Gå til innhold

Sønnen min, 10 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er en rotekopp uten like ! Han har null kontroll på tingene sine. Er dette normalt?  Han glemmer det meste og roter bort tingene sine. Hjelm, nøkler, gymbag m.m. jeg må være konstant i beredskap for han, det er veldig slitsomt. Far er også sånn, klarer ikke å holde på en jobb, roter livet sitt til. Noen innspill?  Råd? Gutten min har også mye angst, får hjelp for det. Han bruker melatonin for å finne roen på kvelden 

Anonymkode: c65a9...66f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er vanlig, men det kan jo hende sønnen din roter mer enn vanlig. 

Mye som skjer i kropp og sinn på mellomtrinnet på skolen, og det er ganske vanlig at ungene er temmelig vimsete og glemske. 

Men barn med f.eks adhd er ofte verre enn gjennomsnittet for de har i tillegg til den vanlige utviklingen av hjernen mer tankekjør og uro.

Anonymkode: 372cc...354

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er vanlig, men det kan jo hende sønnen din roter mer enn vanlig. 

Mye som skjer i kropp og sinn på mellomtrinnet på skolen, og det er ganske vanlig at ungene er temmelig vimsete og glemske. 

Men barn med f.eks adhd er ofte verre enn gjennomsnittet for de har i tillegg til den vanlige utviklingen av hjernen mer tankekjør og uro.

Anonymkode: 372cc...354

Ja, dette er litt ekstremt spør du meg. Kanskje gutter er "verre" enn jenter ? Han er blitt utredet for "alt mulig", men utredningen var dårlig syns jeg. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre 🥺🥺

Skrevet

Han er prikk lik to av mine barn, begge har ADHD. Det betyr ikke at din gutt har det, altså, men de sidene av ham som du trekker fram her (rotete, mister ting, angst og søvnvansker ol.) er akkurat slik jeg ville beskrevet mine to på akkurat de områdene. De to andre barna mine kan selvfølgelig også miste ting, har på ingen måte strøkne rom osv., men det er en himmelstor forskjell mellom dem som "normale" og de to andre. 

Anonymkode: 7c3da...3b4

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Han er prikk lik to av mine barn, begge har ADHD. Det betyr ikke at din gutt har det, altså, men de sidene av ham som du trekker fram her (rotete, mister ting, angst og søvnvansker ol.) er akkurat slik jeg ville beskrevet mine to på akkurat de områdene. De to andre barna mine kan selvfølgelig også miste ting, har på ingen måte strøkne rom osv., men det er en himmelstor forskjell mellom dem som "normale" og de to andre. 

Ja, ikke sant !

Men hvorfor fant ikke bup noe? Begynner å lure på om de har oversett noe. 

Da han var liten var han meget rolig, som i sin egen verden. Han var en drøm av en baby og barn. Kunne leke i timesvis hver dag. Helt nydelig ❤️ ingen av de andre har vært sånn. Hvordan var dine barn som liten?

Skrevet
On 10/6/2022 at 8:13 AM, Anonym bruker said:

Han er en rotekopp uten like ! Han har null kontroll på tingene sine. Er dette normalt?  Han glemmer det meste og roter bort tingene sine. Hjelm, nøkler, gymbag m.m. jeg må være konstant i beredskap for han, det er veldig slitsomt. Far er også sånn, klarer ikke å holde på en jobb, roter livet sitt til. Noen innspill?  Råd? Gutten min har også mye angst, får hjelp for det. Han bruker melatonin for å finne roen på kvelden 

Normalt ja, barnet her er like ille :P

Anonymkode: ec17e...26f

Skrevet

Høres ut som min med ADHD. Be om ny utredning om du mistenker noe. Ofte kommer ADHD mye tydeligere frem på mellomtrinnet. Min var et rolig og snilt barn, aldri i konflikt men motorisk tidlig, aktiv og smart. Hadde derfor gode strategier. Fikk diagnosen når han var 12. Da hadde vanskene vært svært tydelige i 2-3 år, men såklart hatt tegn hele livet og en mistanke der siden 2-3 års alder. Fungerer utmerket på medisiner, holder styr på tid, treninger, sekk, treningsdag og avtaler. Mister skjeldent noe, før kunne det være en jakke/ genser per uke nesten😅

Anonymkode: b3484...9a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.10.2022 den 8.55):

Ja, ikke sant !

Men hvorfor fant ikke bup noe? Begynner å lure på om de har oversett noe. 

Da han var liten var han meget rolig, som i sin egen verden. Han var en drøm av en baby og barn. Kunne leke i timesvis hver dag. Helt nydelig ❤️ ingen av de andre har vært sånn. Hvordan var dine barn som liten?

De var veldig ulike som babyer og smårollinger, med unntak av at begge slet veldig med søvnen og magen. Eldste var veldig rolig og enkel, litt skeptisk til fremmede og forsiktig av seg. Kunne leke i timesvis, fant aldri på noe tull. Yngste var svært tidlig ute motorisk og spinnvill, måtte passes på absolutt hele tiden, null grenser (klatret opp skuffene til kjøkkenbenken for å ta kniven, opp på bordet for å "fly" utfor kanten osv) og med sprø påfunn som å vaske badet med dokosten. Eldste endret seg da han ble 5-6 år og ble mer og mer hyperaktiv, mens yngste utviklet en viss fornuft og ble noe roligere. Begge har ADHD kombinert type, altså sliter både med konsentrasjon/oppmerksomhet og impulsivitet/hyperaktivitet. 

Med yngste måtte vi presse på hos BUP fordi datteren vår er såpass intelligent at hun i stor grad klarte å maskere utfordringene sine de gangene BUP observerte henne, testet henne osv. Selv om både vi og skolen scoret henne langt utenfor normalen, hadde jo ikke psykologen på BUP sett noe selv. De koblet inn en nevrolog som utredet ekstra med en rekke nevrologiske undersøkelser, og da var det absolutt ingen tvil lenger. 

Skrevet

Han har blitt utredet hos bup. De har og vært på observasjon på skolen. Ingenting galt sier bup. 

Men jeg må si jeg undrer meg litt. Det er mye styr nå som han er blitt eldre og bør ta ansvar selv for små-ting.

Takk for at dere deler 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.10.2022 den 13.52):

Normalt ja, barnet her er like ille :P

Anonymkode: ec17e...26f

Min sønn på 10 roter og glemmer type jakken på skolen hver dag. Det gjør alle vennene hans også. Helt normalt! Ville ikke «laget» en diagnose av det. Om han i tillegg har blitt utredet er det vel ikke noe å tenke og lure på.

Anonymkode: a2783...48e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...