Gå til innhold

Barnet mitt spiser kun sjokolade

Anbefalte innlegg

En del av svarene her tyder på at dere har barn uten nevneverdige utfordringer. Det finnes barn som er selektiv i matveien, eller som har problemer med å spise, uten at foreldrene gjør noe gale. Min autistiske bror spiser tørre poteter, uten saus, han drikker kun vann, og alt av brødmat må være uten hele korn. Han levde nesten hele barndommen uten en diagnose og mine foreldre ble ofte fortalt at de måtte slutte å la gutten styre måltidene. De skulle bare visst...

Anonymkode: 0bf8f...6a8

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

En del av svarene her tyder på at dere har barn uten nevneverdige utfordringer. Det finnes barn som er selektiv i matveien, eller som har problemer med å spise, uten at foreldrene gjør noe gale. Min autistiske bror spiser tørre poteter, uten saus, han drikker kun vann, og alt av brødmat må være uten hele korn. Han levde nesten hele barndommen uten en diagnose og mine foreldre ble ofte fortalt at de måtte slutte å la gutten styre måltidene. De skulle bare visst...

Og det er selvsagt en mulighet. Dersom barnet til HI hadde hatt en diagnose ville hun nok opplyst om det. Jeg tror nok de fleste forstår at å leve utelukkende på loff og nugatti på sikt ødelegger mer enn det bygger opp. 

Anonymkode: c0ea6...385

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har og barn med autisme diagnose, som er sær i kosten. Men han har jo aldri som liten, fått tilbud om nugatti og sjokolademelk. Hvem gir dette til 1 åringen sin. Min har fisk som sin favoritt mat, og helst rå. Det er fordi jeg elsker sjømat, så det er noe han har fått mye av som liten. Så er det noen få grønnsaker og frukt han liker. Og det er jo og, fordi vi har hatt mye forskjellige grønnsaker og frukt, fra han var liten. Så er det da noe av det han liker.

Anonymkode: 2c51a...da6

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Og det er selvsagt en mulighet. Dersom barnet til HI hadde hatt en diagnose ville hun nok opplyst om det. Jeg tror nok de fleste forstår at å leve utelukkende på loff og nugatti på sikt ødelegger mer enn det bygger opp. 

Det er dessverre sånn at ikke alle får diagnosen før de er voksen eller nesten voksen. Min bror var 16 år når han fikk diagnosen.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har og barn med autisme diagnose, som er sær i kosten. Men han har jo aldri som liten, fått tilbud om nugatti og sjokolademelk. Hvem gir dette til 1 åringen sin. Min har fisk som sin favoritt mat, og helst rå. Det er fordi jeg elsker sjømat, så det er noe han har fått mye av som liten. Så er det noen få grønnsaker og frukt han liker. Og det er jo og, fordi vi har hatt mye forskjellige grønnsaker og frukt, fra han var liten. Så er det da noe av det han liker.

Anonymkode: 2c51a...da6

Jeg har kanskje lest dårlig, men jeg kan ikke se at det står noe om alder hos barnet. Min 2 år gamle datter fikk boller hver helg av min svigerinne. Når jeg sa nei, hun respekterte ikke mitt nei, og jeg rakk ikke alltid å stoppe henne før halve bollen var spist.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Barnet ønsker og vil ikke ha noe annet enn sjokolademelk og sjokoladepålegg. Flere har sagt at jeg må stå på mitt men jeg når jeg ser hvor mye barnet mitt vegrer seg for å spise grønnsaker eller annet pålegg så skjærer det i mammahjertet mitt og jeg klarer rett og Slett ikke presse han til noe han ikke vil. Kort fortalt så blir det loff med nugatti til alle måltider. Men gutten blir mett og det er vel det viktigste. Jeg har mange som er uenig med meg i dette men skal man tvinge et barn til å spise noe de ikke vil? 

Anonymkode: a9126...093

Du serverer altså loff med nugatti til alle måltider fordi du synes det skjærer i mammahjertet å tilby noe annet? 
Du må skjerpe deg! Du må spise variert, tilby variert mat til barnet og det aller viktigste må du stoppe med å være så egoistisk og selvsentrert! Du viser garantert med hele deg at du synes synd på barnet ditt som må spise den grusomme maten ( ironi), og da støtter du jo opp om barnets oppfatning av at det er ekkelt? Enkleste utvei for deg - og kun for deg- er altså å tilby nugatti og loff. 
Du må begynne å sette barnet i sentrum istedenfor deg selv. Søk råd på helsestasjonen, hos lege eller hvem som helst, ta ansvar. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Tja, dette behøver ikke være troll. Jeg kjenner flere som har vokst opp på loff med nugatti, o'boy og sukkerholdig saft. Pølse til middag. Dette var godt og vel før det ble veldig fokus på kosthold, men de vokste altså opp, og er friske, normale voksne i dag!

Anonymkode: c6e94...7a2

Pølse til middag er da en helt vanlig middag!

Anonymkode: 36312...878

Annonse

Her var det få forståelsefulle personer! Jeg har selv en 10 åring som spiser veldig lite variert. På skiven spiser han kun brunost og hvitost. Av middag nekter han helt fullstendig å spise kjøtt/kjøttdeig og kylling. Å veldig få fiskemiddager han liker. Så blir det pølseretter,pizza uten kjøttdeig;fiskekaker;fiskepinner,kjøttkaker,tomatsuppe å sånt. Så blir de samme middagene hele tiden men er sånn han liker det. Han spiser heller ingen grønnsaker men det er da ingen krise. Ingen liker alt.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Her var det få forståelsefulle personer! Jeg har selv en 10 åring som spiser veldig lite variert. På skiven spiser han kun brunost og hvitost. Av middag nekter han helt fullstendig å spise kjøtt/kjøttdeig og kylling. Å veldig få fiskemiddager han liker. Så blir det pølseretter,pizza uten kjøttdeig;fiskekaker;fiskepinner,kjøttkaker,tomatsuppe å sånt. Så blir de samme middagene hele tiden men er sånn han liker det. Han spiser heller ingen grønnsaker men det er da ingen krise. Ingen liker alt.

Men sønnen din spiser variert, kanskje litt ensidig, men variert. I HI sitt tilfelle er det alle døgnets måltider med loff og nugatti. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Barnet ønsker og vil ikke ha noe annet enn sjokolademelk og sjokoladepålegg. Flere har sagt at jeg må stå på mitt men jeg når jeg ser hvor mye barnet mitt vegrer seg for å spise grønnsaker eller annet pålegg så skjærer det i mammahjertet mitt og jeg klarer rett og Slett ikke presse han til noe han ikke vil. Kort fortalt så blir det loff med nugatti til alle måltider. Men gutten blir mett og det er vel det viktigste. Jeg har mange som er uenig med meg i dette men skal man tvinge et barn til å spise noe de ikke vil? 

Hvorfor bryr du deg om hva andre mener? Gi barnet det du vil du. Viktigste er at det spiser. 

I bhg nektet jenta vår å spise. Da da bhg :"Send med nugatti på brødskiva. Da spiser barnet brød ihvertfall."

For tiden går det endel loff her hjemme. Barna har alltid spist sunt, men dritt lei den samme maten og brødet. De spiste fisk til middag, så nugatti og loff til kvelds går superbra. 

Anonymkode: 8e3b2...a4c

Pobie skrev (24 minutter siden):

Hvis dette er sant har barnet restriktiv spiseforstyrrelse, eller ARFID. Les deg litt opp og dra til legen. 

Min eldste sønn har dette og det er mange strategier man kan bruke for å få i dem mer næring

Eksempelvis:

chocolate-covered-veggies1-670x531.jpg

RU171616.jpg

Anonymkode: 19ce8...4d5

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Herregud. Skjerp deg! Gro deg litt "mamma-ryggrad" 

Anonymkode: f28c9...99e

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Eksempelvis:

RU171616.jpg

😂

Det der hadde ikke funket for min sønn, men en strategi som er mye brukt er å finne mat med lignende konsistens for å finne flere ting de liker, og sakte men sikkert jobbe seg mot et mer variert kosthold. Det tar laaaaaang tid, så det er viktig at barnet tar kosttilskudd, spesielt jern. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Eksempelvis:

RU171616.jpg

Det der funker ikke for et barn med autisme altså, uten at jeg vet at barnet til HI har det... Men min hadde NEKTET å smake på det der!! 

Anonymkode: 99442...f69

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det der funker ikke for et barn med autisme altså, uten at jeg vet at barnet til HI har det... Men min hadde NEKTET å smake på det der!! 

Anonymkode: 99442...f69

Tror de fleste ville stått over det der.

Anonymkode: e60f7...4bd

On 10/5/2022 at 10:31 AM, Anonym bruker said:

her må du sette hard mot hard, ellers blir barnet alvorlig overvektig med tiden, dette er ting barna her får kun i helgene og ferier

Anonymkode: 5addd...a21

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

her må du sette hard mot hard, ellers blir barnet alvorlig overvektig med tiden, dette er ting barna her får kun i helgene og ferier

Kun i helgen? Du er streng! Her får barnet mitt sjokoladepålegg når han vil,så lenge han spiser en skive med noe annet på også

On 10/7/2022 at 5:21 PM, Anonym bruker said:

Kun i helgen? Du er streng! Her får barnet mitt sjokoladepålegg når han vil,så lenge han spiser en skive med noe annet på også

ja.. massevis av sukker i slikt pålegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...