Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2022 #1 Del Skrevet 4. oktober 2022 Noen som kjenner denne? https://issuu.com/gyldendalnorskforlag/docs/tarmensmedisin_lowres Ser på noen av oppskriftene her og det er typisk sånn mat som gjør magen min helt kokko Vurderer å kjøpe boken og se nærmere på dette kostholdet for å få hjelp med magen og vekt. Men vil gjerne høre erfaringer Anonymkode: 76b73...78c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434465-berit-nordstrand-tarmens-medisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2022 #2 Del Skrevet 5. oktober 2022 Hvis du synes det er greit at hun blir enda rikere på at du lurer på en oppskrift så kjør på. Personlig ville jeg ikke engang ha lånt henne på biblioteket. Anonymkode: 92498...2a2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434465-berit-nordstrand-tarmens-medisin/#findComment-149848488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2022 #3 Del Skrevet 5. oktober 2022 Det er mye bra med den boken, mye å lære om mage/tarm Jeg bruker flere oppskrifter derfra og jo mer nøye jeg er med kostholdet mitt jo bedre er magen, og jo mer kan jeg tåle av ting som jeg - med dårlig kosthold - ikke tåler. Har man spist lite fiber/grønnsaker så er det f.eks. lurt å trappe opp litt forsiktig. Fermentering kan være veldig bra, men noen må der begynne med veldig lite, og noen kan være noe overfølsom for histaminer. Ellers er det en del jeg ikke tåler, så for meg utgår f.eks. alt med melkeprodukter, kylling og tomat. Nordstrand har veldig mye bra og baserer seg på nyere forskning om mage/tarm og kosthold. Man trenger på ingen måte kjøpe hennes produkter for å holde seg til et noenlunde likt kosthold. Og som med det meste annet så er vi forskjellige, det som passer for én passer ikke nødvendigvis like godt for en annen. F.eks. påstod ernæringsfysiologer at løsningen for meg var low fodmap. Og joda, det er mye der jeg tåler. Problemet er bare at en del av det de påstår ikke skal gi negative symptomer fra tarmen, det reagerer min mage på. Og en del av de tingene som man på low fodmap skal holde seg helt unna - det regulerer min mage og formen blir bedre. Så har man utfordringer med mage-/tarm, så er det gjerne en del prøving og feiling når det kommer til enkeltvarer. Men de store linjene som Nordstrand snakker om, de stemmer for de fleste. Også det hun snakker om om mage-tarmbakterier og viktigheten av det. Ps... jeg greier ikke forstå den motviljen til hun over her. Nordstrand er utdannet lege, har to spesialitetsutdannelser og en terapeututdanning, har jobbet både som lege og med kosthold i årevis, er anerkjent blant mange av de som er virkelig god på kosthold i landet og som har gode resultater med personer som sliter med mage/tarm-helsen (som er en gruppe pasienter i landet som får skammelig dårlig tilbud i mange tilfeller). At norske kostholdsråd er utdaterte, det har vært kjent i årevis. Hun og flere med lignende bakgrunn som henne har måttet tåle mye pes fordi de går ut og roper høyt om nyere kunnskap og gir råd deretter. Og det selv om disse fagpersonene ofte også er svært gode og i forkant på å oppdatere seg, få nyere forskning til landet og skaffer seg erfaring med det. En annen ting, hvis noen går ut og kritiserer en del av dagens såkalte influensere for å påvirke folk negativt når det kommer til kosthold, kroppsholdninger, kjøp- og kastmentalitet, thinspo +++, og som også selger bøker eller andre produkt - da roper mange høyt om at nå er kritikerne bare misunnelige, at i Norge er det Janteloven som gjelder m.m. Tjener f.eks. Sofie Elise og Caroline Berg Eriksen millioner på et kroppsfokus som er svært farlig for andre, da skal de hylles som gründere, man må ikke snakke ned kvinner osv. Men når en person har brukt mange år av livet sitt på høy utdanning for å skaffe seg kunnskap og erfaring, og har årevis og tiår med praksis/erfaring, og disse fagfolkene går ut og gir forskningsbaserte råd, da er det plutselig utnyttelse av folk, de skal ikke få tjene penger osv. Og at de i tillegg drister seg til å få produsert varer som for en del kan gjøre hverdagen enklere, og finne gode erstatningsprodukter for det man kanskje ikke tåler så godt - nei, da er de bare griske og vil bare tjene seg millioner. Heller millionærer som er blitt det pga. kunnskap, erfaring og forskningsbaserte produkter, personer drives av å formidle folkehelse og hjelpe grupper som pr. i dag har fått lite hjelp - enn storindustribedriftene som håver inn hundrevis av millioner på å bruke billigste og ofte veldig usunne råvarer som bygger ned folkehelsen, eller såkalte influensere som håver inn millioner på kynisk å spre helsefarlige råd og påvirkning og som legger seg i fosterstilling når de får berettiget kritikk for lovbrudd de stadig begår med markedsføring m.m. Om du ikke ønsker å kjøpe boken, HI, så er den også tilgjengelig på bibliotekene. Jeg spiste grovkarbo mange år før Nordstrand ble kjent, så det hun formidler, det er ikke spesielt omstridt, men hun har bidratt til å fremme måter å forbedre tarmhelsen ytterligere, som bl.a. fermentering. Anonymkode: 39c4c...0f6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434465-berit-nordstrand-tarmens-medisin/#findComment-149848489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2022 #4 Del Skrevet 5. oktober 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvis du synes det er greit at hun blir enda rikere på at du lurer på en oppskrift så kjør på. Personlig ville jeg ikke engang ha lånt henne på biblioteket. Anonymkode: 92498...2a2 I motsetning til hun over her, som har skrevet en hel roman, så er jeg enig med hun jeg har sitert her. Dama er useriøs, og har fått sterk kritikk fra Legeforeningen to ganger, en gang for si e råd ift korona og en gang ift råd rettet mot barn og unge. Anonymkode: 9ba0a...3db Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434465-berit-nordstrand-tarmens-medisin/#findComment-149848490 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2022 #5 Del Skrevet 5. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er mye bra med den boken, mye å lære om mage/tarm Jeg bruker flere oppskrifter derfra og jo mer nøye jeg er med kostholdet mitt jo bedre er magen, og jo mer kan jeg tåle av ting som jeg - med dårlig kosthold - ikke tåler. Har man spist lite fiber/grønnsaker så er det f.eks. lurt å trappe opp litt forsiktig. Fermentering kan være veldig bra, men noen må der begynne med veldig lite, og noen kan være noe overfølsom for histaminer. Ellers er det en del jeg ikke tåler, så for meg utgår f.eks. alt med melkeprodukter, kylling og tomat. Nordstrand har veldig mye bra og baserer seg på nyere forskning om mage/tarm og kosthold. Man trenger på ingen måte kjøpe hennes produkter for å holde seg til et noenlunde likt kosthold. Og som med det meste annet så er vi forskjellige, det som passer for én passer ikke nødvendigvis like godt for en annen. F.eks. påstod ernæringsfysiologer at løsningen for meg var low fodmap. Og joda, det er mye der jeg tåler. Problemet er bare at en del av det de påstår ikke skal gi negative symptomer fra tarmen, det reagerer min mage på. Og en del av de tingene som man på low fodmap skal holde seg helt unna - det regulerer min mage og formen blir bedre. Så har man utfordringer med mage-/tarm, så er det gjerne en del prøving og feiling når det kommer til enkeltvarer. Men de store linjene som Nordstrand snakker om, de stemmer for de fleste. Også det hun snakker om om mage-tarmbakterier og viktigheten av det. Ps... jeg greier ikke forstå den motviljen til hun over her. Nordstrand er utdannet lege, har to spesialitetsutdannelser og en terapeututdanning, har jobbet både som lege og med kosthold i årevis, er anerkjent blant mange av de som er virkelig god på kosthold i landet og som har gode resultater med personer som sliter med mage/tarm-helsen (som er en gruppe pasienter i landet som får skammelig dårlig tilbud i mange tilfeller). At norske kostholdsråd er utdaterte, det har vært kjent i årevis. Hun og flere med lignende bakgrunn som henne har måttet tåle mye pes fordi de går ut og roper høyt om nyere kunnskap og gir råd deretter. Og det selv om disse fagpersonene ofte også er svært gode og i forkant på å oppdatere seg, få nyere forskning til landet og skaffer seg erfaring med det. En annen ting, hvis noen går ut og kritiserer en del av dagens såkalte influensere for å påvirke folk negativt når det kommer til kosthold, kroppsholdninger, kjøp- og kastmentalitet, thinspo +++, og som også selger bøker eller andre produkt - da roper mange høyt om at nå er kritikerne bare misunnelige, at i Norge er det Janteloven som gjelder m.m. Tjener f.eks. Sofie Elise og Caroline Berg Eriksen millioner på et kroppsfokus som er svært farlig for andre, da skal de hylles som gründere, man må ikke snakke ned kvinner osv. Men når en person har brukt mange år av livet sitt på høy utdanning for å skaffe seg kunnskap og erfaring, og har årevis og tiår med praksis/erfaring, og disse fagfolkene går ut og gir forskningsbaserte råd, da er det plutselig utnyttelse av folk, de skal ikke få tjene penger osv. Og at de i tillegg drister seg til å få produsert varer som for en del kan gjøre hverdagen enklere, og finne gode erstatningsprodukter for det man kanskje ikke tåler så godt - nei, da er de bare griske og vil bare tjene seg millioner. Heller millionærer som er blitt det pga. kunnskap, erfaring og forskningsbaserte produkter, personer drives av å formidle folkehelse og hjelpe grupper som pr. i dag har fått lite hjelp - enn storindustribedriftene som håver inn hundrevis av millioner på å bruke billigste og ofte veldig usunne råvarer som bygger ned folkehelsen, eller såkalte influensere som håver inn millioner på kynisk å spre helsefarlige råd og påvirkning og som legger seg i fosterstilling når de får berettiget kritikk for lovbrudd de stadig begår med markedsføring m.m. Om du ikke ønsker å kjøpe boken, HI, så er den også tilgjengelig på bibliotekene. Jeg spiste grovkarbo mange år før Nordstrand ble kjent, så det hun formidler, det er ikke spesielt omstridt, men hun har bidratt til å fremme måter å forbedre tarmhelsen ytterligere, som bl.a. fermentering. Anonymkode: 39c4c...0f6 Svært mye av hennes meninger og synsinger er ikke forskningsbasert. Anonymkode: 811ad...6b0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434465-berit-nordstrand-tarmens-medisin/#findComment-149848495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
prekæs Skrevet 5. oktober 2022 #6 Del Skrevet 5. oktober 2022 Ville heller lagt noen kroner i Marit Kolbys bok. Gir noen aha opplevelser, spesielt rundt småspising og ultraprosessert mat. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434465-berit-nordstrand-tarmens-medisin/#findComment-149848496 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2022 #7 Del Skrevet 5. oktober 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er mye bra med den boken, mye å lære om mage/tarm Jeg bruker flere oppskrifter derfra og jo mer nøye jeg er med kostholdet mitt jo bedre er magen, og jo mer kan jeg tåle av ting som jeg - med dårlig kosthold - ikke tåler. Har man spist lite fiber/grønnsaker så er det f.eks. lurt å trappe opp litt forsiktig. Fermentering kan være veldig bra, men noen må der begynne med veldig lite, og noen kan være noe overfølsom for histaminer. Ellers er det en del jeg ikke tåler, så for meg utgår f.eks. alt med melkeprodukter, kylling og tomat. Nordstrand har veldig mye bra og baserer seg på nyere forskning om mage/tarm og kosthold. Man trenger på ingen måte kjøpe hennes produkter for å holde seg til et noenlunde likt kosthold. Og som med det meste annet så er vi forskjellige, det som passer for én passer ikke nødvendigvis like godt for en annen. F.eks. påstod ernæringsfysiologer at løsningen for meg var low fodmap. Og joda, det er mye der jeg tåler. Problemet er bare at en del av det de påstår ikke skal gi negative symptomer fra tarmen, det reagerer min mage på. Og en del av de tingene som man på low fodmap skal holde seg helt unna - det regulerer min mage og formen blir bedre. Så har man utfordringer med mage-/tarm, så er det gjerne en del prøving og feiling når det kommer til enkeltvarer. Men de store linjene som Nordstrand snakker om, de stemmer for de fleste. Også det hun snakker om om mage-tarmbakterier og viktigheten av det. Ps... jeg greier ikke forstå den motviljen til hun over her. Nordstrand er utdannet lege, har to spesialitetsutdannelser og en terapeututdanning, har jobbet både som lege og med kosthold i årevis, er anerkjent blant mange av de som er virkelig god på kosthold i landet og som har gode resultater med personer som sliter med mage/tarm-helsen (som er en gruppe pasienter i landet som får skammelig dårlig tilbud i mange tilfeller). At norske kostholdsråd er utdaterte, det har vært kjent i årevis. Hun og flere med lignende bakgrunn som henne har måttet tåle mye pes fordi de går ut og roper høyt om nyere kunnskap og gir råd deretter. Og det selv om disse fagpersonene ofte også er svært gode og i forkant på å oppdatere seg, få nyere forskning til landet og skaffer seg erfaring med det. En annen ting, hvis noen går ut og kritiserer en del av dagens såkalte influensere for å påvirke folk negativt når det kommer til kosthold, kroppsholdninger, kjøp- og kastmentalitet, thinspo +++, og som også selger bøker eller andre produkt - da roper mange høyt om at nå er kritikerne bare misunnelige, at i Norge er det Janteloven som gjelder m.m. Tjener f.eks. Sofie Elise og Caroline Berg Eriksen millioner på et kroppsfokus som er svært farlig for andre, da skal de hylles som gründere, man må ikke snakke ned kvinner osv. Men når en person har brukt mange år av livet sitt på høy utdanning for å skaffe seg kunnskap og erfaring, og har årevis og tiår med praksis/erfaring, og disse fagfolkene går ut og gir forskningsbaserte råd, da er det plutselig utnyttelse av folk, de skal ikke få tjene penger osv. Og at de i tillegg drister seg til å få produsert varer som for en del kan gjøre hverdagen enklere, og finne gode erstatningsprodukter for det man kanskje ikke tåler så godt - nei, da er de bare griske og vil bare tjene seg millioner. Heller millionærer som er blitt det pga. kunnskap, erfaring og forskningsbaserte produkter, personer drives av å formidle folkehelse og hjelpe grupper som pr. i dag har fått lite hjelp - enn storindustribedriftene som håver inn hundrevis av millioner på å bruke billigste og ofte veldig usunne råvarer som bygger ned folkehelsen, eller såkalte influensere som håver inn millioner på kynisk å spre helsefarlige råd og påvirkning og som legger seg i fosterstilling når de får berettiget kritikk for lovbrudd de stadig begår med markedsføring m.m. Om du ikke ønsker å kjøpe boken, HI, så er den også tilgjengelig på bibliotekene. Jeg spiste grovkarbo mange år før Nordstrand ble kjent, så det hun formidler, det er ikke spesielt omstridt, men hun har bidratt til å fremme måter å forbedre tarmhelsen ytterligere, som bl.a. fermentering. Anonymkode: 39c4c...0f6 Må være skrevet av hun selv . Ingen som er opplyst om alt tullet denne dama driver med kunne skrevet noe sånt. Anonymkode: f8520...b6d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434465-berit-nordstrand-tarmens-medisin/#findComment-149848500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2022 #8 Del Skrevet 5. oktober 2022 prekæs skrev (7 minutter siden): Ville heller lagt noen kroner i Marit Kolbys bok. Gir noen aha opplevelser, spesielt rundt småspising og ultraprosessert mat. Enig med deg her, en bok uten egen produktserie eller rare tilskudd og svinedyre produkter fra helsekosten. Jeg har lest en del av Michael Pollan og synes det er veldig bra at det endelig løftes her i Norge også. Boka er veldig bra lagt opp, enkel å lese, lett å forstå. Debatten på nrk etter denne boka ble helt absurd, tross det står tydelig i boka at du ikke skal forsøke deg på faste hvis du har en spiseforstyrrelse og at du skal spise deg skikkelig mett når du spiser, presterte enkelte å der å beskylde for å bidra til problematisk forhold til mat. En viss som har jobbet med overvekt i flere tiår mente utsagnet om at frokost er dagens viktigste måltid, nei hvor har man hørt det? Man skal ha levd under en stein om en ikke har hørt den påstanden mange ganger. Begge de to er hyppig sitert i vg, samt vg vektklubb. Vg vektklubb er i hvert fall for meg ett sted som trigger usunt forhold til mat. Leve på 1300 kcal om dagen, lettprodukter og en aprikos og 10 mandler til kveldsmat 🤯 Anonymkode: ea62e...bb2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144434465-berit-nordstrand-tarmens-medisin/#findComment-149848502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå