 2431e...bf8

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Hun kommer til å bli et hårete mobbeoffer. Ja, hun har helt rett til å velge selv, men unger er nådeløse. Hadde vist henne hvor enkelt det er, er gjort på et blunk i dusjen og ungen slipper stygge kommentarer. Dessverre så er det noe hun kommer til å bli hakket på for, ungene finner de merkeligste ting.

Anonymkode: 0aa07...601

TikTok i dusjen?

Anonymkode: a319f...da4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...