Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #26 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hehe ikke rart hun hater deg Anonymkode: b8e91...832 Tror hun hater alle Anonymkode: e6804...872
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #27 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tror hun hater alle Anonymkode: e6804...872 Nei hun hater at stemor tror hun kan komme å bestemme alt bare fordi hun liker å leke mor. Det er kun far som skal oppdra! Stemor skal holde seg langt unna! Anonymkode: b8e91...832
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #28 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Nei hun hater at stemor tror hun kan komme å bestemme alt bare fordi hun liker å leke mor. Det er kun far som skal oppdra! Stemor skal holde seg langt unna! Anonymkode: b8e91...832 Absolutt ikke enig. Sønnen har ei flott stemor, har vært i livet hans siden han var liten gutt. De gangene han har klagd til meg fordi hun har satt grenser, har han ikke fått gehør. Hun er en voksen i huset og han skal høre på henne på lik linje som pappaen og meg. Jeg vet hun ikke er urimelig mot sønnen min, så jeg backer henne absolutt som omsorgsperson og medoppdrager for sønnen min. Jeg er nemlig såpass sikker på min rolle som mamma, at jeg ikke har noen problemer med å dele på dannelsesansvaret. It takes a village to raise a child. Anonymkode: 41a28...0a3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #29 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Absolutt ikke enig. Sønnen har ei flott stemor, har vært i livet hans siden han var liten gutt. De gangene han har klagd til meg fordi hun har satt grenser, har han ikke fått gehør. Hun er en voksen i huset og han skal høre på henne på lik linje som pappaen og meg. Jeg vet hun ikke er urimelig mot sønnen min, så jeg backer henne absolutt som omsorgsperson og medoppdrager for sønnen min. Jeg er nemlig såpass sikker på min rolle som mamma, at jeg ikke har noen problemer med å dele på dannelsesansvaret. It takes a village to raise a child. Anonymkode: 41a28...0a3 Hvordan VET du at hun er urimlig? Du er jo ikke der å kan se hva faktisk som skjer. Veldig spesielt at du ikke tar det på alvor når barnet sier at stemor er for streng. Jeg hadde stolt mye mer på det barnet forteller enn hva en stemor forskjeller. Anonymkode: b8e91...832
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #30 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Heller enn å utforske hvorfor hun lyver? Anonymkode: da121...476 Har du ikke vært tenåring? Jeg løy om alt. Jeg testet grenser hele tiden. Jeg tråkket over grenser hele tiden. Jeg prøvde å se hva jeg kunne komme unna med. Det var ikke noe galt med meg. Jeg hadde det ikke vondt Jeg har alltid vært et snilt menneske. Jeg er en vellykket voksen. Jeg var bare tenåring. Anonymkode: 23e56...ddd
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #31 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hvordan VET du at hun er urimlig? Du er jo ikke der å kan se hva faktisk som skjer. Veldig spesielt at du ikke tar det på alvor når barnet sier at stemor er for streng. Jeg hadde stolt mye mer på det barnet forteller enn hva en stemor forskjeller. Anonymkode: b8e91...832 Fordi sønnen min er ærlig og forteller hva som har skjedd. Hun setter ikke urimelige grenser. Jeg har også god dialog med både pappaen og stemor. De har de samme grensene for alle barna i huset, når det gjelder forventet oppførsel. Anonymkode: 41a28...0a3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #32 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, for mennesker som ikke møter noen negativ reaksjon på handlingene sine blir motivert til å slutte med dem? 😂😂 Kan vi ikke begynne å gi forbrytere masse kjærlighet og forståelse, så slutter de helt sikkert! Det er jo nettopp slik "fri barneoppdragelse" som skaper ufyselige voksne. Hun ville også ha gjennomskuet det syke spillet til foreldrene som er superduperkjærlige og glad uansett hva som skjer. Unger er ikke dumme. Anonymkode: 872f2...9ed Du tar helt feil. Det er nemlig omvendt. Forbrytere er mennesker som ikke har blitt møtt på følelsene sine og med kjærlighet og som har blitt avstengte. De har masse innestengte følelser og ender opp som kruttønner. De føler seg ikke elsket og har lav selvfølelse. Konsekvenser er helt utdatert. For å endre andre må dere endre dere selv. Se på deres egne triggere og bevar roen. Anonymkode: 36df9...3ea
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #33 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Har du ikke vært tenåring? Jeg løy om alt. Jeg testet grenser hele tiden. Jeg tråkket over grenser hele tiden. Jeg prøvde å se hva jeg kunne komme unna med. Det var ikke noe galt med meg. Jeg hadde det ikke vondt Jeg har alltid vært et snilt menneske. Jeg er en vellykket voksen. Jeg var bare tenåring. Anonymkode: 23e56...ddd Jo, jeg har vært tenåring, men jeg løy ikke spesielt mye, og hadde ikke behov for særlig annet opprør enn å smugrøyke. Jeg synes ikke noe særlig om å omtale seg selv som "vellykket voksen", men det har gått greit med meg altså. 😊 Anonymkode: da121...476
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #34 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jo, jeg har vært tenåring, men jeg løy ikke spesielt mye, og hadde ikke behov for særlig annet opprør enn å smugrøyke. Jeg synes ikke noe særlig om å omtale seg selv som "vellykket voksen", men det har gått greit med meg altså. 😊 Anonymkode: da121...476 Hvorfor ikke? Jeg har en jobb jeg trives i, en flott familie jeg elsker, et godt og trygt hjem, god helse og gode venner. Hvis ikke jeg da kan si at jeg er en vellykket voksen, hva skal til? Anonymkode: 23e56...ddd
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #35 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Hvorfor ikke? Jeg har en jobb jeg trives i, en flott familie jeg elsker, et godt og trygt hjem, god helse og gode venner. Hvis ikke jeg da kan si at jeg er en vellykket voksen, hva skal til? Anonymkode: 23e56...ddd Det får du starte en egen tråd om. Anonymkode: da121...476
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #36 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei hun hater at stemor tror hun kan komme å bestemme alt bare fordi hun liker å leke mor. Det er kun far som skal oppdra! Stemor skal holde seg langt unna! Anonymkode: b8e91...832 ? Mener du jeg skal finne meg i og bli snakket stygt til? Løyet til? Og rangling hele natten? Anonymkode: e6804...872
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #37 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): ? Mener du jeg skal finne meg i og bli snakket stygt til? Løyet til? Og rangling hele natten? Anonymkode: e6804...872 Ja. Du er ikke moren å har dermed ingen rett til å si noe på rangling om natten eller måten hun snakker til deg på. Du provoserer jo henne med vilje med å begynne å blande deg oppi tint du overhodet ikke har noe med! Anonymkode: b8e91...832
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #38 Skrevet 6. oktober 2022 Hey, det er min datter du snakker om! Tanken slår deg ikke at hun ikke har det greit? At det er grunner til at hun er slik? Tror du at hun har LYST å være slik? Hun vet ikke om noe annet. Hun har kaos inni seg. Hun forstår ikke selv rekkevidden av det hun sier eller gjør. Hun klarer ikke å kontrolere seg. Hun tror det selv, men hun klarer det ikke. Oppførselen er hennes ventil til alt inni henne. Det er på ingen måte greit at det er slik, og det vet hun. Du må aldri tro noe annet. Du må huske at hun et et resultat av både meg å pappaen. Hun er ikke i skyld for å ha blitt som hun er. Les deg opp på relasjonsbanken. Har du gjort nok innskudd i den banken til å gjøre noe som helst uttak? Det eneste jeg ønsker for min datter og som jeg selv praktiserer pr tiden er å elske henne mest når hun fortjener det minst. Hvis du ikke klarer det er må du ta det voksne valget og finne deg nye jaktmarker. Om du er bekymret meld det videre. Jeg nevner I fleng: fastlege, helsesøster, sosiallærer, lavterskelteam i kommunen, BUP, ungdomspatruljen i politiet og barnevernet. La de proffe ta seg av det og bare vær der for henne og støtt henne. Kontakt meg (mammae) og spør til råds. Alle mennesker er forskjellige og responderer ulikt på samme behandling. Selv om din metode har fungert på ditt barn så kan det hende at du bare har vært heldig. Det er ikke sikkert at vår og din oppdragelsesmetode har vært mye ulik. Anonymkode: 4a643...7f3
Gladjente00 Skrevet 6. oktober 2022 #39 Skrevet 6. oktober 2022 Bin there done that. Jeg var lik selv når jeg var ungdom, samme var datteren min når hun var 13/14 år. Det handler oftes om usikkerhet, hormoner, nye mennesker, ungdomskole, testing av grenser osv. Var helt grusomt når det sto på. Ser flere sier å ikke ha konsekvenser for det osv, det er bare tull. Selv om man er ungdom osv så skal man respektere de voksne, om de er steforeldre eller ikke. Men viktig å gi positive tilbakemeldinger på ting hun gjør bra slik at det negative ikke overdøver det positive. Her startet hun med å lyve om hvor hun var for hun visste hun ikke fikk lov å ta bussen dit. Straffen ble at hun ikke fikk ta bussen på 1 mnd og det hjalp. Var hun sen hjemme så måtte hun komme enda tidligere dagen etterpå. Å gi en konsekvens ovenfor av det hun gjør er bedre. Det er jo slikt vi også lærer.. har hun byttet venne gjeng? Har vennene hennes også forandret seg? Er ekstra viktig å følge med i desse ungdomstidene for det er mye som skjer og vil prøves og påvirkningen er stor blandt dem. Kanskje ta en liten prat sammen med ett glass brus og spør henne om det er noe som hun tenker på, hva som skjer ellers i livet og spør litt om hva vennene gjør osv. Idag er hun 15 år og hun har vokst veldig det siste året. Hun har og en stefar så vet veldig godt hvordan dere får det og hvor tøft det kan være.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2022 #40 Skrevet 7. oktober 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Ja. Du er ikke moren å har dermed ingen rett til å si noe på rangling om natten eller måten hun snakker til deg på. Du provoserer jo henne med vilje med å begynne å blande deg oppi tint du overhodet ikke har noe med! Anonymkode: b8e91...832 Du lar altså dine nevøer og nieser, barnas venner og andre barn som du ikke har født selv, snakke stygt til deg uten å reagere? Snakk om å ta på seg martyrrolle, gitt. Anonymkode: 872f2...9ed
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2022 #41 Skrevet 7. oktober 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): ? Mener du jeg skal finne meg i og bli snakket stygt til? Løyet til? Og rangling hele natten? Anonymkode: e6804...872 Man skal ikke snakke stygt til noen, men resten av utfordringene er det far som må ta. Anonymkode: 596c1...818
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2022 #42 Skrevet 9. oktober 2022 Anonym bruker skrev (På 6.10.2022 den 17.54): 15 Anonymkode: e6804...872 Høres ut som en helt normal 15 åring som er i opprør. Anonymkode: e113f...463
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2022 #43 Skrevet 9. oktober 2022 Anonym bruker skrev (På 6.10.2022 den 17.16): Isteden for å forklare deg når du viser en så flåsete og useriøs side, så foreslår jeg at du grunner litt på hvorfor noen blir kriminelle. Anonymkode: fab5b...4ee Der er flere ulike grunner til at noen blir kriminelle, og også flere grunner til at folk unnlater å begå lovbrudd. Sanksjoner for lovbrudd er en grunn til at man unnlater å bryte loven. Å ikke ha noen sanksjoner vil nok oppmuntre mange til å følge sine egne regler. Anonymkode: 40520...b83
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2022 #44 Skrevet 9. oktober 2022 Anonym bruker skrev (På 2022-10-6 den 18.26): Nei jeg gir konsekvenser på språkbruk og når det ikke holes avtaler. Tillater dere brøling og stygge ord? Anonymkode: e6804...872 Ja. Gjør faktisk det. Du kan ikke bli så nærtagende. La det fare. Ungdomstiden er brutal, mest for ungdommen. Les deg opp. Les hva ungdommen trenger fra deg, ikke omvendt. Anonymkode: f00af...383
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2022 #45 Skrevet 9. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja. Gjør faktisk det. Du kan ikke bli så nærtagende. La det fare. Ungdomstiden er brutal, mest for ungdommen. Les deg opp. Les hva ungdommen trenger fra deg, ikke omvendt. Anonymkode: f00af...383 Jøss? I går ble jeg så sint at jeg sa innetiden ble kl 20 fremover. Anonymkode: e6804...872
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2022 #46 Skrevet 9. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jøss? I går ble jeg så sint at jeg sa innetiden ble kl 20 fremover. Anonymkode: e6804...872 Hva positivt tror du kommer av det? Anonymkode: 596c1...818
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2022 #47 Skrevet 9. oktober 2022 Virkelig ikke rart at barn/ungdom ikke har respekt fra voksne/lærer når ikke den personen som er sammen med barnet daglig ikke kan si i fra en gang at man ikke vil bli snakket stygt til. Ikke rart det oppdras ufordragelige dritt unger for tiden. De får jo gjøre akkurat hva de vil uten at det for noe som helst konsekvenser. Alt skal jo dulles ihjel. Jeg blir matt. Anonymkode: 53596...415
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2022 #48 Skrevet 9. oktober 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Virkelig ikke rart at barn/ungdom ikke har respekt fra voksne/lærer når ikke den personen som er sammen med barnet daglig ikke kan si i fra en gang at man ikke vil bli snakket stygt til. Ikke rart det oppdras ufordragelige dritt unger for tiden. De får jo gjøre akkurat hva de vil uten at det for noe som helst konsekvenser. Alt skal jo dulles ihjel. Jeg blir matt. Anonymkode: 53596...415 1950-tallet ringte og ville ha igjen den forenklede virkelighetsoppfatningen sin. Anonymkode: da121...476
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2022 #49 Skrevet 9. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): 1950-tallet ringte og ville ha igjen den forenklede virkelighetsoppfatningen sin. Anonymkode: da121...476 Nei, det har ingenting med 1950-tallet å gjøre. Mange av oss omgås daglig ufyselige unge voksne som ikke har lært seg grunnleggende folkeskikk. Hvorfor ønsker du ikke å oppdra barna dine? Anonymkode: 872f2...9ed
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2022 #50 Skrevet 9. oktober 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): 1950-tallet ringte og ville ha igjen den forenklede virkelighetsoppfatningen sin. Anonymkode: da121...476 Litt forskjell eller? Veldig mange av dagens unge kommer til å få sjokk når de kommer ut i arbeidslivet. Der kan de ikke drive å kalle folk bitch eller komme når det passer de. Tviler på at sjefen vil si:" så fint at du kom nå, ble litt redd for at du ikke kom på jobb i dag". Det er så mange ufyselige unge som ikke har respekt for andre i det hele tatt. Jeg syns det har tatt helt av. Lærere har ikke lov til å gjøre noe som helst, ikke være strenge osv, for da kommer jo mamma og papoa og sier at sånn kan man ikke snakke til gullungen. De er jo tross alt tenåringer og må få lov til å gjøre hva de vil.... Jeg har 3 barn selv, der eldste er 14 år, kommer hun etter avtalt tid må hun inn tidligere neste gang. De kan virkelig ikke få lov til å gjøre akkurat hva de vil mener vi. Og alle mine 3 jenter er veldig hyggelige og trivelige mot andre og respekterer andre voksne. Hjemme kan de være noen monstere, men det er til en viss grad greit. Anonymkode: 53596...415
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå