Gå til innhold

Gi meg deres hete tips til vektnedgang som ikke er fasting i veldig mange timer eller streng lavkarbo

Anbefalte innlegg

Vekta bare øker og øker, og nå veier jeg 78 kilo fordelt på 165 cm. Full av vann og fettvalker. Skal begynne å trene i neste uka, men det er ofte vanskelig å komme seg på treningssenter fordi jeg har fire barn. Hormonbildet er komplisert, jeg har både lavt stoffskifte og for mye testosteron i kroppen. Gikk ytterligere i vekt etter oppstart av Levaxin, så vurderer å droppe det igjen (det samme skjedde sist - vekta økte og økte). Etter de to eldste barna veide jeg 54 kilo. Har vært sylslank store deler av livet. Etter at de to siste barna kom, økte vekta til 61 kilo - fortsatt helt greit og innenfor. De tre siste årene økte vekta altså fra 61 til 78 kilo, uten at jeg endret kosthold eller treningsvaner.

Så jeg er egentlig rådvill. Har prøvd forskjellige opplegg, og ingenting har fungert. Lavkarbo medfører kraftig daglig hodepine, slapphet og så store konsentrasjonsvansker at jeg ikke fungerer i jobb. Periodisk faste medfører at jeg er konstant sulten, slapp (holdt på å sovne bak rattet et par ganger, sovnet på møtene på jobb osv) og tenker på mat HELE tiden. Ingen av disse metodene førte til noe særlig vektnedgang, det gikk så forbanna sakte (a la 1 kilo ned i måneden). 

Legen har konstatert at jeg har sykt lav forbrenning. Han har faktisk ikke sett noe lignende noen gang. Det skyldes mest sannsynlig det overskytende testosteronet kombinert med astmamedisin (kortison) og lavt stoffskifte. Han sier at det eneste som mest sannsynlig vil fungere, er veldig lavt kaloriinntak kombinert med daglig trening, og da snakker vi om kondisjontrening. 

Jeg vil gjerne høre deres hete tips - hva har fungert for dere med vanskelig helsebilde og VELDIG lav forbrenning?

Anonymkode: 2caf6...afd

Fortsetter under...

Få deg tredemølle hjemme👍🏼 Bare ta på treningsklær, ikke tenke og bare gjøre det! Begynn i det små, 15 min hver dag. Da vil motivasjon øke med kondisen. 
Og gjør det 6 dager i uken, da slipper du oppholdet som ofte gjør demotivsjonen sterkere. 
Og kombiner det med lavere kaloriinntak! 

Jeg løper 6-7 ganger i uken på mølla hjemme, og vekter rett etterpå! 

Lykke til!

Den gyldne middelvei: bevege deg mer, vær oppmerksom på kaloriinntak. Tilegn deg grunnleggende kunnskap om næringsopptak, hva er gode proteinkilder osv. 

Finn en måte å leve på som du kan leve med. Fortsett slik

Lykke til!

Annonse

Ikke tenk trening om det er vanskelig å få til. Trening betyr ingenting for vektnedgang. Jeg anbefaler periodisk faste, har skrevet om det før her inne. Jeg kombinerer med karboredusert kost. Funker som bare det, gikk ned 20 kg på 3-4 måneder. Det beste er at jeg kan fortsette med dette slik at jeg ikke går opp igjen. 

Anonymkode: 8af32...cb6

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke tenk trening om det er vanskelig å få til. Trening betyr ingenting for vektnedgang. Jeg anbefaler periodisk faste, har skrevet om det før her inne. Jeg kombinerer med karboredusert kost. Funker som bare det, gikk ned 20 kg på 3-4 måneder. Det beste er at jeg kan fortsette med dette slik at jeg ikke går opp igjen. 

Nå skrev jeg jo uttrykkelig i hovedinnlegget at jeg ønsker alle andre tips enn periodisk faste og lavkarbo, for de fungerer ikke her. 

Når det gjelder trening, så øker styrketrening forbrenningen. Det samme gjelder kondisjonstrening. Mitt største problem er at jeg har veldig lav forbrenning. For å spise færre kalorier enn jeg forbrenner UTEN trening, må jeg ligge så lavt at det ikke er bærekraftig i lengden. Jeg må gjøre noe for å øke forbrenningen.

Havhesten2017 skrev (15 minutter siden):

Den gyldne middelvei: bevege deg mer, vær oppmerksom på kaloriinntak. Tilegn deg grunnleggende kunnskap om næringsopptak, hva er gode proteinkilder osv. 

Finn en måte å leve på som du kan leve med. Fortsett slik

Lykke til!

Takk. Skal bli flinkere med morgenturer med hund (oftere og lengre), og kondisjonsorientert yoga på stuegulvet de dagene jeg har barna. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå skrev jeg jo uttrykkelig i hovedinnlegget at jeg ønsker alle andre tips enn periodisk faste og lavkarbo, for de fungerer ikke her. 

Når det gjelder trening, så øker styrketrening forbrenningen. Det samme gjelder kondisjonstrening. Mitt største problem er at jeg har veldig lav forbrenning. For å spise færre kalorier enn jeg forbrenner UTEN trening, må jeg ligge så lavt at det ikke er bærekraftig i lengden. Jeg må gjøre noe for å øke forbrenningen.

Unnskyld! Beklager! Ikke vær så sinna da

Tenk nøye gjennom hva du spiser. Jeg er overbevist om at salt er verre enn søtt. Kutt ut røyket og saltet og spis fersk mat. Visse tidspunkt på døgnet tåler du fint litt sultfølelse altså. Så spiser du godt til måltidene, men holder deg unna E-mat.

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

For meg så funker det å være aktiv☺️Gå masse!

Anonymkode: 9d749...c6d

Skal øke turene med hunden (bikkja blir sikkert kjempeglad) pluss aktivitet ellers. Takk for tipset :) 

prekæs skrev (1 minutt siden):

Tenk nøye gjennom hva du spiser. Jeg er overbevist om at salt er verre enn søtt. Kutt ut røyket og saltet og spis fersk mat. Visse tidspunkt på døgnet tåler du fint litt sultfølelse altså. Så spiser du godt til måltidene, men holder deg unna E-mat.

Takk for tipset. Jeg har hørt at kroppen binder vann ved for mye inntak av salt. Samtidig trenger vi noe salt for å fungere. 

Annonse

Twintipp skrev (43 minutter siden):

Få deg tredemølle hjemme👍🏼 Bare ta på treningsklær, ikke tenke og bare gjøre det! Begynn i det små, 15 min hver dag. Da vil motivasjon øke med kondisen. 
Og gjør det 6 dager i uken, da slipper du oppholdet som ofte gjør demotivsjonen sterkere. 

Lykke til!

Det skal absolutt vurderes! Her utenfor strør det ingen på vinteren, så det er umulig å løpe store deler av året. Med en tredemølle i stua kan jeg løpe og studere samtidig :) 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Takk for tipset. Jeg har hørt at kroppen binder vann ved for mye inntak av salt. Samtidig trenger vi noe salt for å fungere. 

Ja, vi trenger salt, men ikke mer enn det vi får i oss gjennom fersk mat. Saltinntaket blir fort for høyt med vanlig kosthold til og med. 

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det skal absolutt vurderes! Her utenfor strør det ingen på vinteren, så det er umulig å løpe store deler av året. Med en tredemølle i stua kan jeg løpe og studere samtidig :) 

Har en sånn som kan klappes sammen! Og kan trene selv med unger hjemme👍🏼 Og det beste, slipper fancy smancy treningstøy!😅 Løper i utslitt gammel tights og cup t skjorte fra Ålesund brant😅

Hvis du reagerer såpass på Levaxin, kan du være en kandidat for mono T3 behandling. Altså behandling med kun det hurtige stoffskiftehormonet. Da slipper kroppen din å gjøre omdanning fra T4 til T3, for det får du via medisinen.

Sikker på at du legger på deg av levaxin, eller kan det være at du legger på deg fordi du tar for lite levaxin? Tsh under 0,5 + høy ft3 og ft4 gjør at jeg klarer å slanke meg. Med Tsh over dette så går forbrenning (og hjerne) i zombiemodus. 

Anonymkode: f49dd...b67

Jeg har også lavt stoffskifte og bruker levaxin. Jeg fikk fart på vektnedgangen da jeg begynte å gå 12.000 skritt for dagen og droppet frokost.

Anonymkode: 18183...464

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Den kan du bruke til hunden også!👍🏻

Anonymkode: f0c93...3ba

Twintipp skrev (10 timer siden):

Lykke til!

Jeg elsker også å ha tredemølle hjemme, men jeg syns du skal være forsiktig med å begynne med 6 dager i uka - da blir du veldig lett skadet, og så ryker hele opplegget. Anbefaler nybegynnerprogrammet til Løplabbet, f.eks., det er gratis på nett. 

Anonymkode: 299ee...b75

Halvparten 

Spis halvparten av hva du pleier, til alle måltider og i alle situasjoner 

Grovkarbo, altså ikke lavkarbo men grov. Bytt ut sukker og hvitt hvetemel med grovt og grønt.

Gå masse.

Anonymkode: 46f77...71f

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Kutte ut alt helfabrikata og endel halvafabrikata, lage mest mulig fra bunnen av.

Anonymkode: 1ae84...23d

Har tenkt å gjøre det, i hvert fall tre ganger i uka kan jeg lage det meste fra bunn. De andre dagene har jeg ca. 20 minutter på å lage middag, og 10 minutter max på å lage frokost. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Har tenkt å gjøre det, i hvert fall tre ganger i uka kan jeg lage det meste fra bunn. De andre dagene har jeg ca. 20 minutter på å lage middag, og 10 minutter max på å lage frokost. 

Det tar ikke lenger tid å servere frokost. Det er bare å sette frem for eksempel skinke og syltetøy i stedenfor sjokoladepålegg og salami.

Middagen kan forberedes dagen før. Oppvarmingen tar ikke lengre tid.

Anonymkode: 19c5b...999

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...