Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg har vært på intervju og slik det ser ut får jeg tilbud om jobben. Det er mer % enn jeg jobber pr i dag og en litt annen type jobb. Jeg har vært i den nåværende i ti år og kan alt jeg arbeider med ut og inn....har nok mye mindre selvtillit enn jeg viser på intervju så jeg kjenner jeg er livredd for å ta jobben. Redd for å mislykkes og få helt spader av å være der. Redd for at de tenker "hva fader er er det vi har ansatt"...det er lengre reisevei og på kjip vei. Merker at jeg leter etter tusen grunner til å takke nei, men jeg har en tyrann av en sjef der jeg er nå og det er grunnen til at jeg søker meg vekk. Noen som har byttet jobb hvor det var det beste selv om dere var veldig usikker som meg?? Anonymkode: 2f1d6...05d
oslofrk Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 Uff - jeg føler med deg! Det ER krevende med ny jobb, men husk at det er lov å være ny! Ingen forventer at du skal kunne alt første dagen. Kan det være en ide å tenke gjennom hvordan du lærer best? Skrive ned? Visuelt eller kinestetisk? Så er du litt forberedt de første ukene, så du kan bli raskere trygg 😉 Hva er fordelene med den nye jobben? Kan du gjøre reiseveien til no bra? Lytte til lydbøker, sykle, eller løpe om du liker det?
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Det du gjør nå, HI, det er å spille av en rekke negative filmer i hodet ditt ("tenk om jeg mislykkes, tenk om jeg ikke trives, tenk om jeg ikke mestrer ting, tenk om kolleger der mener jeg ikke passer inn, ikke er kvalifisert, ikke mestrer ting, tenk om jeg ikke liker reiseveien" osv.). Hva om du istedenfor å spille av denne "filmen" i hodet ditt heller velger å fokusere på en mer positiv "film"? F.eks. "så artig det skal bli å jobbe med noe annet, jeg vet jo at jeg er dyktig i den jobben jeg har hatt, så jeg greier tydeligvis både å lære og å mestre nye ting. Så deilig det blir å gå til en helt ny jobb der jeg hver eneste dag kan føle det er positiv og jeg slipper å ha en så håpløs sjef som jeg har hatt - tenk så mye stress jeg slipper når jeg slipper den gamle sjefen! Jeg skal gjøre mitt for å være et positivt tilskudd for mine kollegaer der, det blir artig å bli kjent med andre og ha andre å diskutere jobb med, nye utfordringer hvor jeg slipper å gå i en gammel tralt, men heller får utvikle meg videre - det gleder jeg meg til. Jeg ser at jeg må være snill med meg selv, gi meg selv tid til å bli kjent både med stedet, kollegaer og arbeidsoppgavene mine, og gi meg selv tid til å lære dem og bli vant med dem og mestre dem til de blir en vane også. Og tiden til og fra jobb, tenk så godt det blir å kunne bruke den tiden til å koble helt ut fra jobb og så bare være hjemme når jeg er hjemme. Er det dårlig føre så må jeg bare beregne litt mer tid, men da får jeg ha med meg en termokopp med drikke og litt god musikk på radioen." Ser du forskjellen i disse to "filmene" - den du nå spiller i ditt eget hode fordi du er nervøs og kanskje litt redd for det nye... og det å heller fokusere på det som du ser på positivt med den nye jobben? Det vil gjøre en stor forskjell for deg om du heller bruker den siste "filmen", for hjernen tilpasser seg det den får Ellers gode råd fra oslofrk om å tenke gjennom hvordan du lærer, og så bruke de teknikkene du vet fungerer for deg når du skal lære inn nye oppgaver og rutiner. Anonymkode: 5787f...e64
Gjest NotNaomi Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 Du har fått bra svar, og jeg håper du tar jobben. Husk for all del at alle har mer og mindre nerver foran en ny jobb, det er helt normalt. Oppdater på hvordan det går, for tipper det går helt fint!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå