Gå til innhold

Regjeringen vil igjen øke utgiftene for de som er syke, flotte greier.

Anbefalte innlegg

De vil det skal bli dyrere å gå til lege, fysioterapeut og psykolog. De vil øke egenandelen på frikort. De vil øke egenandelen for bå resept fra 39% til 50%. De som gjerne allerede har minst, skal få enda litt mindre altså. Dette vil mange merke godt hvis det går gjennom.

https://e24.no/naeringsliv/i/bgG643/dette-betyr-statsbudsjettet-for-din-lommebok?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Anonymkode: 73fd7...324

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De vil det skal bli dyrere å gå til lege, fysioterapeut og psykolog. De vil øke egenandelen på frikort. De vil øke egenandelen for bå resept fra 39% til 50%. De som gjerne allerede har minst, skal få enda litt mindre altså. Dette vil mange merke godt hvis det går gjennom.

https://e24.no/naeringsliv/i/bgG643/dette-betyr-statsbudsjettet-for-din-lommebok?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Så "kult" at både jeg og eldstemann som blir voksen om en uke, har blitt kronisk syke akkurat i år...

Anonymkode: 04210...44c

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes at vi begynner å bevege oss bort fra velferdsstaten og mot amerikanske tilstander. Snart blir vi nødt til å tegne privat helseforsikring for å få nødvendig helsehjelp uten å blakke seg helt. Ett av de rikeste landene i verden, liksom. 

Problemet med dette sånn totalt sett, er at staten må hente der det er mulig å hente. Altså der de dekker for andre. Det er ofte de syke og de som lever kun på stønader de kan stramme inn hos. Hva skal de ta fra de friske som jobber og betaler maks skatt? Det er vanskelig å få til.

Men det foreslås også at de som tjener minst skal få skattelette. Kanskje det går opp?

Anonymkode: 5eef5...a23

Åh, så bra! Når jeg hørte om milliardærene som flyktet for å få lavere skattetrekk så tenkte jeg med en gang at, "nei nå bidrar de syke med alt for lite altså!".

Anonymkode: 645a7...809

Luksusdyret skrev (1 time siden):

Jeg synes at vi begynner å bevege oss bort fra velferdsstaten og mot amerikanske tilstander. Snart blir vi nødt til å tegne privat helseforsikring for å få nødvendig helsehjelp uten å blakke seg helt. Ett av de rikeste landene i verden, liksom. 

Det er vi nok ikke stort lengre, ett av de rikeste landene, Oljefondet er tross alt bare en forventet verdi. I motsetning til amerikanske tilstander, så skattlegges næring betydelig mer nå. Av de 46 milliarder de drar inn, er 41 fra næringslivet. Vi har rett og slett fått en rød regjering for skatt til næringslivet og blå for de med minst. Resultat er at de med midler og tilgang på skattejurister stikker av til Sveits, de lokale og mindre bedriftene står igjen med regningen. Der vil vi nok se betydelig andel som avvikler, setter drift på vent i perioder, permitteringer og noen konkurser. 

Alle blir litt mer fattige og jeg frykter vi får en industri i landet som kan sammenlignes med u-land. Hvem som skal betale regningen i fremtiden blir jo veldig spennende å se. Enten må velferdsgoder ryke eller så må vi få opp investeringen i landet. Med denne regjeringen skjer nok neppe sistnevnte. 

Anonymkode: 24ac0...4c1

Annonse

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Problemet med dette sånn totalt sett, er at staten må hente der det er mulig å hente. Altså der de dekker for andre. Det er ofte de syke og de som lever kun på stønader de kan stramme inn hos. Hva skal de ta fra de friske som jobber og betaler maks skatt? Det er vanskelig å få til.

Men det foreslås også at de som tjener minst skal få skattelette. Kanskje det går opp?

Hvorfor må staten det? Er du klar over hvor mye staten tjener i disse dager, oljefondet, strøm mm?

Anonymkode: d174b...5fe

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Så da må de hente hos de som allerede sliter? Uføretrygdede skattelegges på lik linje som de som jobber, de trekker akkurat like mange % skatt av det de får inn som en som jobber gjør. Hvis skatteletten går opp med de økte medisinske utgiftene, så får de bare være fornøyde med det altså med andre ord. Så mye for at de som har minst skal få mere.

Hi

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor må staten det? Er du klar over hvor mye staten tjener i disse dager, oljefondet, strøm mm?

Anonymkode: d174b...5fe

Jeg sier ikke at behovet er der. Jeg sier at hvis behovet er der, så er det bare her de kan hente det. Jeg har ikke sagt noe om det er nødvendig eller ikke

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Så da må de hente hos de som allerede sliter? Uføretrygdede skattelegges på lik linje som de som jobber, de trekker akkurat like mange % skatt av det de får inn som en som jobber gjør. Hvis skatteletten går opp med de økte medisinske utgiftene, så får de bare være fornøyde med det altså med andre ord. Så mye for at de som har minst skal få mere.

Hi

De har ingen andre steder å hente det. Det er poenget. Hva skal de hente hos de som ikke mottar ytelser og betaler toppskatt?

Poengterer igjen at jeg ikke har sagt noe om nødvendigheten av dette, kun hvor de må hente om det er nødvendig

Jeg ser ikke helt at man kommer så mye dårligere ut. Ja, man må betale mer i egenandel når man henter medisinene eller er hos legen. Da kommer man raskere opp i den summen som utløser frikort. I tillegg skal de med lave inntekter, som feks ufør, betale mindre i skatt. Skulle gjerne sett et regnetykke på dette. 

Anonymkode: fae8c...e10

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ser ikke helt at man kommer så mye dårligere ut. Ja, man må betale mer i egenandel når man henter medisinene eller er hos legen. Da kommer man raskere opp i den summen som utløser frikort. I tillegg skal de med lave inntekter, som feks ufør, betale mindre i skatt. Skulle gjerne sett et regnetykke på dette. 

Alle under 750 00 skal betale mindre skatt, ikke bare de med lave inntekter.

Hi

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Problemet når egenandelstaket er økt så mye som det har de siste årene, det er at de som virkelig har aller minst, de har ikke råd til å "komme raskere opp i den summen som utløser frikort". Og følgen er at de lar være å gå til lege og behandling, rett og slett fordi de ikke har råd til det, i hvert fall ikke behandling.

To jeg kjenner:  Den ene har hatt en veldig godt betalt jobb, har nesten nedbetalt hus, har en mann som tjener bra, de har alt de trenger og litt til, en romslig økonomi, tross flere barn. Men, hun er syk, så syk at hun ikke kan jobbe, er på aap og det er usikkert om hun kommer tilbake i jobb igjen eller ikke, det er fremdeles en mulighet for at hun kan komme i jobb igjen. Hennes inntekt på aap er selvfølgelig mye redusert ift. hva hun hadde før, men likevel har hun greit utbetalt i måneden, og skulle det knipe på, så har hun en mann som støtter henne, de har verdier og de har en god del sparepenger. Hun blir sett på som den som virkelig står på og jobber for å komme seg tilbake i jobb, for før vi har kommet halvveis i februar har hun allerede frikort, pga. legebesøk og behandlinger hun går til.

Den andre jobbet i en jobb med ikke høy lønn, hadde fått barn, hun og mannen greide seg helt greit, selv om mannen heller ikke hadde en godt betalt jobb. Så begynte hun å studere til en jobb som ville gitt henne betydelig lønnsøkning når hun var ferdigutdannet. Før hun ble ferdig med utdannelsen ble hun veldig syk, viste seg ta hun hadde en kronisk sykdom hun aldri kan bli helt bra av, men som med riktig og nok behandling kan bli vesentlig bedre og holdes noenlunde i sjakk og det er egentlig gode muligheter for å komme ut i jobb igjen. Mannen taklet ikke en syk kone, så han dro fra henne. Hun sitter nå med gjeld etter huset de hadde rukket å kjøpe og pusse opp, men ikke fikk fortjeneste på da de måtte selge pga. skillsmissen. Hun leier. Hennes lave lønn er nå veldig redusert på aap. Hun har så lite å greie seg på i måneden at det såvidt går rundt. Hun går til legen når hun absolutt må, men hun har ikke penger til å gå i behandlinger for. Hun kommer sjeldent opp til å få frikort, så hun får ikke behandlingene hun trenger for å kunne komme seg og komme seg ut i jobb igjen. Hun vil trolig ende på lav uføretrygd pga. dette. Hun blir av andre sett på som en som ikke gidder ta vare på egen helse, en som ikke vil jobbe, den som har problemer med holdningene sine. Men det er få som har så sterk vilje som det hun har, men hun kan ikke greie det alene, hun trenger støtte. Men den støtten til å få riktig behandling og følge ofte nok opp med lege, den får hun ikke. For på papiret har hun slik at hun skal greie å betale for dette selv (fordi aap utbetales annenhver uke gir det på papiret en høyere sum tilgjengelig pr måned enn hva som er det disse sitter igjen med, og sosialkontorene går ut fra den teoretiske summen, ikke den faktiske, noe som gjør at de som har minst får enda mindre, faktisk mindre enn de som har mer - men dette er et tema man kunne laget en annen tråd om...).

For den første vil de økte egenandelene ikke ha påvirkning i det hele tatt, hun vil fremdeles ha råd til dem og vil få sitt frikort like tidlig. For den andre spiller det trolig ingen rolle om det kommer en liten skattelette, i hvert fall ikke hvis den spises opp av økte egenandeler. (Og så har vi jo de bagatellene som økte priser generelt, strømpriser m.m. som vi ser nå.)

Forskjellen mellom disse, det er det folk flest ikke forstår. Men i praksis betyr det at de som har nok og mer enn nok, de vil påvirkes lite om noe. De som har lite og for lite, de blir store tapere. Som hos den andre jeg fortalte om - i hennes tilfelle betyr det at hun mest trolig vil ende som uføretrygdet snart, fordi hun i praksis ikke får muligheten til å bli så bra at hun kan komme seg i jobb igjen. Ser man bort fra den personlige tragedien dette er for henne og hennes barn, så er det en større tragedie for staten, fordi de ved å holde igjen hundrelappene og tusenlappene til de som har minst ender opp med å måtte tape mange hundre tusen årlig i form av økte rene utgifter og tapte inntekter til staten.

Anonymkode: 1d558...0f5

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...