Gå til innhold

Regjeringen vil ha gratis barnehage i Nord

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Generelt ja, men ikke bare for en del av landet.

Anonymkode: 9aa2a...711

Skrevet

Nei!!! Bruk pengene på det vi virkelig trenger: infrastruktur! Veg, tog, fly. Å tro at folk i nord takker og bukker for småpenger til gratis barnehage, og da "glemmer" den totale neglisjeringen av infrastruktur, er så provoserende at jeg - og de fleste andre her nord - ikke finner ord! (og DET sier sitt)

Anonymkode: 2dd99...bb3

Skrevet

Ja. Det er ikkje mange som orkar å bu der oppe, det er kaldt, mørkt og nesten folketomt. 

Det er ikkje ut frå ei formeining om at dei i nord treng så mykje meir hjelp enn andre dette blir gjort, det er eit lokkemiddel for å få dei til å bli buande og for å få andre til å flytte dit.

Russarane blir stadig meir stormannsgale, og å forsvare eit nesten tomt territorium er håplaust. Dette er sikkerhetspolitikk, ikkje velferdspolitikk. Og det er eit nødvendig grep.

Anonymkode: 56296...274

Skrevet

I et budsjett hvor omtrent alt kuttes ned (eller ut) mener jeg dette er helt feil. Utrolig mange saker er viktigere enn dette. 

Anonymkode: fff09...1ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I et budsjett hvor omtrent alt kuttes ned (eller ut) mener jeg dette er helt feil. Utrolig mange saker er viktigere enn dette. 

Viktigare enn å kunne forsvare nordområda våre?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Viktigare enn å kunne forsvare nordområda våre?

Prøv igjen, gjerne uten stråmenn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Prøv igjen, gjerne uten stråmenn. 

Det er ikkje ein stråmann, det er grunnen til alle frynsegoda i nord. Dei vi allereie har er ikkje nok til at folk vil bu der, så vi må tilby enda meir.

Dette er eit godt grep, barnefamiliar er mindre mobile enn unge vaksne utan barn og det er større sjanse for at desse blir verande i nord enn dei som kjem for å få studielånet nedskrive.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ja. Det er ikkje mange som orkar å bu der oppe, det er kaldt, mørkt og nesten folketomt. 

Det er ikkje ut frå ei formeining om at dei i nord treng så mykje meir hjelp enn andre dette blir gjort, det er eit lokkemiddel for å få dei til å bli buande og for å få andre til å flytte dit.

Russarane blir stadig meir stormannsgale, og å forsvare eit nesten tomt territorium er håplaust. Dette er sikkerhetspolitikk, ikkje velferdspolitikk. Og det er eit nødvendig grep.

Men er gratis barnehage nok til holde folk der da? Hva med alle de som ikke har barn i barnehagealder, eller ikke har barn i det hele tatt? Det vol jo ikke stoppe en ungdom fra å flytte der i fra.

Hi

Anonymkode: ea6b4...b01

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men er gratis barnehage nok til holde folk der da? Hva med alle de som ikke har barn i barnehagealder, eller ikke har barn i det hele tatt? Det vol jo ikke stoppe en ungdom fra å flytte der i fra.

Hi

Anonymkode: ea6b4...b01

Nei, det er ikkje heile og fulle løysinga på problemet. Men det er eit bidrag.

Og det kan føre til at nemnte ungdom kjem tilbake når hen etablerar familie. 

Ideelt sett skulle vi ikkje måtte bruke energi og pengar på å befolke ein landsdel der ingen vil bu. Men så er det dette med russarane.

Skrevet

Nesten så man skulle tro at Nord-Norge er på vei til å bli eget land.... 

Anonymkode: d667d...f1a

Skrevet

Jeg vet ikke om det er nok, men jeg tror det kan være et bra virkemiddel for å få/beholde unge, voksne i regionen.

Anonymkode: a8ac9...423

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikkje heile og fulle løysinga på problemet. Men det er eit bidrag.

Og det kan føre til at nemnte ungdom kjem tilbake når hen etablerar familie. 

Ideelt sett skulle vi ikkje måtte bruke energi og pengar på å befolke ein landsdel der ingen vil bu. Men så er det dette med russarane.

En landsdel der ingen vil bo??? Vi er temmelig mange som ikke har vært innom tanken på å flytte på oss! Født og oppvokst i nord, og ingen steder i landet -  ja, i verden - kan matche naturen og folket her i nord. Ikke uten grunn er f eks Lyngen i Troms flere ganger kåret til å ha verdens vakreste og villeste fjell og blåeste vann. Jeg hadde DØDD om jeg ble flytta sørover, med mangel på natur, folkesjela, midnattsol, mørketid, den rene lufta og den gode plassen. Det samme sier alle de studenter og fagfolk som kommer hit for å være en periode, for så å bli boende. 

Når vi påpeker de manglene og neglisjeringen denne store delen av landet har lidd under gjennom generasjoner av politikere, er det ikke sutring og at vi ikke vil bo her. Det er helt relevant kritikk mht forskjellsbehandlingen som foregår, helt åpenlyst. Mens det bygges sykkelveier til milliarder "sørpå", mangler transportnæringen - som for øvrig folk sørpå tjener grovt på - nødvendig infrastruktur.

Så før du uttaler deg, bør du som et minimum sette deg inn i hva dette dreier seg om!

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

En landsdel der ingen vil bo??? Vi er temmelig mange som ikke har vært innom tanken på å flytte på oss! Født og oppvokst i nord, og ingen steder i landet -  ja, i verden - kan matche naturen og folket her i nord. Ikke uten grunn er f eks Lyngen i Troms flere ganger kåret til å ha verdens vakreste og villeste fjell og blåeste vann. Jeg hadde DØDD om jeg ble flytta sørover, med mangel på natur, folkesjela, midnattsol, mørketid, den rene lufta og den gode plassen. Det samme sier alle de studenter og fagfolk som kommer hit for å være en periode, for så å bli boende. 

Når vi påpeker de manglene og neglisjeringen denne store delen av landet har lidd under gjennom generasjoner av politikere, er det ikke sutring og at vi ikke vil bo her. Det er helt relevant kritikk mht forskjellsbehandlingen som foregår, helt åpenlyst. Mens det bygges sykkelveier til milliarder "sørpå", mangler transportnæringen - som for øvrig folk sørpå tjener grovt på - nødvendig infrastruktur.

Så før du uttaler deg, bør du som et minimum sette deg inn i hva dette dreier seg om!

Ro ned.

Eg bur på tilvarande folketomt område i vest, og infrastrukturen er også tilsvarande. 

Ingen var ikkje meint som null, men som forsvinnande få. Det er vel ikkje kontroversielt å påpeike at det nesten ikkje bur folk i nordområda? Det er snakk om ein svært stor del av territoriet vårt med berre ein liten del av innbyggjarane.

Skrevet

Ro ned.

Eg bur på tilvarande folketomt område i vest, og infrastrukturen er også tilsvarande. 

Ingen var ikkje meint som null, men som forsvinnande få. Det er vel ikkje kontroversielt å påpeike at det nesten ikkje bur folk i nordområda? Det er snakk om ein svært stor del av territoriet vårt med berre ein liten del av innbyggjarane.

Hvor mange må til for at det skal telle som befolkning? Skal disse få lov til å fortsette å bo der de vil, eller skal vi bruke metoder for å tvangsflytte alle til sentrale østland? Hva med verdiskapningen i nord, som for øvrig hele landet nyter svært godt av? Hvem skal fiske fisken, få opp olja, gassen, det medisinske miljøet som er helt spesielt og enestående for hele Nordkalotten? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange må til for at det skal telle som befolkning? Skal disse få lov til å fortsette å bo der de vil, eller skal vi bruke metoder for å tvangsflytte alle til sentrale østland? Hva med verdiskapningen i nord, som for øvrig hele landet nyter svært godt av? Hvem skal fiske fisken, få opp olja, gassen, det medisinske miljøet som er helt spesielt og enestående for hele Nordkalotten? 

No er eg jo for desse tiltaka for op oppretthalde og helst auke folketalet..

Skrevet

Hele statsbudsjettet er en stor vits, men du skal ikke se bort fra at arbeidsgiverne flytter etter nå som det varsles 5 % aga på lønn over 750 000 kr, hvis jeg var bank eller forsikringsselskap i dag, ville jeg definitivt vurdert å flytte til nord, for å spare inn de ekstra 10 % i aga og finansskatt på lønn gjennom den reduserte aga i nord om ikke annet 🤔 

Anonymkode: 073f7...88c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hele statsbudsjettet er en stor vits, men du skal ikke se bort fra at arbeidsgiverne flytter etter nå som det varsles 5 % aga på lønn over 750 000 kr, hvis jeg var bank eller forsikringsselskap i dag, ville jeg definitivt vurdert å flytte til nord, for å spare inn de ekstra 10 % i aga og finansskatt på lønn gjennom den reduserte aga i nord om ikke annet 🤔 

Hva er aga?

Anonymkode: 20eaa...f4b

Skrevet

Hva er aga?

Anonymkode: 20eaa...f4b

Arbeidsgiveravgift. En avgift arbeidsgiver betaler til staten som takk for at de gir ansatte lønn 😅

Den er på 14,1% for de fleste, i tillegg har finans og forsikring 5% (kalt finansskatt, men det er arbeidsgiveravgift selv om det kalles noe annet) og nå legges det til ytterligere 5% på all lønn over 750 000, hvilket betyr at for hver krone arbeidsgiver betaler i lønn for dette, går det også 24,1 øre til staten, pluss aga på otp pg feriepenger. 

Hvis man vurderer å outsource deler av driften, er dette tiden, for å si det sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ikkje ein stråmann, det er grunnen til alle frynsegoda i nord. Dei vi allereie har er ikkje nok til at folk vil bu der, så vi må tilby enda meir.

Dette er eit godt grep, barnefamiliar er mindre mobile enn unge vaksne utan barn og det er større sjanse for at desse blir verande i nord enn dei som kjem for å få studielånet nedskrive.

Hvis det er gjort grundige undersøkelser som viser at 

1. Denne støtten vil gi et betydelig positivt utslag (som kommer på toppen av alle andre økonomiske støtteordninger som allerede gis i denne regionen) i antall som velger å bosette seg i området, og 

2. Denne økte bosetningen vil gi betydelig økt sikkerhet for landet som helhet

er argumentet valid. 

Uansett mener jeg dette på ses opp mot andre behov vi har. Hvor sannsynlig er det at Russland vil prøve å annektere eller invadere våre grenseområder, og hvor stor økning i beskyttelse vil en potensiell økning i antall barnefamilier gi? Vi vet at folk over hele landet sliter nå. Når Vedum sier til NRK at folk kanskje må velge mellom å pusse opp badet eller dra til syden sier det mye om hvor i utakt politikerne er med befolkningen. For mange står valget nå mellom varme måltider til barna eller varme klær/sko for vinteren. Eller mellom briller og tannregulering. 

Skrevet

Altså, jeg synes at naturen er fantastisk og lufta er ren. Likevel er infrastrukturen en vits, det finnes så å si ingen fritidstilbud for voksne, vinteren varer 10 måneder i året, og det har regnet bort nesten hele sommeren i tillegg. Den eneste grunnen til at jeg fortsatt er her, er at far og jeg har barna halve tiden, og han kommer aldri til å flytte på seg (hele hans familie er her). Det er også helt feil at det ikke finnes natur og den gode plassen i sør. Det finnes masse vakker natur i sør, og hvis man ikke absolutt MÅ bo midt i Oslo-gryta, kan man finne masse god plass. 

Anonymkode: feab0...759

Skrevet

Nå er vel gratis barnehage et bidrag for å gjøre det attraktivt å bo/bosette seg i de nordligste fylkene så det blir jo rart å snakke om tvangsflytting til sentrale østland?

Jeg synes gratis barnehage er et godt signal om ønsket (økt) bosetting i nord. 

Anonymkode: a0b9a...53e

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Så då er det bedre at resten av landet skal måtte betale mye mer på andre viktigere ting??? Folk som har barn, må ikke få mer barn enn de klarer å ha økonomi for.

Gratis barnehage og Sfo er en uting

Anonymkode: 42ab5...c18

Skrevet

Vil heller ha gratis barnehage på Østlandet.
Der er det er større tetthet av ikke vestlige innvandrere hvor mor er hjemme med barna hvor de ikke tar seg råd til barnehage. En stor andel barn med foreldre med ikke vestlig bakgrunn som er født og oppvokst i Norge begynner på skolen uten å kunne snakke ordentlig norsk. Dette går utover undervisningen til disse barna og deres medelever.
Gratis barnehage ville gitt disse barna mulighet til å lære seg norsk ordentlig før skolestart.

Anonymkode: e6905...a42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...