Gå til innhold

I USA er fysisk avstraffelse lov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for stalking, negativ brukerdebatt og avsporinger.

Admin

Videoannonse
Annonse
Skrevet
NotNaomi skrev (5 timer siden):

Jeg reagerer på at noen her skrev at det er helt vanlig å slå barn i USA. Det er ikke det, og ikke mer enn i andre land, lov eller ei. Hva tenker du en lov kan gjøre utenom å straffe foreldrene ( hvilket er ok )? Tror du at foreldre der borte blir mindre voldelige? 

Det er fremdeles mye vold i Norge også, selv om vi har en lov mot det. 

Ingen sa det er helt vanlig? En sa at det er helt lovlig. Det er to forskjellige ting

Anonymkode: e6125...131

Skrevet
NotNaomi skrev (8 timer siden):

Jeg reagerer på at noen her skrev at det er helt vanlig å slå barn i USA. Det er ikke det, og ikke mer enn i andre land, lov eller ei. Hva tenker du en lov kan gjøre utenom å straffe foreldrene ( hvilket er ok )? Tror du at foreldre der borte blir mindre voldelige? 

Det er fremdeles mye vold i Norge også, selv om vi har en lov mot det. 

Ja, jeg tror i alle fall at barn blir slått mindre når det er forbudt. Det å slå barn som en del av oppdragelsen, betyr ikke at foreldrene er voldelige - det betyr mer at de gjør det fordi det er sånn de tror det skal gjøres fordi det "alltid" har vært en del av måten å oppdra barn på.  Når dette da blir forbudt, vil mange (ikke alle selvfølgelig) begynne å tenke over det med å slå som en del av oppdragelsen. 

Jeg ble kjent med en herlig familie fra et annet land da de jobbet et par år her i Norge, og for den var det å bruke fysisk avstraffelse en vanlig måte å oppdra barn på. De ble ganske forskrekket da de kom hit og fikk vite at det var forbudt. Hun som etter hver ble en god venninne, sa at hun egentlig var veldig lettet, for hun hadde alltid tenkt at det var feil å slå, men det var liksom noe som "alle" gjorde. Det er noen år siden og vi har fremdeles kontakt med dem, og hun sier at de har aldri slått ungene sine etter at de bodde i Norge. Selv om det fremdeles er lov og vanlig i hjemlandet. 

Selvfølgelig er det nordmenn som slår barna sine som en del av oppdragelsen, eller rett og slett fordi de er voldelig, uansett hvor ulovlig det er. Men jeg er ikke i tvil om at det likevel har en stor innvirkning på hvor mange barn som blir slått. Loven hjelper fordi det øker bevisstheten. 

Anonymkode: ac8c9...d1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ja, jeg tror i alle fall at barn blir slått mindre når det er forbudt. Det å slå barn som en del av oppdragelsen, betyr ikke at foreldrene er voldelige - det betyr mer at de gjør det fordi det er sånn de tror det skal gjøres fordi det "alltid" har vært en del av måten å oppdra barn på.  Når dette da blir forbudt, vil mange (ikke alle selvfølgelig) begynne å tenke over det med å slå som en del av oppdragelsen. 

Jeg ble kjent med en herlig familie fra et annet land da de jobbet et par år her i Norge, og for den var det å bruke fysisk avstraffelse en vanlig måte å oppdra barn på. De ble ganske forskrekket da de kom hit og fikk vite at det var forbudt. Hun som etter hver ble en god venninne, sa at hun egentlig var veldig lettet, for hun hadde alltid tenkt at det var feil å slå, men det var liksom noe som "alle" gjorde. Det er noen år siden og vi har fremdeles kontakt med dem, og hun sier at de har aldri slått ungene sine etter at de bodde i Norge. Selv om det fremdeles er lov og vanlig i hjemlandet. 

Selvfølgelig er det nordmenn som slår barna sine som en del av oppdragelsen, eller rett og slett fordi de er voldelig, uansett hvor ulovlig det er. Men jeg er ikke i tvil om at det likevel har en stor innvirkning på hvor mange barn som blir slått. Loven hjelper fordi det øker bevisstheten. 

Anonymkode: ac8c9...d1a

Nei, hun har et poeng faktisk. Tenk deg at du er på byen med et par venninner til sent på kveld. Du kommer hjem og alt er rolig og har gått bra. Du er ikke blitt voldtatt fordi det er ulovlig å voldta. Hadde ikke det vært kjedelig? Tenk om du ikke ble voldtatt fordi menn forsto at det var galt å voldta i stedet! Det er det som er poenget hennes med det å slå barn. Det er jo kjedelig for de barn som har en fin oppvekst uten vold fordi det er ulovlig å slå barn. Det hadde jo vært bedre for dem om de vokste opp uten vold fordi foreldrene forsto at det er galt å slå barn.

Helt ærlig forstår jeg ikke helt poenget, men det er det som er poenget hennes i alle fall.

Jeg bryr meg ikke om bilen min får stå i fred fordi det er ulovlig å stjele eller fordi folk skjønner at det er galt å stjele. Så lenge den får stå i fred. Det samme med voldtekt, så lenge jeg ikke blir voldtatt har det ingenting å si for min del om det er fordi det er ulovlig å voldta eller om det er fordi det er galt å voldta.  Men det er et eller annet poeng der i alle fall.

Anonymkode: dafa8...3c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...