Gå til innhold

Kan en 16 (snart 17) åring og en 19 åring være alene hjemme en helg i blant?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei.. Jeg ville ikke gjort. Eller, jeg gjorde det, for min er typen guttekveld med pizza og FIFA og superseriøse idrettsgutter. Det ble vill fest og hæla i taket det!! 
Og jeg vil anslå 3/4 av de foreldrene som sier det både i nåtid og fortid at ungene deres bare koste seg med taco og film, hører jeg ungdommene fortelle at hadde ville fester. Så nei, jeg er ikke så naiv igjen!

Annonse

Mine gjorde det og tidligere. Sa ifra til en nabo de var alene hjemme, en trygghet for meg og for ungene. Jeg har ingen tro på at mine unger skulle ha en hjemme alenefest, men om noen skulle få nyss på det og det plutselig ramlerr folk inn døra vet ungene at de kan ringe naboen uten at det blir noe styr. 

Anonymkode: e8cb6...100

Det kommer veldig an på tenåringene.

Alle tenåringer kan ha fest, men det er litt forskjell på å ha det på egen hybel/leilighet, og å ha det i foreldrenes hjem.

Mine gutter var alene hjemme når de var på samme alder, men vi har naboer vi kan alliere oss med, og broren min bor i nabogaten. Så naboene visste de var alene, broren min luftet hunden sin for kvelden om vår gate og vi hadde en avtale om at guttene våre kunne ringe onkel og si "Ja, du ringte, var det noe spes?" så var det koden for at han måtte komme.

Verden er veldig liten i dag, det kan fort bli spredd på sosiale medier at det ikke er foreldre hjemme i det huset, og vips står det folk på døra som overhodet ikke er invitert.

Anonymkode: 729da...2d6

Ja det kan de. 

Har selv gutter på 17, 19 og 20. De er hjemme alene innimellom.  Jeg vet at de ikke har fester, så det er null problem.  

Vi bor innerst i en blindvei, så har forhørt meg med naboene om det har vært trafikk hjem til oss. Det har det ikke vært. Om de ikke har gått gjennom skogen og over jordet da...... 

Om du stoler på barna dine, så la de få være hjemme alene.  Det er bare sundt.

Anonymkode: 707d7...64f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De er ansvarsfulle og vi er ikke bekymret for vill festing og sånt, de er mer typen som ber noen venninner på film og pizza.

Anonymkode: 4fdea...f38

Selvfølgelig! På tide vil jeg si. 

Anonymkode: 2635c...225

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De er ansvarsfulle og vi er ikke bekymret for vill festing og sånt, de er mer typen som ber noen venninner på film og pizza.

Anonymkode: 4fdea...f38

Det er her jeg blir skeptisk. " vi er ikke bekymret for vill festing og sånt, de er mer typene..." 

Det er vel foreldre med de holdningene som får seg en ubehagelig overraskelse kanskje? 🙂

Og bare det at du spør. Hva bekymrer du deg for? 

Annonse

NotNaomi skrev (37 minutter siden):

Det er her jeg blir skeptisk. " vi er ikke bekymret for vill festing og sånt, de er mer typene..." 

Det er vel foreldre med de holdningene som får seg en ubehagelig overraskelse kanskje? 🙂

Og bare det at du spør. Hva bekymrer du deg for? 

Jeg tenker også det om mine. At de er ordentlige folk. Og det var de jaggu :) én uke var de alene hjemme og klarte seg strålende! Ingen fest og fyll, ingen tull.  

Jeg spurte også her da, fordi det for meg var ukjent å la barna være alene. Fordi jeg ikke klarer å kutte navlestrengen. Men gikk fint altså :)

Anonymkode: 48932...512

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker også det om mine. At de er ordentlige folk. Og det var de jaggu :) én uke var de alene hjemme og klarte seg strålende! Ingen fest og fyll, ingen tull.  

Jeg spurte også her da, fordi det for meg var ukjent å la barna være alene. Fordi jeg ikke klarer å kutte navlestrengen. Men gikk fint altså :)

Anonymkode: 48932...512

Ja. Det er ulike erfaringer og meninger om dette. 

Vel. Jeg var den foreldre og hele slekta stolte på ( faktisk) Men feilen var nok at de tenkte selvtillit og evne til å snakke for meg var det som slo ut mest. Vel vel. Jeg mente ikke å dra min 14-årige søster med på bytur ( hun fikk ikke alkohol da ) Og jeg mente ikke at når vi kom hjem med en hale av folk at det skulle bli fest. Vel, det ble det. Og kun fordi jeg var såå forelska og lot meg overtale. Ingenting galt skjedde annet enn at blomstene til min far ble rasert i hagen. Og det var det de tok meg på. Likevel. Det gikk bra da jeg var 18 dengang. Men vær obs bare!! 

Endret av NotNaomi

Selvfølgelig. Vi reiste i sommer med yngste, eldste var hjemme alene de dagene pga sommerjobben og det faktum at vi ikke er så spennende å henge med for en tenåring 😅

Nå er vi heldige, for vi har gode naboer og bor i ett stille nabolag. En heidundrende fest ute av kontroll vil vi høre om fra naboene. Kort unna oss bor også besteforeldre og tante, hvor det er en avholds i familien som i verste fall kan svinge innom om noe skulle skje og vi er for langt unna til å komme hjem på kort varsel. Utover det har jeg tillit til ungdommen og han har vist at han tar ansvar, så det har bare vært positivt for oss alle. 

Anonymkode: 2f169...78a

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Er det så ille om det blir fest da? 

Anonymkode: 83f5d...c15

Hva er det ungdommer pleier gjøre på fest? Derfor er det ille.

Anonymkode: 7f425...819

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ungdommer fester, det gjorde sikkert du også. Skal de bare feste hos andre?

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ungdommer fester, det gjorde sikkert du også. Skal de bare feste hos andre?

Hva er det ungdom pleier gjøre på fest?

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det ungdom pleier gjøre på fest?

Vet du det ikke eller prøver du å få frem et poeng😅de fleste vet hva ungdom gjør på fest. Det er en del av løsrivelsen og det å bli voksen. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Vet du det ikke eller prøver du å få frem et poeng

Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er den som skrev den kommentaren. La meg gjenta det spørsmålet, hva er det ungdom pleier gjøre på fest?

Derfor er det ille.

I tilfelle dette også går rett over hodet på deg, det ungdom pleier gjøre på fest er selve poenget bak hvorfor det er ille.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er den som skrev den kommentaren. La meg gjenta det spørsmålet, hva er det ungdom pleier gjøre på fest?

Derfor er det ille.

I tilfelle dette også går rett over hodet på deg, det ungdom pleier gjøre på fest er selve poenget bak hvorfor det er ille.

Men mener du at ungdom aldri skal feste? Hvor sannsynlig er det at dét skjer da?

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Men mener du at ungdom aldri skal feste? Hvor sannsynlig er det at dét skjer da?

Hva er en stråmann for noe?

Tenker at det er god trening. Bare ha det i bakhodet at det lan hende det blir festing. Dette blir jo en test. Allier det med naboene.

Her kom naboen til oss og informerte om at sønnen skulle være hjemme alene en helg. Fikk Nr hans hvis det skulle være noe. Sønnen hadde fått lov til å ha venner på besøk, men at det ikke skulle ut av kontroll. 

Sønnen i huset visste at bi hadde et overblikk , så var høy musikk 1 kveld frem til 23, da dro vennene :) og det er jo greit.

Anonymkode: 6ecda...382

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...