Gå til innhold

Min kollega er begynt å bli litt slitsom

Anbefalte innlegg

Hun har vært her ca et år nå, og er en kjempehyggelig dame. Men hun har hele tiden vært veldig overrasket over hvor lite nytenkende vi er her ( hennes egne ord). Jeg kan være enig i endel av det hun sier, men har fortalt at det er lite jeg kan få gjort med det. Hun må ta det med vår leder, og gi henne tips om hvordan ting kan effektiviseres. Hun mener hun har prøvd, men blir bare møtt med motbør. Jeg forstår hun bli skuffet, men nå er det liksom litt  nok. 

Hun maser om dette hver dag. Skal stadig fortelle hva som er dumt og at hun aldri har sett maken til gammeldags arbeidsplass før. Jeg merker hun vil at jeg nå skal ta det videre, men jeg sier at hun bare må si ifra selv dersom hun ønsker det. Hun vil rett og slett bruke meg som et talsrør. Problemet er at hun ikke ser hele bildet hos oss. Hun har ikke fått full opplæring, og ser ikke helt sammenhengen i alt. Hun er veldig bestemt på hva hun vil og ikke, og sier til meg at det ikke er alle arbeidsoppgavene hun vil ha opplæring i, for det holder at jeg og en annen gjør noen av dem. Jeg har sagt meg uenig, men igjen vist til at hun må ta det med leder og ikke meg. Det er ikke jeg som bestemmer hva hun skal gjøre. Likevel fortsetter hun å messe om dette. 

Jeg føler jeg har sagt tydelig ifra, ved å svare at hun må ta det med leder. Neste skritt er jo å bli ufin, og det ønsker jeg ikke. 

Hvordan ville dere grepet situasjonen an?  

Anonymkode: b1880...946

Fortsetter under...

"Det høres ut som om du bør snakke med vår leder. Jeg kan gi beskjed til henne om at du har mange ting du ønsker å drøfte" 

Hvis hun fortsetter så ville jeg snakket med lederen og bedt henne om å ta en samtale 

Anonymkode: bb576...db5

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

"Det høres ut som om du bør snakke med vår leder. Jeg kan gi beskjed til henne om at du har mange ting du ønsker å drøfte" 

Hvis hun fortsetter så ville jeg snakket med lederen og bedt henne om å ta en samtale 

Jeg har sagt akkurat dette! Men da blir hun spak. Hun fortsetter likevel å messe om alt som burde vært anderledes. Hun må jo ha fått med seg nå, at jeg ikke er interessert i å ta dette videre for henne. 

Just now, Anonym bruker said:

Jeg har sagt akkurat dette! Men da blir hun spak. Hun fortsetter likevel å messe om alt som burde vært anderledes. Hun må jo ha fått med seg nå, at jeg ikke er interessert i å ta dette videre for henne. 

Ta det videre da. Ikke som at du mener det samme, men at lederen må snakke med din kollega. 

Kos med misnøye med tas med rota 

Annonse

NotNaomi skrev (8 minutter siden):

Du har uttrykt at du er enig i endel av det hun kritiserer og hun har selv prøvd å ta det opp med leder, men møtt motbør.

Kan jeg spørre hvorfor du ikke tar opp med leder de tingene du selv også finner kritikkverdige? 

Det har jeg tidligere også gjort med andre ting. Men det min kollega irriterer seg mest over, er våre data-systemer og rutiner. Akkurat der kjenner jeg at jeg selv ikke har så mange forslag til forandringer da jeg er vant til å jobbe på den måten vi har gjort. Derfor har jeg sagt til min kollega at hun må ta dette videre til leder, gjerne med forslag til hvordan ting kan gjøres bedre. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg tidligere også gjort med andre ting. Men det min kollega irriterer seg mest over, er våre data-systemer og rutiner. Akkurat der kjenner jeg at jeg selv ikke har så mange forslag til forandringer da jeg er vant til å jobbe på den måten vi har gjort. Derfor har jeg sagt til min kollega at hun må ta dette videre til leder, gjerne med forslag til hvordan ting kan gjøres bedre. 

Ok. Men når du sier deg enig i en del av det hun kritiserer, så forventer hun vel at du også tar en samtale med leder om akkurat de tingene. Når du da svarer at du ikke får gjort noe med det, så blir det jo feil iom at du faktisk kan ta det opp med lederen deres.

Det er bedre å si at du ikke vil ta opp ting, ikke at du ikke kan gjøre noe. Si heller at du er fornøyd med ting som det er og at du ikke er enig med henne. For så lenge du bifaller det hun kritiserer, så forventer hun jo at du som kollega backer henne opp. Tydeligvis. 

NotNaomi skrev (41 minutter siden):

Ok. Men når du sier deg enig i en del av det hun kritiserer, så forventer hun vel at du også tar en samtale med leder om akkurat de tingene. Når du da svarer at du ikke får gjort noe med det, så blir det jo feil iom at du faktisk kan ta det opp med lederen deres.

Det er bedre å si at du ikke vil ta opp ting, ikke at du ikke kan gjøre noe. Si heller at du er fornøyd med ting som det er og at du ikke er enig med henne. For så lenge du bifaller det hun kritiserer, så forventer hun jo at du som kollega backer henne opp. Tydeligvis. 

Det er ubetydelig hva hun forventer av meg. Jeg har sagt at hun må ta det med leder, ergo er jeg ikke interessert i ta kampene videre for henne. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det er ubetydelig hva hun forventer av meg. Jeg har sagt at hun må ta det med leder, ergo er jeg ikke interessert i ta kampene videre for henne. 

Og hun ser antageligvis på det som at hun tar kampen for dere, iom at du støtter henne i endel av det hun kritiserer. Hun er ny på arbeidsplassen og har møtt motbør når hun har tatt det opp hos leder, så da er det faktisk naturlig at hun forventer at du bidrar også. 

Du spør jo hvordan du skal gripe dette an. Da ser jeg at du har et ansvar i dette, og ville bare foreslå hvordan du kunne forhindre mer mas. 

Men ok..

Endret av NotNaomi
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Og hun ser antageligvis på det som at hun tar kampen for dere, iom at du støtter henne i endel av det hun kritiserer. Hun er ny på arbeidsplassen og har møtt motbør når hun har tatt det opp hos leder, så da er det faktisk naturlig at hun forventer at du bidrar også. 

Du spør jo hvordan du gripe dette an. Da ser jeg at du har et ansvar i dette, og ville bare foreslå hvordan du kunne forhindre mer mas. 

Men ok..

Hvis du er ny på en arbeidsplass og holder på sånn, og ikke skjønner din plass, dvs nederst i alle sammenhenger, er det mye du mangler på et fullt servise.

Anonymkode: 8f21a...b9f

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvis du er ny på en arbeidsplass og holder på sånn, og ikke skjønner din plass, dvs nederst i alle sammenhenger, er det mye du mangler på et fullt servise.

Anonymkode: 8f21a...b9f

Tror det er veldig viktig med nye øyne på ting. Hvis man går i samme miljøet med de samme menneskene for lenge, så overser og ignorerer man nok lett mye, samt låser seg litt i gamle mønstre. Å se ting utenfra og med nye øyne kan være veldig nyttig. 

Endret av NotNaomi

Annonse

NotNaomi skrev (26 minutter siden):

Du spør jo hvordan du skal gripe dette an. Da ser jeg at du har et ansvar i dette, og ville bare foreslå hvordan du kunne forhindre mer mas. 

Men ok..

Men du må jo lese hva jeg skriver! Jeg sier HUN må ta det med leder. Jeg gjør det ikke. Hvorfor mener du jeg skal ta kampen for henne? Du virker som en person som alltid går i bresjen for ting (ut fra tidligere innlegg du har hatt herinne), rett og slett litt slitsom. Mulig du er som min kollega også. Dersom man klager og jamrer seg til en person på jobb, og får beskjed om å ta det med leder, så gjør det da. 

Jeg spør hvordan jeg skal ta dette videre ut ifra situasjonen jeg har beskrevet, og ditt svar er at jeg skal gjøre som min kollega ønsker......Takk men dine råd tror jeg fint jeg kan klare med foruten. 

NotNaomi skrev (19 minutter siden):

Tror det er veldig viktig med nye øyne på ting. Hvis man går i samme miljøet med de samme menneskene for lenge, så overser og ignorerer man nok lett mye, samt låser seg litt i gamle mønstre. Å se ting utenfra og med nye øyne kan være veldig nyttig. 

Det er jo sant. Det er også fint å nevne det, men ikke mase om det slik som HI beskriver her. Denne kollegaen virker feig som ikke tar dette videre selv synes jeg. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun har vært her ca et år nå, og er en kjempehyggelig dame. Men hun har hele tiden vært veldig overrasket over hvor lite nytenkende vi er her ( hennes egne ord). Jeg kan være enig i endel av det hun sier, men har fortalt at det er lite jeg kan få gjort med det. Hun må ta det med vår leder, og gi henne tips om hvordan ting kan effektiviseres. Hun mener hun har prøvd, men blir bare møtt med motbør. Jeg forstår hun bli skuffet, men nå er det liksom litt  nok. 

Hun maser om dette hver dag. Skal stadig fortelle hva som er dumt og at hun aldri har sett maken til gammeldags arbeidsplass før. Jeg merker hun vil at jeg nå skal ta det videre, men jeg sier at hun bare må si ifra selv dersom hun ønsker det. Hun vil rett og slett bruke meg som et talsrør. Problemet er at hun ikke ser hele bildet hos oss. Hun har ikke fått full opplæring, og ser ikke helt sammenhengen i alt. Hun er veldig bestemt på hva hun vil og ikke, og sier til meg at det ikke er alle arbeidsoppgavene hun vil ha opplæring i, for det holder at jeg og en annen gjør noen av dem. Jeg har sagt meg uenig, men igjen vist til at hun må ta det med leder og ikke meg. Det er ikke jeg som bestemmer hva hun skal gjøre. Likevel fortsetter hun å messe om dette. 

Jeg føler jeg har sagt tydelig ifra, ved å svare at hun må ta det med leder. Neste skritt er jo å bli ufin, og det ønsker jeg ikke. 

Jeg tror dette er et todelt problem i hovedsak.

Det ene er det jeg har understreket i andre avsnitt, tar det først. Også her tenker jeg det trolig er to problemer. Det ene er at hun selv etter et helt år ikke har fått full opplæring. Der har noe og noen feilet. Etter et år burde hun ha fått full opplæring (såsant dette ikke er en ekstremt komplisert jobb hvor det tar så lang tid å bli fullt opplært). Så bare der tenker jeg leder har gjort en feil, ved å ikke følge henne godt nok opp etter at hun startet hos dere. Og samtidig tenker jeg at dere kollegaer burde ha tatt tak i dette for lenge siden også, spesielt siden hun - siden hun ikke har fått full opplæring - heller ikke ser hele bildet. Så her tenker jeg spesielt leder, men også dere kollegaer har forsømt dere.

Videre lurer jeg på om du har vært så direkte med henne at du har fortalt henne at hun, fordi hun fremdeles ikke har fått full opplæring, kanskje ikke har forutsetning til å se hele bildet av arbeidsstedet og sammenhengen i arbeidsoppgavene? Hvis ikke så bør dette sies på en ordentlig måte når det gjelder de tingene hun misforstår eller ikke ser sammenhengeni fordi hun ikke har fått full opplæring. Og det bør også sies tydelig at dere trenger at flere kan utføre de oppgavene hun til nå har nektet å lære seg, fordi dere ellers blir for sårbare ved ev. sykdom. Jeg kunne godt sagt rett ut, på en ordentlig måte, at hvis hun vil bli lyttet til når det gjelder de andre sakene, da vil hun ha større troverdighet i sine argumenter hvis hun også kan alt hun skal i jobben og ser hele bildet, og at det gjør hun ikke før hun har lært seg også de siste oppgavene hun helst ikke vil gjøre.

Og så er det det at hun ikke vil ha opplæring på noen av oppgavene. Det er noe du, hvis du skulle lære henne opp på dette, burde sagt klart fra om, at dette er noe som hun må lære seg. Nekter hun fremdeles, da burde du gått til leder og fortalt dette, nemlig at du har fått i oppdrag om å lære henne opp i denne oppgaven siden det bare er du og en annen som kan dette i dag, og at dere trenger at også flere kan det for å gjøre stedet mindre sårbar ved ev. fravær - men at hun ikke ser vitsen i at hun skal gjøre dette og ikke vil ha opplæring i det, og at du mener leder må komme på banen ang. dette. Det at du ikke har tatt opp dette med leder (antar du ikke har gjort det siden du ikke skriver noe om det), det viser at du nok er konfliktsky. Og når noen er konfliktsky, da skapes og forsterkes utfordringer, problemer og konflikter helt unødvendig. Og det blir bare mange ganger verre om også leder er konfliktsky, noe det kan virke som, siden hun tilsynelatende har forsøkt å ta opp ting med leder uten å få noe svar som for henne er logisk.

Det andre er det at du har sagt deg enig med din nye kollega om at noe av det hun har sett og ønsker å endre er noe som burde blitt endret. Ved å si deg enig skjer to ting - det blir en naturlig forventning om at dere to er så enige om dette og at det ville vært til deres og arbeidsplassens beste at dere kan stå sammen om dette overfor ledelsen og få til en fornuftig endring på disse feltene. Når du så inntar den konfliktskye holdningen og ikke vil være med på å støtte akkurat dette, da skaper du bare mer frustrasjon. Det er jo litt uforståelig (for henne, men også generelt) at du ser det samme som din nye kollega, at det er ting som kan og bør endres som vil gi betydelig effektivisering av det dere gjør - og så vil du ikke støtte henne på dette i møte med ledelsen.

Jeg får inntrykk av at miljøet på arbeidsplassen er preget av konfliktskyhet, da både du, Hi, og leder virker å være konfliktskye. For din del tenker jeg det er fullt mulig å støtte henne overfor ledelsen når det kommer til den effektiviseringen du er enig med henne bør gjøres - og samtidig ta opp det at også hun må lære seg de oppgavene hun ikke har fått og de hun ikke vil ha opplæring i. Man må ikke være enig med alt en kollega sier eller gjør selv om man støtter kollegaer i saker som opplagt er til det beste for kollegaer og bedriften ved å bedre effektiviteten. Jeg tenker at på sett og vis forsømmer du et ansvar overfor arbeidsgiver når du ser disse tingene som kan effektivisere, men nekter å ta det opp med leder eller støtte henne akkurat i den/de sakene.

Hun er nok vel frempå i væremåte, og det er absolutt  ikke greit å nekte å læres opp på enkelte ting (såsant dette da ikke er oppgaver som ligger utenfor hennes arbeidsinstruks). Men frustrasjonen hennes kan man forstå, spesielt siden det føles meningsløst å gjøre noe på en ineffektiv måte når man ser hva som kan endres for å få mer effektivitet. Og også frustrasjon når kollegaer som ser det samme og sier seg enig i disse tingene nekter å støtte henne i dette.

Om dere alle er villige til å gi/ta litt, så får jeg inntrykk av at hun kan bli et godt tilskudd til bedriften. Det ville jo være synd om både kollegaer og leder er så konfliktsky og har så lite vilje til forbedringer at hun slutter, når hun ellers er en god kollega og også bringer med seg flere positive tilskudd til bedriften.

Anonymkode: b257d...b6c

Gjest NotNaomi
Sommerkroppen 2029 skrev (1 time siden):

Det er jo sant. Det er også fint å nevne det, men ikke mase om det slik som HI beskriver her. Denne kollegaen virker feig som ikke tar dette videre selv synes jeg. 

Mens kollegaen kan se det som feigt å støtte henne når de snakker, og at hun får beskjed om å gjøre noe med det selv uten oppbacking.

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Mens kollegaen kan se det som feigt å støtte henne når de snakker, og at hun får beskjed om å gjøre noe med det selv uten oppbacking.

Ja men så er det opp til kollegaen å ta det videre da. Det er irrelevant hva hun måtte føle som feigt, når HI sier hun må ta det med lederen deres. De fleste voksne mennesker skjønner den beskjeden. 

Det er i mine øyne feigt å klage og belemre kollegaer med sine tanker til stadighet, og forvente at de skal kjempe saken hennes videre. 

NotNaomi skrev (2 timer siden):

Men det er da ikke hi sin oppgave å ta opp ting kollegaen kommer med? Hvorfor skal kollegaen gå gjennom henne?

Anonymkode: 53b83...3ad

Gjest NotNaomi
Sommerkroppen 2029 skrev (1 minutt siden):

Ja men så er det opp til kollegaen å ta det videre da. Det er irrelevant hva hun måtte føle som feigt, når HI sier hun må ta det med lederen deres. De fleste voksne mennesker skjønner den beskjeden. 

Det er i mine øyne feigt å klage og belemre kollegaer med sine tanker til stadighet, og forvente at de skal kjempe saken hennes videre. 

Ikke rart det blir faktiske konflikter på noen arbeidsplasser. Det er jo helt åpenbart hvorfor, når det blir snakket og vist støtte i korridorene, og bare en har guts nok til å ta det videre. . 

Ser ut som noen har vanskelig for konstruktiv kritikk ved å bli påminnet om sitt eget ansvar i problemet også, så da er det jo lett for å gå skeis. 

Gjest NotNaomi
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men det er da ikke hi sin oppgave å ta opp ting kollegaen kommer med? Hvorfor skal kollegaen gå gjennom henne?

Anonymkode: 53b83...3ad

Fordi HI har vist henne støtte i det hun er kritisk til. Jeg er vant til litt mer samarbeid og støtte kollegaer i mellom. Da tar gjerne ledere ting mer på alvor også, isteden for at kun den ene prøver å si fra om slike ting. 

NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Ikke rart det blir faktiske konflikter på noen arbeidsplasser. Det er jo helt åpenbart hvorfor, når det blir snakket og vist støtte i korridorene, og bare en har guts nok til å ta det videre. . 

Ser ut som noen har vanskelig for konstruktiv kritikk ved å bli påminnet om sitt eget ansvar i problemet også, så da er det jo lett for å gå skeis. 

Eller så kan det bare være så enkelt at man er forskjellige, og lar seg påvirke og presse til forskjellige ting. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde tatt opp alt det du sier her med leder

Anonymkode: feb55...4ef

Har en sånn kollega jeg også, på tredje året nå. Kan slenge på en konfliktsky leder, så har du det gående 🥵 Nå har jeg ny leder som det er mer tak i, noe er heldigvis i ferd med å endre seg. Det er mindre av det nå enn før. Hvordan leder reagerer her har nok mye å si, tror jeg. Hvis kollegaen din opplever at hun ikke får noen god forklaring eller bare bli avspist, så vil det nok bare fortsette. 

Men du har min sympati, det er jo helt utrolig hvor mange ganger en skal svare voksne folk det samme, uten at noe ser ut til å nå inn 🤯

Anonymkode: 88d57...252

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...