Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #1 Skrevet 6. oktober 2022 Flere ganger for dagen. Hun vet godt konsekvensene får dårlig oppførsel men det virker ikke til å bry henne. Det er stygt språk og hun kommer ikke hjem til avtalt tider, lyger og finner på ting hun ikke får lov til. Hvordan nå inn? Hva skal vi gjøre? Anonymkode: e6804...872
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #2 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Flere ganger for dagen. Hun vet godt konsekvensene får dårlig oppførsel men det virker ikke til å bry henne. Det er stygt språk og hun kommer ikke hjem til avtalt tider, lyger og finner på ting hun ikke får lov til. Hvordan nå inn? Hva skal vi gjøre? Anonymkode: e6804...872 Men da er ikke konsekvensene store nok. Anonymkode: 872f2...9ed
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #3 Skrevet 6. oktober 2022 Hvor gammel er hun? Anonymkode: 37e10...9a7
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #4 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Men da er ikke konsekvensene store nok. Anonymkode: 872f2...9ed Eller kanskje hun ikke har det så bra? Det er forøvrig ikke helt uvanlig atferd, og det er lettere å irritere seg over som bonusmor enn som ekte mor. Vær rolig, snakk med henne med utgangspunkt i hvordan hun har det og hvordan dere opplever det, uten å være sinte eller true med det nokså utdaterte "konsekvenser". Det er svært lite man lærer av straff, selvom man har funnet på et mer spiselig ord for det. Anonymkode: da121...476
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #5 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Eller kanskje hun ikke har det så bra? Det er forøvrig ikke helt uvanlig atferd, og det er lettere å irritere seg over som bonusmor enn som ekte mor. Vær rolig, snakk med henne med utgangspunkt i hvordan hun har det og hvordan dere opplever det, uten å være sinte eller true med det nokså utdaterte "konsekvenser". Det er svært lite man lærer av straff, selvom man har funnet på et mer spiselig ord for det. Anonymkode: da121...476 Nettopp. Blir litt oppgitt over alle som «gir konsekvenser» når de straffer barna. Anonymkode: 7639c...fbb
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #6 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Eller kanskje hun ikke har det så bra? Det er forøvrig ikke helt uvanlig atferd, og det er lettere å irritere seg over som bonusmor enn som ekte mor. Vær rolig, snakk med henne med utgangspunkt i hvordan hun har det og hvordan dere opplever det, uten å være sinte eller true med det nokså utdaterte "konsekvenser". Det er svært lite man lærer av straff, selvom man har funnet på et mer spiselig ord for det. Anonymkode: da121...476 Tro meg, jeg har BIOLOGISK tenåring som oppfører seg på denne måten, og jeg er like irritert. Man lærer lite av straff, men så er det heller ikke snakk om straff heller. Uansett hvor bra eller ikke bra en ungdom har det, er det uakseptabelt å snakke stygt til andre mennesker. Hvis hun ikke kommer hjem til avtalte tider, blir det mindre muligheter for å dra ut. Dette er altså ikke en straff, men noe som forbereder henne på voksenlivet, der det ikke er akseptert med slik oppførsel. Ja, det kan være noe galt med TS sin stedatter. Men å anta automatisk at alle ufyselige tenåringer har problemer, blir for søkt. De fleste tenåringsjenter er umulige og ufyselige. Det heter hormoner kombinert med selvsentrert tenåringshjerne. Anonymkode: 872f2...9ed
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #7 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Tro meg, jeg har BIOLOGISK tenåring som oppfører seg på denne måten, og jeg er like irritert. Man lærer lite av straff, men så er det heller ikke snakk om straff heller. Uansett hvor bra eller ikke bra en ungdom har det, er det uakseptabelt å snakke stygt til andre mennesker. Hvis hun ikke kommer hjem til avtalte tider, blir det mindre muligheter for å dra ut. Dette er altså ikke en straff, men noe som forbereder henne på voksenlivet, der det ikke er akseptert med slik oppførsel. Ja, det kan være noe galt med TS sin stedatter. Men å anta automatisk at alle ufyselige tenåringer har problemer, blir for søkt. De fleste tenåringsjenter er umulige og ufyselige. Det heter hormoner kombinert med selvsentrert tenåringshjerne. Anonymkode: 872f2...9ed Jada, jeg har både biologiske barn og bonusbarn. så jeg snakker av erfaring, og vet selv at bonusbarn trigger noe mer i meg enn det gjør med mitt eget. Jeg skrev også at dette ikke helt uvanlig atferd, akkurat slik du også skriver. Nå skrev hverken HI eller du tidligere noe om hva slags "konsekvenser" det var snakk om, du skrev bare at de ikke var store nok. Og du får tilgi meg om jeg tolker deg feil, men det høres nøyaktig ut som "straffen er ikke hard nok" i mitt hode. Jeg er forøvrig enig i at stygt språk og upålitelighet mtp tidspunkter ikke er akseptabelt, men uspesifiserte "store konsekvenser" er jeg sterkt i mot. Imidlertid har jeg langt mer tro på tillitsbasert kommunikasjon, eller praktiske løsninger for å unngå problemene. Hva tenker du for eksempel vil være en god "konsekvens" av løgn, sånn helt generelt? Anonymkode: da121...476
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #8 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jada, jeg har både biologiske barn og bonusbarn. så jeg snakker av erfaring, og vet selv at bonusbarn trigger noe mer i meg enn det gjør med mitt eget. Jeg skrev også at dette ikke helt uvanlig atferd, akkurat slik du også skriver. Nå skrev hverken HI eller du tidligere noe om hva slags "konsekvenser" det var snakk om, du skrev bare at de ikke var store nok. Og du får tilgi meg om jeg tolker deg feil, men det høres nøyaktig ut som "straffen er ikke hard nok" i mitt hode. Jeg er forøvrig enig i at stygt språk og upålitelighet mtp tidspunkter ikke er akseptabelt, men uspesifiserte "store konsekvenser" er jeg sterkt i mot. Imidlertid har jeg langt mer tro på tillitsbasert kommunikasjon, eller praktiske løsninger for å unngå problemene. Hva tenker du for eksempel vil være en god "konsekvens" av løgn, sånn helt generelt? Anonymkode: da121...476 Mindre tillit. Anonymkode: 872f2...9ed
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #9 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Mindre tillit. Anonymkode: 872f2...9ed Heller enn å utforske hvorfor hun lyver? Anonymkode: da121...476
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #10 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Flere ganger for dagen. Hun vet godt konsekvensene får dårlig oppførsel men det virker ikke til å bry henne. Det er stygt språk og hun kommer ikke hjem til avtalt tider, lyger og finner på ting hun ikke får lov til. Hvordan nå inn? Hva skal vi gjøre? Anonymkode: e6804...872 Det er ikke konsekvenser som stopper dårlig oppførsel. Det kan i mange tilfeller være tvert i mot. Slutt å gi konsekvenser en stund, og vis glede når hun kommer hjem. Si at dere er glade for at hun endelig kom for nå lurte dere på om det hadde skjedd noe. Når hun lyver så sier dere at hun hadde sikkert sine grunner, men at dere skulle ønske dere visste grunnen. Hvis hun gjør noe hun ikke får lov til, så prøv med å si at dere skjønner at dere må slippe opp litt så hun bør kanskje få lov. Møt henne med forståelse og frivillighet, og se om det hjelper. Anonymkode: fab5b...4ee
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #11 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Det er ikke konsekvenser som stopper dårlig oppførsel. Det kan i mange tilfeller være tvert i mot. Slutt å gi konsekvenser en stund, og vis glede når hun kommer hjem. Si at dere er glade for at hun endelig kom for nå lurte dere på om det hadde skjedd noe. Når hun lyver så sier dere at hun hadde sikkert sine grunner, men at dere skulle ønske dere visste grunnen. Hvis hun gjør noe hun ikke får lov til, så prøv med å si at dere skjønner at dere må slippe opp litt så hun bør kanskje få lov. Møt henne med forståelse og frivillighet, og se om det hjelper. Anonymkode: fab5b...4ee Noen regler må vi da ha? Her er det snakk om innetider på kvelden, ufin munnbruk mot oss begge som setter grenser. Virker som hun har mistet all respekt. Konsekvensene har vært inndragelse av innetider (som hun bryter). Hun drikker og har kommet full hjem. Anonymkode: e6804...872
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #12 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Noen regler må vi da ha? Her er det snakk om innetider på kvelden, ufin munnbruk mot oss begge som setter grenser. Virker som hun har mistet all respekt. Konsekvensene har vært inndragelse av innetider (som hun bryter). Hun drikker og har kommet full hjem. Anonymkode: e6804...872 Prøv uten regler og heller masse kjærlighet en stund. Se hva som skjer. Anonymkode: fab5b...4ee
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #13 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Prøv uten regler og heller masse kjærlighet en stund. Se hva som skjer. Anonymkode: fab5b...4ee Ja, for mennesker som ikke møter noen negativ reaksjon på handlingene sine blir motivert til å slutte med dem? 😂😂 Kan vi ikke begynne å gi forbrytere masse kjærlighet og forståelse, så slutter de helt sikkert! Det er jo nettopp slik "fri barneoppdragelse" som skaper ufyselige voksne. Hun ville også ha gjennomskuet det syke spillet til foreldrene som er superduperkjærlige og glad uansett hva som skjer. Unger er ikke dumme. Anonymkode: 872f2...9ed
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #14 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja, for mennesker som ikke møter noen negativ reaksjon på handlingene sine blir motivert til å slutte med dem? 😂😂 Kan vi ikke begynne å gi forbrytere masse kjærlighet og forståelse, så slutter de helt sikkert! Det er jo nettopp slik "fri barneoppdragelse" som skaper ufyselige voksne. Hun ville også ha gjennomskuet det syke spillet til foreldrene som er superduperkjærlige og glad uansett hva som skjer. Unger er ikke dumme. Anonymkode: 872f2...9ed Isteden for å forklare deg når du viser en så flåsete og useriøs side, så foreslår jeg at du grunner litt på hvorfor noen blir kriminelle. Anonymkode: fab5b...4ee
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #15 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Noen regler må vi da ha? Her er det snakk om innetider på kvelden, ufin munnbruk mot oss begge som setter grenser. Virker som hun har mistet all respekt. Konsekvensene har vært inndragelse av innetider (som hun bryter). Hun drikker og har kommet full hjem. Anonymkode: e6804...872 Selvsagt har hun ikke respekt for en dame som leker mamma! Løsningen her er at du flyter ut,så skal du se at hun blir lett å ha med å gjøre. Du er ikke moren hennes så du har ingenting du skulle sagt om hennes oppførsel! Skjønner godt at hun tar det ut på deg! Anonymkode: b8e91...832
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #16 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Noen regler må vi da ha? Her er det snakk om innetider på kvelden, ufin munnbruk mot oss begge som setter grenser. Virker som hun har mistet all respekt. Konsekvensene har vært inndragelse av innetider (som hun bryter). Hun drikker og har kommet full hjem. Anonymkode: e6804...872 Men hvor gammel er hun? Det er stor forskjell på om jun er 12 eller 20. Anonymkode: 37e10...9a7
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #17 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Men hvor gammel er hun? Det er stor forskjell på om jun er 12 eller 20. Anonymkode: 37e10...9a7 15 Anonymkode: e6804...872
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #18 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Selvsagt har hun ikke respekt for en dame som leker mamma! Løsningen her er at du flyter ut,så skal du se at hun blir lett å ha med å gjøre. Du er ikke moren hennes så du har ingenting du skulle sagt om hennes oppførsel! Skjønner godt at hun tar det ut på deg! Anonymkode: b8e91...832 Hallo?! Mener du jeg skal godta og bli kalt bitch mm? Selvfølgelig må jeg sette grenser. Jeg må oppdra hun på lik linje som faren når hun er hos oss. Anonymkode: e6804...872
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #19 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hallo?! Mener du jeg skal godta og bli kalt bitch mm? Selvfølgelig må jeg sette grenser. Jeg må oppdra hun på lik linje som faren når hun er hos oss. Anonymkode: e6804...872 Da har du nok oppført seg som en bitch;så da er det helt greit ja. Nei du er ikke moren hennes å skal absolutt ikke oppdra henne! Klart det provoserer kraftig at du leker mamma når du ikke er hennes mor! Det er KUN far som skal oppdra! Anonymkode: b8e91...832
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #20 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Da har du nok oppført seg som en bitch;så da er det helt greit ja. Nei du er ikke moren hennes å skal absolutt ikke oppdra henne! Klart det provoserer kraftig at du leker mamma når du ikke er hennes mor! Det er KUN far som skal oppdra! Anonymkode: b8e91...832 Jeg leker ikke hennes mor men jeg forventer at hun oppfører seg ok. Å si hei når hun kommer, og hadet når hun går. Jeg har en oppdragelserolle når jeg har bonusmor. Anonymkode: e6804...872
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #21 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg leker ikke hennes mor men jeg forventer at hun oppfører seg ok. Å si hei når hun kommer, og hadet når hun går. Jeg har en oppdragelserolle når jeg har bonusmor. Anonymkode: e6804...872 Hehe ikke rart hun hater deg Anonymkode: b8e91...832
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #22 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg leker ikke hennes mor men jeg forventer at hun oppfører seg ok. Å si hei når hun kommer, og hadet når hun går. Jeg har en oppdragelserolle når jeg har bonusmor. Anonymkode: e6804...872 Er det dette du gir konsekvenser på? Anonymkode: fab5b...4ee
Bergen_by Skrevet 6. oktober 2022 #23 Skrevet 6. oktober 2022 (endret) Når du har en ungdom i huset må du velge dine kamper! Å velge å slå ned på at en sur tenåring ikke sier "hei eller "hadet",blir bare for dumt! Det virker nesten som du prøver å finne feil! Endret 6. oktober 2022 av Bergen_by
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #24 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Er det dette du gir konsekvenser på? Anonymkode: fab5b...4ee Nei jeg gir konsekvenser på språkbruk og når det ikke holes avtaler. Tillater dere brøling og stygge ord? Anonymkode: e6804...872
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2022 #25 Skrevet 6. oktober 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei jeg gir konsekvenser på språkbruk og når det ikke holes avtaler. Tillater dere brøling og stygge ord? Anonymkode: e6804...872 Nei. Men vi er foreldre til barnet så da sier vi ifra om at dette ikke er greit. En simpel stemor har ikke noe hun skulle sagt! Anonymkode: b8e91...832
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå